HOW TO: Wiellager achter vervangen (2.0, GDI, V6) stap-voor-
HOW TO: Wiellager achter vervangen (2.0, GDI, V6) stap-voor-
HOW TO: Wiellager achter vervangen (2.0, GDI, V6) stap-voor-stap
(voor vervangen achterste wiellager VR4 zie Turboprojecten/Project Sophia pagina 1)
Tijd: 1 uur rustig werken, 1e keer: 2-3 uur
Moeilijkheidsgraad: eenvoudig, af en toe beetje kracht en handigheid
Gebruikt gereedschap
- krik en assteun
- verlengde dop 21 (voor wielmoeren)
- ringsleutel 14
- dop 14, 32, verlengde dop 14
- passende dop op binnenste lagerschaal (zie tekst punt 24)
- ratel/wringijzer voor doppen
- momentsleutel (88-100 Nm)
- moker en beitel
- dremel met slijpschijf (of haakse slijper)
- grote platte schroevendraaier
- bankschroef
- kopervet
- eventueel lagertrekker
- eventueel handschoenen (ik werk altijd met passende zgn. stone-grip handschoenen)
Demontage hub
1- het gaat om dit wiel, auto van de handrem en in de versnelling, wielen goed blokkeren, wielmoeren loshalen
2- dan auto op de krik en vervolgens op een assteun
3- wiel eraf
4- aan de binnenzijde de twee bouten verwijderen die de remmerij vastzetten (doppen 14 op de foto); de rem ophangen of zoals hier steunen op een op zijn kant gezette baksteen
5- aan de buitenzijde in de gaten van de remschijf 2 M8 bouwmarkt-bouten draaien, en met het aandraaien komt de schijf los
6- vervolgens aan de binnenzijde de 4 bouten loshalen van de wielhub met dop en/of ringsleutel 14 (zie foto van punt 4 voor de 4 bouten)
7- meestal is de hub met de remplaat gemakkelijk te verwijderen, pas op dat je de tandjes van de ABS-krans niet beschadigd
8- 4 bouten van de hub, 2 van de remmerij, en het wiel voor de veiligheid onder de dorpel gelegd.
Verwijderen lager van as
10- de ABS-krans wordt voorzichtig van de as getikt (niet via de tandjes!)
11- de centrale asmoer wordt met dop 32 verwijderd nadat de borging is teruggebogen
12- resultaat
13- met een lagertrekker lukte het niet om de lager te verwijderen, te vast, dus heb ik met een haakse slijper de lager schuin (zodat de as niet beschadigt) in geslepen; voldoende is hem voor het grootste deel in te slijpen; een dremel met slijpschijf werk overigens sneller en netter
14- de afdichtring kan nu gemakkelijk verwijderd worden
15- met een beitel en moker wordt de buitenste schaal gespleten
16- en nu was de buitenste schaal met een lagertrekker gemakkelijk te verwijderen (kan ook zonder lagertrekker)
17- dan resteert nog een deel van de binnenste schaal, hierop is de slijtageplek goed te zien
18- eerste de afdichtring ervan af wippen
19- dan de binnenste schaal met een dremel met slijpschijf binnen een paar minuten ingeslepen en gespleten met de beitel; let op: deze schaal bewaren, hebben we straks nodig; het inslijpen kan ook met een haakse slijper, het resultaat is veel groffer, kost meer tijd, en de schaal is waarschijnlijk niet meer te gebruiken voor straks
20- resultaat: een schone as met hub.
Monteren nieuwe lager op as
21- ik heb de hub/as een tijd in de vriezer gelegd, en de nieuwe lager opgewarmd met een heat-gun
22- plaats de lager (met de goede kant boven ) op de as, en zet er de gesloopte binnenschaal van de oude lager op, en tik rustig de lager op de as; op deze manier wordt de kracht op de binnenste schaal gezet, en zal de lager niet stuk gaan (dat gebeurt als je op de buitenste schaal tikt)
23- op gegeven moment gaat de as in de weg zitten
24- dan wordt het tijd om een passende dop op de oude binnenschaal te zetten, en daarop te tikken
25- voila, lager op zijn plaats
26- centrale asmoer erop
27- borging maken
28- de ABS-krans wordt nu voorzichtig op de as getikt met passende dop en moker
29- tot het geheel weer op zijn plek zit.
Monteren hub in fusee
30- in omgekeerde volgorde worden de onderdelen na schoonmaken, weer teruggeplaatst; schroefdraad van bouten worden met kopervet ingesmeerd
31- denk aan de aanhaalmomenten: 4 bouten hub 88 Nm; 2 bouten remmerij 100 Nm; 4 wielmoeren 98 Nm (als auto weer van steun en krik af is).
(voor vervangen achterste wiellager VR4 zie Turboprojecten/Project Sophia pagina 1)
Tijd: 1 uur rustig werken, 1e keer: 2-3 uur
Moeilijkheidsgraad: eenvoudig, af en toe beetje kracht en handigheid
Gebruikt gereedschap
- krik en assteun
- verlengde dop 21 (voor wielmoeren)
- ringsleutel 14
- dop 14, 32, verlengde dop 14
- passende dop op binnenste lagerschaal (zie tekst punt 24)
- ratel/wringijzer voor doppen
- momentsleutel (88-100 Nm)
- moker en beitel
- dremel met slijpschijf (of haakse slijper)
- grote platte schroevendraaier
- bankschroef
- kopervet
- eventueel lagertrekker
- eventueel handschoenen (ik werk altijd met passende zgn. stone-grip handschoenen)
Demontage hub
1- het gaat om dit wiel, auto van de handrem en in de versnelling, wielen goed blokkeren, wielmoeren loshalen
2- dan auto op de krik en vervolgens op een assteun
3- wiel eraf
4- aan de binnenzijde de twee bouten verwijderen die de remmerij vastzetten (doppen 14 op de foto); de rem ophangen of zoals hier steunen op een op zijn kant gezette baksteen
5- aan de buitenzijde in de gaten van de remschijf 2 M8 bouwmarkt-bouten draaien, en met het aandraaien komt de schijf los
6- vervolgens aan de binnenzijde de 4 bouten loshalen van de wielhub met dop en/of ringsleutel 14 (zie foto van punt 4 voor de 4 bouten)
7- meestal is de hub met de remplaat gemakkelijk te verwijderen, pas op dat je de tandjes van de ABS-krans niet beschadigd
8- 4 bouten van de hub, 2 van de remmerij, en het wiel voor de veiligheid onder de dorpel gelegd.
Verwijderen lager van as
10- de ABS-krans wordt voorzichtig van de as getikt (niet via de tandjes!)
11- de centrale asmoer wordt met dop 32 verwijderd nadat de borging is teruggebogen
12- resultaat
13- met een lagertrekker lukte het niet om de lager te verwijderen, te vast, dus heb ik met een haakse slijper de lager schuin (zodat de as niet beschadigt) in geslepen; voldoende is hem voor het grootste deel in te slijpen; een dremel met slijpschijf werk overigens sneller en netter
14- de afdichtring kan nu gemakkelijk verwijderd worden
15- met een beitel en moker wordt de buitenste schaal gespleten
16- en nu was de buitenste schaal met een lagertrekker gemakkelijk te verwijderen (kan ook zonder lagertrekker)
17- dan resteert nog een deel van de binnenste schaal, hierop is de slijtageplek goed te zien
18- eerste de afdichtring ervan af wippen
19- dan de binnenste schaal met een dremel met slijpschijf binnen een paar minuten ingeslepen en gespleten met de beitel; let op: deze schaal bewaren, hebben we straks nodig; het inslijpen kan ook met een haakse slijper, het resultaat is veel groffer, kost meer tijd, en de schaal is waarschijnlijk niet meer te gebruiken voor straks
20- resultaat: een schone as met hub.
Monteren nieuwe lager op as
21- ik heb de hub/as een tijd in de vriezer gelegd, en de nieuwe lager opgewarmd met een heat-gun
22- plaats de lager (met de goede kant boven ) op de as, en zet er de gesloopte binnenschaal van de oude lager op, en tik rustig de lager op de as; op deze manier wordt de kracht op de binnenste schaal gezet, en zal de lager niet stuk gaan (dat gebeurt als je op de buitenste schaal tikt)
23- op gegeven moment gaat de as in de weg zitten
24- dan wordt het tijd om een passende dop op de oude binnenschaal te zetten, en daarop te tikken
25- voila, lager op zijn plaats
26- centrale asmoer erop
27- borging maken
28- de ABS-krans wordt nu voorzichtig op de as getikt met passende dop en moker
29- tot het geheel weer op zijn plek zit.
Monteren hub in fusee
30- in omgekeerde volgorde worden de onderdelen na schoonmaken, weer teruggeplaatst; schroefdraad van bouten worden met kopervet ingesmeerd
31- denk aan de aanhaalmomenten: 4 bouten hub 88 Nm; 2 bouten remmerij 100 Nm; 4 wielmoeren 98 Nm (als auto weer van steun en krik af is).
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: HOW TO: Wiellager achter vervangen (2.0, GDI, V6) stap-v
Een heel mooie how-to Menno.
Maar eh, voor het geld van een nieuwe hub (en dan zeker als MD hem aanbiedt) vervang ik toch liever de hele hub. Dat scheelt een bult slijp en ander werk zie ik al.
Zelfs als je die hele hub vervangt is deze how-to perfect. Je kunt dan alleen een heel aantal stappen overslaan.
Maar eh, voor het geld van een nieuwe hub (en dan zeker als MD hem aanbiedt) vervang ik toch liever de hele hub. Dat scheelt een bult slijp en ander werk zie ik al.
Zelfs als je die hele hub vervangt is deze how-to perfect. Je kunt dan alleen een heel aantal stappen overslaan.
Re: HOW TO: Wiellager achter vervangen (2.0, GDI, V6) stap-v
Ja Cees, ik vond het leuk om het eens helemaal zelf te proberen. Ik zou het zo weer doen, hoeveelheid werk valt wel mee als je het eenmaal weet en de gereedschappen heb ik toch liggen. Kost meer werk om het op te schrijven . Nu heb ik keuze: gemak tegen hogere kosten of wat meer werk tegen lagere kosten en een stukje genoegdoening.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: HOW TO: Wiellager achter vervangen (2.0, GDI, V6) stap-v
Genoegdoening en weer een heel mooie toevoeging op t forum! Netjes beschreven zegmenno3x8g schreef:. Nu heb ik keuze: gemak tegen hogere kosten of wat meer werk tegen lagere kosten en een stukje genoegdoening.
Re: HOW TO: Wiellager achter vervangen (2.0, GDI, V6) stap-v
super handig en uitgebreid!! ps. werkt mooi he dat setje van de aldi !!!
Re: HOW TO: Wiellager achter vervangen (2.0, GDI, V6) stap-v
Haha, ja dank je. Bijna al het gereedschap dat ik hierbij gebruikt heb komt van de aldi of lidl (krik, assteunen, doppenset, moker, beitel, momentsleutel). Bevalt tot nog toe prima! (je moet wel een beetje kieskeurig zijn, want niet alles daar is van goede kwaliteit)Boed schreef:super handig en uitgebreid!! ps. werkt mooi he dat setje van de aldi !!!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: HOW TO: Wiellager achter vervangen (2.0, GDI, V6) stap-v
Geweldige how-to Menno! Chapeau!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: HOW TO: Wiellager achter vervangen (2.0, GDI, V6) stap-v
Thanks, ook ik heb m gebruikt voor het vervangen van mn wiellager links achter! Fijn om niet alles te moeten/hoeven zoeken en het even al een beetje visueel gezien te hebben van te voren. Ga je er toch ff wat sneller doorheen