FAQ: Regelmatig voorkomende 8G problemen & oplossingen

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

FAQ: Regelmatig voorkomende 8G problemen & oplossingen

Bericht door KNOEI 8G »

Originele topic Door Marksanne op: Geplaatst: Vr okt 12, 2007 16:01

Uit diverse (waaronder veel Duitse) mitsu forums heb ik een aantal van de regelmatig voorkomende problemen en oplossingen van 8e generatie Galants gevist. Nu is mijn Duits niet erg goed en babelfish helpt daarin ook niet altijd even goed, maar... er is toch een behoorlijk stukje uitgekomen.

Ik zou zeggen: verbeter me, vul aan en vertaal erop los zodat we een mooi centraal topic hebben waar 8G Galant gebruikers echt iets aan gaan hebben!

----------------------------------------

Probleem: windgeruis bij de deuren

Oplossingen:
1. Installeer windschermen
2. De deurstijlen (her)buigen (pas op! - eerst het raam naar beneden draaien)
3. Het slot aanpassen - Als de deur later sluit, is er meer druk op de deur waardoor de gehele deur beter aansluit
4. De deurrubbers afnemen en eerst siliconenrubbers plaatsen alvorens de deurrubbers weer te bevestigen. Doordat het rubber nu meer op spanning is sluit het beter aan
5. De deuren verzwaren (bijvoorbeeld met loodbitumen -veel gebruikt in car hifi projecten-) waardoor ze beter en zwaarder in het slot vallen en de kans op beweging van de deur verkleint
6. Deze is te ingewikkeld qua Duits voor me, dit is de orginele zin:

graag vertalen!eventuell 6. Schnappverschluss an der Innenseite der Tür zum Dach hin ?


Orginele Duitse tekst:

Problem : Windgeräusche an den Türen

Lösung :
1. Windabweiser montieren
2. Türbogen nachbiegen (Vorsicht ! - hierzu die Scheibe nach unten fahren )
3. Schloss einstellen - Tür schließt später, man braucht mehr druck, und der Rahmen liegt richtig an
4. die Gummidichtungen mit Silikonschläuchen durchziehen, dadurch ist der Druck auf die Gummis höher -> eher Dicht
5. Türen Dämmen, damit sie schwerer werden und satter ins Schloss fallen - das Potenzial zum schwingen/flattern wird reduriert

eventuell 6. Schnappverschluss an der Innenseite der Tür zum Dach hin ?

------------------------------------------

Probleem: electrische ramen zakken na het sluiten direct weer een stuk terug

Oplossing:
De rubbers voorzichtig inspuiten met siliconen spray. De ramen stuk voor stuk omhoogdraaien en de de knop voor omhoog ingedrukt houden voor enkele minuten. Dan de sleutel uit het contactslot halen, weer insteken en dan weer in ACC stand zetten.


Orginele Duitse tekst:

Problem: Fenster fahren beim Schliessen automatisch wieder ein Stück runter.

Lösung:
Die Gummis im rahmen vorsichtig mit Siliconspray besprühen. Fenster Stück für Stück zufahren und dann für einige Minuten den Schalter gezogen halten. Zündung aus und wieder einschalten.

------------------------------------------

Probleem: Trillingen in de binnenspiegel

Oplossingen:

1. De spiegel voorzichtig, maar toch met enige kracht richting het armatuur naar beneden drukken. Omwikkel de sokkel met wat telfonband en opnieuw bevestigen.
2. De spiegel met ???????? in de voet vastzetten.


Orginele Duitse tekst:

Problem: Vibrationen am Innenspiegel

Lösung:
1. Spiegel vorsichtig aber mit etwas Kraft in Richtung Amaturenbrett runterschieben. Sockel mit etwas Teflonband umwickel und wieder aufstecken.
2. Oder den Spiegel mit Scheibenkleber in den Fuss kleben.

------------------------------------------

Probleem: Hydraulische kleppenstoters

Een belangrijk punt bij (in ieder geval) de V6 uitvoering zijn de hydraulische kleppenstoters. Om dit te voorkomen moet het oliepeil regelmatig gecontroleerd worden. Zodra het niveau maar enigszins te laag is kunnen de kleppenstoters beginnen te ratelen. Meestal kan wat nieuwe olie (de Duitse auteur beveelt Castrol GTX aan) dit verhelpen. Mocht dat niet helpen dan is helaas alleen vervanging van de kleppenstoters oplossing van het probleem. Daarbij moet echter eigenlijk ook meteen de "?????Kipphebel????" worden vervangen omdat anders de nieuwe kleppenstoters sneller zullen slijten.


Orginele Duitse tekst:

Problem: hydros

Ein wichtiges Thema beim V6 sind natürlich die Hydros. Um vorzubeugen sollte man regelmässig den Ölstand kontrollieren. Sobald der etwas zu niedrig ist, fangen die Dinger an zu klappern. Bei mir reicht es meist, etwas frisches Öl, bevorzugt Castrol GTX, nachzugeben, dann ist wieder Ruhe. Wenn das alles nichts hilft, ist meist nur ein Tausch der Hydros die Lösung. Wobei man beachten sollte, dass die Kipphebel mitgetauscht werden, da sonst die Hydros schneller ausleiern können.

------------------------------------------

Probleem: temperatuurschommeling climate control (airco)

Na instellen op warmere temperatuur komt er na enige tijd alleen koude lucht uit het systeem. Door opnieuw de temperatuur hoger in te stellen herhaalt zich voorgaande. Schijnbaar zijn er problemen met de temperatuur-sensor en dergelijken. Instellen op 22 graden en het wordt in werkelijkheid ergens tussen de 25 en 28 graden! Dan terug op 17 graden instellen om het aangenaam te krijgen. Vervolgens rijdend op de snelweg wordt het heel erg koud. Vervolgens de temperatuur opschroeven tot de maximale 32 graden en ja... dan wordt het weer warm, maar ook totaal niet lekker! Een graadje lager en het wordt weer koud. Dit idiote temperatuurs-gedrag vindt pas plaats bij snelheden boven de 160. (MarkSanne: ik kan dit verhaal bevestigen, hoe harder je rijdt hoe slechter het temperatuurs-niveau klopt, maar eigenlijk klopt het inderdaad zo-ie-zo nooit. Ik ben steeds bezig de temperatuur te regelen, heel irritant).

Oplossingen:

1. Zit de slang (witte of zwarte ribbelslang) wel echt aangesloten op de bedieningsunit? (Deze kan vrij gemakkelijk losschieten, bijvoorbeeld door montage van een autoradio. Zit de slang goed dan zou het verschil hooguit een graad meer of minder zijn. (MarkSanne: ik zal het vanavond nog 'ns controleren of de slang nog op z'n plekje zit).
2. De sensor kan kapot zijn
3. Er wordt op sommige forums gespeeld met de gedachte dat de warmteontwikkeling van de autoradio (zit er direct onder) de sensor in de war zou brengen. Door tests van gebruikers is echter met 99% zeker te zeggen dat dit niets uitmaakt (radio volledig verwijderd, probleem blijft).
4. Graag meer ideeen/oplossingen!!!!!!!!!!!!!!!


Orginele Duitse tekst:

Problem: Klimaautomatik

Wenn ich auf heizen stelle kommt nach einiger Zeit nur kalte Luft -> darf Temeratureinstellung wieder erhöhen und nach kurzer Zeit geht das selbe Spiel wieder von vorne los! Weiss ja dass es diverse Probleme mit Sensor und so weiter gibt. Wollte mal nachfragen ob´s evtentuel neue effektive Lösungsvorschläge gibt?!?

Manchmal stell ich das teil auf 22° und das wird 25 - 28 ° warm ... dann muss ich es auf 17 stellen damit es erstma wieder angenehm wird .. dann auf der Bahn isses ganz dumm! Auf der Autobahn kühlt die ununterbrochen extrem kalt, wirklich, da zitterst du, erst wenn

du auf 32° stellst dann wirds heiss .. aber unerträglich .. halt 32° Mr. Green dann mach ich n halben Grad runter und es wird wieder eisig aber erst wenn ich schneller als 160 fahre ... alles drunter hab ich normale Klimabedinungen ist bei allen die diese extremen Probleme haben auch wirklich der Schlauch hinten dran? Bei mir wars auch ziemlich übel und dann hab ich beim Wechsel des Innenraumfilters gemerkt, dass der Schlauch ab ist. Wahrscheinlich ist er beim reinschieben des neuen Radios abgegangen. An den Schlauch kommt man ganz gut ran, wenn man die Verkleidung im Beifahrerfußraum abmacht. Jetzt mit Schlauch funktioniert schon alles viel besser, also ich muß selten mal +- ein Grad manuell einstellen.

------------------------------------------

Probleem: Stinkende climate control (airco)

Door de werking van de ruitenwissers en de aanzuigkracht van de luchtaanzuigmotor kunnen bladeren en dergelijke in het filtersysteem van het airco (climate control) systeem komen. Dit kan zorgen voor irritant geluid en onaangename reuk.

Hier wordt beschreven hoe de blower unit kan worden opengemaakt zodat het schoongemaakt kan worden.

Noodzakelijke gereedschappen
- middellange kruiskop schroevendraaier
- zeer korte kruiskop schroevendraaier
- pincet, buigtang of een kleine griptang

Uitbouwen
Eerst moet het handschoenenvakje moet naar benenden gekanteld worden. Dan kunnen twee schroeven worden losgedraaid waarmee het handschoenenvak bevestigd is. Het gehele handschoenenvak kan nu weggenomen worden.

Aansluitend worden de met 4 clips bevestigde plastic kap (voorzichtig trekken) losgehaald, waarmee de blower motor zichtbaar wordt.

Vervolgens moeten 3 schroeven aan de buitenkant (onderkant) van de blower motor worden losgemaakt. Een van deze schroeven kan alleen met een zeer korte schroevendraaier worden losgemaakt.

Daarna kan de luchtpijp voorzichtig worden losgetrokken (het grote ronde zwarte object). Zoals je nu wellicht zult zien, zijn er bladeren en dergelijken zichtbaar die je met een pincet of klein tangetje weggehaald kunnen worden.

Inbouwen
Zodra alles schoon is, alles in omgekeere volgorde terugbouwen en schroeven.

Pollenfilter
Nu je toch op die plek bezig bent, kun je links van je het pollenfilter zien. Het is aan te raden dit direct mee te nemen als je hier al bezig bent. Eerst Het moet het ??? worden losgeschroeft om vervolgens het filtertje zelf ook los te schroeven. Een nieuw filter erin en de rest in omgekeerde volgorde weer bevestigen.


Orginele Duitse tekst:
[External Link Removed for Guests]


------------------------------------------

Probleem: stroef schakelen (versnellingsbak F5M42)

Met name als het kouder is, danwel als de auto gestart wordt is het schakelen naar de 1e versnelling lastig tot haast onmogelijk. Het probleem zit 'm in synchromesringen, waarvoor andere versie te installeren is waarmee de problemen verholpen worden. Dit is een document waarin namens Mitsubishi Belgie eea wordt uitgelegd:

[External Link Removed for Guests]

------------------------------------------
Proleem: klokje in het dashboard

Het klokje werkt slecht of niet meer na verloop van tijd. Het blijkt dat in het printplaatje van het klokje een breukje zit. Als het printplaatje uit het klokje wordt gehaald en opnieuw wordt gesoldeerd dan werkt het klokje weer als vanouds.

Het verwijderen van klokje gaat als volgt:

Pak het dekseltje/kapje aan de voorkant vast met twee handen en druk hem omhoog met een klein beetje kracht. Schroef het klokje los en voila, klokje is los.

------------------------------------------

Probleem: fuseekogel/draagarm

In sommige gevallen kan er water binnengedringen in het kogelhuis, waardoor de kogels slijten en er speling optreed, veel sneller dan normaal het geval kan / mag zijn. Vanaf een bepaalde afwijking (ik dacht 1mm) van de fuseekogel wordt de auto voor APK afgekeurd. Vervelend is ook dat een fusee met speling irritante trillingen kan veroorzaken tijdens het rijden.

Oplossing:
Er is een terugroepactie door MMCN geweest enige jaren terug, waarbij de gehele draagarm inclusief fuseekogel wordt vervangen. De nieuwe draagarmen hebben een extra sealing rond het kogelhuis om het euvel te voorkomen. Wie eerste eigenaar is schijnt alsnog in aanmerking te komen voor deze actie. Het schijnt dan 7,50 euro per draagarm te kosten (het zou gaan om een zogenaamd 'Field-nummer'. Wie z'n Galant toch wil voorzien van actieprijs-draagarmen schijnt in Belgie bij een willekeurige Mitsubishi dealer aan te kunnen kloppen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Regelmatig voorkomende 8G problemen & oplossingen

Bericht door KNOEI 8G »

Geplaatst door: ggiesberts


Aanvullinkje met foto's van de ventilator motor, gebruik eventueel translate.google.com:
[External Link Removed for Guests]

En hier nog wat andere "how to's" onder "anleitungen":
[External Link Removed for Guests]

AANVULLENDE TIP: Schakel je Airco enkele minuten voor je thuis bent uit en laat de ventilator nablazen. Zo blaas je de laatste condens van de vochtige verdamper en voorkom je dat er een mooi laagje schimmel kan gaan groeien en gaan stinken.
Naar boven
Afbeelding
Boed
Berichten: 238
Lid geworden op: 11 mar 2012, 19:19
Provincie: Gelderland

Re: FAQ: Regelmatig voorkomende 8G problemen & oplossingen

Bericht door Boed »

hier kun je tegenwoordig ook de 6mm slangen aan toevoegen voor windgeruis.
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: FAQ: Regelmatig voorkomende 8G problemen & oplossingen

Bericht door galantrijder »

Graag wil ik wat tips toevoegen aan het verhelpen van het probleem van de klok die steeds uit gaat / op de verkeerde tijd springt.

1) De "kap" die je uit je dashboard moet trekken gaat er niet zo gemakkelijk uit. Hij zit vast geklemd met 4 pootjes en ik vond dat er vrij veel kracht voor nodig was om hem los te krijgen. Met de blote handen gaat dit niet lukken. Zelf heb ik het losgekregen door met behulp van een baco omhoog te duwen tegen de rand. Je kunt natuurlijk ook iets anders gebruiken wat sterk is ;-)

2) Een veel belangrijkere tip:
Probeer te onderzoeken waar de breuk in de soldering zit voordat je als een "gek" alle solderingen op de printplaat één voor één vloeibaar maakt... Dat bespaart je namelijk veel werk!
Hier een lijstje met de stappen die ik (succesvol :P ) nam:

1) Trek de kap waar de klok aan gemonteerd zit uit je dashboard
2) Haal de (witte) stekker los door deze in te knijpen
3) Draai de 2 schroefjes los waar de klok mee vast zit.
4) Haal voorzichtig de 4 pootjes los waar het doorzichtige kapje mee over de klok geklemd zit
5) Haal het zwarte kapje wat je nu tegenkomt er ook op dezelfde manier af
6) Nu zie je de klok zitten in een zwarte houder. Het pakketje is nu een stuk kleiner geworden, zodat je er makkelijker bij kunt. Sluit nu de witte stekker weer aan en zet het contact v/d auto aan zodat er spanning op het klokje komt te staan.
7) Beweeg nu het zwarte isolatie gedeelte wat vanuit je dashboard naar de witte stekker toegaat (dus waar de 4 kleine draadjes doorheen lopen). Als je klokje nu aan en uit gaat hoef je maar 4 solderingen te doen ipv tientallen!
8) Ik heb het eerst geprobeerd te maken door de huidige tin slechts op te warmen totdat deze vloeibaar werd en daarna weer vast, maar het klokje bleef slechts tijdelijk werken. Uiteindelijk heb ik een klein bolletje met nieuwe tin op elk van de 4 contacten gesoldeerd zodat er een stevigere verbinding ontstaat. Het probleem lijkt nu te zijn verholpen

Afbeelding


Het kan natuurlijk zo zijn dat er bij jou wel een breukje in de soldering zit van één v/d andere contacten, bijv. die v/d klok zelf, maar probeer dit dan te onderzoeken door bijv. zachtjes tegen het klokje aan te duwen als je contact aan staat...
Maar goed er is een grote kans dat het bij jou dezelfde 4 contacten zijn als dat mij het geval was, er komt namelijk relatief veel kracht op die contacten te staan....
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: FAQ: Regelmatig voorkomende 8G problemen & oplossingen

Bericht door Twain »

mooie toevoeging.. ik wil er toch 1 kanttekening bij plaatsen. De oorzaak van de breuk is NIET alleen dat er een stekkertje een beetje aan het rammelen is (al dan niet met veel kracht) .. de oorzaak ligt ook in het feit dat de soldeer tin die is gebruikt Niet goed genoeg bleek te zijn (waarschijnlijk iets te maken met loodvrij, milieu etc etc) met andere woorden. ik zou toch adviseren om niet alleen de gebroken verbinding te solderen,maar ook de nu nog werkende verbindingen vloeibaar te maken MET een beetje nieuwe soldeer tin. Anders denk ik dat het slechts een kwestie van tijd is waneer de volgende gaat.. nu snap ik dat de meeste mensen het prima vinden als het gewoon weer een aantal jaar werkt.. ik ben een beetje pietlut en wil liever niet 2x dezelfde reperatie doen, en zoek dan ook een oplossing die beter is dan het orgineel ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: FAQ: Regelmatig voorkomende 8G problemen & oplossingen

Bericht door MD »

Idd goede toevoeging
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: FAQ: Regelmatig voorkomende 8G problemen & oplossingen

Bericht door Lowlands »

Tja,en onder tussen denkt de fabrikant dat hij goede soldeer heeft gebruikt,of de goede temperatuur heeft gebruikt,want hij krijgt nooit een klacht!
Niet in de garantietermijn tenminste!Ik heb dat zo vaak mee gemaakt toen ik nog in de electronicareparatie zat!Geef je het door dat er een fabrieksfout in zit,en dan kreeg je van de fabrikant een commentaar terug dat ze miljoenen van dat apparaat hadden verkocht en helemaal nooit klachten hadden gehad.En ze dus geen reden zagen om die fabrieksfout te verbeteren... :bump:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”