HOW TO: Reparatie elektrische stoelverstelling 8G V6

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

HOW TO: Reparatie elektrische stoelverstelling 8G V6

Bericht door KNOEI 8G »

ORIGINELE TOPIC DOOR: Ad
Originele post datum: Geplaatst: Do apr 14, 2011 23:10


Het probleem was dat ik mijn stoel niet meer kon verschuiven omdat er in de overbrenging van de motor naar de worm stang tanden van het kunstof standwiel waren afgebroken.
Ik heb geprobeerd de onderdelen op de sloop ed te vinden maar dit is niet gelukt.
Omdat het probleeem blijkbaar meer voorkomt zal ik beschrijven wat ik heb gedaan.
De stoel eruit geschroefd, 2 moeren aan de voorkant en 2 bouten aan de achterkant verwijderen.
Maakt de 3 kabels onder de stoel los. Verwarming, Airbags, en Verstelling.

Let Op! de motor niet starten zodra de kabels los zijn SRS lampje gaat dan branden en krijg je niet meer uit.

Verwijder de stoel en leg hem bijvoorbeeld onderste boven en leunend op een andere stoel zodat je makkelijk bij de onderkant van de stoel kan komen.
Markeer de plaats van de slee.
Zet een merkteken aan beide kanten want deze moet worden verwijderd.
Verwijder de 2 zwarte bouten waarmee de slee is bevestigd.
Maak de bekleding los door de voor en achterzijde uit elkaar te schuiven.
Maak de 2 bouten los waarmee het blokje waar de overbrenging van de motor naar de wormstang spindel in zit.
Verwijder de kabel van de motor.
Zet een merkteken op het motorhuis zodat je weet hoe deze is gemonteerd.
Verwijder de 2 koperkleurige schroeven uit het motorhuis, trek het motorhuis er voorzichtig af. Dit kost wat kracht door de magneten die tegenwerken.
De rotor van de motor wordt nu zichtbaar en probeer deze uit het tandwielhuis te verwijderen draai hiervoor voorzichtig met een steeksleutel aan de spindel.
Verwijder de 2 schroeven die het huis bij elkaar houdt.
Nu is de spindel vrij en verwijder je de moer op het eind.
Haal de ring, het bevestigings beugeltje en het opvul blokje weg. Nu zie je het witte kunstof tandwiel en dit moet van de as af.
Dit tandwiel zit middels een spiebaan op de as geschoven maar is er zo niet af te trekken. Ik heb het huis op een open bankschroef gelegd en de moer er weer een paar slagen op gedraaid. Vervolgens met een rubber hamer op de as getikt zodat het tandwiel eraf komt. Als het tandwiel los is verwijder je de moer die je tijdelijk terug had geplaatst en verwijder het tandwiel.
Nu zie je dat het tandwiel een paar tanden mist en er een soort geultje in is getrokken. De tanden zijn gelukkig vrij breed dus kunnen we
het tandwiel iets verplaatsen ten op zichte van de as waar hij opzit.
Ik heb een halve centimeter van de lange kraag van het tandwiel afgezaagd (met een ijzer zaag). Bewaar hetgeen je eraf gezaagd hebt want dat heb je later weer nodig.
Schuif het tandwiel weer terug op de as en doe het afgezaagde stukje direct achter het tandwiel aan. Schuif alle stukken die je van de
as hebt verwijderd weer in omgekeerde volgorde op de as en schroef het huis weer in elkaar. Draai de schroeven net niet aan.
Monteer het huis eerst terug op het frame en draai dan de schroeven van het huis verder aan en probeer steeds of je de as met hand makkelijk kan draaien. Als je de schroeven de strak zet draait de as te zwaar waardoor het probleem weer snel zal terug komen.
Steek de rotor van de motor terug in het huis en help het laatste stukje door de spindel iets te draaien. Hierdoor trek je de rotor naar binnen.
Monteer het huis en schroef het vast. Let op het merkteken monteer je hem verkeerd om, draait de motor de verkeerde kant op.
Sluit de stroomkabel terug aan.
Monteer de slede weer op dezelfde plaats.
Schuif de bekleding weer in elkaar.
Zet de stoel weer terug in de auto en sluit de kabels weer aan. Zorg dat deze goed vastzitten. Controleer of de stoel weer goed schuift en monteer de stoel aan de vloer.

Helaas bedacht ik mij pas later deze beschrijving hier te plaatsen vandaar dat ik er geen foto's van heb.
Het is even werk en niet al te ingewikkeld, voor iemand die een beetje handig is goed te doen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”