HOW TO: voorste wiellagers vervangen

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

HOW TO: voorste wiellagers vervangen

Bericht door menno3x8g »

Oorspronkelijke post:
JJ motion op 4 februari 2008
(foto's niet gevonden, als iemand iets heeft: ff seintje geven, dan voeg ik ze in)

Afgelopen weekend heb ik mijn voorste wiellager vervangen. Ik heb een imitatie lager gebruikt omdat origineel weer eens erg duur is, terwijl het dezelfde kwaliteit lagers zijn. Alleen een imitatie lager moet in de flens van je wielbevestiging worden geperst, terwijl dit bij een origineel lager een compleet set is. Maar ja het scheelt 100 euro!

Je moet de volgende stappen maken:

1. Verwijderen van het wiel.
2. Verwijderen van de splitpen van de moer waarmee de aandrijfas vastzit, dan met een luchtsleutel deze moer losdraaien en verwijderen.
3. Verwijder de remklauw en de schijf.
4. Dan is er ruimte voor het verwijderen van de 4 bouten waarmee het lager vastzit (zie afbeelding, rode cirkels), voor het verwijderen van de bouten dient de aandrijfas iets naar binnen geduwd te worden maar is het erg belangrijk te letten op de 'ABS krans' (blauwe pijl) en de ABS sensor.
5. Met een beitel of anders stuk gereedschap, voorzichtig lostikken zodat het verwijderd kan worden.
6. Het lospersen van de wielbevestiging van het lager, daarna de nieuwe lager er in terug persen.
7. Het terugplaatsen van het nieuwe lager, en voorzichtig stukje voor stukje per bout vastzetten zodat hij gelijkmatig vastgetrokken wordt.
8. Remschijf en remklauw weer terugplaatsen.

Het vet wat te zien is aan de remklauw werd veroorzaakt door een miniscuul klein gaatje in de aandrijfhoes, welke ook is gerepareerd.
Laatst gewijzigd door menno3x8g op 13 mar 2012, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: HOW TO: voorste wiellagers vervangen

Bericht door menno3x8g »

Aantal reacties op openingspost:
-----------------------------------------
kenny, 7 februari 2008

Mooie "how to" 8) Ik heb alleen nog wel een paar vraagjes:

1* Hoe heb je de oude lagers verwijderd (werkplaats pers oid ??)
2* Hoe, en waar zit de ABS krans aan vast? ... en kun je die er uit tikken of wrikken? ... de sensor zit vanaf de buitenkant in de naaf heb ik gezien bij mijn remrevisie.
3* Heb je de nieuwe lagers eerst ook weer in de naaf geperst?
----------------------------------------
JJ motion, 7 februari 2008

De antwoorden op je vraag Kenny:

1. Ja de lagers heb ik uit de naaf/flens geperst van de wielbevestiging, mbv een werkplaatspers.
2. De abs krans zit zoals te zien is om de buitenkant van de aandrijfas, en is naar mijn idee niet te verwijderen, maar dat hoeft voor deze ingreep niet.
3. Voor het terugplaatsen van het lager heb ik inderdaad eerst het nieuwe lager weer in de naaf/flens terug geperst met een werkplaats pers.

Hoop dat dit het antwoord op je vragen zijn!
----------------------------------------
Boed, 13 januari 2011

hele goede uitleg.
tip voor de doe hetzelvers thuis: je kunt de nieuwe lagers ook in het vriesvak leggen zodat ze krimpen en het omhulsel waar ie in moet iets verwarmen dan vallen ze er zo in, loop je ook geen risico als je geen werkplaats pers hebt.
----------------------------------------
Uray25, 13 januari 2011

Voorzichtig erin tikken met een juiste hamer en veel geduld, zo doe ik het althans ...
----------------------------------------
Siddharta, 13 januari 2011

ik heb even in het werkplaats handboek gekeken en daar wordt het lager als een geheel afgebeeld met het deel waar de wielbouten in zitten (zie bijlage):

Dat betekend dus dat wat op foto 1 staat het lager is wat er nog uit geperst moet worden ... dus het onderdeel wat je hier bestelt, er ook nog in geperst moet worden. En dat is nu net waar ik tegenop zie ...
----------------------------------------
shaggy322, 14 januari 2011

een geheel koop je bij de dealer, ik dacht ergens rond de 200 geloof ik.
alleen een lager is imitatie, en die was bij mij binnen 5000 km naar de haaien a 100 euro.
de dealer versie is vrij gemakkelijk te monteren mits alles los wil.
---------------------------------------
Uray25, 7 april 2011

Als je je auto gewoon weer snel rijdend wilt hebben, naar de Dealer en zo'n complete Hub halen. Ben je zo klaar, kun je deze altijd nog op je gemak eraf en -in pielen. Voor de volgende keer, want die komt geheid.
---------------------------------------
Bijlagen
(werkplaatshandboek: voorste wiellager)
(werkplaatshandboek: voorste wiellager)
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
mick
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mar 2012, 10:17
Provincie: Noord-Holland

Re: HOW TO: voorste wiellagers vervangen

Bericht door mick »

Ff vraagje over lagers. Ik ben vandaag ff bezig geweest met de achterzijde. Maar zijn links en rechts hetzelfde?
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: HOW TO: voorste wiellagers vervangen

Bericht door menno3x8g »

mick schreef:Ff vraagje over lagers. Ik ben vandaag ff bezig geweest met de achterzijde. Maar zijn links en rechts hetzelfde?
Beetje late reactie misschien: ja, achter zijn links en rechts hetzelfde.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”