Basis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Basis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Bericht door marksanne »

Kwam per toeval dit overzicht tegen (gewoon op de mitsubishi motors NL site).
galant-onderhoudstarieven-2.jpg
Het hele document met al deze info voor alle Mitsu's is hier te vinden:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Basuis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Bericht door foks »

handig! Mooie checklist ook om zelf bij te houden.
Ik nomineer een sticky ;)
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Basuis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Bericht door Lowlands »

Ja inderdaad!Zal niet veel verschillen met de andere G's..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Basuis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Bericht door MD »

Haha cool !!!
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
Eskimo
Berichten: 425
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:21
Provincie: Noord-Holland

Re: Basis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Bericht door Eskimo »

Wel handig, kan ik een beetje weten wat me te wachten staat als ik hem voor onderhoud wegbreng. :?
Voor sommige dingen vragen ze wel de hoofdprijs (interieurfilter voor €41) wat je makkelijk zelf kan. 8-)
Of is de overweging om het zelf te doen om deze kosten te besparen. :uhu:
Galant Owner - because the rest are JUST cars.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Basis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Bericht door Twain »

Met de interieurfilter vervangen ben je best lang bezig... 41 euro is veel geld maar bij de 8g moet je het halve interieur eruit halen om bij dat ding te komen... en omdat nu de hoofdprijs te noemen gaat mij wat ver.. eerlijk gezegd zijn het best nette prijzen.. ik zou zelf in iedergeval niet veel minder vragen. er zit ook een stukje risico bij, als jij zelf een stuk plastic kapot maakt, moet je een nieuwe kopen, als hun hem verneuken is het hun probleem :p Je moet ook niet vergeten dat van garage bedrijven wordt verwacht dat ze de stappen uit het service manuaal volgen, geloof me voor de interieurfilter zijn het er HEEEEEEEEL veel stappen. alles in dit schema is gewoon geklokt en maal een uurloon gedaan.. zo heb ik massa's schema's hoeveel tijd het kost en daarmee hoeveel geld het kost om een vierkante meter te metselen of gipsplaat te plaatsen. elk schroefje kost geld.. een accutol kan maar een maximaal aantal schroefjes indraaien in zijn leven de accu's kunnen maar een maximaal aantal keer worden opgeladen.. dan is het gewoon afgeschreven daarnaast heb je nog belastingen en overhead kosten pensioen.. bla bla bla.. mijn huidige werk bestaat vooral uit problemen oplossen veroorzaakt door werkers uit het voormalig oostblok. als je hun gereedschap ziet heeft het vaak markeringen van Nederlandse bouwbedrijven maw hoogst waarschijnlijk gestolen. ze betalen geen belasting en worden ook niet verplicht om pensioen af te dragen, betalen geen wegenbelasting en doen met hun auto's niet echt aan apk heel erg oneerlijke concurrentie dus.. mensen vinden dingen al heel snel duur (ik zelf ook) maar vergeten vaak wat de werkelijke kosten zijn.. als je dat dan voor gaat rekenen aan iemand schrikken ze vaak.. en hebben ze 9 van de 10 keer spijt dat ze met een oostblokker in zee zijn gegaan. ze beseffen zich dan dat timmerman kees de boer van op de hoek toch helemaal niet de woekerwinsten heeft die ze dachten. En voelen zich dan een soort van schuldig. Als je aan het einde van de rekening kijkt zijn mensen die oostblokkers inhuren vaak duurder uit dan ze waren geweest wanneer een fatsoenlijk bouwbedrijf het had gemaakt. stucwerk, schilderwerk en tegelwerk zijn daar overgens de uitzondering op, dat doen ze in de meeste gevallen goedkoper. maar zodra ze echt iets gaan bouwen is het 1 groot drama.

kben geloof ik een beetje afgedwaald lol... naja :)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Basis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Bericht door Integra »

Ik zie bij de distributieriem enkel 90.000km staan en geen tijd in jaren?
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Basis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Bericht door Twain »

leuk he... na je vraag net ben ik ook weer ff gaan lezen :D de meeste mensen (bedrijven die die dingen verkopen)op de internetz zeggen 72 maanden.. dat is 6 jaar.. mitsu spreekt zich er niet over uit.

ze zeggen wel dat je hem moet inspecteren op verschillende punten en als er droog scheurtjes inzitten of gladde plekken slijt dingen etc etc etc je moet gaan vervangen. wellicht dat ze dachten dat die instructies de leeftijds grens onnodig maakt.
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Basis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Bericht door Integra »

Maar hij hoeft maar één keer stuk te gaan om veel ellende te krijgen en visueel zegt lang niet altijd of het nog echt goed is....
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Basis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Bericht door Twain »

zomaar ergens een jaartal aan hangen zegt ook geen fluit... was de verpakking misschien al gescheurd in het magazijn wat was de productie datum.. .. waar is er mee gereden op welke manier is er mee gereden is er tijdens het plaatsen iets mee gebeurd.. de spanning van de riem. gemiddelde temp en lucht vochtigheid.. etc etc etc in de sahara droogt zoon riem echt heeeeeeeeeeeeeeeel wat eerder uit dan in ons mooie nederland en ook daar geld dan een x aantal jaar en een x aantal km's .. tis en blijft gewoon eenheidsworst.

angst is geen beste raadgever ;)

in ons midden rijdt een 6g met een riem van een jaartje of 20 oud (een beetje gemeen want juist dat type motor zal geen schade oplopen wanneer de riem knapt) en ik zeg niet dat je maar nooit meer je riem moet vervangen. maar de marges zijn echt enorm op die dingen (zeker de orginele) dat gezegd te hebben zou ik die van mij na een jaar of 8 ook zeker wel vervangen ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Basis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Bericht door Integra »

Die van mij zit er volgens de gegevens nu 8 jaar op.... de 90.000km zijn nog niet gehaald. Maar denk wel dat het wijsheid is om in ieder geval dit jaar die riempjes wel te vervangen :)
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Basis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Bericht door menno3x8g »

Nja, collegaatje met au-die 4 knapte riem ruim binnen de leeftijd en kms.
Ff beurs trekken en vv met waterpomp enz, of zelf doen ..
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Basis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Bericht door marksanne »

Als ik het zo om me heen hoor, zou ik bij andere merken, of misschien specfieker: alle niet-japanse automerken ook niet aandurven om iets langer of meer kms door te rijden dan de voorgeschreven interval. Mijn VR2 distributie is opnieuw zo'n hommage aan de kwaliteit van originele Mitsubishi parts. Toen ik de auto kocht wist ik eigenlijk niet precies hoe lang/hoeveel km terug de riem vervangen was. Na ruim 8 jaar in MIJN bezit en ik gok een ton of meer kilometers vond ik het toch maar tijd worden. Toen ik de oude riem erafhaalde en goed inspecteerde viel me op dat ie er nog verrassend goed uitzag. Datzelfde heb ik ook bij V6 distributieriemen gezien. Alsof ze nauwelijks slijten van tijd, kilometers, hitte/kou, enz! Zelfs de waterpompen die ik altijd meevervang zien er echt nog perfect uit, geen lagerspeling, alle schoepen nog aanwezig ;) enz. Ja... die originele onderdelen kosten wat meer (zeker als je ze gaat vergelijken met dat soort onderdelen van meer populaire automerken) maar de kwaliteit is verdorie wel heel erg goed hoor!

Alsnog zeg ik erbij dat het goed voelt om verse riemen en rollen te hebben!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Basis onderhoudsintervallen (met prijzen)

Bericht door Twain »

klopt helemaal mark..
bij mij is de riem er met 102.000 ook als nieuw afgekomen.. toen het tijd was om de waterpomp te wisselen moest ik echt HEEEEEEEEEl erg goed kijken welke er nu eigenlijk de oude was... het is dat er vloeibare pakking was gebruikt anders had ik echt een muntje op moeten gooien welke er nu eigenlijk de vuilnisbak in moest. (sinds dien laat ik nieuwe onderdelen lekker in hun doosje zitten voordat ik ze op de auto schroef LOL )

het is mij ook opgevallen dat de nieuwere mitsus pas bij veeeeeeeeeeeel meer km's hoeven te wisselen van distributieriem.. de techniek en het materiaal moet het in theorie dus prima aankunnen.. (nu weet ik ookwel dat het niet dezelfde riem is, maar toch!! )
Awesomeness = Verveling x Talent
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”