koelvloeistof geheel vervangen/ontluchten? how to

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
legnumfan
Berichten: 116
Lid geworden op: 08 apr 2012, 11:02
Provincie: Noord-Brabant

koelvloeistof geheel vervangen/ontluchten? how to

Bericht door legnumfan »

Afgelopen zaterdag nacht mijn galantje v6 op de vluchtstrook mogen parkeren omdat ik ingehaald werd door een hele hoop rook bij het aanremmen van de afrit.
Vervolgens tot de ontdekking gekomen dat een koelvloeistof slang in combinatie met een erg heet spruitstuk niet goed samen gaat.Ook natuurlijk mijn lidmaatschap bij de anwb net opgezegd 'heerlijk' :no:
Met behulp van een mede galant fan mijn galantje al slepend huiswaards gebracht. Bij de mitsu dealer het slangetje van 30euro besteld.....maar hoe kan ik hem nu het besten spoelen,bijvullen en ontluchten....?
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: koelvloeistof geheel vervangen/ontluchten? how to

Bericht door marksanne »

Radiator kraantje aan de onderkant opendraaien en alles leeg laten lopen.
Sneller resultaat als je de onderste radiatorslang van de radiator even loshaalt, dan loopt de radiator en alle vloeistof uit je motorblok lekker snel eruit. Voor extra stimulans: draai ook de radiatordop eraf en op het thermostaathuis zit een ontluchtings-punt die je (uit het hoofd) met een inbussleuteltje ietsje losdraait.

Als alles leeg is, dan sluit je daarna alles weer aan, de radiatordop en die ontluchtings nippel laat je gewoon open. Vullen met nieuwe koelvloeistof (reken op een liter of 6-8) via de radiatordop-ingang. Zodra de radiator zelf vol is zul je merken dat ie toch blijft zakken, dan stroomt het via de boven en onderslang ook voor een leuk deel je motorblok in. Je kunt een beetje knijpen in die slangen om het vulproces wat op gang te houden. Vervolgens vul je ook het reserve-vaatje helemaal. Dan de radiatordop erop, ontluchtings-nippel dicht, motor laten draaien, houd de temperatuurmeter in je auto even in de gaten.

Zodra de radiator-ventilatorer beginnen te draaien komt het hele koelwater-circuit pas echt helemaal op gang, laat dat even een paar minuutjes gaan, auto uit. Wacht even een goeie 10 - 15 minuten tot de boel weer afgekoeld is en maak dan alsnog voorzichtig de radiatordop open en kijk of je nog meer moet bijvullen. Ook het ontluchtings-punt even openen kan de eventuele luchtbellen laten ontsnappen. Doe het voorzichtig en liefst met handschoenen en iets van bescherming voor je ogen/hoofd, mocht er stoom uitkomen dan geeft dat eenvoudig ellende.

Je kunt hierna eigenlijk er wel vanuitgaan dat het goed is, ga er een stuk mee rijden, houd de temperatuurmeter in de gaten en check het peil daarna nog eens en/of herhaal het bijvullen/ontluchten.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
legnumfan
Berichten: 116
Lid geworden op: 08 apr 2012, 11:02
Provincie: Noord-Brabant

Re: koelvloeistof geheel vervangen/ontluchten? how to

Bericht door legnumfan »

Super bedankt voor deze uitleg. Volledig en duidelijk :agree:
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”