HOW-TO: aandrijfas vervangen

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

HOW-TO: aandrijfas vervangen

Bericht door menno3x8g »

De Workshop Manual (26-5, 26-8/9/10/11) is duidelijk over de handelingen die moeten gebeuren om een aandrijfas te vervangen. Dus pak die erbij. Deze heb je ook nodig om de aanhaalmomenten op te zoeken. Een aantal aangegeven stappen blijken niet nodig. In deze how-to geef ik de stappen die in ieder geval moeten en een paar tips. Ik werk alleen met de 8G V6, maar wellicht is deze how-to ook voor de andere G’s te gebruiken.

Voorbereiding
Om de aandrijfas eruit te krijgen heb je inmiddels de volgende handelingen verricht: auto aan de voorzijde zo hoog mogelijk op de bokken gezet, wiel eraf, centrale asmoer verwijderd (blokkade remschijf door een schroevendraaier in de schijf te steken bij de remklauw), spoorstangend van het fusee gemonteerd, evenzo de lateral arm (onderste rechte) en compression arm (onderste kromme). De bout die de lateral arm verbindt met de schokdemper heb je er ook al uit getikt. Soms is het handig om de bout die de lateral arm met centraal verbindt iets te lossen. Deze bout hoeft er iig niet uit tenzij je de rubbers wilt schoonmaken vanwege piepen en knarsen. Eventueel heb je uit de versnellingsbak de olie getapt (een automaat verliest via de aftapplug bijna 5 liter atf), maar dit is niet strikt noodzakelijk als je redelijk snel kunt werken en een opvangbak bij de hand hebt.

Die k*tmoer van een kogelgewricht
Mocht je problemen hebben met het verwijderen van een moer van een kogelgewricht omdat de kogel meedraait dan is de volgende truc misschien wat: zet een krik onder de kogel en druk hem weer in het fusee. Nu kan je de moer meestal wel verwijderen. Zo niet, dan kan je nog een slagmoersleutel nabootsen door met een hamer op je sleutel/ratel tikjes te geven in de goede richting. Lukt het dan nog niet, dan eventueel de moer verhitten of een moersplijter of dremel met slijpschijf gebruiken als je over nieuwe moeren beschikt. Vaak is het draadeind van het kogelgewricht beschadigd waardoor de moer blijft vastzitten. Oftewel: sla niet (hard) met een hamer op het draadeind om het kogelgewricht uit de fusee te krijgen. Zachtjes kan mits je de moer er nog op laat zitten (vlak met het draadeind) zodat de slagschok verdeeld wordt over een groter oppervlakte. Probeer ook nog hard slaan op het fusee in een richting dwars op de draad. Mooier is natuurlijk een ball-joint splitter, maar niet iedereen heeft die, en geeft ook geen garantie dat alles heel blijft. Herstel van het draadeind bij beschadiging kan met een vijl of ijzerzaagje.

De as eruit
De as haal je nu uit het fusee. De as zit nu alleen nog vast bij de versnellingsbak/differentieel. Ondersteun de as nu met een bokje/assteun dicht bij de buitenste homokineet en leg de nieuwe as binnen bereik. Kruip onder de auto met een forse platte schroevendraaier of koevoet en zoek de verbinding bak-as op. Steek de schroevendraaier tussen binnenste homokineet (groen ding) en bak, maar niet te diep om de oliekering niet te beschadigen (zie eerste foto, het gaat hier om de lange aandrijfas rechtsvoor van een V6). Er is in principe maar een beperkte tik dwars tegen de schroevendraaier nodig om de as los te wippen, grof geweld beschadigt de boel. De as zit slechts met een ruim borgringetje van de as in de bak vast. Wil het niet? Draai dan de as een klein stukje en probeer het weer, en herhaal dit zo nodig een paar keer. Hiermee wordt het borgringetje vaak beter gepositioneerd. De as moet een paar cm van de bak los zijn (zie tweede foto) om hem aan de zijkant eruit te kunnen schuiven. Hier en daar wordt gesuggereerd om de oude as uit de bak te trekken met een rukje. De binnenste homokineet echter wordt alleen bij elkaar gehouden door de ashoes :x: ! Mocht het nodig zijn om het borgringetje te verwijderen, bijvoorbeeld om de goot goed schoon te maken, dan zijn hiervoor speciale tangetjes verkrijgbaar voor rond 10 euro.

Weer opbouwen
Terwijl de olie uit het gat drupt/gutst, kan je de nieuwe as er in drukken/tikken. Ook hier is weinig kracht voor nodig. Controleer altijd onder de auto of de as ook werkelijk op zijn plek zit … De ophanging wordt weer gemonteerd. Sommige moeren mogen pas aangehaald worden als de auto weer op zijn pootjes staat, omdat anders de rubbers te veel vervormd worden. De tip hier is om, nog voordat het wiel gemonteerd wordt, de ophanging onder de onderste kogelgewrichten op te krikken totdat deze zijde van de auto net los van het bokje komt. Voilà de belasting en de moeren kunnen aangehaald worden met het juiste moment. In je olieopvangbak kan je zien hoeveel olie aangevuld moet worden. Zorg uiteindelijk dat je geen onderdelen overhoudt of vergeten hebt een moer aan te draaien.
Platte schroevendraaier tussen bak en binnenste homokineet
Platte schroevendraaier tussen bak en binnenste homokineet
As is deels uit de bak gedrukt
As is deels uit de bak gedrukt
En wat rijdt ie dan weer lekker! :agree:
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW-TO: aandrijfas vervangen

Bericht door marksanne »

Goeie how-to weer Menno!

Om het gedoe met die toch vaak wat lastige rechte draagarm fusee-kogel los te krijgen, doe ik het eigenlijk altijd via de probleemloze andere kant: ofwel, de rechte draagarm losmaken aan de andere kant: 4 bouten om de metalen beugel los te halen, daarna de laatste moer losdraaien en de lange bout eruittrekken. Daarmee blijft de rechte draagarm gewoon bungelen aan het fuseestuk. Minder gedoe met zowel loshalen als opnieuw vastzetten (naar mijn mening).
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: HOW-TO: aandrijfas vervangen

Bericht door menno3x8g »

marksanne schreef:Goeie how-to weer Menno!

Om het gedoe met die toch vaak wat lastige rechte draagarm fusee-kogel los te krijgen, doe ik het eigenlijk altijd via de probleemloze andere kant: ofwel, de rechte draagarm losmaken aan de andere kant: 4 bouten om de metalen beugel los te halen, daarna de laatste moer losdraaien en de lange bout eruittrekken. Daarmee blijft de rechte draagarm gewoon bungelen aan het fuseestuk. Minder gedoe met zowel loshalen als opnieuw vastzetten (naar mijn mening).
Ja dank je, is een goede tip!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”