Klein beetje achtergrond:
De boostsolenoid zorgt ervoor dat je turbodruk die naar je actuators gaan word afgevoerd ook wel "bleeden" genoemd. (actuators zetten wastegate open/dicht)
Als er geen turbodruk naar je actuators gaat dan draaien de turbo's volle druk en blijven de wastegates dus dicht.
Als er teveel turbodruk naar je actuators gaat dan zet ie je wastegates open en krijg je dus niet voldoende turbodruk.
Wat kan je met deze mod bereiken:
Zover ik heb gelezen zal ie bij een standaard 6a13TT niet veel doen, hij zal ietsjes hoger pieken.
Men zegt zodra je al enigsinds kleine aanpassingen hebt gedaan bijv hard-piping o.i.d. dat je boost iets zal stijgen (0,1bar)
Mijn eigen ervaring is dat de boost inderdaad hoger piekt (ipv 1.1 nu 1.2/1.3 en zakt netzoals normaal direct) en bij mij houdt ie de turbodruk wat langer hoog vast (eerst zakte ie veel sneller terug naar de 0,9bar en nu duurd dat veel langer en houdt ie m langer op 1 bar)
Hoe verwijder je deze restrictie?
De boost solenoid kan je makkelijk vinden door 1 slangetje te volgen:
Op de originele zwarte elleboog (inlaat geblazen zijde) zitten 2 pijpjes, origineel is er 1 van de 2 rood gekleurd. Zo uit mijn hoofd is dat de voorste van de 2.
Als je de slang volgt die hier op zit kom je uit bij een T-stukje. De ene kant gaat naar de actuators. De andere gaat naar de boostsolenoid.
De boostsolenoid kan je het beste even losmaken met een rateltje en verlengstuk door 2 boutjes los te halen.
De ene zit links langs de boostsolenoid. De ander zit in het midden tussen de boostsolenoid en de fuelpressuresolenoid in)
Let erop bij het loshalen hoe de slangetjes zaten.
Hieronder een schema'tje voor mocht je er niet uitkomen (sowieso handig schema'tje)
Zodra je deze 2 boutjes los hebt komt er een plaatje los waarop beide solenoids vastgedraaid zitten.
Aan de onderzijde van de boostsolenoid zit een moertje. Op deze manier kan je de boostsolenoid makkelijk losmaken.
Als je de boostsolenoid eraf hebt zie je 2 zwarte pijpes omhoog staan.
In 1 van de pijpjes zit de restrictie.
Deze kan je met een smalle stevige naald of iets dergelijks eruit peuteren.
Ik heb het gedaan met een klein spijkertje (moest ''m heel lichtjes dunner slijpen)
Vervolgens kun je alles gewoon weer terugzetten
HOW TO : verwijderen restrictie boostsolenoid (6A13TT)
HOW TO : verwijderen restrictie boostsolenoid (6A13TT)
- Bijlagen
-
- Afbeelding 0251.JPG (7.99 KiB) 1259 keer bekeken
Re: HOW TO : verwijderen restrictie boostsolenoid (6A13TT)
Goeie how-to! Jaren terug heb ik dit ook gedaan in de VR2 & Legnum. Het verschil dat ik merkte was verdraaid weinig, maar de 'mods' op beide auto's op dat gebied is natuurlijk ook nihil
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: HOW TO : verwijderen restrictie boostsolenoid (6A13TT)
Ik ga dat ook maar eens uitproberen...
Maar eerst dat andere projectje maar eens af maken...
Duidelijke Why & How To trouwens...
Maar eerst dat andere projectje maar eens af maken...
Duidelijke Why & How To trouwens...
Re: HOW TO : verwijderen restrictie boostsolenoid (6A13TT)
Goed om te weten. Mooi en duidelijk uitgelegd!
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\