HOW TO: Radiator vervangen - ervaringen

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

HOW TO: Radiator vervangen - ervaringen

Bericht door menno3x8g »

Gisteren de radiator van de ex van Theo (V6 A/T uit 1997) bijgevuld.
Hee, wat is dat? Het loopt er aan de onderkant weer uit :x: .
Vervangen dus. Is niet zo’n ingewikkelde klus. Volgens mij bij de 2.0 vergelijkbaar, en met een handbak nog een stuk eenvoudiger.

Demontage
1- bestel meteen een nieuwe radiator (130 euro inclusief btw en verzenden, besteld bij vD een bekend bedrijf in Japanse auto-onderdelen)
2- het aftapkraantje van de radiator openzetten, jerrycan eronder, en radiatorvuldop verwijderen
3- luchthapper verwijderen
4- slangetje naar overlooptank los
5- bovenste radiatorslang los bij de radiator
6- onderste radiatorslang los bij de motor (kan je het gemakkelijkst bij)
7- beide slangen van de A/T loskoppelen: lastig klusje want je kan er moeilijk bij: tussen motor en bak lopen de 2 rubberen slangetjes die daar op vaste leidingen naar de fans van de radiator geklemd zitten; ik gebruikte een griptang met lange bek, en dan maar rommelen in de diepte om de klemveer naar boven of onderen te trekken; vervolgens de slangetjes naar boven eraf trekken
8- vervolgens de grote stekker naar de fan-controller losmaken, vergrendeling zit aan de onderzijde (op de tast indrukken); de kleine stekker kan je laten zitten; de 2 ophangpluggen van de kabel van de net losgemaakte grote stekker uit hun gaten wurmen, zodat ze straks weer te gebruiken zijn
9- de beide houders met ophangrubbers aan de bovenzijde van de radiator verwijderden
10- de radiator met fans kan naar boven toe verwijderen
11- op een doek zetten om alle vloeistoffen op te vangen (KVS en transmissie olie)

Verwijderen van de fans
12- meteen alle bouten/moeren (8 van de fans, 1 voor de transmissiekoeling) die los moeten inspuiten met WD40 oid en een nachtje laten weken
13- de volgende dag de bouten lossen die de bovenzijde van de fans met de radiator verbinden (4X), dit gaat waarschijnlijk zonder problemen
14- vervolgens de 5 bouten aan de onderzijde: dikke kans dat ze afbreken vanwege corrosie; dit is prima, want los is los!
15- echter, lastiger wordt het als de roest de kop dusdanig gecorrodeerd heeft dat je dop geen grip meer heeft; dan met een haakse slijper/dremel met slijpschijf de bout aan radiatorzijde doorsnijden, zorg dat het plastic van de fans niet beschadigd wordt
16- vervolgens de 2 rubberen slangetjes van de transmissie op de radiator ontgrendelen en eraf trekken
17- eventueel maak je de kleine stekker los naar de fan-controller, is handiger manoeuvreren

Nu moet je wachten tot de nieuwe radiator binnen is …

Montage
18- is recht toe recht aan in omgekeerde volgorde van demontage
19- door het afbreken van de boutjes mis je nu een aantal; ik heb wat maat en vorm betreft vergelijkbare gekocht voor een paar dubbeltjes bij een bouwmarkt die begint met een H, en daarbij ringen van voldoende grootte; moeren is niet nodig, die zitten normaal gesproken al in de nieuwe radiator
20- de draad van alle boutjes, ook die van de houders, heb ik ingesmeerd met keramisch vet, in de hoop dat een eventuele volgende keer het lossen wat gemakkelijker gaat
21- na dubbel-check van alle verbindingen vul je KVS bij; start de motor - trap op het gaspedaal – zet de motor uit- vul KVS bij – af en toe in de bovenste radiatorslang knijpen; enzovoorts
22- controleer ook het peil van de A/T (bij warme motor), je hebt wat verloren met de oude radiator
23- tijd voor een proefrit!

Daar ging ie dan. Rustig reed ik de provinciale weg op, en sloeg na 400 meter rechtsaf een landweggetje in. Heerlijk toch zo’n V6 met automaat! Ff de kachel hoger, ik was wat koud geworden van werken in de buitenlucht. Alles leek goed te gaan, totdat …

Mijn oog viel op de temperatuurmeter: rare stand, wees hoger dan het midden aan, en hij bleef maar stijgen! Auto aan de kant, vervolgens floepen beide olielampjes aan en valt de motor uit. Nou ja, een Galant met pech nota bene! Ik heb wel eerst om me heen gekeken totdat ik de kust veilig genoeg vond om de motorkap te openen. Tsja, niets te zien: geen lekkage, overlooptank nog helemaal gevuld. Motorolie en transmissieolie gecontroleerd: ziet er goed uit, voldoende niveau. Wat nu? Auto weer gestart, omgedraaid, op weg naar huis. Na een paar honderd meter staat de temperatuurmeter weer bijna in het rode, floepen beide olielampjes aan en valt de motor uit. Zouden de fans hun werk niet doen? Motorkap weer open, verbindingen gecontroleerd, zekering gecontroleerd: alles goed. Motor gestart, rijden en zodra de temperatuurmeter te hoog kwam de bak in de N gezet, motor uit gezet en auto laten uitrollen: zo krijgt de motor koeling en kwam ik weer thuis … na een half uur en met Terminator-bovenarmen.

Pfff. Thuis de motorkap open. Alles weer gecontroleerd. Tenslotte radiatordop open: tsss, wat een hitte, en wat zat er weinig KVS in! Bijgevuld – bijgevuld – bijgevuld. Grappig hoeveel KVS erin kan. Toch eens de procedure van het ontluchten opzoeken :oops: . Nieuwe proefrit: prima.

Reken erop dat je totaal zeker 5 liter KVS moet bijvullen. En het afslaan van de motor was een nieuwtje voor me: een veiligheidsmaatregel van mr. Mits?
:agree:
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Radiator vervangen - ervaringen

Bericht door marksanne »

Top how-to Menno!

Alleen eh... boutjes bij de bouwmarkt?! Had je geen bak reserveboutjes van een van je sloop-galants?! De purist in mij 'moest' het even zeggen, sorry ;)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: HOW TO: Radiator vervangen - ervaringen

Bericht door menno3x8g »

Ik heb idd wel reserveboutjes. Toch naar de H voor de onderste rij. Die corroderen toch, overigens ook de originele, en gaan daarmee mooi vastzitten. Mijn inschatting is dat ze het prima gaan houden :) .

Nog een aanvulling op punt 6, nu we het over corrosie hebben. Als je probeert de klemveer van de onderste radiatorslang bij de radiator los te halen, heb je een gerede kans dat je hem stuk maakt vanwege de corrosie. Laat hem dus met rust. De klemveer aan de motorzijde heeft een betere conditie, dus kan je die beter losmaken.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Galant2.5
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2015, 00:44
Provincie: Utrecht

Re: HOW TO: Radiator vervangen - ervaringen

Bericht door Galant2.5 »

Nog een puntje; vergeet de klem van de dikke slang niet los te maken. Deze zit op de fan raamwerk bevestigd met een moertje.... ;)
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”