HOW TO: Deurspiegel spiegel vervangen en demontage

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

HOW TO: Deurspiegel spiegel vervangen en demontage

Bericht door menno3x8g »

Een oorwurm, een naaktslak, een naaktslakje, vele beestjes van 0,5mm lengte, diverse lindezaadjes, heel veel verrotte bladeren en een spinnenweb was de oogst van een complete demontage van de rechter deurspiegel. Op een moment van verveling en onoplettendheid had ik zomaar een deurspiegel van 1 van de 8G’s gesloopt. Nog zonder de eerder genoemde bonussen telde ik al snel 70 onderdelen! Ongelooflijk wat je allemaal in 1 spiegeltje kunt proppen.

Het nut van het slopen? Eerst pure nieuwsgierigheid hoe zo’n ding in elkaar zit. Later besefte ik dat deze kennis nog wel eens van pas kan komen:
1- Vervangen van een kapot spiegelglas. Dat moest een keer gebeuren nadat de auto een nachtje in Amsterdam had gestaan.
2- Spuiten van de vergrijsde trimdelen vanwege verouderingsverschijnselen.
Een aantal aanwijzingen.

1- Vervangen van een kapot spiegelglas
Zie hiervoor de foto 2, 3, 4 met motorblok (wit met kruiskop in het midden) en achterzijde spiegel. Er zitten 4 nokjes met haakjes aan de onderzijde van de spiegel. Deze vallen in de 4 rechthoekige gaten van het motorgedeelte. De kunst is dus om via de onderzijde van de spiegel deze nokjes uit de gaten te wippen. Kantel hiervoor het spiegelglas naar boven (druk op de bovenzijde van het glas). Vervolgens heb ik met een platte schroevendraaier voorzichtig gewrikt aan de onderzijde tussen de 2 delen, hetgeen mij 1 nokje kostte zoals je ziet. Vervolgens kan het spiegelglas naar beneden en voren uit het motorgedeelte worden getrokken. Je ondervindt hierbij weerstand omdat de twee delen nog met een witte soepele substantie aan elkaar geplakt zitten. En nu op zoek naar een vervangend spiegelglas. Waarschijnlijk wordt dat een 2de handse want nieuw heb ik ze op het net niet meer gevonden. Zodoende kan je het in kleur spuiten van de buitenkant van het spiegelhuis besparen.
NB: in de Workshop Manual (Exterior) is een heel andere bevestiging en ontkoppeling beschreven.

2- Volledige demontage, bijvoorbeeld om de vergrijsde trimdelen te spuiten
Als je dit netjes wilt doen dan zal je de complete deurspiegel moeten demonteren. Het gaat om 3 delen: de zwarte rand om de spiegelopening, de voet op de deur, en een trim aan de onder- en zijkant bij de voet dat zichtbaar wordt als je de spiegel handmatig inklapt. Bijvoorbeeld bij een nauwe parkeerplaats of in Amsterdam :x: . Demontage is recht-toe-recht aan (beschreven wordt de non-folding mirror). Je zal eerst wat deurtrims moeten verwijderen. De spiegel haal je los van de deur van binnenuit met 3 moeren (dop 10), nadat je de stekker ontkoppeld hebt. Haal de contactdraden uit deze stekker: eerst het gele beugeltje verwijderen, ontgrendel vervolgens de respectievelijke contactdraden door aan de open zijde van de stekker met een dun pennetje of fijn plat schroevendraaiertje de plastic vergrendeling licht in te drukken. Ow ja: maak een foto hoe de draden in de stekker zitten voordat je ze er allemaal uittrekt ;) . Aan de onderzijde van de deurspiegel zitten 3 kruiskoppen. Om ze los te halen moet je een goed passende kruiskop gebruiken want ze zitten met Loctite oid vast. Schroef nu ook alle kruiskoppen los in het spiegelhuis. Dan kan je eruit vissen met wat gepriegel: het motorblok, de rand om de spiegelopening (let op, deze heeft twee haakjes; onderaan en aan ruitzijde – zie foto 6), de trim aan de onderkant bij de voet (let op, deze heeft 3 haakjes – zie foto 7), en tenslotte de houder met daarin de veer om de deurspiegel handmatig in te klappen (let op, vergeet de kruiskop niet waarmee het aan het spiegelhuis vast zit – zie foto 9). Probeer die veer eens met je hand in te drukken: dat gaat je niet lukken! Dus ik zou deze veer laten zitten.

Nou, en dan spuiten en weer monteren. Ik geef ter overweging mee om de voet op de deur met vulprimer te behandelen en in carrosseriekleur te spuiten.
NB: er is verschil tussen PFL en FL spiegels, niet alle onderdelen kunnen dus uitgewisseld worden (iig spiegelhuis en trim bij de voet).
:agree:
Bijlagen
01- onderdelen deurspiegel
01- onderdelen deurspiegel
02- motorblok en achterzijde spiegel
02- motorblok en achterzijde spiegel
03- motorblok
03- motorblok
04- achterzijde spiegel
04- achterzijde spiegel
05- stekkerdraden
05- stekkerdraden
06 - rand om spiegelopening
06 - rand om spiegelopening
07 - trim bij onderkant voet
07 - trim bij onderkant voet
08 - dit laatste deel zit nog vast
08 - dit laatste deel zit nog vast
09 - er zit nog een kruiskop verborgen ...
09 - er zit nog een kruiskop verborgen ...
10 - ... onder deze trim
10 - ... onder deze trim
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Deurspiegel spiegel vervangen en demontage

Bericht door marksanne »

Mooie how-to Menno! Die spiegels zijn er inderdaad in verschillende uitvoeringen! Ik heb er in de loop der jaren al heel wat uit elkaar gehaald, maar nog nooit een waar de achterkap (het meestal in kleur gespoten deel) los te halen was. Ik weet dat ze bestaan, maar toevallig nooit in mijn handen gehad.

Deze how-to is ook perfect als bijvoorbeeld een VR4 hebt waar geen spiegelverwarming in zit. Dan heb je alle voorbereidende stappen hier en als je even op het forum zoekt naar 'spiegelverwarming' kom je automatisch uit op een stukje how-to daarover.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”