HOW TO: dakstrips verwijderen en terugplaatsen

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

HOW TO: dakstrips verwijderen en terugplaatsen

Bericht door menno3x8g »

Hier een klusje voor als je denkt dat je auto al helemaal schoon is. De beschrijving is voor de wagon. Ik heb geen ervaring met de sedan. Iemand anders?

Dakstrips verwijderen:
1- Je kan het beste achteraan beginnen. Grijp de strip aan de binnenzijde met je vingers, en druk hem rustig naar buiten en omhoog tegelijk (foto 1). De strip maakt hierbij een kantelbeweging waardoor de clips losschieten zonder te beschadigen.
2- Hanteer de strip voorzichtig: enerzijds kan je je vingers eraan opensnijden, anderzijds verbuigen ze gemakkelijk waardoor ze niet meer strak zijn.

Verbaas je nu even over de hoeveelheid troep die ongemerkt met je meereisde. Even schoonmaken en het dak in de was zetten zonder uitslag te krijgen op de strips. Een idee om de strips te behandelen met Plasti-Dip? :D

Opnieuw bevestigen van de dakstrips:
1- Plaats de clips terug in de dakstrips, de precieze plek komt later.
2- Let op: bij de A-stijl zitten de clips andersom (foto 8), op kleur in een specifieke volgorde (van voor naar achteren rechts (passagierszijde): rood-geel-zwart, en links: blauw-geel-zwart). Op de kit van de voorruit is te zien waar deze clips gezeten hebben.
3- Met voorzichtig drukken klemmen ze zich voldoende vast.
4- Wanneer eenmaal de dakstrip op de A-stijl teruggeplaatst is, en goed aansluit bij de voorruitlijst aan de onderzijde, kunnen de grijze clips op hun plek geschoven worden ter hoogte van de inkepingen van de rail in het dak (foto 6).
5- Let bij het vastklikken goed op dat de clips op de juiste manier in het dak gestoken worden (foto 7).

Zo, ik zie er wel geen moer van, en toch rijdt het weer lekkerder want ik weet dat mijn dakje nu echt schoon is! :agree:
Foto 1: vastgrijpen van de strip
Foto 1: vastgrijpen van de strip
Foto 2: wat heb ik nou …
Foto 2: wat heb ik nou …
Foto 3: … voor troep aan me dak hange?
Foto 3: … voor troep aan me dak hange?
Foto 4: weg ermee!
Foto 4: weg ermee!
Foto 5: schoon!
Foto 5: schoon!
Foto 6: inkeping in rail waar grijze clips in passen
Foto 6: inkeping in rail waar grijze clips in passen
Foto 7: zo hoort de (onderste) clip te passen
Foto 7: zo hoort de (onderste) clip te passen
Foto 8: volgorde clips voor A-stijl: andersom dan de grijze en in specifieke volgorde
Foto 8: volgorde clips voor A-stijl: andersom dan de grijze en in specifieke volgorde
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: dakstrips verwijderen en terugplaatsen

Bericht door Twain »

Ah Kijk... daar heb ik iets aan de strip bij mijn achterruit zit een soort van half vast... en nu snap ik waarom.. :D tnx:

lekker bezig hoor :D
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: HOW TO: dakstrips verwijderen en terugplaatsen

Bericht door KNOEI 8G »

Deze had carglass laatst voor mij verwijderd... :puke: wat een zooi zat eronder zeg... Maar mooie how-to
Afbeelding
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: dakstrips verwijderen en terugplaatsen

Bericht door marksanne »

Mooie how-to Menno!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
ggiesberts
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jun 2012, 17:22
Provincie: Gelderland

Re: HOW TO: dakstrips verwijderen en terugplaatsen

Bericht door ggiesberts »

Mocht iemand nog belang hebben bij een paar dakstrips, ik heb er nog een paar liggen, niet meer nieuw en een aantal klemmetjes ontbreekt . Mogen weg voor een appel en een ei.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: HOW TO: dakstrips verwijderen en terugplaatsen - aanvulling

Bericht door menno3x8g »

Bij het verwijderen van de dakstrips merk je dat het bij de voorruit blijft haken bij de boven uitgelegde procedure. De 3 clips laten wel los, maar niet waar vlakjes in de A-stijl gemonteerd zitten. Daarom komt de buitenzijde van de strip niet los. Dat lukt wel als je daarna de strip met de buitenzijde van de auto laat kantelen (dus precies andersom dan op het dak).

Het probleem bij het terug monteren van de daklijst zit hem bij de voorruit. Daar horen per kant 3 vlakjes geplakt te zijn (op 14, 44 en 76,5 cm afstand van de onderste ruithoek) waar de lijst met de buitenrand overheen valt. Maar hoe diep die vlakjes richting ruit geplaatst moeten worden is lastig te bepalen. Bovendien lukte het me niet om de lijst met de buitenrand erin te klikken. Waar het wel lukte was de spanning op de vlakjes zo groot dat ze weer loslieten van de A-stijl. Die vlakjes heb ik weer verwijderd. Dan zijn er per kant ook 3 clips. Linkerkant vanaf de punt van de lijst: blauw, geel, zwart op respectievelijk 9, 24 en 58 cm afstand en op de rechterkant idem maar dan in de kleuren rood, geel, zwart. Deze clips klik je eerst in de lijst (waarbij twee vleugeltjes ook in de lijst haken), en bij gecontroleerd aandrukken haken ze met 2 tandjes achter de voorruit. Daarvoor moet je hier en daar stukjes ruitenkit verwijderen als er een nieuwe ruit geplaatst is. (Als er geen nieuwe ruit zit, dan is aan de inkepingen in de kit wel te zien waar de clips moeten zitten.) Een tapijtmes kan goed achter de ruit komen om een stukje kit weg te halen. En zorg dat de clips precies op de goede plek in de lijst komen te zitten waarna de lijst in de goot geklikt kon worden.

Deze constructie blijkt vrij gammel door het ontbreken van de vlakjes. De lijst wip je zo weer uit de goot. Daarom plakte ik de strip met goede dbz klevende tape aan de onder- en bovenkant van de ruit. Daarmee ziet het er wel minder strak uit, tenzij je de tape over de hele voorruitrand plakt, maar de lijst blijft stevig zitten.
vlakje van de A-stijl
vlakje van de A-stijl
gele clip, bovendeel komt met 2 vleugeltjes in de daklijst
gele clip, bovendeel komt met 2 vleugeltjes in de daklijst
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: HOW TO: dakstrips verwijderen en terugplaatsen

Bericht door menno3x8g »

De lengte van de dakstrips van station en sedan zijn opvallend genoeg hetzelfde.
Zijn ze dan ook uitwisselbaar?
De sedan heeft een gebogen vorm voor de achterruit die de station niet heeft.
Vraag is: als je nu een dakstrip van een station wilt gebruiken voor een sedan (om wat voor reden dan ook):
hoe krijg je die boog er netjes in zonder dat de strip knikt?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”