HOW TO: verwijderen dashboard

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

HOW TO: verwijderen dashboard

Bericht door marksanne »

Hoewel het een rechtsgestuurd voorbeeld is, maakt dat voor dashboard demontage van 'normale', linksgestuurde Galants niets uit, kwestie van plaatjes 'omdraaien' :)

Ik ga niet in op het verwijderen van allerlei 'simpele' onderdelen zoals het handschoenenvak, het achterste deel van de middenconsole, het stuur, de middendeel van het dashboard, want dat is redelijk simpel; volg de schroefjes en draai ze los. En alles wat niet geschroefd is, is geklikt :) En eh... haal de accupool los svp, we gaan met stekkers spelen en... airbags, dus beter even loshalen en geen risico nemen op plofzakken!

Het eerste dat moet gebeuren als je niets wil breken is de versnellingspook of automaatpook zo ver mogelijk naar achteren. Ik had de ervaring niet en mijn automaatpook stond juist helemaal naar voren (P stand) en die is momenteel niet meer welwillend om in een andere stand te gaan, dus ik heb wat extra werk moeten doen (hele pook-unit losgehaald en 90 graden gedraaid). Ook de handrem moet je eigenlijk helemaal weghebben anders zit ie gruwelijk in de weg. Mij leverde het een paar gekraakte plastic delen op in het onderste deel van het middenconsole. Paar drupjes secondenlijm er het zit weer als het zou moeten, maar als je je dashboard netjes eruit en er weer in wil plaatsen dan zijn dit wel even handige weetjes vooraf!!!

Dus met een al aardig leeg dashboard beginnen we met die vervelende zij-ventinatie-roosters. Vervelend, want ze zitten verschikkelijk goed vast! En de ruimte voor handen is beperkt, terwijl je zowel links als rechts plastic nokjes moet indrukken... Op de foto zie je alleen de ene kant, aan de andere kant zitten dus nog 2 van die pest-nokjes!
dash01.jpg
Eenmaal eruit zie je waarom ie weg moest: een dopje 10 bout die het dashboard vasthoudt.
dash02.jpg
Duik vervolgens onder het handschoenenvak en je ziet de airbag. Trek eerst de stekker los. Dat doe je door eerst het groene lipje op te wippen, en daarna kun je op de normale manier de stekkers uit elkaar trekken (rode lipje indrukken). Je ziet ook weer 4 dopje 10 bouten zitten die je los moet halen.
dash03.jpg
Dan verschuiven we naar de andere kant van de auto en doen nog een keer zo'n ventilatierooster. Deze is nog irritanter omdat de ruimte nog beperkter is! Ik heb uiteindelijk het beweegbare deel er maar uit (en helaas kapot) getrokken, maar de nokjes zijn precies gelijk als aan de andere zijde. Hoe dan ook, je houdt dit boutje over, dat natuurlijk ook los moet:
dash04.jpg
Dan het instrumentencluster achter het stuur. Verwijderen ervan is al een paar keer voorbijgekomen op het forum volgens mij en het is ook geen rocket-science, maar wel een beetje 'ken-net' allemaal :) Waar het voor het verwijderen van het dashboard om gaat, zijn de twee dopje 10 bouten die los moeten:
dash05.jpg
Nu ziet het er ongeveer zo uit:
dash06.jpg
Dan moeten we een setje stekkers lostrekken. Aan de stuur-zijde de volgende twee:
dash07.jpg
En in de middenconsole (achter de radio zegmaar) zitten er 3 die los moeten. De stekker met de R in het plaatje is een leuk geintje van Mitsubishi, want de stekkers zitten 'contra'. Dwz: het deel wat aan het dashboard zit is het vrouwtje en dat zit zelf weer vast op een stalen deel, dus eerst moet je die losmaken (pootjes aan de andere kant van het stalen wandje bij elkaar drukken). Daarna hebben de nog verbonden mannetje-vrouwtje stekkers in ieder geval ruimte kun je ze op de normale manier losmaken.
dash08.jpg
Nu is het hele dashboard los en kun je het eruit krijgen. Eenmaal eruit ziet het er zo uit:
dash09.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: HOW TO: verwijderen dashboard

Bericht door menno3x8g »

Ha, eindelijk een how-to dashboard! Tnx!
Het dashboard verwijderen is echt een klus waar je tegenop ziet als je het nog niet eerder hebt gedaan. Toch is het bij de 8G goed te doen. Als je het eenmaal een keer gedaan hebt, is het de volgende keer een uurtje werk. En terug stoppen is nog eenvoudiger, mits je alle snoertjes goed gelabeld hebt.

Ja, over die ventilatieroosters, om die er netjes uit te krijgen gebruik ik de volgende truc.

Bij LHD kan je het rechter ventilatierooster van onderuit bereiken met je hand, en de 4 clips indrukken, geen probleem. Met een platte schroevendraaier tussen dashboard en roosteromlijsting zorg je ervoor dat ze niet terugschieten. Dan hou je nog de 5e grote clip over aan de bovenzijde, en deze is het irritantst. Vanuit het airbagcompartiment steek ik een platte schroevendraaier op gevoel erboven en druk de clip in. Beetje trial and error, maar het lukt om op deze manier het rechter rooster onbeschadigd eruit te wippen.

Nu het rooster aan de linker kant. De 4 clips aan de zijkant kan je nu met een platte schroevendraaier indrukken (in plaats van met je vingers zoals aan de rechter kant). De 5e, en wederom irritantste clip, aan de bovenzijde is nu met een platte schroevendraaier vanuit het gat van het klokkenspel te bereiken. Er zit daar namelijk een gleuf, precies op de goede plek!

Vóór het verwijderen van de hele dash, demonteer ik nog de handrem (aan de linker kant twee bouten los is voldoende), verwijder ik de versnellingspookknop (pfff, lang woord), en laat de stuurkolom zakken (4 bouten). Dan is er ruimte zat om het relatief lichte dashboard er voorzichtig uit te tillen in je ééntje.

Zet 'm op!
:agree:
Laatst gewijzigd door menno3x8g op 04 nov 2012, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: verwijderen dashboard

Bericht door martijn »

Thanks mark !
Ik ga straks aan de slag met de slopert hier !
Tziet er allemaal niet al te ingewikkeld uit gelukkig !

Wel alles mooi duidelijk uitgelegd !
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: verwijderen dashboard

Bericht door martijn »

Herkenbaar beeld Mark?

Heb vandaag ook de dash uit de v6 gehaald ;)

Was allemaal goed te doen !

Nu nog even tijd vinden om hem over te zetten in mijn eigen wagon....
IMG_0416.JPG
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: verwijderen dashboard

Bericht door marksanne »

Goed bezig Martijn! Erg herkenbaar idd. Maaar eh nu je zo lekker bezig bent, versnellingsbak, vliegwiel en de assen zijn nu ook een koud kunstje voor je toch?! Kom ik het bij je ophalen :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: verwijderen dashboard

Bericht door martijn »

Haha , moet het wel wat beter weer gaan worden ! Aangezien de auto gewoon buiten staat.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: verwijderen dashboard

Bericht door Twain »

je bent toch niet van suiker man ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”