Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon (RIP)

Weer een aanpassing gedaan als deel van de totale make-over? Hier posten!
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

En behalve een gat in mijn portemonnee waar ineens allerlei geld in verdwijnt, ben ik er heelhuids vanaf gekomen :lol:

Bij Euromaster zeiden ze dat waarschijnlijk de velgen nog bruikbaar zijn. Heb ze allebei daar achtergelaten voor nieuwe banden. €200 incl montage voor een setje GoodYear EfficientGrip Performance. Dan laat ik verderop in het jaar die andere twee ook wel vervangen als de winterbanden er omheen zitten om de kosten een beetje te spreiden.
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door KNOEI 8G »

Dat gat heeft iedereen die een hart heeft voor auto's :lol:
Welke maat banden gaan ze er omheen leggen?
Afbeelding
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Mijn velgen waren nog bruikbaar, dus 205 60 R15.

Wil mettertijd denk ik nog wel een setje 17", maar ik heb nu andere prioriteiten.
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Dit ziet er niet fraai uit
Bijlagen
1446467336114468833777.jpg
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door SisterOfMercy »

Nee, inderdaad. Ook nog een dooie muis in de ventilator gevonden? ;-)

Een 8G heeft toch een lastig verwisselbaar interieurfilter? Als dat heel en aanwezig is zou je die meuk niet binnen moeten krijgen.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Ja. Dat leek mij ook al.

Het interieurfilter was inderdaad een hoop gedoe maar zag er verder nog goed uit. Beetje stof en klein bladermeuk.

Ik heb die zooi voor zover het ging eruit gepeuterd, maar niet echt kunnen kijken hoe het er nou in kwam. Voornamelijk omdat ik (nog) niet zo goed weet waar ik moet kijken.

Morgen naar Berlijn rijden en dan ga ik volgende week wel een poging wagen om uit te vinden hoe ik de andere kant kan bekijken...

Heb vandaag in ieder geval nieuwe wissers gemonteerd. Bosch Aerotwin voor en een normale achter. Stukken beter, compleet stil wissen zelfs met een droge ruit
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

De Galant heeft zich prima staande gehouden op de Autobahn. Grootste gedeelte rond de 140 "gecruised". Rijdt nog met gemak 170, tot de nok toe vol geladen + 2 passagiers. Het brandstofverbruik zullen we het maar niet over hebben :)
Bijlagen
DSC_0021.JPG
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

:shock: Laatste update is nog langer geleden dan ik al dacht...

Vorig jaar startkuren. Naar MD Performance gebracht en het bleek de nokkenaspositiesensor te zijn. Deze is vervangen door een gereviseerd exemplaar. Meteen de hele auto maar na laten kijken en toen bleek de distributie er vrij slecht aan toe te zijn, mede door toedoen van een lekkende keerring. Hele distributieset inclusief spanrollen en een nieuwe waterpomp erin.

De bedoeling was in de maanden erna de andere dingetjes aan te pakken. Helaas besliste de Belastingdienst anders met een fikse naheffing. Begin dit jaar ook nog mijn baan kwijtgeraakt, dus de auto stond niet bovenaan de prioriteitenlijst. Wel 2 nieuwe bandjes eronder. De andere twee hadden pas 17000km afgetikt.

Kort geleden vastgesteld dat de olie weer lekt, zo te merken weer op de distributie. Gelukkig hebben we onlangs weer een flinke smak geld terug ontvangen van de Belastingdienst, dus er is wel wat budget. Mocht de hele distributie er weer aan zijn, dan denk ik dat ik het toch opgeef.

Jammer, maar het lijkt erop dat de Galant nu wel echt aan het verdwijnen is. Er staan er in ieder geval een flink stuk minder te koop dan 2 jaar terug.

In de tussentijd houd ik mij aanbevolen voor een nette 2.5L V6 :hypo:
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door kevin1990 »

Pfff minder leuke dingen als ik het zo lees.
Vervelend dat die lekt. Er is een toevoeging voor bij de olie die keerringen weer goed laat afdichten
Uiteraard naar kunnen en niet 100% zeker dar her helemaal werkt.

Zou je wel een v6 nemen? Wel dorstig haha. Er staan er een aantal op marktplaats. Dat wel
De mijne hou ik lekker en word toch wel erg duur voor een galant wat ik der in heb gestoken haha. 1 geluk de mijne was al van een liefhebber
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door menno3x8g »

Distributie is zelf te doen, ergens staat een How-to ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Thanks, ik ga wel even zoeken.

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij MD Performance om in ieder geval een diagnose te stellen. Mocht het weer vervangen moeten worden zal ik die optie meenemen. Verleden jaar werkte ik 60-80u/wk en had ik er niet echt tijd/energie voor. Op het moment heb ik tijd zat :lol:
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Er was niets ernstigs te zien aan het blok, gelukkig is er niet gelekt op de distributie dit keer. Ik ga het olieverbruik wat beter in de gaten houden.

Wel ontdekt dat de veer linksvoor gebroken is, maar inmiddels samen met een kachelmotor opgehaald bij MD :cheer: Het is helemaal onderin het "platte" deel, vandaar dat ik het niet echt gemerkt had, maar moet uiteraard wel zsm vervangen.

Een lijstje gemaakt en driftig gerekend en besloten dat de Galant toch opgeknapt gaat worden. Zou zonde zijn als er weer eentje van de straat verdween. Het blijven ruime, lekker rijdende en mooie auto's :agree:
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Gisteren is er een andere veerpoot onder gegaan en is de kachelmotor vervangen (bij MD-Performance :agree: ). Over een paar weken krijgt de Galant daar ook een grote beurt en wordt het gescheurde motorsteunrubber vervangen.

Vandaag heb ik geprobeerd het een en ander zelf te doen, maar dat was een verdeeld succes.

Radio kreeg ik totaal niet uitgebouwd. Blijkbaar tools met naar binnen wijzende haakjes nodig om de radio er netjes uit te krijgen. De kooi heeft naar buiten gevouwen randen, dus daar iets tussen douwen zou het paneel beschadigen denk ik. Maar op AliExpress een set radio-uitbouw-tools besteld, dus dat duurt helaas nog even.

Deurpaneel kreeg ik in eerste instantie niet helemaal los, maar vond hier op het forum uiteindelijk de bevestiging dat ik alle schroefjes los had en dat het verder alleen met klikpennen vast zat. Toen durfde ik wat meer kracht te zetten en kwam het er zonder problemen uit. Speaker vervangen. Bij het terugbouwen van het deurpaneel de tweeter eraf gehaald en toen kwam ik erachter dat de omlijsting van de tweeterkap op 2 plaatsen gebroken was, waardoor er een stuk helemaal los zat. Dan ben je blij dat je ervoor koos om een voorledige composet links en rechts hebt overgenomen, want nu kon ik dat ook gelijk vervangen :D

Middenconsole kreeg ik geen beweging in. Misschien moest ik nog wat meer kracht zetten, maar ik ben altijd bang dingen kapot te rukken als ik niet exact weet wat ik doe. Had graag lampjes van de climate control willen vervangen (en meteen even kijken of ik via de achterkant de radio wel los kan krijgen).

Ondertussen wel een beetje kunnen verkennen wat ik met USB aansluitingen ga doen. Het plan is om de USB vanuit de achterkant van de radio naar de asbak voor te leiden en daar simpel met een stuk zelfklevend klittenband op zijn plek te houden. 64GB thumb drive erin vol met muziek en klaar. Een simpele lader met 3 poorten voor de aansteker om telefoon etc op te laden. Dan nog een simpele USB laadpoort in de asbak achter. Die kabel is heel makkelijk die kant op te krijgen, moet alleen ergens spanning vandaan halen.

Het HC tellerhuis moet ik nog wat aan solderen, dus dan zal ik eerst een soldeerbout moeten lenen.

In de tussentijd kom ik een hoop kleine clipjes en push-pins tegen die missen of kapot zijn, dus ik maak gelijk maar een lijstje.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door menno3x8g »

Demontage van de middenconsole dashboard:
- trek omlijsting van versnellingspook omhoog aan achterzijde en trek naar achteren
- haal asbak uit verticale deel middenconsole en steek je hand in gat voor houvast
- nu kan je dat verticale deel (exclusief ventilatieroosters) naar achteren toe los trekken, zit met metalen clips vast aan dashboard, hiermee neem je ook je radio en climate control mee zonder verdere demontage; af en toe stekkertje of lampje verwijderen
- mocht het te stevig vastzitten: steek een platte schroevendraaier tussen dash en console en wrik clips voorzichtig los. Dashboard zelf heeft voldoende veerkracht om te herstellen van de indeuking.

In het deel van de middenconsole waar je rechter arm op kan rusten zit een lampje voor het bakje voor koffiebekertje oid. Daar kan je stroom van tappen. (Overigens zit dit deel van de middenconsole met 5 schroeven vast, waarvan 1tje onder dat bakje.)
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Ok, thanks. Dan voel ik me nu in ieder geval zeker dat ik niks gemist heb en gewoon meer kracht kan zetten.

Dat lampje is een goeie inderdaad. En die schroef had ik nog niet gezien, maar ik vermoedde wel dat er daar ergens nog eentje zat. De bekerhouder moet er in principe uit kunnen door je hand door het gat van het opbergvak eronder te steken en een beetje te knijpen en wurmen, dacht ik?
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door menno3x8g »

Yes, beetje knijpen enzo ;)
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Dat heb ik vaker gedaan! :hypo:
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Vandaag is bij MD-Performance een motorsteun en de vulpijp vervangen. Gelijk een grote beurt erbij. Als verjaardagskadootje voor mezelf maar een setje windschermen meegenomen ;)

Lampjes climate control vervangen, beide speakers voor vervangen. Nieuwe radio ingebouwd. Nieuwe set matjes had er al kunnen zijn ware het niet dat de GLS bezorger het makkelijker vond direct een briefje door de bus te mieteren...

Volgende project: Subwoofer
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door Integra »

Al plannen voor de sub?

Het kan stevig zonder ruimteverlies :P
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Ik hoef niet de hele straat weg te blazen :)

Ik heb een 400W Pioneer sub met een 400W JVC amp op het oog. Dat is qua prijs nog heel goed te doen. Moet nog even kijken hoe of wat exact, maar ik wil hem in de kofferbakbodem wegwerken
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door Integra »

Ik heb er zelf een 10" bandpass in hangen.
Kast1.JPG
Kast2.JPG
Kast omhoog.JPG
Kofferbak1.JPG
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Dat ziet er wel uit als een mooie oplossing.

Waar ligt de versterker? Heb je het tapijt van het originele deksel gebruikt om de bak te bekleden?
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Setje matjes ligt erin. Zijn wat lichter van kleur dan de originele matten, maar wel nagenoeg gelijk aan de rest van de bekleding, dus staat wel mooier. Ze zijn ook iets groter en vullen de vloerruimte daardoor mooier op.
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door Integra »

Het is de originele bekleding die ik van de plastic plaat gehaald heb. Het kleurverschil lijkt op de foto veel erger dan het is, maar dat is te wijten aan dat ik de bekleding "andersom" heb gemonteerd (i.v.m. de uitsnedes van waar de handrgreep zat... die zit nu dus vlak gaplakt aan de achterbamk kant ;) )
Versterker is een JBL en ligt er naast (onder het dekseltje), daar waar rechts onder het dekseltje een bakje zat :P )

Voordeel van deze constructie:
Minder rijgeluid door dubbele bodem
Steviger vloertje dan origineel
Reservewiel en gereedschap nog steeds op de originele plek.

En bandpass... Meer druk in de auto dan lawaai buiten de auto ;) (buiten de auto hoor je bijna niets, terwijl binnen de haren flink kunnen wapperen als je 'm flink open jaagt :P )
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door Twain »

ahh tegen de vleug in dus ;)

resultaat mag er wezen
Awesomeness = Verveling x Talent
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Windschermpjes gemonteerd (met speciale dank aan MD voor de verzekering dat ik niks aan het slopen was :lol: )

De diepe kras op de achterklep ook iets beter verstopt met vuller en een nieuw laagje lak. Morgen het Mitsu embleem er overheen plakken.

Waarschijnlijk volgende week ergens de bak voor de subwoofer bouwen. Daarna is er nog het project onderkant en dan moet ik eens kijken hoe ik met beperkte middelen toch de wielkastranden een beetje kan redden. Daarna denk ik een beetje klaar te zijn, dus zal het volgende zich wel aandienen :x:
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Zo, nu het oude lijstje zo goed als afgewerkt is, wordt het tijd voor een nieuw lijstje :) Voorkeuren veranderen in de loop van de tijd en de auto krijgt ook ander behoeften

- 2x USB laadpoort voor achterbank
- HC tellerhuis (al in bezit, moet nog draadbrug solderen en teller laten aanpassen naar correcte stand)
- Subwoofer
- PFL Legnum spoiler
- Xenon (dim, groot, mist)
- Bodem ontroesten en in de tectyl zetten
- Wielkasten...
- Schoonmaakbeurt motorruimte
- Mooier setje velgen
- Verlagingsset
- Opknapbeurt remmen
- Achterbumper zonder schade

- Klapsleutel project. De behuizingen zijn nog steeds te krijgen, dus ik wil het toch nog eens proberen. Niet heel belangrijk, maar wel een leuk knutselprojectje :lol:
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Met dank aan Mark zit de HC tellerbak er nu in. Alleen nog de stand aan laten passen, want deze staat zo'n 74dkm hoger dan mijn auto gelopen heeft.
Bijlagen
HC tellerbak
HC tellerbak
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door MD »

Lekker bezig !!!!
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Beetje lastig jaar achter de rug. Net weer een beetje opgekrabbeld, zin om weer aan de Galant te gaan werken kwam weer terug, maar gisteren zag ik helaas iemand die van rechts kwam compleet over het hoofd.

Afbeelding
Afbeelding

Einde verhaal. RIP XZ-TX-30 :cry:
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door Xenon »

Damn... geen fijn beeld…
Ja, soms krijg je een bak ellende over je heen waarbij je je afvraagt of het einde daarvan ooit eens in zicht komt.
Laat je niet ontmoedigen.

Enne… de andere partij kwam van rechts? En zag jij over 't hoofd?
Kan gebeuren, maar de andere partij heeft jou wel pas voorbij de helft van je wagenlengte weten te raken. Dat feit zou wel eens in je voordeel kunnen uitpakken.

Ik hoop voor je op een goede en probleemloze afhandeling enne...voorlopig schijnt 't zonnetje :D

PS: PB gelezen ;)
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon

Bericht door nilz »

Ja, was heel raar, want ik zag de auto achter hem wel. Ik denk dat het net een ongelukkige combinatie van snelheid, raamstijl en blinde vlek was waardoor ik hem helemaal niet zag tot ik er al voor zat. Hij dacht dat ik nog ging stoppen en reageerde daardoor te laat en heeft helemaal niet geremd.

De verzekeringsmaatschappijen gaan het nu uitvechten, dus we gaan het zien. Ik ben in ieder geval blij dat er geen persoonlijke brokken waren.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon (RIP)

Bericht door marksanne »

Balen zeg!!!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Nilz' 1999 2.4L GDI GLS Wagon (RIP)

Bericht door nilz »

Het is voor nu een Mazda 6 Sport 1.8 geworden uit 2005. Stukje moderner, dat merk je wel. Stuurt wat directer en soepeler, cruise control is fijn, climate control wordt heel snel heel koud. Geluid uit de speakers is wel een stuk minder, maar dat heeft voor een flink deel met de ingebouwde radio en beperkte EQ opties te maken denk ik.

Al met al wel tevreden (al mis ik de ruimte van een station wel). Maar toch....het wordt nooit een Galant :no:
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Projecten”