Yeti's Overhauling

Weer een aanpassing gedaan als deel van de totale make-over? Hier posten!
Qualconu

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu » 28 apr 2020, 16:25

Hi Yeti,
Bedankt voor de info. Vreemd dat zo'n beschermplaat standaard ontbreekt.
Ik had de term "ASA" al eens eerder op het forum voorbij zien komen, maar wist niet wat het betekende.
Heb inmiddels op Internet de MMC_ASA_M60_612 gevonden.
Ik heb me in het verleden bij het zoeken naar onderdelen op Internet al eens eerder bedacht, dat het handig zou zijn als ik het Mitsubishi onderdeelnummer zou weten. Die ASA is natuurlijk perfect. Ook bedankt dus voor de "tip".

marksanne
GF Team Member
GF Team Member

Bericht door marksanne » 28 apr 2020, 16:35

Asa staat hier ook op het forum om te downloaden :)
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Yeti
Contacteer:

Bericht door Yeti » 29 apr 2020, 12:28

Weer een kleine update,

Achterste Cross member klaar gemaakt voor installatie. Met nieuwe trailing arms, drop links, rubber delen en alle bouten Nieuw. Rest is refurbished.

Dit geheel kan natuurlijk pas geïnstalleerd worden als de onderkant achter is behandeld tegen corrosie.

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Qualconu

Bericht door Qualconu » 29 apr 2020, 12:59

Wordt gewoon 'n nieuwe Galant 2.0 bouwjaar 2021 ;-)

Yeti
Contacteer:

Bericht door Yeti » 29 apr 2020, 13:17

Nog even terug komen op ASA,

Je gaat niet alles vinden in de M60 versie. M60 is idd voor de Europese markt maar veel van de goodies zijn afkomstig van de Japanse equivalent. De beschermkapjes die ik op de foto heb staan komen uit de Japanse ASA (M00) deze moet separaat geïnstalleerd worden. Daarnaast zijn de verschillende onderdelen die door de diverse landelijke dealer netwerken toegepast zijn. (denk aan de mistlampen van de GDi Motion) niet te vinden in ASA (mits je een originele versie hebt ) Eigenlijk zou je een toebehoren file MMCAcc.exe moeten hebben en deze in de juist map X:\MMC\ACC\MMCAcc.exe zetten voordat het zichtbaar wordt. Ik heb een dergelijke file nog niet gevonden. Wat wel gelukt is is om de Bruto prijzen te laten verschijnen en ik Update deze file zelf ook.
Daarnaast gebruik ik de Memo functie vrij veel om aan te geven dat een onderdeel niet meer leverbaar is of waar ik een onderdeel geïnstalleerd heb. Soms heb je 25 dezelfde boutjes en is het handig om te weten waar deze vandaan komen of in moeten.

Ook hou ik zelf een Excel bestand bij met alle mogelijke informatie. Van Chassis nummers tot betaalde prijzen voor onderdelen.
In deze file hou ik ook bij wat de eventuele compatible onderdelen (van andere types) of aftermarkt onderdelen zijn.

Een enorme klus was om uit te zoeken wat de vervangende nummers van type vetten en sealants zijn die worden gebruikt. Erg moeilijk omdat niet alle fabrikanten een cross reference in hun brochures zetten met Mitsubishi Nummers.

Reden voor dit alles is dat OEM prijzen toch aardig aan de prijs zijn (ondanks dat ik het meeste uit Japan over laat komen)
B.v een tube (100gram) MD970389 vervangen door MZ100191 vervangen door MZ320771 sealant kost bij Mitsubishi ongeveer €85,-
Terwijl een goede vervanging (volgens de cross reference lijst met MD970389) Permatex ultra Gray nog geen €15,- op internet kost.

Als alles erg makkelijk te verkrijgen of te vinden was (voor een redelijke prijs) dan was mijn project al lang klaar geweest.
Laatst gewijzigd door Yeti op 08 mei 2020, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Yeti
Contacteer:

Bericht door Yeti » 29 apr 2020, 13:22

Qualconu schreef:
29 apr 2020, 12:59
Wordt gewoon 'n nieuwe Galant 2.0 bouwjaar 2021 ;-)
NEEEEE, alstublieft niet, dan wordt ik aangeslagen voor de wegenbelasting adhv de Co2 uitstoot. Nu is het veel gunstiger om het gewoon van Bouwjaar 1999 uit te laten gaan.

Maar ik heb wel de geruststelling dat alles in orde is en nog weer jaren mee kan.

Yeti
Contacteer:

Bericht door Yeti » 01 mei 2020, 13:28

Inmiddels gaan we langzaam verder met de motorruimte,

Rembekrachtiger + master cylinder, Brandstof afzuig filter huis, Brandtofslangen, deel van de remleidingen en koppelingscylinder geplaatst.

Ook de "motor" steun is na revisie weer op z'n plaats gezet.

Natuurlijk zitten tussen het schutbord en de onderdelen nieuwe pakkingen.

De reservoirs zijn weer zo schoon dat de camera moeite heeft met de juiste belichtingsinstelling te vinden.

Voordeel van OEM onderdelen is dat de fabrikant het je het erg makkelijk maakt. Zo zie je bijvoorbeeld een witte punt staan op de vacuumslang van de rembekrachtiger. Precies op die plaats waar deze door de beugel moet worden ondersteund.

Afbeelding

marksanne
GF Team Member
GF Team Member

Bericht door marksanne » 01 mei 2020, 13:33

Work of art

Qualconu

Bericht door Qualconu » 01 mei 2020, 17:09

Gewoon (nog beter) als nieuw toch.
Perfectionist. Respect en bewondering.

Yeti
Contacteer:

Bericht door Yeti » 08 mei 2020, 12:17

Gelukje en pech,

We gaan verder aan de achterzijde van den automobiel en onderzoeken hoe "hard" de carrosserie nog is na 22,5 jaar (af fabriek dan)

De uitlaat, leidingen, kabels en benzine tank zijn al uit de weg.

Het gelukje is dat mijn Sebring demper, nagenoeg geheel RVS met productie datum juni 2001, na 19 jaar er nog prima uit ziet. Ik zal de zwarte delen weer opfrissen met nieuw zwart en dan zal deze er weer onderkomen. Nu moet ik zeggen dat de originele uitlaat ook nog in prima conditie is maar die heeft de laatste 17 jaar niet meer aan de elementen bloot gestaan.

Afbeelding

De pech is dat ik weer een gat mag repareren met vers staal. Dit keer aan de linker voorzijde van het achterste spatscherm. Dit is één van de bekende plaatsen dus eigenlijk wel te verwachten. Niet heel veel materiaal maar wel een lastige vorm. Echt wel jammer dat zulke plaatdelen niet leverbaar zijn. Het zou zoveel makkelijker zijn om die paar puntlassen uit te boren en de steeklassen weg te slijpen en dan het gehele plaatdeel te vernieuwen. Maar och dit is een grotere uitdaging om het weer netjes te krijgen. Toch nog een klein gelukje dat de andere plaatdelen nog wel in orde zijn.

Afbeelding

marksanne
GF Team Member
GF Team Member

Bericht door marksanne » 08 mei 2020, 12:34

Echt een bekend en inderdaad naar plekje. Erg netjes gedaan!

Yeti
Contacteer:

Bericht door Yeti » 08 mei 2020, 13:04

marksanne schreef:
08 mei 2020, 12:34
Erg netjes gedaan!
Is nog niet klaar Mark. Het echte prutswerk moet nog beginnen.

Yeti
Contacteer:

Bericht door Yeti » 08 mei 2020, 18:01

Vandaag kwam, na lang wachten, een pakketje binnen.

Afbeelding

Eindelijk kunnen we de voorste schermen aanpakken en een laag geluidsisolatie cq trillingsdemping (Dinitrol 479) aanbrengen.

Links voor is gedaan. Nu rechts voor nog. Het goedje is redelijk bedwelmend dus ik doe het rustig aan. Niet een lullig mondkapje maar een 3M masker met A2 filters, daar ga ik echt niet mee over straat maar het voorkomt dat ik voor altijd onder de auto blijf liggen.

Afbeelding

Later gaan we de voorste balken inwendig behandelen met de Dinitrol ML. Op dit moment nagenoeg geen inwendige corrosie en dat willen we natuurlijk graag zo houden.

Yeti
Contacteer:

Bericht door Yeti » 12 mei 2020, 15:54

SHOCKING NEWS

Nadat de Dinitrol "uitgehard" was, hard dat spul überhaubt uit, zijn we begonnen met het monteren van de draagarmen. Voordat die gemonteerd kan worden is het van belang om de verfresten uit de draad tappen. Dat was natuurlijk handiger geweest wanneer ik dat had gedaan toen de crossmember van de auto was. In die tijd had ik mijn M12 x 1.25 en M10 x 1.25 draadtappen nog niet dus nu onhandig onder de auto moeten doen met allerlei zaken die dan weer in de weg zitten. Maar nadat dat gedaan was gingen de bouten er boter zacht in. Weet je ook gelijk zeker dat je alles met het juist aanhaalmoment vast zet. Als je je af vraagt wat de oranje streepjes op de moeren/bouten zijn dat is Torque Mark. Hiermee kan je zien welke bouten je op aanhaalmoment hebt vastgezet en tevens kan je zien of er een verschuiving cq los trilling heeft plaatsgevonden.

Afbeelding

Eigenlijk was die laatste laag Dinitrol 479 waar ik al die tijd op heb zitten te wachten voordat de voorwielophanging geïnstalleerd kon worden. De meesten soorten verf- en beschermlagen waren te agressief voor mijn RX10 behandeling. Dinitrol 479 gelukkig niet. Erg dikke substantie die je er met een kwast op smeert en na droging ruikt het alsof je een autodealer binnenstapt. Zo'n luchtje van nieuwe auto's. Ik hoop dat die lucht ook lekker lang binnen in de auto blijft hangen. Om het spul lekker in alle hoeken en gaten te krijgen kon de bovenste draagarm nog niet worden geïnstalleerd. Wel uitkijken dat je niet alle afvoergaten en de bevestigingspunten van de draagarmen niet dicht smeert. 3 lagen zou genoeg moeten zijn voor 80% aan geluidsisolatie (aldus de Fabrikant).

Aangezien ik ook de veerpootbrug monteer moeten de schotels van die veerpootbrug gelijk worden gemonteerd met de bovenste draagarm. Deze hebben nl een gecombineerd bevestigingspunt die met 1 moer bij elkaar wordt gehouden. Nu wil het zo zijn dat mijn standaard massa punt in de weg zit bij de rechter schotel. Heeft iemand van jullie dit ook? welke oplossing hebben jullie bedacht. Waar heb je het genoemde massa punt naar toe omgeleid?

Afbeelding

Nu heb ik een probleem van ruimte gebrek. Dit probleem zorgt ervoor dat ik door de vele dozen de onderdelen niet meer kan vinden. Voor de kleinere onderdelen heb ik een systeem waarbij partnummers alfanumeriek gesorteerd zijn. Maar de grotere onderdelen zitten in dozen. Dozen zijn gestapeld en meerder onderdelen in één doos. Er zit een lijst met onderdeelnummers op de doos maar meestal trek ik de doos gewoon open om te kijken wat er in zit. Dus ergens in een doos zitten de rubber ringen van de voorste recht draagarm en ik heb ze nog niet gevonden, dus die moeten later nog worden geïnstalleerd.

Afbeelding

Maar nu het verhaal van de Titel van dit hoofdstuk. The SHOCKs. De schokbrekers zijn gemonteerd.
Deze lagen al zo lang te wachten op montage en namen redelijk wat ruimte in beslag dat ik blij ben dat ik ze eindelijk heb kunnen monteren.
Weer een klein beetje ruimte erbij en een paar doosjes minder te stapelen. Op naar de volgende onderdelen.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “(8G) Projecten”