Yeti's Overhauling

Weer een aanpassing gedaan als deel van de totale make-over? Hier posten!
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2020, 18:33
Locatie: Boxmeer

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu » 28 apr 2020, 16:25

Hi Yeti,
Bedankt voor de info. Vreemd dat zo'n beschermplaat standaard ontbreekt.
Ik had de term "ASA" al eens eerder op het forum voorbij zien komen, maar wist niet wat het betekende.
Heb inmiddels op Internet de MMC_ASA_M60_612 gevonden.
Ik heb me in het verleden bij het zoeken naar onderdelen op Internet al eens eerder bedacht, dat het handig zou zijn als ik het Mitsubishi onderdeelnummer zou weten. Die ASA is natuurlijk perfect. Ook bedankt dus voor de "tip".

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3365
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door marksanne » 28 apr 2020, 16:35

Asa staat hier ook op het forum om te downloaden :)
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti » 29 apr 2020, 12:28

Weer een kleine update,

Achterste Cross member klaar gemaakt voor installatie. Met nieuwe trailing arms, drop links, rubber delen en alle bouten Nieuw. Rest is refurbished.

Dit geheel kan natuurlijk pas geïnstalleerd worden als de onderkant achter is behandeld tegen corrosie.

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2020, 18:33
Locatie: Boxmeer

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu » 29 apr 2020, 12:59

Wordt gewoon 'n nieuwe Galant 2.0 bouwjaar 2021 ;-)

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti » 29 apr 2020, 13:17

Nog even terug komen op ASA,

Je gaat niet alles vinden in de M60 versie. M60 is idd voor de Europese markt maar veel van de goodies zijn afkomstig van de Japanse equivalent. De beschermkapjes die ik op de foto heb staan komen uit de Japanse ASA (M00) deze moet separaat geïnstalleerd worden. Daarnaast zijn de verschillende onderdelen die door de diverse landelijke dealer netwerken toegepast zijn. (denk aan de mistlampen van de GDi Motion) niet te vinden in ASA (mits je een originele versie hebt ) Eigenlijk zou je een toebehoren file MMCAcc.exe moeten hebben en deze in de juist map X:\MMC\ACC\MMCAcc.exe zetten voordat het zichtbaar wordt. Ik heb een dergelijke file nog niet gevonden. Wat wel gelukt is is om de Bruto prijzen te laten verschijnen en ik Update deze file zelf ook.
Daarnaast gebruik ik de Memo functie vrij veel om aan te geven dat een onderdeel niet meer leverbaar is of waar ik een onderdeel geïnstalleerd heb. Soms heb je 25 dezelfde boutjes en is het handig om te weten waar deze vandaan komen of in moeten.

Ook hou ik zelf een Excel bestand bij met alle mogelijke informatie. Van Chassis nummers tot betaalde prijzen voor onderdelen.
In deze file hou ik ook bij wat de eventuele compatible onderdelen (van andere types) of aftermarkt onderdelen zijn.

Een enorme klus was om uit te zoeken wat de vervangende nummers van type vetten en sealants zijn die worden gebruikt. Erg moeilijk omdat niet alle fabrikanten een cross reference in hun brochures zetten met Mitsubishi Nummers.

Reden voor dit alles is dat OEM prijzen toch aardig aan de prijs zijn (ondanks dat ik het meeste uit Japan over laat komen)
B.v een tube (100gram) MD970389 vervangen door MZ100191 vervangen door MZ320771 sealant kost bij Mitsubishi ongeveer €85,-
Terwijl een goede vervanging (volgens de cross reference lijst met MD970389) Permatex ultra Gray nog geen €15,- op internet kost.

Als alles erg makkelijk te verkrijgen of te vinden was (voor een redelijke prijs) dan was mijn project al lang klaar geweest.
Laatst gewijzigd door Yeti op 08 mei 2020, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti » 29 apr 2020, 13:22

Qualconu schreef:
29 apr 2020, 12:59
Wordt gewoon 'n nieuwe Galant 2.0 bouwjaar 2021 ;-)
NEEEEE, alstublieft niet, dan wordt ik aangeslagen voor de wegenbelasting adhv de Co2 uitstoot. Nu is het veel gunstiger om het gewoon van Bouwjaar 1999 uit te laten gaan.

Maar ik heb wel de geruststelling dat alles in orde is en nog weer jaren mee kan.
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti » 01 mei 2020, 13:28

Inmiddels gaan we langzaam verder met de motorruimte,

Rembekrachtiger + master cylinder, Brandstof afzuig filter huis, Brandtofslangen, deel van de remleidingen en koppelingscylinder geplaatst.

Ook de "motor" steun is na revisie weer op z'n plaats gezet.

Natuurlijk zitten tussen het schutbord en de onderdelen nieuwe pakkingen.

De reservoirs zijn weer zo schoon dat de camera moeite heeft met de juiste belichtingsinstelling te vinden.

Voordeel van OEM onderdelen is dat de fabrikant het je het erg makkelijk maakt. Zo zie je bijvoorbeeld een witte punt staan op de vacuumslang van de rembekrachtiger. Precies op die plaats waar deze door de beugel moet worden ondersteund.

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3365
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door marksanne » 01 mei 2020, 13:33

Work of art
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2020, 18:33
Locatie: Boxmeer

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu » 01 mei 2020, 17:09

Gewoon (nog beter) als nieuw toch.
Perfectionist. Respect en bewondering.

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti » 08 mei 2020, 12:17

Gelukje en pech,

We gaan verder aan de achterzijde van den automobiel en onderzoeken hoe "hard" de carrosserie nog is na 22,5 jaar (af fabriek dan)

De uitlaat, leidingen, kabels en benzine tank zijn al uit de weg.

Het gelukje is dat mijn Sebring demper, nagenoeg geheel RVS met productie datum juni 2001, na 19 jaar er nog prima uit ziet. Ik zal de zwarte delen weer opfrissen met nieuw zwart en dan zal deze er weer onderkomen. Nu moet ik zeggen dat de originele uitlaat ook nog in prima conditie is maar die heeft de laatste 17 jaar niet meer aan de elementen bloot gestaan.

Afbeelding

De pech is dat ik weer een gat mag repareren met vers staal. Dit keer aan de linker voorzijde van het achterste spatscherm. Dit is één van de bekende plaatsen dus eigenlijk wel te verwachten. Niet heel veel materiaal maar wel een lastige vorm. Echt wel jammer dat zulke plaatdelen niet leverbaar zijn. Het zou zoveel makkelijker zijn om die paar puntlassen uit te boren en de steeklassen weg te slijpen en dan het gehele plaatdeel te vernieuwen. Maar och dit is een grotere uitdaging om het weer netjes te krijgen. Toch nog een klein gelukje dat de andere plaatdelen nog wel in orde zijn.

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3365
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door marksanne » 08 mei 2020, 12:34

Echt een bekend en inderdaad naar plekje. Erg netjes gedaan!
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti » 08 mei 2020, 13:04

marksanne schreef:
08 mei 2020, 12:34
Erg netjes gedaan!
Is nog niet klaar Mark. Het echte prutswerk moet nog beginnen.
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti » 08 mei 2020, 18:01

Vandaag kwam, na lang wachten, een pakketje binnen.

Afbeelding

Eindelijk kunnen we de voorste schermen aanpakken en een laag geluidsisolatie cq trillingsdemping (Dinitrol 479) aanbrengen.

Links voor is gedaan. Nu rechts voor nog. Het goedje is redelijk bedwelmend dus ik doe het rustig aan. Niet een lullig mondkapje maar een 3M masker met A2 filters, daar ga ik echt niet mee over straat maar het voorkomt dat ik voor altijd onder de auto blijf liggen.

Afbeelding

Later gaan we de voorste balken inwendig behandelen met de Dinitrol ML. Op dit moment nagenoeg geen inwendige corrosie en dat willen we natuurlijk graag zo houden.
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti » 12 mei 2020, 15:54

SHOCKING NEWS

Nadat de Dinitrol "uitgehard" was, hard dat spul überhaubt uit, zijn we begonnen met het monteren van de draagarmen. Voordat die gemonteerd kan worden is het van belang om de verfresten uit de draad tappen. Dat was natuurlijk handiger geweest wanneer ik dat had gedaan toen de crossmember van de auto was. In die tijd had ik mijn M12 x 1.25 en M10 x 1.25 draadtappen nog niet dus nu onhandig onder de auto moeten doen met allerlei zaken die dan weer in de weg zitten. Maar nadat dat gedaan was gingen de bouten er boter zacht in. Weet je ook gelijk zeker dat je alles met het juist aanhaalmoment vast zet. Als je je af vraagt wat de oranje streepjes op de moeren/bouten zijn dat is Torque Mark. Hiermee kan je zien welke bouten je op aanhaalmoment hebt vastgezet en tevens kan je zien of er een verschuiving cq los trilling heeft plaatsgevonden.

Afbeelding

Eigenlijk was die laatste laag Dinitrol 479 waar ik al die tijd op heb zitten te wachten voordat de voorwielophanging geïnstalleerd kon worden. De meesten soorten verf- en beschermlagen waren te agressief voor mijn RX10 behandeling. Dinitrol 479 gelukkig niet. Erg dikke substantie die je er met een kwast op smeert en na droging ruikt het alsof je een autodealer binnenstapt. Zo'n luchtje van nieuwe auto's. Ik hoop dat die lucht ook lekker lang binnen in de auto blijft hangen. Om het spul lekker in alle hoeken en gaten te krijgen kon de bovenste draagarm nog niet worden geïnstalleerd. Wel uitkijken dat je niet alle afvoergaten en de bevestigingspunten van de draagarmen niet dicht smeert. 3 lagen zou genoeg moeten zijn voor 80% aan geluidsisolatie (aldus de Fabrikant).

Aangezien ik ook de veerpootbrug monteer moeten de schotels van die veerpootbrug gelijk worden gemonteerd met de bovenste draagarm. Deze hebben nl een gecombineerd bevestigingspunt die met 1 moer bij elkaar wordt gehouden. Nu wil het zo zijn dat mijn standaard massa punt in de weg zit bij de rechter schotel. Heeft iemand van jullie dit ook? welke oplossing hebben jullie bedacht. Waar heb je het genoemde massa punt naar toe omgeleid?

Afbeelding

Nu heb ik een probleem van ruimte gebrek. Dit probleem zorgt ervoor dat ik door de vele dozen de onderdelen niet meer kan vinden. Voor de kleinere onderdelen heb ik een systeem waarbij partnummers alfanumeriek gesorteerd zijn. Maar de grotere onderdelen zitten in dozen. Dozen zijn gestapeld en meerder onderdelen in één doos. Er zit een lijst met onderdeelnummers op de doos maar meestal trek ik de doos gewoon open om te kijken wat er in zit. Dus ergens in een doos zitten de rubber ringen van de voorste recht draagarm en ik heb ze nog niet gevonden, dus die moeten later nog worden geïnstalleerd.

Afbeelding

Maar nu het verhaal van de Titel van dit hoofdstuk. The SHOCKs. De schokbrekers zijn gemonteerd.
Deze lagen al zo lang te wachten op montage en namen redelijk wat ruimte in beslag dat ik blij ben dat ik ze eindelijk heb kunnen monteren.
Weer een klein beetje ruimte erbij en een paar doosjes minder te stapelen. Op naar de volgende onderdelen.

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Gebruikersavatar
Ran-DiZzle
Berichten: 774
Lid geworden op: 12 mar 2012, 09:54

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Ran-DiZzle » 12 jun 2020, 18:16

Wat een werk😍 welke upgrades heb je motorisch om het straks goed draaiende te houden? Gebruik je injectoren van de VR4 OID?
//// ////GALANT AUTO SOCIETY CHAPTER NETHERLANDS//// ////

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti » 12 jun 2020, 19:37

@ Randy,

Ik hou het voorlopig motorisch allemaal standaard.

Ik zit nog wel te denken aan een 4G63T maar dan zit de startmotor hevig in de weg met de standaard 2L bak.

Dan heb je 2 opties:
  • je neemt een andere bak die op de 2 liter past (maar dan moet je waarschijnlijk ook weer andere assen hebben)
  • je laat een ander uitlaatspruitstuk maken (maar dan moet je alle turbo aansluitingen water, olie en lucht aanpassen)
Het liefst ga ik dan voor alles standaard motor en bak om het betrouwbaar te houden en dat loopt aardig in de papieren.

Daarnaast heb ik redelijk geïnvesteerd om de standaard bak te reviseren (meeste lagers en koppelingsdelen worden door OEM vervangen)

Eerste lager van de uitgaande as is er af.
De 2 lagers van de ingaande as zijn ook al vrij.
zit nu nog in dubio of ik de synchro-ringen van de 2 "versnelling" ga vervangen. De verbeterde zijn lastig te verkrijgen en nogal aan de prijs.

Afbeelding

Lager uitgaande As
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:21
Locatie: Groningen Ommeland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door menno3x8g » 14 jun 2020, 21:01

Fantastisch, ik volg je blog nog steeds met veel plezier!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.` (http://www.woorden.org/woord/galant)

Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2020, 18:33
Locatie: Boxmeer

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu » 15 jun 2020, 13:31

Yeti, Ik volg je project met belangstelling en diepe bewondering.
Dat je geen half werk levert was me intussen wel duidelijk.
Dat je ’n vakman en perfectionist bent blijkt ook wel.
Maar het maakt me wel nieuwsgierig hoeveel jou GLX, sorry ik bedoel natuurlijk GLS 😉, gelopen heeft?

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti » 15 jun 2020, 14:57

@ Qualconu,

Vakman en perfectionist ben ik echt niet. Ook al heb ik een, heel lang geleden, technische opleiding gehad voor de vliegtuig industrie, op automobiel kennis heb ik alles zelf aan moeten leren. Daardoor neemt het project wat meer tijd in beslag dan wanneer het door een vakman gedaan wordt. Goed ik neem niet de, kort door de bocht, makkelijke beun de haas weg en het moet allemaal voor mij volgens het werkplaatshandboek gebeuren (alles op aanhaalmomenten vast en de juiste afdichtingsmiddelen) Dit omdat ik niet de jaren lange vakman ervaring heb maar hierdoor wel de zekerheid heb dat alles volgens fabrieksspecificaties vast zit en afgesteld is.

Ook heb ik een hekel aan spullen kopen die achteraf dan weer niet (goed) passen en je als nog OEM onderdelen moet gaan aanschaffen. Er gaat veel tijd zitten in het uitzoeken waar en waar het goedkoopst ik de onderdelen kan aanschaffen. Heel veel tijd gaat zitten in die kleine dingen zoals welke dubbelzijdige tape is het beste en wie heeft de geadviseerde afmetingen zoals voorgeschreven in het werkplaatshandboek. De referentie nummers van de 3M producten, die je in het werkplaatshandboek tegen komt, zal je niet snel zo maar ergens kunnen kopen dan wel is het verzenden naar Ierland verschrikkelijk duur. Dan moet je gaan zoeken naar een vervanging van een andere fabrikant.

Ik heb spreadsheet met referentienummers die ik op het forum kan zetten. Ik heb dit tot nu toe nog niet gedaan omdat ik de zekerheid wil hebben dat alles klopt. Veel van die dingen liggen nog in dozen klaar voor installatie en ik heb hierbij nog niet de conformatie dat alles 100% klopt. Het zou zonde zijn als iemand iets zou aanschaffen en achteraf tot de conclusie komt dat het niet werkt of klopt. Dan is men heel snel geneigd om de vinger te gaan wijzen naar een schuldige en dat wil ik voorkomen. Op dat gebied wil ik wel een perfectionist zijn omdat er al genoeg dingen op de wereld worden gekocht en nooit worden gebruikt. (Ja ook mijn huis ligt er "vol" mee)

De exacte kilometerstand moet ik je schuldig blijven. Ik heb de afgelopen 7 jaar meerdere malen van instrumentarium gewisseld van KM naar Miles en weer naar kilometers. Ik heb in het verleden wel de kilometers geconverteerd naar de miles en deze ingevoerd in de "nieuwe" teller maar heb ook een aantal weken met een kilometerteller gereden waarvan ik de miles niet had geconverteerd. Natte vinger werk zou ik rond de 130.000 km zitten.

Heel veel dingen zouden met deze kilometerstand nog niet aan vervanging toe zijn maar aangezien het toch allemaal los ligt maar gelijk aanpakken. De koppelingsplaat was nog nooit vervangen geweest. Deze had nog een 0.2 mm voordat het aan de limiet zat. Het druklager was zeker voor vervanging aan de beurt. Na schoonmaken kan deze als rammelaar gebruikt worden. Op het wat "zweten" van de carterpan na waren er geen noemenswaardige lekkages en zat er nergens overmatige speling op behalve het druklager en een kleine speling op het lager van de ingaande as van de bak. Tot nu toe zijn er nog maar 2 boutjes afgebroken vanwege corrosie en 2 bouten die afgezaagd moesten worden omdat ze vast gerot zaten (onderste verstelbare draagarmen van de achter as bouten) Al met al verbaasd het mij dat het na 21 jaar (gebruik) 23 jaar (af Fabriek) zo goed los komt.
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2020, 18:33
Locatie: Boxmeer

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu » 15 jun 2020, 16:57

@ Yeti: Dat verklaart veel. Ik kijk vaak en graag naar het TV-programma "Aircrash investigation", waar alles aan de hand van de fabrieksspecificaties gecheckt wordt. Mede van jou opleiding komt dus ook die instelling om zeer nauwkeurig "en volgens het boekje" te werken.
Deden de autodelers en -monteurs dat ook maar. :-(

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

1 stap vooruit 2 stappen terug.

Bericht door Yeti » 23 jul 2020, 12:10

Ik zie dat het al weer bijna anderhalve maand geleden is dat ik een update heb gepost in dit draadje.

Het is een rustige maand op werk gebied geweest en, met gelukkig veel vrije tijd in die periode, heb ik redelijk veel kunnen doen aan het project daardoor is het toch nog een drukke maand geworden.
De drukte was door mijzelf opgelegd. Mijn planning is dat ik deze zomer (voor zover je het zomer kan noemen in Ierland) de onderkant van de auto volledig gedaan wil hebben zodat de Galant weer op eigen wielen kan staan.

Nu zit ik in dubio of ik de uitgebreide uitleg van de versnellingsbak en aandrijfassen revisie in dit draadje ga behandelen of dat ik dat in aparte draadjes ga doen. ik denk dat ik kies voor het laatste want er is al een apart draadje (van Mark) voor de versnellingsbak en zal zo eens kijken of er ook ééntje bestaat voor de aandrijfassen. Als dat zo is dan haak ik daar op in en zal het aanvullen met mijn ervaringen.

Deze update zal dus voornamelijk bestaan uit foto's.

Voor iedereen die aan een uitgebreid project gaat beginnen één tip. Maar zo veel mogelijk foto's voordat je de boel uit elkaar haalt. Heel veel dingen staan in het werkplaatshandboek maar soms is het makkelijker om te zien hoe iets zit op een foto. Ook heb ik het idee dat er nog een foutje staat in het werkplaatshandboek maar daar over later meer.

De Bak revisie is gedaan en heb weer wat extra gereedschap moeten aanschaffen zoals de lagertrekker op de voorgaande foto. Een pers zou veel handiger zijn en werkt secuurder maar er zit nog al een prijs aan. Doordat ik geen pers heb, heb ik besloten om de synchro's niet te vervangen maar alleen de lagers te vervangen. Deze zijn met handgereedschap te vervangen maar daar over later meer in het draadje van de bak revisie. In ieder geval ziet de bak er weer fris uit.

Afbeelding

Voordat de bak gemonteerd werd was het toch wel prettig om de motor volledig klaar te hebben. Mijn rug vindt het niet zo fijn om al het werk aan de motor te doen als de motor gemonteerd is in de carrosserie dus motor gereed maken op de bok. Er was niet gek veel meer te doen maar mijn plan was altijd om de hydraulische klepstoters te testen en zo nodig te vervangen of schoon te maken. Mark Deen heeft een aantal jaren geleden een goed filmpje op youtube gepost of hoe die dingen te ontvetten en ook in het werkplaatshandboek staat uitgebreid hoe te testen en te ontdoen van oude olie. Er zijn speciale klemmen om die klepstoters in de tuimelaars te houden zodat ze er niet uitvallen als je de nokkenas demonteer. Nu zijn die ook weer een aanslag op het budget dus ik heb de gok genomen om het zonder te doen. Het is te doen, moet ik je zeggen, maar ik had de pech dat er ééntje weg glipte en "floep" precies door het olie kanaal de motor in tuimelde. :cry:

Tip: Zorg dat die gaten afgedekt zijn.

Afbeelding

Dus carterpan er weer af en opzoek naar de verdwaalde klepstoter.

Afbeelding

Wederom maakte de goedkope flexibele camera van de Lidl dit een makkelijk klusje. De stoter zat precies klem bij de balans-as. Met een magneet op een uitschuifbaar stokkie (ook van de Lidl) de stoter kunnen verwijderen.

Het is maar goed dat ik die stoters er uit gehaald heb. Naar blijkt heeft er ééntje toch nooit lekker mee gedaan. Het vreemde is dat bij mijn reserve kop het ook maar één stoter is die er zo slecht aan toe is. Deze komt bij cylinder 3 vandaan (weet even niet meer zeker of het de uitlaat of inlaat zijde is)

Afbeelding

Hierdoor heb ik extra aandacht besteed aan alle olie toevoer kanaaltjes in de kop, de nokkenassen en de tuimelaars. Alles is keurig schoon dus het enige wat ik me kan bedenken dat dit misschien een ontwerpfout is waardoor de klepstoters bij cylinder 3 pas zeer laat oliedruk krijgen. De 4G63 motor heeft sowieso altijd last gehad van tikkende kleppen. Mijn Eclipse Turbo met de 4G63T motor had er ook last van.

Afbeelding

Alle stoters zijn weer schoon en met diesel gevuld en blijven keurig hard op druk.

Nokken assen en tuimelaars weer schoon en in verse olie gemonteerd in de kop.

Afbeelding

Aangezien de carterpan er nu toch weer vanaf was is het een mooie gelegenheid om de Motor in de takels te hangen en de kruk-as seal te vervangen. Daarna alle randjes weer schoon maken en de, net nieuw gebruikte, boutjes van de silicone kit te ontdoen. Ik moet bekennen dat was het lastigste en vervelendste karwei van het hele gebeuren.

Afbeelding

Daarna was het vliegwiel en de koppeling aan de beurt. Koppeling set van Exedy gebruikt welke exact hetzelfde is als de OEM die er van af gekomen is. De oude van 150.000Km was nog net op de limiet en had 0,2mm over. De set die ik gebruikt heb is de 215mm Exedy clutch kit MBK2042 (€122,20). Deze set bestaat uit: koppelingsplaat, drukgroep, lager (OEM NTN) en spline vet. Voor de 225mm set heeft Exedy geloof ik set MBK2052 op de markt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Motor was nu klaar voor de verloving met de versnellingsbak zodat het stel gereed was voor het huwelijk met de carrosserie.

Afbeelding

Tot zo ver dit onderwerp.
Zeer binnenkort weer meer want de Galant heeft al een succesvol 2e huwelijk achter de rug maar het is nu tijd om achter het scherm en toetsenbord vandaan te komen en weer andere zaken op te pakken.

Tot binnenkort.
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3365
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door marksanne » 23 jul 2020, 12:31

Wauw, wauw, wauw. Wat een machtig mooi topic is dit toch! Fantastisch werk weer, ben nu al benieuwd naar het versnellingsbak-update-topic.
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2020, 18:33
Locatie: Boxmeer

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu » 23 jul 2020, 18:36

Het houdt niet op; Om jaloers op te worden.

Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2187
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:21
Locatie: Groningen Ommeland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door menno3x8g » 24 jul 2020, 14:47

Ik ga mijn handboeken maar s in de ijskast zetten, ik heb genoeg aan dit topic ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.` (http://www.woorden.org/woord/galant)

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

diversi colori di spaghetti

Bericht door Yeti » 25 jul 2020, 12:17

Soms wil je even je hoofd helemaal leeg maken. Even helemaal rust. Weg van het gehaast, de drukte en de hectiek.

Ik hoef dan niet ver te zoeken. Alleen een blik naar buiten en kijkende naar het contrast van het groene gras en de grijze luchten. Zo af en toe hoor je het kakelen van een kip of een lammetje dat blaat omdat het z'n moeder zoekt en eten wil. Het ritselen in de struiken maakt de mens nieuwsgierig, is het een vogel of is het misschien een veldmuis.

Afbeelding

Ik voel dat het buiten toch wel wat koud is. De Ierse zomer was dit jaar vroeg begonnen, het bracht veel zon uren en zeldzame warmte. Weinig wind in die periode, heeft het verf- en spuitwerk tot een makkelijke klus gemaakt. Nu lijkt het erop dat de herfst zich al in July heeft aangemeld. Maar ja het schijnt een typische Ierse zomer te zijn. Te nat, te koud en de wind is ook terug gekeerd. Het maakt wel dat het gras groener lijkt dan dat ik het ooit gezien heb.



Na tot rust gekomen te zijn draai ik me om en loop weer naar binnen. Even bukken voor de, voor mij, net te lage keukendeur. De warmte van het huis keert weer terug. Binnen wacht mij een heerlijke berg gekleurde Spaghetti.




Afbeelding

Met die regenachtige dagen heb ik besloten om de C-Kabelboom te reviseren naar OEM Spec. In de begin jaren als eigenaar, heb ik de kabelboom al omgebouwd voor de automatische Airco, het aftermarkt alarm systeem, en de diverse verlichtingsopties voor het dashboard en A-sijl instrumenten.
Ook de niet OEM Cruisecontrol, die door Mitsubishi Nederland geplaatst was heeft de nodige knip en plakwerk in de kabelboom opgeleverd. 20 jaar geleden was ik nog niet zo'n perfectionist en waren het haast klussen omdat de Galant het enigste voertuig was.

Ik ga zo veel als mogelijk weer "aders" gebruiken die van kop tot staart weer ononderbroken zijn, met de juiste conrector pennen en de juiste kleuren. En daar waar het niet mogelijk is wordt er netjes gesoldeerd en met krimpkous overtrokken. Niet die nare tape-jes die zelfs Mitsubishi niet schroomt te gebruiken. Alle connectoren worden door mij genummerd zodat ook eventuele fout opsporing in de toekomst makkelijker gaat. De witte Tiewraps zijn tijdelijk. Deze gaan makkelijk open en dicht en zo houden ze de kabelboom in vorm.

Als straks alle draadjes weer in de juiste stekkers zijn gestoken dan wordt er nog eerst uitgebreid getest voordat het terug in de auto wordt geplaatst. Sommige delen kan je zo lastig bij als het is ingebouwd achter het dashboard.

Tot de volgende update.
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2020, 18:33
Locatie: Boxmeer

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu » 25 jul 2020, 13:38

Waarom Ierland een fantastisch land is!
• hoge kliffen
• woeste golven in een blauwe zee
• 365 eilanden (voor elke dag één!)
• smalle, kronkelende weggetjes door de heuvels en langs de kusten met tijdens de hele zomer bloeiende fuchsia’s
• groene, glooiende heuvels en groengrijze, ruige bergen
• uitstekende wandelmogelijkheden
• fleurige huisjes
• oude kastelen met een bijzondere historie
• een uitstekende keuken
• de charme van Gaeltachts: gebieden waar men enkel de oud-Ierse taal spreekt
• gezellige steden
• rust, leegte en ruimte
• uiterst vriendelijke bewoners
• een enorm rijke cultuur en historie
het regent er écht niet elke dag
• Links rijden valt best mee!
Dit zijn al heel wat redenen om in Ierland te willen zijn!

Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1412
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:08
Locatie: capcity

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door foks » 30 jul 2020, 17:41

Yeti schreef:
08 mei 2020, 18:01
Eindelijk kunnen we de voorste schermen aanpakken en een laag geluidsisolatie cq trillingsdemping (Dinitrol 479) aanbrengen.
[...]
Later gaan we de voorste balken inwendig behandelen met de Dinitrol ML. Op dit moment nagenoeg geen inwendige corrosie en dat willen we natuurlijk graag zo houden.
Zeg, kun je hier eens iets meer over vertellen? Ik heb nog nooit met een kwast onder een auto gestaan, maar heb wel interesse in wat je nou moet doen. Gezien de mijne ook bijna 30 jaar oud is... Zou zo'n kwastje en een "inwendige" behandeling (....zoek je dan ergens een gat?) best kunnen helpen.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti » 31 jul 2020, 15:13

foks schreef:
30 jul 2020, 17:41
Yeti schreef:
08 mei 2020, 18:01
Eindelijk kunnen we de voorste schermen aanpakken en een laag geluidsisolatie cq trillingsdemping (Dinitrol 479) aanbrengen.
[...]
Later gaan we de voorste balken inwendig behandelen met de Dinitrol ML. Op dit moment nagenoeg geen inwendige corrosie en dat willen we natuurlijk graag zo houden.
Zeg, kun je hier eens iets meer over vertellen? Ik heb nog nooit met een kwast onder een auto gestaan, maar heb wel interesse in wat je nou moet doen. Gezien de mijne ook bijna 30 jaar oud is... Zou zo'n kwastje en een "inwendige" behandeling (....zoek je dan ergens een gat?) best kunnen helpen.
Voor Dinitrol 479 gebruik je en kwast aangezien dit te dik is om het te spuiten. Het komt in een 1 liter blik. Zorg dat de oppervlaktes vet vrij zijn. Voor de Dinitrol er op gaat heb ik de wielkasten behandeld met RX5 en RX10 anti roest. De 479 in dunne laagjes aanbrengen anders droogt het niet.

Dintrol ML zit in een spuitbus. Daar komt een speciaal slangetje op welke je in de gaten van de carrosserie steekt. Tijdens het indrukken van de spuitbus het slangetje langzaam weer naar buiten trekken. Alles is zeer goed te zien op de video van de Fabrikant.

https://www.dinitroldirect.com/product/ ... -proofing/
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

Re: Het Huwelijk

Bericht door Yeti » 31 jul 2020, 16:34

Na het uitstapje van de dashboardbekabeling, waarbij ik er nog niet uit ben of ik een after-market alarm ga inbouwen, nu weer een update van waar we gebleven waren.

Het Huwelijk

Ik had bedacht om de motor gezamenlijk met de bak van boven af er in te lepelen. Volgens de boeken zou het van onderaf moeten gebeuren maar aangezien we geen lift hebben waren we genoodzaakt het van boven af te doen. Met wat draaien, krikken en nog meer draaien, ging alles tot op de mm goed en paste het. De nodige oude handdoeken uit de kast gehaald om de “verse” lak te beschermen. 2 paar handen waren benodigd om het in goed banen te leiden maar uiteindelijk alles zonder krassen er in gekregen. En dan kom je tot de conclusie dat je de 2 rubber bescherm delen bij de motor steun bent vergeten. Dus motor weer omhoog, kijken, vloeken, weer kijken, nog meer vloeken (op mezelf want ik was die dingen vergeten) maar uiteindelijk zaten alle onderdelen weer op de plek van waar ze gekomen waren en dat zonder krassen te maken op de “verse” lak.

Afbeelding

Afbeelding

Om de bak dicht te maken moesten er nog 2 aandrijf assen geplaatst worden. Deze misten nog wat vers vet, een schoonmaak beurt en een nieuw ringetje.

Afbeelding

Toch nog lastig om die assen, zonder al te veel brute kracht te gebruiken, in de bak te krijgen. Ik had gedacht dat het vast zetten van de aandrijf-as moer met minimaal 196NM een lastige klus zou worden. Zeker omdat dit moet gebeuren zonder dat er gewicht op het wiellager gezet mag worden. Dus wiel er op en door het naaf gat de moer vast zetten is een No No!! Met een gemonteerde remklauw houder en een schroevendraaier in de remschrijf was het eigenlijk een fluitje van een cent. Even de moer iets verder draaien (max 255NM) zodat de splitpen door het gat kan. Klik klik....klik klik, Klaar.

Soms draaien de kogelgewrichten met het aandraaien van de moeren mee in de draagarmen. dan zou je ze met geen mogelijkheid op aanhaalmoment vast kunnen zetten. Een krikje onder het Fusee en druk naar boven op de Fuseekogels biedt dan uitkomst. Soms helpt het als je een klem hebt die zorgt dat de Fuseekogel nog sterker in de fusee wordt gedrukt. Niet vergeten de bovenkant van de rubberen hoes(waar de hoes de Fusee raakt) even een likje (normaal) vet te geven,

Afbeelding

Nu alles van onder gemonteerd was verder de leidingen van de koppeling monteren en kijken of er niets lekt. Dat had nog al wat voeten in aarde. Ik had een auto bleeder kit gekregen maar helaas de universeel dop is te groot en dus op de oude manier voet op pedaal methode gebruikt. Helaas zat er een lek in het systeem. De slave cylinder wederom uit elkaar gehaald, bekeken en schoon gemaakt. Polijsten van de cilinder en zuiger, rubbertje gecontroleerd, dat zag er allemaal weer puik uit. Maar nog steeds moet je het pedaal zeer diep intrappen voordat de koppeling vrij komt. Geen idee waar nu het probleem zit. Het systeem lekt niet maar er komt toch lucht in. Ik heb een nieuwe Slave cilinder liggen dus eerst dat maar eens proberen voordat ik de master cilinder ga reviseren/vervangen. Iemand enig idee of het diep intrappen bij plaatsing van een nieuwe koppeling normaal is? Ik kom nu niet aan de benodigde gemeten afstanden tussen de vloer en het koppelingspedaal.

Afbeelding

Om een beetje behoorlijk bij het koppelingspedaal te komen (om het borgmoertje los te krijgen om het pedaal te verstellen) heb ik toch maar besloten om het dashboard te verwijderen. Vandaar dat ik de volledige kabelboom vrij had zoals te zien is in de vorige update. Het kwam alleen wat eerder in het project dan ik gedacht had want dit zijn normaal klusjes voor in de winter als je niet op het koude beton wil liggen.

Afbeelding

Inmiddels ben ik verder gegaan met het aansluiten en plaatsen van de bekabeling en laat de koppeling even voor wat het is, de motor moet toch eerst draaien voordat ik kan bepalen waar het echte aangrijppunt van de koppeling ligt. Hmm … waar ging alles ook al weer naar toe? Stekkers geen probleem want die zijn gemarkeerd maar klemmen en massa punten. Ook hier helpt Mitsubishi je, daar waar blauwe tape zit op de kabelboom is een bevestigingspunt voor een klem dus zorg dat die blauwe tape ook weer terug op z'n plek komt als je ooit alle tape verwijderd voor een reparatie of modificatie.

Afbeelding

Het enige waar ik geen foto van had gemaakt (voordat alles los gemaakt werd) is de bevestiging van de dikke min kabel (zwart geel) aan de bak. Iemand een foto aan welke bout deze kabel vast komt te zitten?



De Wielen zijn ook geplaatst om te kijken of ze straks niets raken. Ben er nog niet uit welke wielmoeren ik ga gebruiken. Diegene die bij de EVO wielen horen of diegene die als vervanger worden aangegeven. Ik zou nog 10 van de EVO moeren moeten hebben alleen zijn ze heel lastig te vinden. De vervanger daar in tegen is in overvloed te verkrijgen.


MB579290 Wheel Nuts for EVO OZ rims
Afbeelding

MR455707 Wheel Nuts Still for evo but rounded heads
Afbeelding

Ok. Nog een paar impressie plaatjes dan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2020, 18:33
Locatie: Boxmeer

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu » 31 jul 2020, 18:40

Yeti, ik heb toevalling 'n paar weken terug hetzelfde probleem met het ontluchten van de koppeling gehad.
Kon eindeloos blijven pompen maar kreeg niet genoeg druk op het pedaal.
Uiteindelijk is het heel simpel gelukt op deze manier:
Plaats 'n slangetje op de ontluchtingsnippel en hang het uiteinde van het slangetje in 'n jampotje met wat remolie zodat het uiteinde ondergedompeld is in de remolie, draai de ontluchtingsnippel 'n halve slag los en laat het volle reservoir leeglopen tot het minimumniveau.
Draai de ontluchtingsnippel weer vast, vul het reservoir bij, et voila, de koppeling heeft zich zelf ontlucht.
Snap het nog steeds niet, maar op die manier ging het vanzelf.

Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2020, 18:33
Locatie: Boxmeer

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu » 31 jul 2020, 19:25

De massakabel zit vast op de bak op de bout tussen de stroomverdeler en het thermostaathuis
2020-31-07_215436b.jpg

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48
Locatie: Ierland
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti » 01 aug 2020, 11:48

Qualconu schreef:
31 jul 2020, 18:40
Yeti, ik heb toevalling 'n paar weken terug hetzelfde probleem met het ontluchten van de koppeling gehad.
Kon eindeloos blijven pompen maar kreeg niet genoeg druk op het pedaal.
Uiteindelijk is het heel simpel gelukt op deze manier:
Plaats 'n slangetje op de ontluchtingsnippel en hang het uiteinde van het slangetje in 'n jampotje met wat remolie zodat het uiteinde ondergedompeld is in de remolie, draai de ontluchtingsnippel 'n halve slag los en laat het volle reservoir leeglopen tot het minimumniveau.
Draai de ontluchtingsnippel weer vast, vul het reservoir bij, et voila, de koppeling heeft zich zelf ontlucht.
Snap het nog steeds niet, maar op die manier ging het vanzelf.
Hi Jan,

Bedankt voor de tip. Ik zal morgen na het werk eens kijken of het op die manier wil lukken. Ook zal ik kijken of de massa kabel daar aangesloten kan worden.
1999 2.0L GLX Limited edition, Converting to GLS, FL, VR4-OEM FR strut Brace, VR4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro FR Sport seats. Rest complete new bolt over and Paint.

Plaats reactie

Terug naar “(8G) Projecten”