8G StationWagon 2L LPG - sold!

Weer een aanpassing gedaan als deel van de totale make-over? Hier posten!
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G StationWagon 2L LPG - sold!

Bericht door SisterOfMercy »

Heb je de herrie zelf gehoord?
En is die kar nou weer te koop of hoe zit het?
Maar eerst dus een olielampje, en nu een enorme bak herrie.. Wazig. Heb je de service manual van die motor al? De meest recente die ik heb is met een service bulletin uit 2000 voor de 4G6.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
v8daddy
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 apr 2014, 12:03

Re: 8G StationWagon 2L LPG - sold!

Bericht door v8daddy »

hallo even snel een update van de new owner.........het blok wordt toch gedemonteerd om de oorzaak te vinden,ik wil het graag perfekt hebben(geen 2e hands blok op de gok kopen) de auto stat sinds gisteren bij iemand die het blok uit elkaar haalt en dan exact laat weten wat er misgegaan is en wat de reparatiekosten worden. ik heb er gewoon moeite mee hem nu l los te laten,ze worden steeds schaarser,zeker nu het oostblok ze ook al interresant is gaan vinden! de 18 inch tenzoR velgen liggen voorlopig weer even veilig op zolder te wachten. hoop dat het alsnog goed komt,Mark is heel erg geschikt gebleken als verkoper,is mij netjes tegemoet gekomen,nederland zou er heel anders uit zien wanneer er meer van zulke autoverkopers waren. dus er is nog hoop............hierna mijn vraag; ik heb japanse legnum koplampen die omgebouwd moeten worden., iemand instrukties??
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: 8G StationWagon 2L LPG - sold!

Bericht door menno3x8g »

Ombouw VR4 koplampen: ergens op het forum staan handleidingen. Via http://galant-fans.nl/oldforum/bravo.me ... tml?t=3583 kom je misschien verder.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: 8G StationWagon 2L LPG - sold!

Bericht door marksanne »

Hoi Huub, leuk dat je je meldt :) En mooi dat er toch nog hoop is dat de Galant weer kilometers gaat maken!

Die koplampombouw gaat als volgt:

1.Begin met de JDM koplampen, 2 keuzes:

A. als je een grote oven hebt leg dan 1 zo'n complete koplamp erin op 120 graden, een minuut of 10. Leg de koplamp wel op iets zachts zodat je geen metaal-op-plastic contact krijgt en als het kan met op de onder- of zijkant. Ikzelf ben afgestapt van gebruik van de oven (tot genoegen van Carolien overigens) maar vooral omdat ik met zo'n verfbrander/hittepistool eigenlijk sneller en voor m'n gevoel gecontroleerder kan richten.

B. gebruik je een hete luchtpistool (zoals ik) die ook nog instelbaar is, zet m op iets van 300-350 graden en verwarm rondom naad waar de 2 helften met van die zwarte kit bij elkaar gehouden worden. Ik verwarm vooral vanaf de 'achterkant' (dus richtend naar het zwarte plastic). Ik denk dat ik een minuutje of 6-7 rondom verwarm voordat ik het idee het dat de kit warm genoeg is.

2. De helften van elkaar halen

Begin aan de onderkant van de koplamp aan de brede rechte kant in de hoek en duw met handschoenen of oude ovenwanten aan (anders worden je vingers toch wel ernstig heet) het plastic van elkaar af. Een lekkere brede platte schroevendraaier kan net dat eerste hulpje bieden. Als het eenmaal los begint te komen, let dan goed op dat je de 'haakjes' waarmee de zwarte plastic behuizing om de nokjes van het 'glas' heenzit optilt zodat de boel echt los kan komen (en niet kapotgaat).

3. De helften zijn los! En nu?!
Je kunt nu een paar dingen gaan doen:

A. Als je het mooier vindt, haal dan het oranje heldere kapje voor het knipperlicht-deel los (zit vast met 1 parkertje). In Nederland mogen de VOORSTE knipperlichten oranje OF wit zijn. Een helder bolletje mag dus, waarmee je een super 'cleane' look geeft aan die voorkant.

B. De reflector-wissel truc: De reflector voor het grootlicht (de kleinere van de 2 reflectoren) is hetzelfde als bij 'onze' europese koplampen, dus daar hoef je niets aan te doen. Lekker laten zitten! Die andere (de brede) moet eruit. Klik eerst nog het eventueel aanwezige stadlichtje eruit. Daarna is het een kwestie van met een dopje 10 aan de achterkant net zolang alledrie de stelpunten blijven losdraaien tot de reflector helemaal los is. Niets spannends aan.

TOPTIP: zet met een markeerstift of potlood of wat ook "RDH" op de buitenkant van de reflector. De reden is dat je straks 2 compleet opengewerkte koplampen (of zelfs 4!) hebt liggen en als je niet ontzettend uitkijkt, haal je reflectoren door elkaar en plaats je de verkeerde reflector terug! Been there, done that... En dat betekent dus dat je daarna alles opnieuw mag doen.

4. orginele koplamp uit de auto!
Nu wordt het tijd om de koplamp uit je auto te halen: grilletje losklikken, lamp-stekkers loshalen en de 3 (of eigenlijk 4) dopje-10 boutjes loshalen waarmee de koplamp vastzit. (dikwijls wordt er een van die boutjes niet meer vastgezet, vooral die bij het knipperlicht is een rotplekje en wordt nogal eens achterwege gelaten. Is alles los? Dan is het altijd een beetje gefriemel, gedraai en gepruts om zie hele unit eruit te krijgen. Mijn tips:

- draai de 3 spatbordboutjes aan de bovenkant een stukje los
- druk voorzichtig de voorbumper ietsje naar beneden als je op het 'knelpunt' van de koplamp zit :)

Met de europese (echt glas!) koplampen is het vrijwel hetzelfde te doen als bij de JDM/VR4 koplampen, met 2 of 3 extra handicaps:
1. het knipperlicht moet je loshalen (meestal met een klein parkertje vastgezet in het plastic frame) (dit moet los anders kun je de kit aan die kant niet verwarmen)
2. rondom het glas zitten de 2 helften met een stuk of 6 metalen clips aan elkaar. met een platte schroevendraaier wip je ze zo los, stelt niks voor,
3. als je electrische koplamp-hoogte-bedieningsmotortjes in je euro koplampen hebt, moet je die eruithalen (kwartslag draaien, dan merk je dat ie helemaal los zit en dan met behoorlijk veel kracht eruit trekken (het zit als een kogel in een plastic kommetje)

Okee, de handicaps zijn overwonnen, nu is het opnieuw de kitrand verwarmen en zodra het glas en plastic van elkaar gescheiden zijn, de grote reflector ook weer helemaal losdraaien. Markeer deze reflector met LHD (left hand drive, ofwel: voor auto's met het stuur links/het correcte lichtbeeld voor europese wegen)

5. Reflector overzetten
Nu is het een kwestie van de LHD reflector terugplaatsen in de JDM/VR4 behuizing. Dat is meestal een kwestie van de 3 bouten waarmee het vastzit aandraaien tot je ongeveer denkt dat het lichtbeeld klopt. De fijnafstelling kan later wel.

6. Optionele stappen voor electrische koplamp hoogteverstelling:
A. Als je per se dit wil doen, moet je de JDM knipperlicht-stekker ook modificeren! Zie punt C.

B. Heb je echter je zinnen gezet om ook de electrische hoogteverstelling in de JDM/VR4 units in te bouwen, dan ben je nog wel even zoet:
1. slijp het ringetje waarmee de onderste verstelbout vastzit kapot zodat je de bout eruit krijgt.
2. dremel/zaag/smelt de pukkel waar de verstelbout op rustte weg zodat je een vlak oppervlak overhoudt
3. gebruik zo'n taps / conisch oplopende boor tot je de juiste maat hebt (meet de maat vanaf je originele koplampen). het midden is precies het gat dat je al hebt daar, dus dat is simpel
4. dremel/zaag/smelt (met een soldeerbout) de 3 nokjes op dezelfde plekken als in de originele behuizing
5. zet het motortje erin

C. De knipperlichtstekker moet aangepast worden. In plaats van een schuifstekker die over de 'lengte' eropschuift moet niet alleen die 'lengte' flink ingekort worden, maar ook moet de schuifstekker in een hoek van 90 graden komen! De details hiervan lees en zie je hier: http://www.galant-fans.nl/forum/viewtopic.php?f=45&t=62" onclick="window.open(this.href);return false;

7. De boel weer dichtmaken. Eindelijk!
Nu dat alles aangepast is naar wens, kunnen de 2 helften weer op elkaar. De kit is intussen alweer hard geworden, want dit hele grapje lukt niet in een paar minuten natuurlijk :) Dus:
1. Druk de twee delen een beetje lafjes tegen elkaar (vooral niet forceren, daarmee breek je wellicht iets)
2. Verwarm rondom de kitrand weer voor een paar minuten en druk dan beide delen in elkaar. EN LET OP DE PLASTIC NOKJES! Als het goed lukt merk je dat er hier en daar nog wat kit uitpuilt. Lekker laten zitten, dat haal je makkelijker weg (als je dat per se wil) als het wat meer afgekoeld is. Als het zo zacht en heet is brand je je vingers en/of maak je er een smeerboel van waarschijnlijk :)

8. Koplampen terug in de auto
Opnieuw gepriegel om ze terug te krijgen, en opnieuw mijn suggestie om m'n eerder genoemde TOPTIPS te gebruiken op dit moment :)

Klaar!
Als dit de eerste keer is dat je zoiets doet, trek er dan per koplamp een uurtje en misschien zelfs wel 2 voor uit. Het is niet moeilijk, vooral tijdrovend.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Manthel
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2014, 10:54

Re: 8G StationWagon 2L LPG - sold!

Bericht door Manthel »

De auto is gered!!!

Ik vind deze topic toevallig nu ik ff tijd heb en ok denk: verrek dat is MIJN nieuwe auto!

Ik heb de galant vorige maand gekocht. Er zit ondertussen een nieuw motorblok in. Koppeling en distributie etc maar meteen nieuw gemonteerd.

Na even slecht lopen (onsteking verkeerd om gemonteerd :P ) loopt hij nu weer prima! Interieur erg netjes alleen was de boel wel grondig gestript van binnen. Moest zelfs nog speakera monteren haha. Zitten nu 2 kickers in. Worden er 4 en een subje.

Kan me vergissen maar volgens mij is de auto gewoon te hard over een drempel gegaan. Schade onderop van voor naar achter incl carterpan en de radiateur was zo lek als een zeef.

Na eerste week rijden helaas de lpi pomp naar zn grootje dus daar zit een gereviseerde voor in de plaats.

Fotos volgen maar wees gerust. Deze galant blijft nog wel even onder ons. Ik rij omgeving apeldoorn/putten.

Klussen binnenkort:
Lampen goed monteren/afstellen
Originele vering eronder voor de vakantie.
Cruise control aan de praat krijgen.
Airco repareren. (Donkerbruin vermoeden dat de condensor net als de radiateur een tik heeft gehad)
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Projecten”