De Pekelbak II

Weer een aanpassing gedaan als deel van de totale make-over? Hier posten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

De Pekelbak II

Bericht door menno3x8g »

Op zoek naar vervanging van Pekelbak I, die van zijn leven niet meer APK gekeurd gaat worden vanwege de rot, stuitte ik op de GF-advertentie van de rode station V6 gasbak. Bied u maar, was de opdracht, dus dat heb ik keurig gedaan. En geweten! Het contact met de verkoper was snel gelegd, en een afspraak gemaakt. Of toch niet, er kwam een belangrijke gebeurtenis tussen van de wederpartij, waardoor de koop een dag werd uitgesteld, en mijn reis een omweg moest maken. In plaats van rechtstreeks van de provincie Groningen naar IJmuiden af te reizen, zou ik eerst naar Sneek gaan om de auto over te schrijven, en vervolgens naar IJmuiden om de bak op te halen. Dus ook deze keer weer ongezien en op de mooie woorden gekocht. Het werd een pittig avontuurtje met OV: auto -> trein -> trein -> trein -> auto -> trein -> lopen -> bus -> 2km lopen (een reis van 8 uur), en vervolgens weer thuis zien te komen. Dan nu wat details.

De papieren
Het eerste probleem deed zich in Sneek voor. De benodigde papieren bleken niet in orde. De verkoper zou echter de volgende dag naar het buitenland gaan, en daar een tijdje verblijven, net in de tijd dat de APK verloopt. Dus hij stond te springen om de zaak geregeld te krijgen. Ik kreeg de afstandsbediening en de papieren die wel op orde waren, en verder zouden we naar een oplossing voor de overdracht zoeken en wel vóór de verloopdatum APK een week later. Dus hup, weer op de trein en doorgereisd. Tot mijn verrassing zat de bus van Station Slotervaart naar IJmuiden overvol. Strandgasten? Nee, ergens op een industrieterrein liep de bus weer leeg. ‘Wat is daar dan te doen?’, vroeg ik. ‘Ruigoord’, was het antwoord.

Het slachtoffer
Aangeland op de locatie in IJmuiden zag ik de rode galant staan. Duidelijk een gevalletje van nooit gewassen. De sleutel lag bij een monteur. Het was even zoeken naar de monteur in een ruimte die weliswaar het predicaat ‘garage’ had, maar er had evengoed een bord ‘uitdragerij’ kunnen hangen vanwege de onoverzichtelijkheid en de rest. Wel zag ik in de verte een onberispelijke achterkant van een Mustang van de eerste modellenserie staan. De beste man kwam met de optimistische mededeling: ‘Zo, u bent dus het volgende slachtoffer’ en ging op zoek naar de sleutel. Ik kreeg een beetje aarzeling. Die werd groter na de volgende mededeling dat de rem linksvoor nog steeds vastzat (zou toch gefixed zijn?). En nog groter na de constatering dat de auto op versleten slicks stond in plaats van de eerder aangekondigde nieuwe banden. Wat nu?

Niet remmen!
Ik stapte in de auto en startte … na een reutel sloeg hij aan. Ik schakelde in de achteruit en wilde van de parkeerplaats wegrijden. Niet dus. De rem zat muurvast. Als ik ermee terug wilde rijden, dan zou die toch los moeten komen. De monteur stond erbij te lachen, daar had ik niet veel aan. Dan maar de motor hoog in de toeren en door de rem heen de auto in beweging zien te krijgen. Dat lukte. Ik maakte een proefrondje. Het wiel werd natuurlijk warm. Ik besloot te gaan rijden en te kijken wat er ging gebeuren. De auto stond tenslotte niet op mijn naam, en ik kon hem altijd nog aan de kant zetten (en dan weer 8h met OV na overnachting ergens). Ik reed langzaam over de Noordzeekanaal sluizen, de Velsertunnel was immers gestremd. Ik remde op de motor en handrem. In de handrem zat weliswaar een grote vrije slag, maar die deed het goed. Met stevig aantrekken slipte de auto. Langzaam kwam er trilling in het stuur en de geur van verbrande remdelen. Na de sluizen stopte ik en beoordeelde de situatie. Het wiel was heet, de schijf blauw, en de rook sloeg ervan af. Nu doorrijden zou zelfmoord zijn. In de hemel zouden die maagden ook al niet voor mij zijn. Dus ik wachtte. Ik overwoog een GF-lid te bellen met de vraag of ie nog een rem had liggen. Na een kwartier zette ik de wagen weer in beweging. Tot mijn verrassing was de rem los en kon de auto weer rollen zonder weerstand. Ook de trilling was uit het stuur. Vermoedelijk was de remvoering flink gesleten en de schijf uitgezet door de hitte, en door afkoeling weer gekrompen. Op naar het volgende probleem.

De geluiden
Dat had zich al aangediend, maar door het remprobleem had de focus er niet gelegen. Geluid! Bonken linksvoor. Telkens bij snelheidsverandering of bochtenwerk. Bij accelereren was er soms een salvo. De kogel van de ‘compression-arm’, die achterste kromme stang, was versleten. En er bleek een 2e geluid te zijn. In de aandrijflijn was al vanaf lage snelheid een ‘radertjes’ geluid te horen. Bij accelereren en cruisen was het aanwezig en de hoogte van het geluid was snelheidsafhankelijk. Met loslaten van het gas of ontkoppelen was het weg. Bochten rijden maakte niets uit. Rarara wat was dit? De motor, koppeling en versnellingsbak (een jaar eerder gereviseerd) deden keurig hun werk. Behalve dan dat ie op 5 poten liep wat nog verder bijdroeg aan de onrust. Sneller dan 80km/h ging het niet worden met deze feiten. Aangezien de minimum snelheid op Neerlands snelwegen 60km/h is, moest dit gaan lukken.

Het rijden
Op binnenwegen was het rijden goed te doen. Ik moest ver voor rotondes en stoplichten anticiperen op snelheidsvermindering, zodat ik niet aan de noodrem hoefde te trekken. Zuinig rijden! Af en toe een rotonde extra genomen om het achterop rijdende verkeer te laten passeren, en dan lag er weer een schone weg. Vervolgens de snelweg op. Ik heb regelmatig moeten denken aan de ouwe heren die van de snelweg geplukt worden omdat ze krap 55km/h halen in hun brommobieltje. Zeker nu de max snelheid op veel wegen naar 130km/h opgevoerd is, waren de snelheidsverschillen wel groot. Bumperkleven, knipperen met groot licht, knipperen met alarmlichten, knipperen met de ogen, gegooi met boze blikken, claxonneren, snijden: ik heb het allemaal meegemaakt op deze rit van 4h. Dus, als je nog iemand op de snelweg tegenkomt die 80km/h rijdt in een rode Galant wagon: zwaaien is voldoende, ik heb je heus wel gezien.

Thuis gekomen zonder te remmen!
De komende weken maar eens kijken wat er loos is en of het loop of sloop gaat worden.
Suggesties zijn welkom betreffende het 2e geluid.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Batsgeit
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 jul 2014, 13:53
Provincie: Groningen

Re: De Pekelbak II

Bericht door Batsgeit »

Heb hem ook op Marktplaats zien staan ja, was toch de Galant met nieuw leer erin?

Wel lef dat je ermee naar huis bent gereden zeg :P als het sloop wordt, ga je de onderdelen dan houden?

Tof dat je 'm probeert te redden!
Paapie
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:07
Provincie: Noord-Holland

Re: De Pekelbak II

Bericht door Paapie »

Hahaha mooi verhaal! :-)
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: De Pekelbak II

Bericht door marksanne »

Tof dat je 't weer gedurfd hebt Menno!
Dat 2e geluid, hoe je het beschrijft komt me bekend voor, maar wat was het... laat me even denken, hopelijk herinner ik het me!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: De Pekelbak II

Bericht door menno3x8g »

Ik heb een video met het geluid op internet gezet: [External Link Removed for Guests].
Samengevat:
- soort van 'radertjes' geluid
- het is er met versnellen en cruisen
- de toonhoogte is snelheidsafhankelijk, niet van de stand versnellingsbak of toerental motor
- het is weg bij gas los of ontkoppelen
- het is niet afhankelijk van bochtenwerk

Af en toe hoor je 'bonken'
- dat is de versleten kogel van een draagarm

Motor, koppeling en versnellingsbak (een jaar geleden gereviseerd) werken probleemloos, op een gasinjector na.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Projecten”