TPA Galant '98 V6

Weer een aanpassing gedaan als deel van de totale make-over? Hier posten!
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Twain »

:lol:
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Lowlands »

TPA schreef:Zit inderdaad wel verschil in vermogen , spelen op muziek of een vaste frequentie. Efficiëntie van een normale meerkanaalsversterker is rond 60%. Een klasse D monoversterker rond de 75%. Het langste wat ik op max gespeeld heb is +- 1-0,75uur. Moet wel de auto laten draaien om de kans op een lege accu te verkleinen ;)

Mijn monster is maar een dwergje in vergelijking wat ik afgelopen zondag tegenkwam bij een audiomeeting in Oss :lol:
160.1 decibelletjes op 33hz :uhu:
Als je versterker 60 % efficiënte heeft is het geen klasse versterker,maar dat zal ook niet zo belangrijk zijn in deze auto's..Gaat meer om de power dan de kwaliteit van het geluid..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door TPA »

En toch is iedereen blij met zijn verbrandingsmotor onder de motorkap met een efficiëntie van +-25% :lol:
Zie Klasse AB, D en T als een soort energielabel.

Bij deze wedstrijd soort gaat het inderdaad niet om de kwaliteit van het geluid, maar de kwantiteit :) SoundQuality wedstrijden heb je wel,alleen niet erg veel.
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door TPA »

Versterker uit de VS binnen gekregen. 2de keer weer de verassing dat ik veel minder belasting/invoerkosten hoef te betalen :D Geven namelijk veel minder aan waarde op :P Binnenkort dus weer erin zetten.
Bijlagen
IMAG3322.jpg
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Twain »

Jaaaaja en ik straks meer btw moeten betalen om alle te korten weer op te lossen.... hallo meneer van de belastingdienst... lezen we ff mee ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door TPA »

:D wij werkenden betalen sowieso veel te veel belasting.
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door TPA »

Helaas heeft de nieuwe versterker het niet lang gedaan :no: misschien een maandagochtend model of ik bent te enthousiast geweest met instellen. Intern maakt hij kortsluiting, want de zekeringen in de versterker klappen er uit. Heb tijdje terug maar een andere versterker overgenomen van iemand. Niet moeders mooiste maar het werkt en hij doet het nog steeds :D
Het is een Soundmagus X3500. Hij speelt nu 2200w op 1ohm. Hij kan 3500w op 0,5 ohm, dus heel misschien in de toekomst een andere 12 of 15" sub zoeken.
Bijlagen
IMAG3473.jpg
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Lowlands »

TPA schreef:Helaas heeft de nieuwe versterker het niet lang gedaan :no: misschien een maandagochtend model of ik bent te enthousiast geweest met instellen. Intern maakt hij kortsluiting, want de zekeringen in de versterker klappen er uit. Heb tijdje terug maar een andere versterker overgenomen van iemand. Niet moeders mooiste maar het werkt en hij doet het nog steeds :D
Het is een Soundmagus X3500. Hij speelt nu 2200w op 1ohm. Hij kan 3500w op 0,5 ohm, dus heel misschien in de toekomst een andere 12 of 15" sub zoeken.
Wow!En dat vind jij normaal?1 Ohm??De bedoeling is toch dat het minimaal 2 ohm mag zijn,en dan bedoel ik eigenlijk dat het een uitzondering is!1 ohm is zo dicht bij een kortsluiting dat het geen wonder is dat die versterker kapot is gegaan..Want dan gaan er wel hele grote stromen door je versterker!Reken maar uit,12 volt en 1 ohm is 12 ampere.
Hoe heb je dat gedaan dan,gewoon speakers parallel aan gesloten??
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door speedy500 »

Er zijn genoeg subwoofers die op 1, of zelfs een halve ohm stabiel spelen
Moet uiteraard de versterker ook op 1 of een halve ohm stabiel leveren, anders plopt de hele boel eruit

Kan idd ook op 2 of 4 ohm, de "normale" waardes, maar 1 of 0,5 ohm is vaak bij de zware uitvoeringen vrij normaal
Heb zelf ook nog een Ascendant Mayhem subwoofer staan die op 2x1 ohm spelen, en een 5000w aankan geloof ik kan dus is helemaal geen probleem, hoe lager de weerstand, hoe meer vermogen en hoe meer geluid eruit komt (oh die subwoofer staat trouwens ook te koop voor de liefhebber met kist, alleen heb ik er geen versterker meer bij)
Geld dus wel, subwoofer EN versterker moeten het aankunnen en goed zijn aangesloten

Denk dat als de zekeringen eruit geklapt zijn hij is terug geschakeld op 0,5 en als die dan niet meer stabiel speelt, dan krijg je idd kortsluiting en vliegen de zekeringen eruit, en eventueel een eindtrap hier en daar
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door TPA »

Alle voorgaande versterkers zijn gewoon 1ohm stabiel. Zoals speedy500 al zeg: dit is vrij gewoon in de caraudio wereld :) versterkers die op 0,5ohm stabiel zijn zie wat minder, maar zeldzaam zijn ze niet.
Subwoofers heb je in enkelspoels van bijv. 4,2,1 ohm. Dubbelspoels bijv. 2x4ohm, 2x2ohm, 2x1ohm. Of zelfs vierspoels 4x1ohm. Geeft wat meer keuze qua aansluiten.

Mijn huidige subwoofer heeft 2x2ohm. Spoelen heb ik parallel, versterker ziet 1ohm. Zet ik ze in serie dan ziet de versterker 4ohm.

Die AA Mayhem is echt een goede dikke subwoofer 8-) die 2x 1 ohm parallel is 0,5 ohm, in serie 2 ohm
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Lowlands »

Het feit dat die er uit is geklapt zegt toch dat het niet gaat?Bovendien,minstens 12 ampere door een kabel,kan die kabel wel warm worden,misschien zelfs te warm en kortsluiten met een ander.

Ok,ben niet zo op de hoogte van autoversterkers,wel weet ik dat je nooit een 5000 watt RS kan krijgen uit een 12 volt.Als je geluk hebt,kan je maximaal uit 12 volt met een brugklasse versterker 144 watt er uit krijgen.Wil je meer zal je toch de spanning moeten verhogen.Maar dat is RS vermogen,maar ja,er zijn wel tientallen aanduidingen van vermogen.Als je muziekvermogen bedoelt kan het inderdaad heel veel meer zijn.Of piekvermogen,dat is de mogelijkheid om heel kort veel meer vermogen af te geven. Allemaal verkoop praatjes..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door speedy500 »

Ok, blijkbaar dus nooit echt met hoge vermogens gewerkt

Een 12Ampere is ook wel heel erg laag
Bij 5000W aan RMS zit je toch aan een zekering van 350 ampere, uiteraard gebruik je dan geen dun draadje, maar liefste een 50 of 70mm2 kabel (laatste gebruikte ik) en een 2e accu
Spanning zit je meestal rond de 14volt, draaiende motor, anders spannings verlies en dus lege accu

Ampere bereken je door vermogen delen door de spanning, en geloof me, die piek amperes die kom je zeker met een db drag zeker tegen, houd er maar een ampere meter bij
En gebruik je speaker draad of net iets dikker, die smelt en fikt weg waar je bij staat, is daar ook absoluut niet geschikt voor, daarom juiste dikke kabel en eventueel een 2e/3e accu parrallel zetten (met zekering bij accu voor, en zekering net voor de 2e accu tegen breuk en dus kortsluiting)

Daarom zie je dat de versterkers zelf ook meestal aardig gezekerd zijn met 3 zekeringen (een simpel mono block zal al snel met 3x 30 dus 90 ampere gezekerd zijn)
Ga je voor een simpel subwoofertje met versterker zal je idd aan een 10mm2 kabel genoeg hebben en zal je echt geen hoge amperages en vermogens gaan trekken, is ook nergens voor nodig
Je sluit je subwoofer ook aan op een versterker omdat je juist vermogen op wilt pompen met alles er rond, je sluit je woofer niet rechtstreeks aan op de 12 volt
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door TPA »

Hoeveel ampere er door een kabel kan ligt aan de dikte en lengte ervan. Versterkers die 5000w rms leveren zijn er wel degelijk, alleen zijn die erg groot en erg duur. In een normale auto zou je die niet zo snel vinden :) Bij meten op muziek is het vermogen inderdaad variabel en veel minder als het opgegeven rms vermogen. Er word ook gemeten op een enkele frequentie (20hz,30hz etc) dan is het vermogen wel constante en in de buurt van het opgegeven rms vermogen.

Zal wel een keer een amperetang halen en is meten hoeveel ampere er door mijn kabel gaat :)
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door speedy500 »

Alhoewel je bij een DB meting weer niet vast zit aan een bepaald vermogen, maar ook aan de vorm en opbouw van de kist, op welke frequentie die gebouwd is, en niet onbelangrijk de auto zelf en of deze gedempt is of niet
Bij een standaard mediamarkt JBL kist met kinky plexi en lampjes kreeg ik in men mazda een 136db en in een renault 19 ineens 142 db eruit geperst met een 600watt piek (300 rms)
Terwijl een auto naast me met iets van 2500w rms stond te pompen en er niet boven geraakte

Vermogen ligt ook weer aan je spanning, je moet er rekening mee houden dat als je met 1 luchte accu en draaiende motor draait, je 14volt en dus redelijk veel vermogen uit een versterker haalt, het kan voorkomen dat met de harde bassklappen en dus ampere "boost" je spanning ineens terug inzakt naar de 12 volt, met als gevolg vermogens verlies
Draai je met eea aangepast in je auto op bijv 18 volt (ja dat kan) en je houd die stabiel, pomp je er ineens nog veel meer uit je versterker mits deze dat aankan

Maar al met al vermogen is leuk, maar de opbouw van je kist en je auto, en de aansluitingen enz zegt veel meer wat uiteindelijk je score in druk vulling is
En meten is weten, of goed berekenen, te hoge zekering en je smelt de boel plat, te laag en t plopt er net zo snel weer uit
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Lowlands »

TPA schreef:Hoeveel ampere er door een kabel kan ligt aan de dikte en lengte ervan. Versterkers die 5000w rms leveren zijn er wel degelijk, alleen zijn die erg groot en erg duur. In een normale auto zou je die niet zo snel vinden :) Bij meten op muziek is het vermogen inderdaad variabel en veel minder als het opgegeven rms vermogen. Er word ook gemeten op een enkele frequentie (20hz,30hz etc) dan is het vermogen wel constante en in de buurt van het opgegeven rms vermogen.

Zal wel een keer een amperetang halen en is meten hoeveel ampere er door mijn kabel gaat :)
Zal geen goede meting zijn met een amperetang,want zal variëren met de muziek.Voor al lage tonen trekken veel stroom.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Lowlands »

speedy500 schreef:Ok, blijkbaar dus nooit echt met hoge vermogens gewerkt

Een 12Ampere is ook wel heel erg laag
Bij 5000W aan RMS zit je toch aan een zekering van 350 ampere, uiteraard gebruik je dan geen dun draadje, maar liefste een 50 of 70mm2 kabel (laatste gebruikte ik) en een 2e accu
Spanning zit je meestal rond de 14volt, draaiende motor, anders spannings verlies en dus lege accu

Ampere bereken je door vermogen delen door de spanning, en geloof me, die piek amperes die kom je zeker met een db drag zeker tegen, houd er maar een ampere meter bij
En gebruik je speaker draad of net iets dikker, die smelt en fikt weg waar je bij staat, is daar ook absoluut niet geschikt voor, daarom juiste dikke kabel en eventueel een 2e/3e accu parrallel zetten (met zekering bij accu voor, en zekering net voor de 2e accu tegen breuk en dus kortsluiting)

Daarom zie je dat de versterkers zelf ook meestal aardig gezekerd zijn met 3 zekeringen (een simpel mono block zal al snel met 3x 30 dus 90 ampere gezekerd zijn)
Ga je voor een simpel subwoofertje met versterker zal je idd aan een 10mm2 kabel genoeg hebben en zal je echt geen hoge amperages en vermogens gaan trekken, is ook nergens voor nodig
Je sluit je subwoofer ook aan op een versterker omdat je juist vermogen op wilt pompen met alles er rond, je sluit je woofer niet rechtstreeks aan op de 12 volt
Nee,dat laatste kan ook niet,krijg je alleen maar gelijkstroom door je woofer en is die toch vrijwel meteen kapot,want daar voor niet gemaakt.
Ok,14 volt en het kwadraat,want wisselspanning,is 196:1 ohm=196 watt!In brugklasse,dus met twee versterkers tegen elkaar push-pull is dan 2x 196watt=392 watt!Waar blijft de 5000 watt in deze som??
Stel dat je een 24 volt accu hebt,in een vrachtwagen,dan is de som 576 volt:1=576x2=1152 watt RMS.nog steeds geen 5000 watt!
En dat is dan bij 100 % efficiente versterker,die niet bestaat..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Integra »

Soms ben ik erg tevreden met 4x 15W klasse A aan de speakers en 2x 60W aan de sub.
Rendement van de speakers is 98dB/W/m Rendement van de sub is 96dB/W/m :P
Met dat rendement heb ik meer dan genoeg herrie in een auto van nog geen 5 meter waarbij eigenlijk elke speaker minder dan een meter bij me vandaan is :P
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door TPA »

Lowlands schreef: Zal geen goede meting zijn met een amperetang,want zal variëren met de muziek.Voor al lage tonen trekken veel stroom.
Ik zeg toch meten op een testtone, oftewel een track met enkel 20hz bijvoorbeeld.

Ik denk dat je misschien nog uit de tijd komt dat buizenversterkers hitech waren. 5000w rms versterkers zijn gewoon te koop en het is echt geen verkooppraatje.
Helaas ben ik geen echte techneut, heb wel ooit ergens gelezen hoe een hedendaagse versterker werkt. Het signaal word als wisselspanning omgezet in gelijksspanning. Dan was er iets met pulses en nog meer magic word het versterkt. Aan het eind komt het er weer als wisselspanning uit.

@ integra: dat is ook een goede manier om naar de gevoeligheid van de speakers te kijken
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Integra »

Wat high power car amps betreft... ja, ze werken met inverters... Helaas gaat daardoor de kwaliteit met enorme bakken omlaag.
Nu zal je dat voor een sub niet zo snel merken, maar verder zijn ze als het echt om geluid gaat totally useless ;)

Gemiddeld genemon heb je voor goed geluid in een auto totaal geen vermogen nodig, als het maar zuivere en stabiele apparatuur betreft ;)
dB drag heeft dan eigenlijk ook niets meer met geluidskwaliteit of goed geluid te maken... Dat ie meer het uiterste proberen te halen...

(en ik ben trots op m'n buizen amp hoor :P )
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door TPA »

Bij de sub versterker is de geluidskwaliteit inderdaad wat minder belangrijk.

Mag ook trots zijn op je buizenversterker, zijn nog steeds wel liefhebbers van :)
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Lowlands »

Integra schreef:Wat high power car amps betreft... ja, ze werken met inverters... Helaas gaat daardoor de kwaliteit met enorme bakken omlaag.
Nu zal je dat voor een sub niet zo snel merken, maar verder zijn ze als het echt om geluid gaat totally useless ;)

Gemiddeld genemon heb je voor goed geluid in een auto totaal geen vermogen nodig, als het maar zuivere en stabiele apparatuur betreft ;)
dB drag heeft dan eigenlijk ook niets meer met geluidskwaliteit of goed geluid te maken... Dat ie meer het uiterste proberen te halen...

(en ik ben trots op m'n buizen amp hoor :P )
Dit gaat helemaal niet over buizenamps!Dit is gewoon natuurkunde. Je hebt om een bepaald uitgangsvermogen te krijgen een bepaald ingangsvermogen nodig,en dat is alles!Anders had jij ook wel een olifant met 1 hand op kunnen tillen..

O sorry,dit is eigenlijk de verkeerde quote...
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Twain »

pffff 5000 watt. ik kan ook wel een apperaat maken wat 5000 watt vermogen verbruikt... maar het ook echt kunnen leveren is echt heeeeeel erg moeilijk en vooral totaal overbodig.. wat voor geluidsdruk wil je daar mee gaan halen 110 db ofzo? en dan te bedenken dat een gemiddelde tweeter de geest geeft bij 5 watt continu.... all die hoge wattages zeggen echt geen ene poep zolang je niet weet hoe en wat en waar en vooral door wie het gemeten is.. 5000 watt is ook wel een verbazingwekkend mooi rond getal, zeer onwaarschijnlijk dat het ook echt maar een beetje klopt.


daarnaast 5000watt dat wil zeggen bij 12 volt zoon 420 ampere.. dat wil dus zeggen dat een gemiddelde accu in 6 minuten hartsstikke dood is.
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door speedy500 »

Die vermogens worden ook gevormd door de versterker die, zoals de naam al zegt, de boel versterken
Ofwel van een vlakke 12volt (of liever 14 volt, want draaiende motor) een wisselspanning maken, de boel opkrikken, en terug vlak maken als uitgangs spanning

Al met al zal de 5000w niet exact 5000 zijn, kan ook 4800 zijn, naar gelang de efficientie van de versterker en subwoofer en bekabeling en alles
Meestal bij die vermogens gebruik je dan ook een 2e en of 3e accu, en dan kun je die vermogens wel gewoon toepassen, omdat je dan iets meer capaciteit hebt totaal (de ampere op de accu zegt hoeveel ampere je per uur kunt benutten voor de accu leeg is)

Wel opgelet dat je de volle vermogens pas echt benut op de juiste frequentie van je kist, en omstandigheden, en die duurt bij een db drag een kleine 30 seconden
Lang genoeg om alles eruit te pompen, kort genoeg om je accu niet plat te spelen
De volle vermogens zul en kan je nooit bijv een half uur lang benutten, dat kost je je accus en audio materiaal omdat het dan ook dusdanig heet word (na 30 seconden draggen is je versterker vaak al een kookplaatje als het niet goed kan afkoelen)

In normaal gebruik, dus met normale muziek, en op normaal volume zal je waarschijnlijk als je het gaat meten een 1000w gebruiken en meer niet
Maar bij zulke vermogens gaat t ook enkel om op korte tijd zoveel mogelijk drukvulling te creeren en een zo hoog mogelijke score

Alleen is t wel, op laag vermogen, maar met de juiste condities kun je met 600w (ik noem maar een getal) dezelfde waardes uitpoepen
En voor gewoon sound quality, dus gewoon normaal luisteren met een lekkere beat kun je het makkelijk af met de normale lagere vermogens
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Twain »

en dan te bedenken dat de dynamo in veel gevallen wisselstroom opwekt..... lekker efficient allemaal *zucht*

we verbranden benzinie en maken daar een draaiende beweging van om daar wisselstroom van te maken om dat om te zetten naar gelijkstroon om dat om te zetten naar wisselstroom om dat weer om te zetten naar geluidsgolven.
en dat terwijl het verbanden van benzine opzichzelf al zoon tof geluid geeft *wooeeeshhhh*
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door speedy500 »

En wat doen we met die subwoofer en versterker, dat geluid maximaliseren tot trommelverscheurend gedreun, en daar gaan we uiteindelijk naar zitten luisteren :P
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Lowlands »

speedy500 schreef:Die vermogens worden ook gevormd door de versterker die, zoals de naam al zegt, de boel versterken
Ofwel van een vlakke 12volt (of liever 14 volt, want draaiende motor) een wisselspanning maken, de boel opkrikken, en terug vlak maken als uitgangs spanning

Al met al zal de 5000w niet exact 5000 zijn, kan ook 4800 zijn, naar gelang de efficientie van de versterker en subwoofer en bekabeling en alles
Meestal bij die vermogens gebruik je dan ook een 2e en of 3e accu, en dan kun je die vermogens wel gewoon toepassen, omdat je dan iets meer capaciteit hebt totaal (de ampere op de accu zegt hoeveel ampere je per uur kunt benutten voor de accu leeg is)

Wel opgelet dat je de volle vermogens pas echt benut op de juiste frequentie van je kist, en omstandigheden, en die duurt bij een db drag een kleine 30 seconden
Lang genoeg om alles eruit te pompen, kort genoeg om je accu niet plat te spelen
De volle vermogens zul en kan je nooit bijv een half uur lang benutten, dat kost je je accus en audio materiaal omdat het dan ook dusdanig heet word (na 30 seconden draggen is je versterker vaak al een kookplaatje als het niet goed kan afkoelen)

In normaal gebruik, dus met normale muziek, en op normaal volume zal je waarschijnlijk als je het gaat meten een 1000w gebruiken en meer niet
Maar bij zulke vermogens gaat t ook enkel om op korte tijd zoveel mogelijk drukvulling te creeren en een zo hoog mogelijke score

Alleen is t wel, op laag vermogen, maar met de juiste condities kun je met 600w (ik noem maar een getal) dezelfde waardes uitpoepen
En voor gewoon sound quality, dus gewoon normaal luisteren met een lekkere beat kun je het makkelijk af met de normale lagere vermogens
Ja,je kan natuurlijk wel 420 ampere door laten naar je speakers,maar dat zal weinig geluid op leveren,het zal toch wisselspanning moeten worden en toch een BEETJE gerelateerd aan muziek.En dat zie ik toch echt niet zitten.Spanning kan spanning worden met een hogere waarde door versterking,en dan wordt er inderdaad meer amperes verbruikt,maar die spanning zal toch eerst hoger moeten worden als 12 volt.Er is gewoon veel te weinig ruimte in 12 volt..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door TPA »

Wat voorbeelden
Bijlagen
rmschartpm5-1.jpeg
Screenshot_2015-08-22-11-03-02.png
Screenshot_2015-08-22-10-58-22.png
Screenshot_2015-08-22-12-09-53.png
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Lowlands »

24 volt gerate en dan later in eens weer 12 volt.En wat is CEA bij de vermogenmeting?23000 watt??????
Tja,ik kan ook zo'n lijstje maken,met allemaal onzingetallen..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door TPA »

Als je dat onzin getallen vindt, dan heb je er dus geen/onvoldoende verstand van. Is helemaal niet erg, maar ga dan geen dingen roepen over iets waar je geen ervaring in heb. Ik weet ook niet alles, maar ik werk er mee en zie dingen in praktijk. Je hoeft ook geen Duits te kennen om alles enigszins te begrijpen. Het is wel duidelijk welke mensen er wel wat van af weten en er ook daadwerkelijk ervaring in hebben. Je probeert te zeggen tegen meerdere die er al jaren in de praktijk mee werken, zien en meedraaien dat alles maar een fabeltje is en er niks van waar is :uhu:

Eerste tabel is de uitgangspanning die hoort bij een bepaalde wattage met de daarbij horende aangesloten impedantie. Dit is bepaald uit een formule.

De volgende 2 zijn testverslagen van een 2 versterkers door een onafhankelijk blad. De getallen die er staan zijn misschien ietsje minder dan opgegeven door de fabrikant. Maar wat er daadwerkelijk gemeten is komt scheelt echt niet veel. Er bestaan/bestonden ook cheateramps die veel meer doen dan opgegeven. Meten is weten ;)

Als laatste een voorbeeld van een monoblock met veel vermogen:
3200w @ 4ohm
5900w @ 2ohm
10500w @1ohm
Die 23000w is als je er 2 daarvan aan elkaar linkt.
CEA is misschien een standaard, maar de opgegeven vermogens hebben wel 10% Total Harmonic Distortion. Wil je schoner spelen dan ligt het wattage iets lager.
De manier waarop fabrikanten de vermogens opgeven verschillen nog wel eens. Bij 12v of 14,4v of bij verschillende thd.
Sommige schroeven de 12v naar de versterkers op naar 16v of met de deze versterker kan die 18v hebben.

Hoop dat je er een beetje wijs uit kan maken en een fijne Zondag
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Lowlands »

Haha!10 % vervorming?? :wha: :wha:
Tja,dan kan je er inderdaad van alles van maken!Normaal worden de eigenschappen ven een versterker op gegeven bij zo min mogelijke vervorming!Want dat is dan HiFi!En ja,ik heb er wel verstand van,heb 21 jaar in de electronica gewerkt.Jij ook??Heb ook diverse zelfbouw gedaan met versterkers.
Al moet ik toe geven dat het al weer een tijd geleden was..

"Wil je schoner spelen dan ligt het wattage iets lager."
Nou zeg maar gerust heeeel wat lager!Kortom,het maakt een hoop herrie!Letterlijk!Heeft niks meer met zo goed mogelijk versterken meer te maken.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Integra »

Opgegeven vermogen is helaas altijd bij vaste impedantie en meestal met een testtoontje....
Helaas is een speaker geen weerstand maar een flinke variabele ;)

Overigens heel erg leuk om eens zelf te gaan meten...... Gemiddeld mag je heel blij zijn als je aan 4 Ohm een Wattje of 70 over houd...
Zelfde met autoradio's... 4x 85Watt is niet vreemd meer... .Ga je meten: halen ze de 7,5W per kanaal nog niet eens :P (wat theoretisch ook wel zo'n beetje de max is voor ongebrugd op 12-14V uit een chipampje)

Daarnaast durf ik de test met menig autowoofer aan..... 95% van de woofers die claimen meer dan 500W aan te kunnen..... Geef ze 5 minuten aan m'n PA amp.... Zul je zien dat ze met een krappe 100W continu al naar de eeuwige jachtvelden gaan :P
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Lowlands »

Precies!Daarom moet je ook altijd uit gaan van rms vermogen of continu vermogen,dan kan je eigenlijk nauwelijks fout gaan.Behalve als je de bas flink versterkt d.m.v een toonregeling of filter,waar je dan toch nog je speaker kapot krijgt.En dat begrijpen veel mensen niet.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door TPA »

Misschien iets anders moeten formuleren, maar bedoel op caraudio. Vindt het alleen wel knap om het als onzin te bestempelen zonder enige context. Carhifi is SQ of Multimediagebeuren, mijn interesse ligt bij spl. Totaal verschillende dingen met verschillende eisen/doelen.

Opgegeven rms waardes kloppen ook gewoon bij normale audiofabrikanten. Je hebt echter ook de slechtere merken die je in normale winkels liggen. Die adverteren met max of zelfs rms waardes die 3 of 4x hoger liggen dan in real life. Als je alleen maar budget en/of slechte spul om je heen ziet, dan snap ik best dat je het niet kan geloven. Voor echt goede apparatuur ga je naar een speciaalzaak.

PA en caraudio hebben wel wat gemeen, maar er zit ook weer wat verschil in. Maar het kan wel.

Filmpje van zo'n beestje.
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door Lowlands »

Je hebt gelijk dat het heel anders is.Mensen die 10 % vervorming normaal vinden wil ik niet mee werken.Zeker niet de vervorming die halfgeleiders produceren,wat veel erger is als buizen,die ook wel wat meer vervormen,maar op een zachte manier.
Dus we kunnen de discussie wel sluiten,want we zullen het nooit eens worden.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door TPA »

Dat we niet echt eens zijn/worden is wel duidelijk.
Maar je bent altijd welkom om naar mijn install te luisteren hoor :)
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mitsu-galant
Berichten: 1000
Lid geworden op: 09 jul 2012, 13:12
Provincie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door mitsu-galant »

Triest, maar gelukkig wel aantal goodies eraf kunnen trekken ;)
Bijlagen
Screenshot_2016-04-06-12-02-28.png
Huidige Galantpark

Keilder green 7G V6 GTi V6 '96 #weekend
Bordeaux red 7G Galant 1.8 GLi #track
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door TPA »

Dat was inderdaad mijn auto :cry:

Topic zo ik pas updaten als ik een nieuwe galant had en alle spullen van mijn oude had gehaald. Helaas duurde het even voordat de verzekering had uitbetaald. Tot 2x toe is de potentiële kandidaat net voor mij verkocht.

Heb jij er al wat van afgehaald? Zo ja, wat precies? Hij was al afgevoerd voordat ik eigenlijk klaar was met spullen eruit halen.
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mitsu-galant
Berichten: 1000
Lid geworden op: 09 jul 2012, 13:12
Provincie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door mitsu-galant »

Belde ze of er nog onderdelen beschrikbaar waren. De auto was al aardig leeg, gelukkig heeft er nog iemand plezier van ipv gelijk de pers in ;)
Huidige Galantpark

Keilder green 7G V6 GTi V6 '96 #weekend
Bordeaux red 7G Galant 1.8 GLi #track
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door TPA »

Ja, dat is ook wel een beetje zo. Toch had ik liever de spullen zelf al weer op mijn auto ;)
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: TPA Galant '98 V6

Bericht door martijnver13 »

Aaah die heb ik ook zien staan, zonde.. Miste idd al het een en ander. Ik heb daar van alles uit die lichtblauwe station getrokken, en er stond ook nog een GLSi achterin. Die lichtblauwe station staat er echt al 2-3 jaar ofzo en nog steeds niet weggeperst. Interieur is helaas niets meer omdat het bestuurdersraam eruit is gehaald. Zitten nog wel elektrische ramen in de achterdeuren, maar is de vraag of dat nog wat is nu
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Projecten”