nieuw hier

Stel je hier even voor (plaatjes van je auto svp in ShowCase plaatsen). Een foto van jezelf is helemaal leuk!
Plaats reactie
Pleun
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2014, 21:46
Provincie: Noord-Brabant

nieuw hier

Bericht door Pleun »

Hallo,

Mijn naam is Pleun (44). Ik ben ondernemer in de zorg en overweeg momenteel een Galant 2.5 v6 zakelijk als youngtimer te gaan rijden. Daar ik eigenlijk bij toeval tegen een Galant aanliep (niet letterlijk dan he), viel me pas op dat het een fraaie auto is. Een proefrit overtuigde me van de kwaliteit en souplesse van het v6 blok. Nu ben ik alleen benieuwd hoe het zit met zaken als:

- loopt dit blok ook goed op LPi?
- welke systeem zou dan de voorkeur hebben?
- wel/geen flashlube nodig?

Benieuwd naar jullie ervaren en wijze input ;)

Groet
Pleun
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: nieuw hier

Bericht door Twain »

Welkom pleun

Ik ben de trotse eigenaar van 2 2,5 v6 galantjes op gas 1 blok heeft over de 300pk de andere is standaard beide hebben LPI en lopen probleemloos zonder flashlube.
Ik heb in de een het vialle systeem in de andere een gelijksoortig systeem van prins.. ik moet eerlijk zeggen dat ik het systeem van prins minder erg hoor wanneer de pomp een beetje droog komt te staan.. wellicht betekend dit minder vibraties= minder warmte = minder kapotte pompen.. maar omdat ik beide auto's heb gekocht met het systeem al ingebouwd weet ik eerlijk gezegd niet of hier ook een kern van waarheid inzit of dat het alleen maar mijn "gevoel" is (en ik ben eigenlijk te lui om er iets over te gaan lezen, het zit er immers toch al in :P )

maar ik kan je wel gerust stellen hoor. een mitsu blok kan een gasinstallatie zeer goed hebben tis geen rover of frans gebakje he ;)
je moet een v6 blok wel goed onderhouden met de JUISTE olie.. hier op het forum kan je op meerdere plekken vinden welke olie dat kan zijn, maar ik zal je vast verklappen dat het 5w/30 vol synt. zou moeten zijn.. 10 w 40 (wat er eigenlijk altijd in wordt gestopt door de dealer, is al iets aan de dikke kant :P) wees ook terughoudend met engine flushes als je de staat van de motor niet goed in kaart hebt.

en oja maak niet een te lange proefrit , voordat je het weet ben je HOOKED for life :lol:
Awesomeness = Verveling x Talent
Pleun
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2014, 21:46
Provincie: Noord-Brabant

Re: nieuw hier

Bericht door Pleun »

Dag Twain,

Dank voor de snelle en uitgebreide reactie. Geruststellende geluiden over de combi V6 en LPi. Ten aanzien van Vialle en Prins lees je idd ook weer verschillende geluiden. Prins mogelijk brokken aan de pomp, Vialle verstopte injectoren. Het idee van het Vialle systeem (vloeibaar gas injecteren en zo het blok vooraf koelen) klinkt wel logisch.

Benieuwd naar verdere reacties
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: nieuw hier

Bericht door KNOEI 8G »

Ik heb ook vialle LPi op mijn V6 laten bouwen bij 150k en zit nu op 235k en bevalt nog steeds best goed alleem heb ik sinds kort af en toe misfires. Verder geen problemen mee gehad, een nadeel van vialle is dat de pomp in de tank zit en je deze niet leeg mag rijden. Mocht de pomp kapot gaan. Ja, dan heb je een leuke rekening :P

Ennuh, welkom op GF :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: nieuw hier

Bericht door marksanne »

Welkom Pleun! De combi gas en V6 is een goeie. Naast bovengenoemde voorbeelden hebben we er bij GF nog een stel rondrijden en ik heb nog nooit een probleem (qua motor) gehoord. Als er problemen zijn dan is het meestal iets in het gas-systeem zelf (electronics, pomp, injectoren), maar dat lijkt ook geen schering en inslag gelukkig.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: nieuw hier

Bericht door menno3x8g »

Welkom a.s. V6 8G rijder! Ik heb al honderdduizenden kilometers gereden in diverse 8G's met Vialle installaties. Nog 0 (knock-knock) problemen gehad. Zorg wel dat je de tank niet leegrijdt, geeft problemen met de koeling van de pomp zoals Anton al aangaf. Een van de redenen voor mij om 8G te gaan rijden is de probleemloze combinatie van V6 en LPi. En daarnaast natuurlijk de fantastische looks, de ruimte en het comfort.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: nieuw hier

Bericht door cvw »

Hier nog een V6 rijder met LPG. Ik heb een Landi Renzo installatie. En geen probleem met het leegrijden van de tank en koelproblemen van de pomp. Bij een Landi installatie zit de pomp in het motorcompartiment van de auto en is aangesloten op het koelsysteem van de auto. De installatie is ingebouwd bij 245k en de teller staat nu op ruim 356k. Geen problemen mee gehad, loopt fantastisch op gas. Gisteren kreeg ik daar nog een compliment over. Een Landi installatie verdampt wel het gas voordat het geïnjecteerd wordt. Elke cilinder heeft zijn eigen injector. En nee, geen flashlube voorziening.
In de reservewiel bak ligt een ringtank van 65 liter bruto, 53 netto. Verbruik ligt rond de 1:9 tot 1:9.5 bij een combi van stadsverkeer/snelweg. Een eventuele afname van motorvermogen is bij normaal gebruik niet merkbaar. Wel een beetje als ik de caravan van 1500 kg aan de trekhaak hang en de bergen in ga. Dan merk je dat LPG iets minder kracht levert.

Mijn Galant is door Autoweek bij Klokje Rond door de mangel gehaald. Kun je hier nalezen: [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar hebben ze ook deze foto gemaakt waarop je mooi (een deel van) de LPG installatie onder de motorkap kunt bekijken (kappen er af, slangen en injectoren zichtbaar. De pomp zit tegen het schutbord):
Galant_29.jpg
Pleun
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2014, 21:46
Provincie: Noord-Brabant

Re: nieuw hier

Bericht door Pleun »

menno3x8g schreef:Welkom a.s. V6 8G rijder! Ik heb al honderdduizenden kilometers gereden in diverse 8G's met Vialle installaties. Nog 0 (knock-knock) problemen gehad. Zorg wel dat je de tank niet leegrijdt, geeft problemen met de koeling van de pomp zoals Anton al aangaf. Een van de redenen voor mij om 8G te gaan rijden is de probleemloze combinatie van V6 en LPi. En daarnaast natuurlijk de fantastische looks, de ruimte en het comfort.
Kijk, hier word ik blij van!

Eerlijkheidshalve was ik aanvankelijk op zoek naar (en meer gecharmeerd van de looks van) een Lexus IS200. Maar niet alleen zijn deze lastig op LPi te 'zetten', ook is het blok veel minder levendig dan dat van de Galant. Verder ben ik die 'oerlooks' van de shark steeds meer gaan waarderen.
Pleun
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2014, 21:46
Provincie: Noord-Brabant

Re: nieuw hier

Bericht door Pleun »

cvw schreef:Hier nog een V6 rijder met LPG. Ik heb een Landi Renzo installatie. En geen probleem met het leegrijden van de tank en koelproblemen van de pomp. Bij een Landi installatie zit de pomp in het motorcompartiment van de auto en is aangesloten op het koelsysteem van de auto. De installatie is ingebouwd bij 245k en de teller staat nu op ruim 356k. Geen problemen mee gehad, loopt fantastisch op gas. Gisteren kreeg ik daar nog een compliment over. Een Landi installatie verdampt wel het gas voordat het geïnjecteerd wordt. Elke cilinder heeft zijn eigen injector. En nee, geen flashlube voorziening.
In de reservewiel bak ligt een ringtank van 65 liter bruto, 53 netto. Verbruik ligt rond de 1:9 tot 1:9.5 bij een combi van stadsverkeer/snelweg. Een eventuele afname van motorvermogen is bij normaal gebruik niet merkbaar. Wel een beetje als ik de caravan van 1500 kg aan de trekhaak hang en de bergen in ga. Dan merk je dat LPG iets minder kracht levert.

Mijn Galant is door Autoweek bij Klokje Rond door de mangel gehaald. Kun je hier nalezen: [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar hebben ze ook deze foto gemaakt waarop je mooi (een deel van) de LPG installatie onder de motorkap kunt bekijken (kappen er af, slangen en injectoren zichtbaar. De pomp zit tegen het schutbord):
Galant_29.jpg
impressive! Ook 'lef' om bij zo'n KM-stand nog LPG te laten inbouwen. Ik wil dat gaan doen bij een exemplaar uit 1999 met slechts 80K (NAP) op de teller. Dat zou dan nog heeeeel lang mee moeten kunnen gaan. Heb je zo paraat wat de Landi heeft gekost en wie deze heeft ingebouwd/afgesteld?
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: nieuw hier

Bericht door Twain »

Pleun schreef:
menno3x8g schreef: Verder ben ik die 'oerlooks' van de shark steeds meer gaan waarderen.
je bent niet de enige persoon die er zo over denkt, heel erg veel mensen vinden een van de mooiste saloons die er zijn. ik was zelf een paar vakanties terug in Monaco met de galant, en zelfs daar kijken mensen op en stellen vragen over de auto... dit terwijl er een ferrari naast me staat. echt heel erg leuk om mee te maken :D

En... mhaha ik zei het toch.. nu al verslaafd aan de v6 ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: nieuw hier

Bericht door KNOEI 8G »

Inbouwen zou ik sowieso in je eigen regio laten doen in verband met eventuele garantie en service.
Afbeelding
Pleun
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2014, 21:46
Provincie: Noord-Brabant

Re: nieuw hier

Bericht door Pleun »

KNOEI 8G schreef:Inbouwen zou ik sowieso in je eigen regio laten doen in verband met eventuele garantie en service.
Logisch en goed advies. Ik heb al contact gehad met Mesman.
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: nieuw hier

Bericht door KNOEI 8G »

Daar ben ik ook geweest en die hebben het bij mij erg netjes ingebouwd! Ik zou er sowieso voor kiezen om de vulnippel achter het tankklepje te laten plaatsen.
Afbeelding
Pleun
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2014, 21:46
Provincie: Noord-Brabant

Re: nieuw hier

Bericht door Pleun »

KNOEI 8G schreef:Daar ben ik ook geweest en die hebben het bij mij erg netjes ingebouwd! Ik zou er sowieso voor kiezen om de vulnippel achter het tankklepje te laten plaatsen.
Dat is ook zeker de bedoeling. Ik heb de Galant inmiddels gekocht. 1997, iets meer dan 85000 echte km's, zilvergrijs, beige lederen interieur. Let's roll.

Nu komende tijd een besluit nemen over 'de beste' gas installatie.
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: nieuw hier

Bericht door Lowlands »

Het is wat zeg!Zo weinig km's na zo'n tijd! :cheer:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: nieuw hier

Bericht door miss_laatjuh »

Succes en veel plezier met je nieuwe aanwinst ..85d is wel een hele mooie km stand !!
Pleun
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2014, 21:46
Provincie: Noord-Brabant

Re: nieuw hier

Bericht door Pleun »

Lowlands schreef:Het is wat zeg!Zo weinig km's na zo'n tijd! :cheer:
Ja gaaf he, 1 eerdere eigenaar, altijd bij 1 en dezelfde garage in onderhoud geweest. Geen spatje roest op de risicoplekken. Hij is daar ook voor behandeld.
Pleun
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2014, 21:46
Provincie: Noord-Brabant

Re: nieuw hier

Bericht door Pleun »

miss_laatjuh schreef:Succes en veel plezier met je nieuwe aanwinst ..85d is wel een hele mooie km stand !!
Idd uniek. Ik heb daar natuurlijk wel wat extra voor moeten betalen he? Hopelijk verdient dat alles zich na inbouw van lpi terug in termen van lage kosten en rijplezier.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: nieuw hier

Bericht door Twain »

is de distributie riem al vervangen?, heb je enig idee waarom de auto is verkocht?
Awesomeness = Verveling x Talent
Pleun
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2014, 21:46
Provincie: Noord-Brabant

Re: nieuw hier

Bericht door Pleun »

Twain schreef:is de distributie riem al vervangen?, heb je enig idee waarom de auto is verkocht?
Hoi,

Ja D-riem vervangen. Vorige eigenaar rijdt weinig en wil een nieuwe zuinigere auto.
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: nieuw hier

Bericht door Lowlands »

Ha!Als hij al zo weinig rijdt zal hij dat dan in de dagelijkse kosten niet of nauwelijks merken..Maar ja,jij hebt een auto met weinig kilometers en daar gaat het om.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Pleun
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2014, 21:46
Provincie: Noord-Brabant

Re: nieuw hier

Bericht door Pleun »

Lowlands schreef:Ha!Als hij al zo weinig rijdt zal hij dat dan in de dagelijkse kosten niet of nauwelijks merken..Maar ja,jij hebt een auto met weinig kilometers en daar gaat het om.
Hoi,

Klopt, maar soms willen mensen gewoon wat anders hè? Deze eigenaar behoort tot de groep die strikt genomen geen nieuwe auto (of uberhaupt) nodig heeft, maar er wel het geld voor heeft en het ook daar aan uitgeeft. Fijn voor hem, maar zeker ook voor mij in dit geval. Ik zal tzt wel een paar foto's posten van de auto in de staat waarin ik deze heb aangeschaft.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: nieuw hier

Bericht door marksanne »

Wordt het niet eens tijd voor een update?! ;)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: nieuw hier

Bericht door Twain »

met een fotooooooo of misschien wel 2 ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”