nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Stel je hier even voor (plaatjes van je auto svp in ShowCase plaatsen). Een foto van jezelf is helemaal leuk!
Plaats reactie
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door nilz »

Midden in de nacht klaarwakker, dus kan ik net zo goed hier een introductie typen :bye

Vorige week, op mijn 41e, geslaagd voor mijn rijbewijs. Altijd in Amsterdam gewerkt en gewoond, dus nooit echt een rijbewijs nodig gehad. Inmiddels heb ik een rijbewijs nodig voor het werk waar ik ruim een jaar geleden aan begonnen ben. Aangezien er ook nogal eens het een en ander vervoerd moet worden zou een ruime wagen van pas komen. Voor persoonlijk gebruik heb ik vooral een auto nodig voor langere ritjes.

Een vriend van me, die veel meer van auto's weet, met een lijstje voorkeuren laten zoeken. Al in zijn eerste lijstje kwam een Galant voorbij en ik was eigenlijk direct verkocht. Er zat ook een Nissan Primera tussen, die weliswaar iets duurder was, maar ook een stuk minder kilometers op de teller had en er globaal iets beter uitzag. Het was wellicht de meer verstandige keuze, maar het is toch mijn eerste auto. De Galant bleef mijn favoriet, hoeveel andere auto's ik ook bekeek. Het was direct de auto waar ik mezelf in zag rijden.

Afgelopen maandag mijn rijbewijs opgehaald en direct gaan kijken. Nu ben ik de trotse eigenaar van een 2.4 GLS GDI Wagon uit 1999 met bijna 168dkm op de teller. Wat een ontzettend mooie en comfortabele auto!

In een paar dagen is het van "een budget aanschaf waar ik goed mee voor de dag kan komen" gegaan naar "ik ga hem een grondige poetsbeurt geven" en "misschien kan ik hem technisch in een staat brengen dat het de moeite waard wordt om hem helemaal op te knappen". :hypo:

Er zijn wel een paar dingen mee, hopelijk niets ernstigs...APK loopt in ieder geval nog tot Oktober volgend jaar.
- Het stuur staat scheef, daar zal ik hem volgende week even voor naar de garage brengen.
- De remmen voor een schrapend geluid na remmen op lage snelheid. Maat zei dat het misschien wat roest na stilstand was, maar ik heb toch het gevoel dat er iets anders aan de hand is. Alsof de klauwen roestig zijn en niet onmiddelijk naar de open stand terugkeren na het remmen...
- Bij het uitparkeren hier in de straat voelt het alsof de voorvering helemaal doorklapt als de wielen door het gootje gaan. Als ik bij hogere snelheden over wat grotere oneffenheden in het wegdek rijd (zoals platen van het wegdek die lichtelijk getrapt liggen op een brug), voel ik een flinke zijdelingse ruk aan het stuur. Versleten :?
- Het dashboardklokje deed het niet. Dit lijkt na een paar strategische tikken op het dashboard vooralsnog verholpen 8-)
- Iemand heeft zich het Mitsubishi embleem op de achterklep middels een schroevendraaier toegeëigend met als resultaat een nare kras in de lak en een lege plek (zat daar een rood embleem?).

Voor de rest heel tevreden. Alle electronica werkt. Alhoewel de automaat op sommige snelheden duidelijk wat te kort komt (vooral tussen de 80-100 is dat hier rond Amsterdam vervelend), vind ik hem nog redelijk doorrijden. Bij het wegrijden moet je zelfs voorzichtig zijn. Tikkie te veel het gas erop en je trekt weg met wheelspin. Was bang dat ik direct geld uit zou moeten geven aan de speakers (ik kan echt niet tegen blikkerig geluid), maar na een beetje rommelen met de eq komt er knap geluid uit de Sony radio die er in zat. In de toekomst kan er nog wel een beetje sub bij, maar het heeft geen haast.

Al met al (vooralsnog) een trotse Galant eigenaar. Ik ben om!
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door Integra »

Gefeliciteerd.
Zelf ook nog maar kort eigenaar van een Wagon, maar ben er ook erg blij mee :)
Wat de klok betreft, dit is een bekend probleem, je ontkomt er niet aan en zal moeten solderen.... De solderingen worden broos en zodoende het contact slecht. Op een gegeven moment doet ie helemaal niets meer (is niet moeilijk overigens)
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door nilz »

Ik was het al tegen gekomen op het forum hier, inderdaad :)

Solderen kan ik wel, dus ik fix het wel een keer als ik er zin in heb. Heeft absoluut geen prioriteit. Doorgaans zal mijn telefoon er toch voor staan.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door marksanne »

Welkom Nilz!
De remmen zou ik inderdaad even na (laten) kijken om te zien of de remcylinders en de glijpennen nog goed gangbaar zijn.
Een deel wat je beschrijft met de vering/wegligging: het kan inderdaad versleten schokbrekers zijn, maar dat zijdelingse weggedrag kan evengoed alleen al de banden zijn.

Het embleem kun je vast van iemand overnemen en anders nieuw bestellen. Misschien heb ik er zelfs wel een liggen nog :)

Succes met je Galant!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door menno3x8g »

Goedemorgen en welkom!
- stuur moet geen probleem zijn
- klokje ook niet
- tja, dat van die oneffenheden op de weg: als het versleten is zou dat toch bij de APK gevonden moeten zijn?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door SisterOfMercy »

Oh, het klokje dat de tijd aangeeft? Ja, dat is een bekend probleem. De soldeerverbindingen van de stekker moeten opnieuw gedaan worden en dan werkt het ding weer gewoon.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door nilz »

Ik breng hem volgende week even naar de garage voor het stuur, dan zal ik ze gelijk vragen naar het slepende geluid te kijken. Heb er inmiddels al 600km mee gereden. Als het roest was, zou het er wel af moeten zijn, zou je denken...

Hopelijk kan ik dan ook wat tijd vrij maken voor een flinke poetsbeurt binnen en buiten. In de tussentijd een embleem vinden, dan kan ik die er gelijk op lijmen.
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door foks »

hoi, welkom. Leuk, ik had ook een Galant als eerste auto destijds.
Succes met het wegwerken van de technische dingetjes!
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door Twain »

beginnen met een galant...verpest voor het leven... ;)

veel plezier en welkom hier
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door SisterOfMercy »

foks schreef:hoi, welkom. Leuk, ik had ook een Galant als eerste auto destijds.
Succes met het wegwerken van de technische dingetjes!
Goh, ik had dezelfde als eerste echte auto! :uhu: :uhu: :uhu:
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door Twain »

Kan je wel stoer doen... maar jouw eerste auto is gewoon een opel :P
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door menno3x8g »

Welk embleem zoek je?
Heb ik wrsch wel liggen, tegen verzendkosten voor jou.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door nilz »

Het embleem dat origineel op de achterklep hoort. Ik gok een rode?
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door foks »

Twain schreef:Kan je wel stoer doen... maar jouw eerste auto is gewoon een opel :P
:lol: :lol: :wha: ..... het is nooit meer helemaal goedgekomen :P
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door KNOEI 8G »

Welkom op GF nilz!

Je hebt een goede keuze gemaakt. Ik heb hier een embleem klaarliggen. Je bedoelde toch degene die in het midden tussen de kentekenplaat en de achterruit zit of niet?
Pm me je adres maar dan gooi ik m komende week een keer in de brievenbus!

Hou er wel rekening mee dat een GDI kritisch is mbt olie. Dus die op de juiste intervals verversen en je kunt zo heel wat km's op de teller gaan zetten :agree:
Afbeelding
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: nilz - 2.4 GLS GDI Wagon

Bericht door nilz »

KNOEI 8G schreef:Welkom op GF nilz!
Thanks!
KNOEI 8G schreef:Je hebt een goede keuze gemaakt. Ik heb hier een embleem klaarliggen. Je bedoelde toch degene die in het midden tussen de kentekenplaat en de achterruit zit of niet?
Juist, dat is 'm.
KNOEI 8G schreef:Pm me je adres maar dan gooi ik m komende week een keer in de brievenbus!
Oh wauw, ga ik doen! Thanks :agree:
KNOEI 8G schreef:Hou er wel rekening mee dat een GDI kritisch is mbt olie. Dus die op de juiste intervals verversen en je kunt zo heel wat km's op de teller gaan zetten :agree:
Toen ik hem kocht was de olie wat zwartig, dus ik heb direct de olie en het filter laten verversen. Hoe regelmatig raad je aan dit te doen?
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”