Even voorstellen

Stel je hier even voor (plaatjes van je auto svp in ShowCase plaatsen). Een foto van jezelf is helemaal leuk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Even voorstellen

Bericht door Qualconu »

Hallo Fans

Ik heb me onlangs aangemeld op het forum en wil me even voorstellen.
Alhoewel, volgens mij heb ik mij in ’n ver verleden al eens aangemeld, maar dat account werd onlangs niet meer herkent, maar dat terzijde.
Ik ben Jan, woon in Boxmeer en ben 66 jaar, en daarmee waarschijnlijk (in leeftijd) het oudste forumlid.
Ik ben 1e eigenaar van ’n Galant 2.0 van 1999
Ik heb de auto destijds gekocht ter vervanging van ’n Primera omdat ik destijds zo’n 30K km per jaar reed voor woon/werkverkeer en toe was aan ’n nieuwe auto. Ik vond de Galant geen onaardige auto, maar vooral het rijcomfort heeft toen de keuze bepaald. Ook de LPG-installatie voor geringe meerprijs, was toen natuurlijk een heel aantrekkelijke actie van Mitsubishi die meespeelde. Voor mij was het verder vooral ’n vervoermiddel dat degelijk en betrouwbaar moest zijn. De trots en liefde voor de Galant is daarna met de jaren gekomen en steeds sterker geworden.
Inmiddels staan er 215.000 km op de teller.
Mijn hobby’s zijn motorcross (verleden tijd - YZ426F staat te koop), computers (ICT), en GPS-wandelen.
De laatste 15 jaar maakt de auto niet meer dan zo’n 5000 km per jaar, voornamelijk voor het wekelijkse ritje naar de supermarkt en mooi-weer-ritjes naar mooie wandelgebieden in Brabant, Limburg en Gelderland. Het is ’n binnenslapertje dat dus weinig meer te lijden heeft.
De auto is één keer terug geweest naar de dealer vanwege vervanging draagarmen/fuseekogels (‘n terugroepactie van Mitsubishi) en het afdraaien van kromme remschijven. Beide “Galant-geboorte-afwijkingen” zijn jullie natuurlijk wel bekend. De auto is verder wel altijd netjes in eigen beheer onderhouden.
In de loop der jaren ben ik de Galant steeds meer gaan waarderen vanwege zijn degelijkheid, betrouwbaarheid en zoals gezegd vooral ook het rijcomfort. Er zijn in al die jaren geen defecten/reparaties geweest anders dan de normale onderhoudsbeurten, en de auto heeft me in die 20 jaar ook nog nooit in de steek gelaten. Welk ander merk/model kan dat zeggen?.
Ik mag wel zeggen dat ik daardoor inmiddels trotse eigenaar van mijn Galant ben geworden. Omdat hij natuurlijk niet het eeuwige leven heeft ben ik gaan nadenken over ’n vervanger, maar ik zou niet weten tegen welke auto ik mijn Galant nu zou willen ruilen voor ’n even comfortabele, degelijke en betrouwbare auto. Volgens mij bestaan die niet en worden die tegenwoordig niet meer gemaakt. Heb zitten denken over ’n Suzuki Kizashi, maar dat is weer ’n ander verhaal.
De auto is vrij van gebreken, technisch 100% in orde, roestvrij en schadevrij dus hopelijk houdt hij het nog ’n paar jaar vol.
Tot slot nog ’n aantal foto’s van hoe hij er nu na 20 jaar nog uitziet.
Bijlagen
DSCN0001a.jpg
DSCN0002a.jpg
DSCN00.png
DSCN03.png
DSCN05.png
DSCN09.png
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Even voorstellen

Bericht door Qualconu »

Hoezo schadevrij?
Ik zie nu net op de foto rechts achter 'n deuk net boven de spatlap.
Dacht eerst dat het 'n schaduw van 'n boom op de foto was.
Heb net even gekeken, maar het is wel degelijk 'n scherpe deuk. was me nog niet eerder opgevallen.
Waarschijnlijk vorige week opgelopen op de parkeerplaats bij de supermarkt.
Natuurlijk geen briefje onder de ruitenwisser. balen.....
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Even voorstellen

Bericht door menno3x8g »

Ziet er werkelijk nog uitstekend uit!
En deze kan nog heel wat kilometers hebben, zeker als ie roestvrij is.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Peke
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:46
Provincie: Groningen

Re: Even voorstellen

Bericht door Peke »

Hoi Jan,

Prachtige auto in uitzonderlijke staat. Ik zou zeggen gewoon lekker in doorkarren.
Mitsubishi Galant 2.5 V6 Avance Wagon '00
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Even voorstellen

Bericht door foks »

hallo, welkom. 1e eigenaar, wow. Dat zie je niet vaak na 20 jaar!
Leuke introductie ook, en dat je het forum weer hebt (her)ontdekt.
Helaas gebeurt er niet zo veel op 't forum. Maar we kijken foto's :)
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Even voorstellen

Bericht door marksanne »

Hoi Jan, mooie intro! De Galant ziet er nog goed uit, ik zou 'm lekker blijven rijden. De Suzuki is een leuke, zeldzame verschijning, heb ik ook wel 'ns naar gekeken. Momenteel, naast de Galant heb ik al een jaar of wat een Mazda6. Ik zou als betrouwbare vervanger kunnen denken aan bv een Lexus IS250.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 675
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Yeti »

Hallo Jan,

Ik zou de Galant lekker blijven rijden.

Ik heb die van mij inmiddels ook al meer dan 20 jaar maar heb hem voor erbij (nu in groot onderhoud)
Al die andere auto's die ik ernaast heb gereden kunnen zeker niet tippen aan de kwaliteit van de Galant. Ook nu met het groot onderhoud ben ik maar 3 boutjes tegen gekomen die niet los wilden komen of spontaan afbraken. Daarnaast is er op het Forum genoeg kennis voorhanden als er eventueel problemen voorkomen en waar de diverse spullen nog te verkrijgen zijn. Deze Galant is nog ouderwets een auto waar jezelf nog aan kan werken zonder computers en dergelijke. (al heeft dat ook wel z'n charmes om met een druk op de knop zo een nieuw instrumenten layout te programmeren maar dat is voor een ander merk Forum)

Was jouw Galant ook voorzien van een goede beschermlaag aan de onderkant? Die van mij zat van voor tot achter echt helemaal onder een tectyl achtige substantie, zelfs de versnellingsbak was aan de onderkant meegenomen. Ik heb me altijd afgevraagd of dit standaard door Mitsubishi Nederland werd gedaan. Heeft jouw Galant dit ook gekregen?
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Even voorstellen

Bericht door Qualconu »

Hallo Yeti,
Sorry voor de late reactie.
(ForumAdmin: Kan ik ergens instellen dat ik 'n email ontvang als 'n forumlid op 'n post van mij reageert?. Gekeken in mijn profiel maar geen instelling kunnen vinden)

Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat ik destijds bij de aankooponderhandelingen wel expliciet aan de dealer heb gevraagd om 'n tectybehandeling. Maar dat is inmidels meer dan 20 jaar geleden dus ik steek mijn vingers er niet meer voor in het vuur,
Maar ik heb eerlijk gezegd altijd m'n twijfels gehad of het daadwerkelijk uitgevoerd is. Kokerbalken in de bodemplaat zit inwendig geen tectyl in. portieren ook niet.
Maar goed hoe het ook zij: ik heb vanaf 'n gegeven moment mijn eigen methode van antiroestbehandeling toegepast.
Probleem bij 'n gebruikte auto is, dat je in de meest kwetsbare hoeken waar roest het eerst en meest ernstig toeslaat, niet meer bijkomt en schoon krijgt; Dus dan heeft het tectyleren daar niet meer zoveel zin.
Ik doe de onderzijde daarom met afgelopen motorolie via 'n nevelspuit op de compressor.
Natuurlijk vooraf eerst even zo goed mogelijk schoonmaken en met perslucht schoonblazen.
De olie zuigt zich en vloeit uit naar alle hoeken en gaten, waarbij resterend roest en vuil de oliefilm vasthouden en als een beschermlaag gaan fungeren.
Dit werkt snel, goedkoop, makkelijk en uiterst effectief.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 675
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Yeti »

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie,

Bij mij in de kokerbalken zit zichtbaar ook niets in maar daar kom ik ook nagenoeg geen corrosie tegen. Uitwendig alleen Corrosie aan de onderzijde daar waar geen "Tectyl" zat.

Volgens het Body repair manual zou er wax injectie zijn gedaan in de gehele auto. advies is na vervanging van carrosserie delen, plaat werk etc. de delen te behandelen met een wax product o.a :
  • Tectyl 506, 506T or ML
  • Dinitrol 3122 or 3654-1
  • Waxoyl
  • terotex[/list

    etc

    Meeste zijn oude nummers of bulk verpakkingen voor fabrikanten

    Heb net Trinitol ML besteld voor de inwendige behandeling van de kokerbalken. Dit gaat ook een verbinding aan met enige oppervlakkige corrosie.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Even voorstellen

Bericht door Qualconu »

Hoi Yeti,
Mijn indruk is dat de auto inderdaad af fabriek behandeld is tegen corrosie, en dat de dealer daar bij aflevering verder niks aan toegevoegd heeft.
Toen zich bij jaarlijkse inspectie op sommige plaatsen oppervlakkige roest begon te vertonen heb ik de onderkant ingespoten (vernevelt) met afgelopen motorolie. Ik heb geen onderdelen verwijdert (spatschermen, zijskirts e.d.) maar voor zover zichtbaar heb ik het roestmonster kunnen bedwingen en heeft de auto geen rotte, doorgeroeste of roestige plekken. Er zijn dus ook nog nooit reparaties aan plaatwerk of carosserie uitgevoerd. Moet wel bekennen dat de auto ook weinig aan aggresieve winterse weersomstanden heeft blootgestaan.

Bij jou zilte zeelucht daar in Sligo zie je de auto corroderen waar je bij staat ;-)
Dus houdt haar in ere. zoals je al zei 20 jaar en eerste eigenaar, zie je ze niet veel meer.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 675
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Yeti »

Hallo Jan,

Soms kunnen die roestplekjes zich aardig verbergen. Bij mij zaten er 2 verborgen achter de voorste plastic wielkast beschermers. zagen er uit als klein maar als je er aan werkt worden ze toch wat groter. Waarschijnlijk was die van mij een Maandag morgen Auto want veel van de kit randen waren niet netjes aangebracht waardoor water in de naden kon komen. Inmiddels al weer verholpen.

Dus even het nodige weg halen om het zeker te weten dat zich geen corrosie vormt achter de plastic kappen.

ps: ik heb het even gecheckt en mijn galant is 01-12-1997 van de band gerold en dat is dus op een maandag.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Even voorstellen

Bericht door marksanne »

:D
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Even voorstellen

Bericht door Qualconu »

Als "Production Period 1997093-1997093" staat voor het dagnummer waarop hij van de band gerold is, dan zou dat donderdag 3 april 1997 moeten zijn.
Dus dan zit ik goed en hoef ik mij geen zorgen te maken LOL.
Had ik 'n paar weken eerder moeten weten, dan hadden we er 'n groot verjaardagsfeest van gemaakt :-)
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
G@l@nt64
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 apr 2020, 12:47
Provincie: Gelderland

Re: Even voorstellen

Bericht door G@l@nt64 »

Dag Jan,

Welkom bij GF.
Zelf heb ik mij ook net aangemeld bij GF, ik rijd in een Galant van 1996 en heb deze sinds december 2013 in mijn bezit.
Gekocht met NAP 83.000km! De teller staat nu op 130.000 km. Mijn fijnste en mooiste auto tot nu toe.
Jouw auto ziet er ook prima uit en zal ook nog comfortabel rijden...een andere keuze maken lijkt mij best lastig.
Als ik t.z.t. een andere auto zou willen/moeten kopen overweeg ik een Mazda 6. Met name de laatste modellen vanaf 2012 vind ik wel mooi...maar ik wil eerst nog een paar jaar genieten van de Galant en dat geeft mij ook de kans om nog even te sparen!

Nog veel rij plezier!

Groet Paul
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Even voorstellen

Bericht door Qualconu »

Hallo Paul,
Ik had je intro vorige week gelezen.
Je auto ziet er nog super mooi uit, en met 130.000 kun je nog wel even vooruit.
Inderdaad 'n bijzondere en zeldzame kleur, maar de zon heeft hier duidelijk geen vat op gehad.
Als je 'n andere kleur wilt is het 'n natuurlijk 'n ander verhaal, maar overspuiten in dezelfde kleur is zonde en zou ik nooit doen.
Mooi in orginele staat laten, en de lak goed blijven poetsen/onderhouden. Maakt de auto alleen maar nog zeldzamer en waardevoller.
Veel rijplezier ermee en veel lees/schrijfplezier op het forum hier.
Groet, Jan
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
G@l@nt64
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 apr 2020, 12:47
Provincie: Gelderland

Re: Even voorstellen

Bericht door G@l@nt64 »

Dag Jan,

Bedankt voor jouw reactie... overspuiten gaat gauw € 3500 kosten incl. kleine deukjes eruit halen zodat de G er weer helemaal strak bij staat,
dippen of wrappen zijn eventueel ook nog goedkopere opties en ook zo laten en regelmatig poetsen/onderhouden is een mogelijkheid. Ik ben er nog niet uit wat het gaat worden. Technisch is de G in een goede staat denk ik. Ik hou je op de hoogte... goed weekend!
Plaats reactie

Terug naar “Voorstellen”