HOW TO: Remmen ontluchten met 1 man/vrouw

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2007
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:21
Locatie: Groningen Ommeland

HOW TO: Remmen ontluchten met 1 man/vrouw

Bericht door menno3x8g » 03 nov 2013, 19:32

De laatste tijd ben ik met de remmen van diverse G’s bezig. Reviseren, waarover op het forum een prima how-to staat voor de 8G 2.0 (http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=10&t=140" onclick="window.open(this.href);return false;). De remvloeistof vervangen: dat zou eens per 2 jaar moeten gebeuren(!). En de leidingen ontluchten. Hiervoor zijn setjes te koop voor een paar tientjes. Met wat zoekwerk op het net, gecombineerd met mijn eigen creativiteit, heb ik zelf een setje gemaakt welke prima voldoet. Ik kan nu in mijn eentje zoveel remmen ontluchten als ik maar wil en liters remvloeistof vervangen.

Benodigdheden:
• Oude binnenband fiets met goed en compleet ventiel (Dunlop/Hollands ventiel of beter nog Blitzventiel) (kosten: niets want ik fiets niet meer)
• Extra ventiel (kosten: 1 euro)
• Plaatring met gat diameter ongeveer 8 mm (10 cent?)
• Doorzichtige brandstof/waterslang diameter 8mm (binnendiameter 5mm), lengte naar eigen inzicht (met 5 meter kan je bij alle remmen, kosten: 8 euro)
• Eventueel 2 tie-wraps of kit
• Afsluitdop remvloeistofreservoir (sloop)
• Opvangtank
• Eventueel injectiespuit
• Verse remvloeistof DOT3/4

Gereedschap:
• Schaar
• Waterpomptang oid
• Boor 7 mm (= diameter van het fietsventiel dat ik gebruikte)
• Eventueel rattestaart om gat iets meer uit te boren
• Fietspomp met klemmechanisme om ventiel
• Ringsleutel van de goede maat (losdraaien ontluchtingsnippel rem)

Maken ontluchting set
- Van de binnenband van de fiets snij je de ventielhouder eruit, hou een klein randje rubber om het ventiel. Draai van het ventiel alle delen los en haal het eraf
- Boor een gat van 7 mm in de (extra) afsluitdop van het remreservoir
- Steek/draai de ventielhouder door het geboorde gat
- Maak van de resterende binnenband een rubberen afsluitring (gat krapper dan 7 mm)
- Plaats deze ring om de ventielhouder
- Plaats hierover de plaatring
- Nu monteer je de rest van het oorspronkelijke ventiel weer op zijn plaats, en draai de velgmoer stevig op de plaatring; het geheel moet nu stevig en luchtdicht op zijn plek zitten
- Knip ongeveer 50 cm van de doorzichtige brandstofslang en bewaar dat voor plaatsing op de ontluchtingsnippel
- De rest van de brandstofslang schuif/draai je met het ene uiteinde op het fietsventiel
- In het andere uiteinde schuif je het tweede ventiel
- Eventueel zet je beide ventielen vaster op de slang met een tie-wrap, kit of iets anders.
01 fietspomp en opvangtank.jpg
01 fietspomp en opvangtank
02 gebruikte materialen.jpg
02 gebruikte materialen
03 gat in dop en ventielhouder erdoor gedraaid.jpg
03 gat in dop en ventielhouder erdoor gedraaid
04 ventiel compleet gemonteerd.jpg
04 ventiel compleet gemonteerd
05 slang gemonteerd en 2e ventiel aan andere uiteinde.jpg
05 slang gemonteerd en 2e ventiel aan andere uiteinde
06 injectiespuit is handig om oude vloeistof op te zuigen.jpg
06 injectiespuit is handig om oude vloeistof op te zuigen
Ontluchten/remvloeistof verversen
Bij het verversen van remvloeistof is het gebruikelijk om te beginnen met de rem die het verst van het remvloeistofreservoir afligt (rechtsachter bij een links gestuurde auto), en vervolgens de een-na-verste, enzovoorts.

Demonteer het wiel als je geen brug of slecht zicht op de rem hebt.
Spuit rond de ontluchtingsnippel kruipolie en wacht tot het zijn werking gedaan heeft.
Zet een passende ringsleutel op de nippel.
Druk het 50 cm lange doorzichtige slangetje op de nippel, en het andere uiteinde in een opvangtank.
Motorkap open, en zorg voor veel oude doeken om het tankje van de remvloeistof en naburig spatbord om eventueel gemorste remvloeistof op te vangen.
Haal de dop en rubberen/plastic afdichting van het remvloeistofreservoir.
Eventueel zuig je met een injectiespuit zoveel mogelijk oud remvloeistof uit het reservoir, en vult het aan met verse remvloeistof.
Dan gaat je bewerkte dop van de ontluchting set erop.
Het andere uiteinde van de set breng je naar de te ontluchten rem en je sluit de fietspomp erop aan.
Met de fietspomp breng je het systeem rustig op druk.
Nu draai je de ontluchtingsnippel los (halve slag is wrsch voldoende) en wacht tot er remvloeistof in het afvoerslangetje verschijnt.
Zodra de vloeistof zich terugtrekt pomp je wat lucht bij.
Op tijd en regelmatig controleer je het tankje van de remvloeistof of je moet bijvullen! Anders heb je een probleem erbij.
Als je klaar bent draai je de nippel weer vast (8 Nm bij de 8G) en ga je door naar de volgende rem.

NB: Waarschuwing 1.
Weet wat je doet bij werken aan het remsysteem. Als je ook maar even twijfelt: laat het doen door een gecertificeerde automonteur. Als je remsysteem weigert voor die bocht met die boom/dat kind, dan is het te laat.

NB: Waarschuwing 2. Over de remvloeistof.
Remvloeistof DOT 3/4 is samengesteld uit onder andere polyglycolethers en boraatesters. Bij verbranding kunnen koolmonoxide en nitreuze gassen ontstaan. Behalve dat het een gevaarlijke en giftige vloeistof is voor jezelf, kan het ook schade geven aan je lakken en rubbers. Gebruik altijd verse remvloeistof uit een gesloten verpakking. Het spul trekt vocht aan (en dan gaat je remsysteem roesten, eventueel bevriezen, en werkt niet meer goed). Dus als eenmaal de verpakking open is (geweest) is het niet meer veilig.

Klachten bij contact en vergiftiging
Algemeen: hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid, bedwelming, bewusteloosheid en aantasting van het centrale zenuwstelsel (blindheid, dood).
Irritatie van neus, keel en luchtwegen.
Bij inslikken: brandend gevoel in de mond, maagkrampen of misselijkheid. Inslikken van grotere
hoeveelheden kan tot bewusteloosheid leiden.
Huidcontact: roodheid en irritatie, licht eczeem, allergische huiduitslag.
Contact met de ogen: irritatie van ogen en slijmvliezen, branden, traanafscheiding, wazig zien na vloeistofspatten.

EHBO
Verontreinigde, doordrenkte kleding onmiddellijk uittrekken.
Na inademing: in de frisse lucht brengen en medisch advies inwinnen.
Na aanraking met de huid: onmiddellijk wassen met water en zeep.
Na aanraking met de ogen: grondig met veel water spoelen en een arts raadplegen.
Na opname door de mond: onmiddellijk een arts raadplegen (maar die weet meestal niet wat ie moet doen en belt met het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum - 030 274 88 88 - waar jij geen toegang toe hebt).

Algemene beschermende maatregelen
Dampen niet inademen (in goed geventileerde ruimte werken).
Aanraking met de ogen en de huid vermijden (handschoenen en eventueel veiligheidsbril dragen).
Huid preventief beschermen met huid beschermende zalf.

Milieu
Niet in de riolering of anderszins in het milieu laten terechtkomen. Afgewerkte remvloeistof, of restanten, horen bij het chemisch afval.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.` (http://www.woorden.org/woord/galant)

Plaats reactie

Terug naar “How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”