HOW TO: APK regels maar dan een beetje simpel

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3178
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

HOW TO: APK regels maar dan een beetje simpel

Bericht door marksanne » 09 jan 2014, 22:16

ALGEMEEN
APK is verplicht voor benzineauto’s:
* Nieuwe auto's zijn de eerste 4 jaar apk vrij
* Daarna hoeft de auto maar om de 2 jaar voor apk
* Als de auto 8 jaar oud is, dan moet hij elk jaar voor de apk

APK is verplicht voor diesel/LPG/Electro/Benzine+electro auto’s:
* Nieuwe auto's zijn de eerste 3 jaar apk vrij
* Daarna moet hij elk jaar voor de apk

Uitzonderingen:
* Voertuigen die 30 jaar of ouder zijn (ongeacht brandstofsoort) moeten eens per 2 jaar APK gekeurd worden.
* Als de auto van vóór 1-1-1960 is (op kenteken is gezet) dan geldt er geen APK-plicht.

De APK kan al twee maanden voor de officiele APK verstrijkdatum worden afgenomen, waarbij de officiele verstrijkdatum gehanteerd blijft (!). Het pas na de officiele verstrijkdatum laten APK keuren is tot enkele weken erna geen echt probleem, zolang maar wel kan worden aangetoond dat er al wel een afspraak (op korte termijn) is gemaakt met een garage die APK mag uitvoeren. Als na twee maanden na de verloopdatum nog geen APK goedkeuring is afgegeven, dan wordt automatisch een acceptgiro van rond de 140 euro boete door het CJIB verstuurd.

ONDER DE MOTORKAP
* Het chassisnummer moet duidelijk leesbaar zijn en overeenkomen met het chassisnummer dat op het kentekenbewijs staat, ook de plaats waar het chassisnummer is ingeslagen moet kloppen met wat op het kentekenbewijs staat.
* De tankdop moet goed passen, en de tank mag uiteraard niet lekken.
* De benzineleidingen moeten in goede staat zijn en mogen geen lekkage vertonen.
* De carburateur (nauwelijks van toepassing voor modernere auto's) mag uiteraard ook geen benzine lekken.
* De accu moet stevig staan en mag niet los zitten.
* Alle bedrading moet deugdelijk bevestigd zijn.
* De motorsteunen mogen niet geheel losgescheurd zijn.
* Alle stofhoezen van alle kogels moeten dicht zijn. Oppervlakkige droogtescheurtjes mag, maar bij knijpen in de hoes mag er geen vet uitkomen.
* De stuurhuishoes mag niet gescheurd zijn.
* De hoes van de homokineten mag niet gescheurd zijn.
* Verder moet alles wat in de motorruimte zit deugdelijk vastzitten.

BINNEN IN DE AUTO
* Autogordels zijn verplicht voor auto`s vanaf 01-01-1971, in oudere hoeven ze dus niet in te zitten, wanneer dat wel het geval is moeten ze goed werken, mogen ze niet gescheurd zijn, en moeten ze deugdelijk aan de carosserie bevestigd zijn.
* In auto`s na 01-01-`71 moeten ze aanwezig zijn (tevens heb je dan ook een draagplicht), deze draagplicht geld ook voor auto`s voor 01-01-`71 waar gordels in gemonteerd zitten.
* Voor de achterbank geldt pas een gordelplicht vanaf 31-12-1989. Als ze er wel inzitten gelden dezelfde eisen als bij de voorstoelen.
* De gordels worden helemaal uitgerolt en controleert op eventuele beschadiging (een gerafelde rand van een gordel is doorgaans afkeur) en vervolgens wordt getest of de gordels goed blokkeren en of de sluiting goed werkt.
* Het dragen van autogordels op zitplaatsen voorin én achterin personenauto’s is verplicht. Voor kinderen (tot 18 jaar) die kleiner zijn dan 1,35 meter geldt dat zij in de auto altijd een goedgekeurd zitje of een zittingverhoger moeten gebruiken. Dat geldt zowel voor- als achterin. In een auto zonder gordels mogen kinderen jonger dan drie jaar niet worden vervoerd.
* De stoelen moeten deugdelijk aan de carosserie bevestigd zitten, (alle bouten moeten aanwezig zijn, en ook vast zitten). Het schuifmechanisme moet automatisch vergendeld worden, wanneer je de stoel versteld.
* Het raamwerk van de stoelen mag niet gebroken of gescheurd zijn, de rugleuning moet in de vergrendeling vallen en mag ook niet gescheurd of gebroken zijn.
* De bekleding mag wel kapot zijn, maar er mogen geen scherpe delen uitsteken.
*Indien er sprake is van een gelaagde voorruit , mag deze gescheurd zijn zolang de barst het zicht van de bestuurder niet belemmerd, de scheur mag daarbij wel vertakkingen, of kruisingen hebben.
* Tinten van ruiten: in principe beoordeelt de APK keurmeester of er van binnenuit voldoende zicht is naar buiten. Echter, de politie wil van buiten naar binnen kunnen kijken, voor de controle van bijvoorbeeld het dragen van autogordels of handsfree bellen. Als het voor de politie niet of nauwelijks mogelijk is om door de ruiten naar binnen te kijken dan wordt er bekeurd indien de testappartuur (Tintman heet dat ding dat de politie gebruikt) een lichtdoorlatendheid tov compleet helder glas van minder dan 50% meet. Het gaat hierbij om de voorruit en de ramen van de voorportieren. De achterruit en achterportieren mogen maximaal getint worden.
* Alle schakelaars moeten goed werken en deugdelijk zijn bevestigd.
* Het controlelampje van het grote licht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
* Het controlelampje van het mistachterlicht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
* Voor de rest is er binnen in de auto geen verlichting verplicht.
* De ruitensproeier moet goed werken.
* Een binnenspiegel is verplicht, tenzij je een rechterbuitenspiegel hebt (je mag ze ook allebei hebben) Echter, als je niets door je binnenspiegel kunt zien moet je een rechterspiegel hebben die heel is. Hetzelfde geld andersom.
* De claxon moet goed werken, en mag maar eentonig zijn (2 mag wel, alleen als ze tegelijkertijd geluid maken).
* De ontwaseming van de voorruit moet werken (dus de blower op de voorruit kunnen richten op warm en koud).

MILIEU
* Auto's van voor 01-01-1974 hebben geen eis voor wat betreft de uitlaatgassen, na die datum moeten ze voldoen aan de eis die bij de apk verplicht is, dit is echter niet te controleren zonder co meter.
* Een auto met in de kentekenpapieren code U9 van bouwjaar voor 1-1-1993 mag stationair maximaal 0,5% Co waarde hebben. Hoe hij dat doet maak niet uit als hij dat maar doet. Er hoeft optisch geen kat aanwezig te zijn.
* Een auto met in de kentekenpapieren code U9 en bij elke andere code van bouwjaar na 1-1-1993 moet aan een zogenaamde 4 gas test voldoen en deze is zonder kat bijna niet te halen. Ook moet de kat na die datum optisch aanwezig zijn.
* Vervolgens wordt, als de motor 3000 toeren maakt, weer de uitstoot gemeten, en wordt er gekeken naar de verhouding tussen de verschillende uitlaatgassen. Dit is de Lambda-waarde en deze moet tussen de 0,97 en 1,03 zijn.

BUITEN DE AUTO
* Een linker buitenspiegel is verplicht. Een rechter buitenspiegel is toegestaan, maar niet verplicht, tenzij je geen binnenspiegel hebt.
* Verlichtingsarmaturen moeten deugdelijk bevestigd zijn.
* Verlichting mag niet voor meer dan 25% afgedekt zijn (door bv booskijkers), en dan nog alleen indien de functie van het licht niet nadelig wordt beïnvloed.
* Alle verlichting die op de auto zit moet ook werken, er word wel onderscheid gemaakt tussen verplichte, en toegestane verlichting.
* Verlichting met vocht of roestvorming (in de reflectoren) is alleen APK goedkeur als het de functie van het licht (en dus de genoemde regels) niet verstoort.

De verplichte verlichting is:
* 2 stadslichten, 2 of 4 dimlichten, 2 of 4 grote lichten, 2 achterlichten, kentekenplaatverlichting, 2 richtingaanwijzers achter en 2 richtingaanwijzers voor.
* Het spreekt voor zich dat geen van deze verlichting verblindend mag zijn, m.u.v. de grote lichten.
* Indien een achterlichtglas is gescheurd, mag deze geen wit licht naar achteren uitstralen, m.u.v. de achteruitrijlichten.
* Tevens moet de auto aan de achterzijde voorzien zijn van 2 niet driehoekige reflectoren.
* Het aantal knipperlichten per zijkant is maximaal 3 (voor en achter is dus al 2).
* De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel/oranje of wit zijn en naar achteren niet anders dan ambergeel/oranje of rood stralen.

De toegestane verlichting is:
* 1 of 2 mistachterlichten (indien er 1 is gemonteerd moet deze aan de linkerzijde zitten).
* Derde remlicht (indien deze is gemonteerd moet die nagenoeg in het midden van de auto zitten, en hoger dan de andere remlichten, er mogen ook twee 3e remlichten naast elkaar zijn maar dan mogen ze maar een bepaald aantal cm uit elkaar zijn). Remlichten die knipperen zijn niet toegestaan. 3e remlichten die zijn voorzien van meerdere LEDs mogen die niet meer dan 25% van hun totale lichtopbrengst verliezen voor APK goedkeur. Kortom: als je 3e remlicht uit 8 LED’s zou bestaan dan mogen er maximaal 2 kapot gaan.
* Mistlampen voor (deze mogen alleen kunnen branden wanneer de andere verlichting is ingeschakeld).
* Achteruitrijlicht (deze mag alleen branden als de achteruitrijversnelling is ingeschakeld. dus niet met een aparte schakelaar aan en af gezet kunnen worden).
* Voor Xenon verlichting geldt dat auto's van na 2006 die standaard Xenon verlichting hebben ook een koplampsproeier moet hebben en dat de koplampen elektrisch verstelbaar moeten zijn. Auto's van voor 2006 gelden deze regels niet, en er kan dus gebruik worden gemaakt van Xenon verlichting, mits deze voldoen aan de normaal geldende regels voor koplampverlichting (juiste koplamphoogte/afstelling, juist lichtbeeld, niet verblindend).
* Angel Eyes ookwel ‘Halo Rings’ genoemd zijn toegestaan zolang ze wit licht uitstralen en werken als stadsverlichting (de oorspronkelijke stadsverlichting mag in principe niet samen met de Angel Eyes branden, aangezien er een wettelijk maximum van 2 stadlichten geldt, TENZIJ er voldaan kan worden aan de 60% regel). Hierbij geldt tevens dat de Angel Eyes het lichtbeeld niet nadelig mogen beinvloeden van het dimlicht/grootlicht.

Niet toegestane verlichting:
* Sierverlichting zoals TL/neon onder of rondom op de auto.

Verder:
* De ruitenwisserbladen moeten goed wissen, en mogen geen scheuren vertonen.
* Een achterruitenwisser is toegestaan, maar heeft geen eisen (mag dus wel gescheurd zijn).
* Er mogen buiten de auto beslist geen scherpe delen uitsteken.
* Wanneer andere wielen zijn gemonteerd mogen deze niet meer dan 30 mm buiten de auto uitsteken, de naaf en de bouten meegerekend. Tevens mogen deze nergens aanlopen (dit spreekt voor zich).
* Indien er een trekhaak gemonteerd is moeten alle bouten vast zitten en mag de diameter van de kogel niet minder dan 49 mm zijn.
* Deurkrukken, bumpers, spiegels, ed. moeten deugdelijk bevestigd zitten.
* Het nummer wat op de kentekenplaten staat moeten kloppen met wat op het kentekenbewijs vermeld is.
* De velgen mogen niet ernstig vervormd zijn, en alle wielbouten moeten aanwezig zijn en vastzitten.
* De deuren, motorkap, en kofferdeksel moeten goed sluiten en openen (kofferbak hoeft niet open te blijven staan zolang hij maar open kan.

ONDER DE AUTO
* De uitlaat moet deugdelijk bevestigd zijn, en moet over de gehele lengte gasdicht zijn ( d.w.z. hij mag nergens lek zijn).
* De banden en velden moeten in ieder geval in goede staat zijn. Voor banden geldt dat het profiel in de hoofd groeven minimaal 1,6 mm diep moet zijn. Minder dan 1.6mm is afkeur. 2.5 en minder (tot 1.6 naturlijk) is adviesvermelding. Banden mogen ook geen ijzer deeltjes bevatten op de buitenkant. Ze mogen geen bulten vertonen, en ze mogen geen scheuren vertonen waardoor je het canvas kunt zien.
* Je mag op 1 as ook niet 1 radiaal, en 1 diagonaalband bij elkaar hebben liggen.
* Op 1 as mag je geen verschillende maten velgen/banden hebben (op vooraf maat x en op achteras maay velgen/banden mag overigens wel).
* De remslangen mogen geen scheuren vertonen waardoor het canvas zichtbaar wordt.
* De remleidingen mogen geen zodanige roestschade hebben dat wanneer je ze schoonkrabt kratervorming zichtbaar is.
* De remleidingen moeten deugdelijk aan de carosserie bevestigd zijn.
* Geen enkel onderdeel van de remmen mag lekkage vertonen.
* Het remvloeistofpeil in het reservoir mag niet onder minimum staan.
* Schokbrekers mogen iets lekken, maar de werking moet aanwezig zijn.
* De handrem kabel mag niet gescheurd of gebroken zijn (ook de buitenkabel niet).
* De handrem moet op beide achterwielen werken.
* Wanneer je een remproef doet mag de auto niet scheeftrekken, de remvertraging moet uiteraard voldoende zijn, maar dat is zonder remmentestbank of vertragingsmeter niet vast te stellen.
* De fuseekogels mogen niet meer speling hebben dan 1 mm., de stofhoesjes mogen niet lek zijn.
* De stuurkogels mogen niet meer speling hebben dan 1 mm., de stofhoesjes mogen niet lek zijn.
* De moeren van de stuurinrichting moeten geborgd zijn (met zelfbogende moer, of splitpen).
* De stofhoezen van de aandrijassen mogen niet gescheurd of lek zijn.
* De wiellagers mogen niet hoorbaar zijn, en mogen geen overmatige speling hebben.
* Draagarmen mogen ook geen speling hebben.
* Speling in het stuurhuis mag gek genoeg weer wel.
* Speling in de aandrijfassen mag ook.
* Bladveren mogen niet gebroken zijn.
* Spiraal veren mogen niet gebroken zijn.
* De veerschotels mogen niet doorgeroest zijn (ook niet een heel klein beetje).
* De draagarmen mogen niet doorgeroest zijn (ook niet een heel klein beetje).
* De rubbers in de draagarmen mogen niet zodanig beschadigd zijn dat metalisch kontakt op kan treden.

OVERIG
Roest en laswerk
* Alles wat geen dragend deel is, mag doorgeroest zijn. Roestgaten in deur, spatbord, dak, wielkastranden of bodem mag geen reden tot afkeur zijn, mits het dus geen uitstekend scherp deel is geworden. Een rafelige wielkastrand kan dus afgekeurd worden.

* De dragende delen zoals kokerbalken, dorpels en ophangingsdelen mogen maximaal 15% roest hebben. Een gaatje in een kokerbalk mag, een compleet wak niet, dit afhankelijk van de grootte van het carrosseriedeel waar het gat inzit. Bij het herstellen: een plaatje er over lassen mag, maar je mag niet lassen aan ophangingsdelen zoals een draagarm. Die zal gewoon vervangen moeten worden. Hierbij moet wel aangemerkt worden dat aan het betreffende geroeste deel geen andere constructie mag vastzitten. Een kokerbalk welke is doorgeroest op de plek waar het stuurhuis gemonteerd zit wordt afgekeurd, hoewel misschien het totale roestoppervlakte minder dan de 15% is. Je mag wel hierover een plaat lassen en vervolgens het stuurhuis weer monteren. Dit geldt ook voor plekken waar het subframe zit gemonteerd.

* Als er tijdens de keuring problemen worden geconstateerd mbt tot roest of laswerk dan zal je die moeten (laten) verhelpen en de auto voor herkeuring moeten aanbieden. Bij deze herkeuring dien je de reparatie 'blank' te laten zien. Je mag dus nog niet plamuren en aflakken. * De keurmeester wil dus de kwaliteit van het laswerk kunnen beoordelen. Je voorkomt moeilijke discussies over wat volgens de keurmeester wel en wat niet goed gedaan is door je laswerk vooraf te doen en netjes af te werken. In dat geval kraait er verder geen haan naar.

* Puntlassen & Proplassen (voorgeschreven APK lasmethode): Knip of boor een serie gaatjes van 5 millimeter. Deze gaatjes mogen niet meer dan 2 cm van elkaar liggen. Dit gaatje wordt volgelast. Dit worden ook wel 'proplassen' genoemd.

* Onderbroken lassen: (voorgeschreven APK lasmethode):
Las de platen onderbroken aan elkaar. Dat wil zeggen 2 cm las, 2 cm overslaan, daarna weer 2 cm las, enz.

* Volledig aflassen: Het is ook mogelijk om het geheel af te lassen. Dit vergt echter aanzienlijk meer 'lastalent' en hiermee bestaat het risico van kromtrekken omdat er erg veel warmte in het materiaal wordt gebracht. Deze methode is niet voor de APK voorgeschreven (volgens de officiële regels) maar wordt in de praktijk wel goedgekeurd.

LPG installatie:
* De tank moet degelijk bevestigd zijn, geen deuken hebben en geen overmatige roest vertonen.
* De gehele gasinstallatie moet lekvrij zijn (te controleren met een spons plus wat zeepsop).
* Leidingen moeten knikvrij zijn en degelijk bevestigd onder de auto.
* Wapeningsmateriaal van de vulleiding mag niet zichtbaar zijn, dus geen beschadigingen.
* De verdamper mag niet los zitten.

Ook leuk: hoe kun je de 'lastige' punten zelf controleren?
Een speciaal topic vertelt je (bijna) alles!



.
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 12:18
Locatie: Almere

Re: HOW TO: APK regels maar dan een beetje simpel

Bericht door Lowlands » 10 jan 2014, 01:06

Er staat een fout in,als je geen apk keuring hebt krijg je elk kwartaal een boete van 137 euro!Heb ik tot mijn schade ondervonden! :evil:
Laatst gewijzigd door Lowlands op 09 mei 2014, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...

Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2007
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:21
Locatie: Groningen Ommeland

Re: HOW TO: APK regels maar dan een beetje simpel

Bericht door menno3x8g » 10 jan 2014, 14:11

Mooie info. Dank je.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.` (http://www.woorden.org/woord/galant)

Mr. green
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:47
Locatie: Breda

Re: HOW TO: APK regels maar dan een beetje simpel

Bericht door Mr. green » 09 mei 2014, 02:29

Owee ik ga nog moeite hebben dus haha. Bedankt voor de info!!

Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 12:18
Locatie: Almere

Re: HOW TO: APK regels maar dan een beetje simpel

Bericht door Lowlands » 09 mei 2014, 11:42

Bij volledig lassen hoef je dat ook niet in 1 keer te doen,je kan het eerst vast zetten met puntlassen en van uit daar met onderbrekingen helemaal lassen.Krijg je ook geen vervormingen.Anders heb je een door geroest gat in je bodem met allemaal stukken die niet gelast zijn!Is die lasverbinding natuurlijk binnen niet lange tijd door geroest.En je krijgt water binnen van de weg..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3178
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: HOW TO: APK regels maar dan een beetje simpel

Bericht door marksanne » 09 mei 2014, 12:44

Joop, dit zijn maar basistests en tips die in het topic vermeld staan. Echte details over hoe je iets moet testen of repareren zijn altijd welkom, maar dan svp in het juiste topic daarvoor, en als dat nog niet bestaat een nieuw topic openen. Het vervuilt anders zo makkelijk...
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 12:18
Locatie: Almere

Re: HOW TO: APK regels maar dan een beetje simpel

Bericht door Lowlands » 09 mei 2014, 14:14

Oja,ok... :oops:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...

Plaats reactie

Terug naar “How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”