Rare ramen fix
Geplaatst: 04 jul 2014, 01:33
Howto sticky windows
De symthomen:
1 ik rij met het raam geheel of half open de snelweg op
2 bij 120 km/h wil ik graag het raam dicht doen
3 ik bedien het knopje
4 raam gaat omhoog
5 raam is boven
6 raam gaat weer naar beneden
Wat heb je nodig
1 Kranenvet (te koop bij de bouwmarkt vaak onder de naam siliconevet, eigenlijk is het niet veel anders dan siliconespray , maar dan in vaste vorm)
2 siliconespray
3 iets om mee te ontvetten/schoon te maken
4 schroevendraaier
5 stuk stevig papier/dun karton
De fix is simpel.. het probleem voorkomen is echter nog simpeler… onderhoud de rubbers waar de rammen in zitten door ze met enige regelmaat in te vetten, gebruik hiervoor iets van rubbervet of silicone spray let met siliconespray wel op overspray dat spul is echt niet leuk om op je lak te krijgen.
Doe het dus eerst op een doekje / pas heel erg op of koop kranen vet bij de bouwshop. Dit is speciaal voor het onderhoud van rubber in een vochtige omgeving, omdat rubbervet vaak slecht te koop is in kleine hoeveelheden kan je dus voor 4 a 5 euro een kleine tube kranenvet kopen.
Wat er namelijk gebeurd bij slecht onderhoud van de rubbers is het volgende:
Het raam wordt door de extra weerstand van ruw rubber schuin getrokken, zoals veel van jullie weten zit het raam met een nylon blok om een stalen rails.. op deze rails zit vet en omdat het raam schuin wordt getrokken wordt dat nylon blokje een soort van sneeuwschuiver die het vet van de rails af drukt. Doordat vet ontbreekt zal het blokje harder gaan slijten en dus nog schever gaan staan. Hoe ver je raam “heen” is kan je een beetje testen door de speling te “meten”
1 doe het raam half open
2 pak het raam vast en beweeg het naar links en rechts.. doe dit ook bij het raam aan de passagierskant en je zult zien dat er een verschil in zit. Ik kon de speling bij de bestuurderskant uiteindelijk flink verkleinen bij stap 10 in de howto.
Aan het werk !
1 Maak de rubbers aan de zijkant en de bovenkant van het raam schoon mij is het zeer goed gelukt met wat soapywater in een plantenspuit en een doekje. APC lijkt mij in deze ook prima te werken. Om het doekje in de opening te krijgen kan je iets dus gebruiken zoals een verf roer stokje of zoiets
2 smeer de rubbers in met kranenvet/siliconespray of vasaline (al zou ik dat laatste niet direct adviseren gezien de negatieve geluiden op internet over vasaline op rubber.) Doe vooral heeeeeeeeeeeeeeeeeeel zuinig met het spul, je kunt beter 2 a 3 keer weinig inmasseren dan 1 keer veel.. ik gebruik ongeveer een “druppel” te grote van een rijstkorrel voor 1 heel raam
3 in laten trekken
4 na een minuut of 10 met een doekje de rubbers inmasseren
5 laat de boel nog even een minuut of 10 opdrogen
6 ramen kunnen weer dicht
7 herhaal eventueel de stappen als je denkt dat het nodig is ik moest het bij de voor ramen 3 keer doen en bij de achter ramen slechts 1 maal
8 (erg belangrijk) maak de omgeving zoveel mogelijk vet vrij dit voorkomt problemen bij spuitwerk in de toekomst ik Gegruik daar naast normaal schoonmaak spul ook een doekje met wat wasbenzine voor
Voor de pasagierkant/ ramen achter ben je nu in de meeste gevallen al klaar voor de ramen met veel s
9 haal de bekleding van de deur.
10 controleer of de 2 schroeven waar het raam mee vast zit voldoende vast zijn gedraaid (bij mij was er 1 los) je kunt gewoon met een kruiskop schroevendraaier door het plastic heen steken als je geen zin hebt in zwarte vingers of je hebt zoals bij mijn ene auto zeeeer uitgedroogd plastiek wat toch alleen maar heel hard gaat scheuren.. let op bij het vast schroeven dat je raam niet achterover hangt!!ik heb het raam wat er het ergste aan toe was zelfs iets voorover gehangen! 11 doe het raam helemaal naar beneden en spuit de rails in met siliconespray ,gebruik het karton om het raam te beschermen tegen overspray), Spuit nu dus aan de binnenkant van de U profielen zoals op de foto. Je kunt de spray nu goed aanbrengen, zonder dat het veel spettert.. (dus echt alleen aan de binnenkant van de U spuiten!!) het andere "profiel zit iets dieper achter het wieltje, dit is goed te zien op de laatste foto in deze howto Je kunt er ook voor kiezen om de deur veder open te maken en de rails in te smeren met vasaline of iets wat mitsu zelf voorschrijft.. ik heb het niet gedaan omdat dit al voldoende resultaat heeft gegeven
12 herhaal stap 11 diverse malen met tussen door het raam diverse malen open en neer te laten gaan.. je zult in de meeste gevallen duidelijk verschil gaan merken in het geluid van de motor (hij hoeft steeds minder hard te werken)
13 mocht dit allemaal niet meer helpen is het nylonblokje waarschijnlijk tever weg gesleten om nog te functioneren vervangen van het mechaniek is dan de simpelste oplossing
:note: Maak tussendoor je handen goed schoon dat silicone spul wil je zoals eerder verteld liever niet op je lak of in je interieur hebben
De symthomen:
1 ik rij met het raam geheel of half open de snelweg op
2 bij 120 km/h wil ik graag het raam dicht doen
3 ik bedien het knopje
4 raam gaat omhoog
5 raam is boven
6 raam gaat weer naar beneden
Wat heb je nodig
1 Kranenvet (te koop bij de bouwmarkt vaak onder de naam siliconevet, eigenlijk is het niet veel anders dan siliconespray , maar dan in vaste vorm)
2 siliconespray
3 iets om mee te ontvetten/schoon te maken
4 schroevendraaier
5 stuk stevig papier/dun karton
De fix is simpel.. het probleem voorkomen is echter nog simpeler… onderhoud de rubbers waar de rammen in zitten door ze met enige regelmaat in te vetten, gebruik hiervoor iets van rubbervet of silicone spray let met siliconespray wel op overspray dat spul is echt niet leuk om op je lak te krijgen.
Doe het dus eerst op een doekje / pas heel erg op of koop kranen vet bij de bouwshop. Dit is speciaal voor het onderhoud van rubber in een vochtige omgeving, omdat rubbervet vaak slecht te koop is in kleine hoeveelheden kan je dus voor 4 a 5 euro een kleine tube kranenvet kopen.
Wat er namelijk gebeurd bij slecht onderhoud van de rubbers is het volgende:
Het raam wordt door de extra weerstand van ruw rubber schuin getrokken, zoals veel van jullie weten zit het raam met een nylon blok om een stalen rails.. op deze rails zit vet en omdat het raam schuin wordt getrokken wordt dat nylon blokje een soort van sneeuwschuiver die het vet van de rails af drukt. Doordat vet ontbreekt zal het blokje harder gaan slijten en dus nog schever gaan staan. Hoe ver je raam “heen” is kan je een beetje testen door de speling te “meten”
1 doe het raam half open
2 pak het raam vast en beweeg het naar links en rechts.. doe dit ook bij het raam aan de passagierskant en je zult zien dat er een verschil in zit. Ik kon de speling bij de bestuurderskant uiteindelijk flink verkleinen bij stap 10 in de howto.
Aan het werk !
1 Maak de rubbers aan de zijkant en de bovenkant van het raam schoon mij is het zeer goed gelukt met wat soapywater in een plantenspuit en een doekje. APC lijkt mij in deze ook prima te werken. Om het doekje in de opening te krijgen kan je iets dus gebruiken zoals een verf roer stokje of zoiets
2 smeer de rubbers in met kranenvet/siliconespray of vasaline (al zou ik dat laatste niet direct adviseren gezien de negatieve geluiden op internet over vasaline op rubber.) Doe vooral heeeeeeeeeeeeeeeeeeel zuinig met het spul, je kunt beter 2 a 3 keer weinig inmasseren dan 1 keer veel.. ik gebruik ongeveer een “druppel” te grote van een rijstkorrel voor 1 heel raam
3 in laten trekken
4 na een minuut of 10 met een doekje de rubbers inmasseren
5 laat de boel nog even een minuut of 10 opdrogen
6 ramen kunnen weer dicht
7 herhaal eventueel de stappen als je denkt dat het nodig is ik moest het bij de voor ramen 3 keer doen en bij de achter ramen slechts 1 maal
8 (erg belangrijk) maak de omgeving zoveel mogelijk vet vrij dit voorkomt problemen bij spuitwerk in de toekomst ik Gegruik daar naast normaal schoonmaak spul ook een doekje met wat wasbenzine voor
Voor de pasagierkant/ ramen achter ben je nu in de meeste gevallen al klaar voor de ramen met veel s
9 haal de bekleding van de deur.
10 controleer of de 2 schroeven waar het raam mee vast zit voldoende vast zijn gedraaid (bij mij was er 1 los) je kunt gewoon met een kruiskop schroevendraaier door het plastic heen steken als je geen zin hebt in zwarte vingers of je hebt zoals bij mijn ene auto zeeeer uitgedroogd plastiek wat toch alleen maar heel hard gaat scheuren.. let op bij het vast schroeven dat je raam niet achterover hangt!!ik heb het raam wat er het ergste aan toe was zelfs iets voorover gehangen! 11 doe het raam helemaal naar beneden en spuit de rails in met siliconespray ,gebruik het karton om het raam te beschermen tegen overspray), Spuit nu dus aan de binnenkant van de U profielen zoals op de foto. Je kunt de spray nu goed aanbrengen, zonder dat het veel spettert.. (dus echt alleen aan de binnenkant van de U spuiten!!) het andere "profiel zit iets dieper achter het wieltje, dit is goed te zien op de laatste foto in deze howto Je kunt er ook voor kiezen om de deur veder open te maken en de rails in te smeren met vasaline of iets wat mitsu zelf voorschrijft.. ik heb het niet gedaan omdat dit al voldoende resultaat heeft gegeven
12 herhaal stap 11 diverse malen met tussen door het raam diverse malen open en neer te laten gaan.. je zult in de meeste gevallen duidelijk verschil gaan merken in het geluid van de motor (hij hoeft steeds minder hard te werken)
13 mocht dit allemaal niet meer helpen is het nylonblokje waarschijnlijk tever weg gesleten om nog te functioneren vervangen van het mechaniek is dan de simpelste oplossing
:note: Maak tussendoor je handen goed schoon dat silicone spul wil je zoals eerder verteld liever niet op je lak of in je interieur hebben