how-to distributieriem vervangen 2.4 gdi

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FUNK3
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 mar 2012, 08:56
Provincie: Overijssel

how-to distributieriem vervangen 2.4 gdi

Bericht door FUNK3 »

Hallo Galantfans
Zaterdag ga ik met mn pa de distributie-riem vervangen, en zal in dit topic updates maken met fotos.
Allereerst is het handig om een Manual in handen te krijgen en dat kan als je hier lid van de club wordt!

Er is namelijk ook speciaal gereedschap nodig waar je niet zomaar aan kan komen. dit kan je mischien wel kopen of zelf maken
Zal proberen om zoveel mogelijk goed in beeld te brengen met fotos het scheelt een hoop geld en we willen allemaal de galant rijdend houden.


hier vast een paar foto's van het gereedschap wat we gefabriceerd hebben
1332959947NNIMG_6041.JPG
1332960079NIMG_6042.JPG
1332960246NIMG_6044.JPG
1332960163NIMG_6043.JPG
1332960304NIMG_6045.JPG
En van de kit
1332959814NIMG_6040.JPG
nog onder constructie 1 april
Bijlagen
100_1915_1023x768.jpg
100_1921_1024x768.jpg
100_1926_1024x768.jpg
100_1999_1024x768.jpg
100_1929_1024x768.jpg
100_1927_1024x768.jpg
100_1916_1024x768.jpg
2 en 3 losdraaien 1 motorsteun verwijderen
2 en 3 losdraaien 1 motorsteun verwijderen
Naast de bout die ik losdraai zit nog een bout daar zit de stuurbekrachtigingspomp aan deze moet eerst los
Naast de bout die ik losdraai zit nog een bout daar zit de stuurbekrachtigingspomp aan deze moet eerst los
deze moet eruit volgende foto laat zien waar hij zit
deze moet eruit volgende foto laat zien waar hij zit
nu is de stuurpomp los
nu is de stuurpomp los
deze poellie losdraaien vier boutjes
deze poellie losdraaien vier boutjes
allemaal losdraaien net als de beschermkap beneden achter het wiel
allemaal losdraaien net als de beschermkap beneden achter het wiel
dit zit achter de poellie van 2 fotos terug eenmaal los kan de kap eraf
dit zit achter de poellie van 2 fotos terug eenmaal los kan de kap eraf
krukas poellie losdraaien
krukas poellie losdraaien
alles op tijd zetten via merktekens mbt tot oliepomp nokkenas krukas balansas
alles op tijd zetten via merktekens mbt tot oliepomp nokkenas krukas balansas
100_1944_576x768.jpg
100_1946_576x768.jpg
100_1970_1024x768.jpg
100_1972_1024x768.jpg
de spanrol met het blaauwe gedeelte moet los
de spanrol met het blaauwe gedeelte moet los
de riem kan eraf
de riem kan eraf
deze spanrol (bijna koperkleurig op de foto) losdraaien en de riem verwijderen van bovenaf en vervolgens de riem op zelfde wijze achte de plaatjes langs bij de krukas zoals op de volgende foto
deze spanrol (bijna koperkleurig op de foto) losdraaien en de riem verwijderen van bovenaf en vervolgens de riem op zelfde wijze achte de plaatjes langs bij de krukas zoals op de volgende foto
probeer de kleine balance-as riem achter de segmentplaat (van de krukas toeren opnemer) te krijgen, lukt dat niet dan moet het distributie-wiel (tandwiel waar de distr.riem over loopt) van de krukas gehaald worden (bij de 6 bolts motor), deze motor (7 bolts-motor) lukt het wel de riem er achter weg te krijgen,
probeer de kleine balance-as riem achter de segmentplaat (van de krukas toeren opnemer) te krijgen, lukt dat niet dan moet het distributie-wiel (tandwiel waar de distr.riem over loopt) van de krukas gehaald worden (bij de 6 bolts motor), deze motor (7 bolts-motor) lukt het wel de riem er achter weg te krijgen,
100_1982_1024x768.jpg
100_1983_1024x768.jpg
dan kan de spanrol er weer op
dan kan de spanrol er weer op
Doordat alles goed is aangetekend positioneer je alles op de goede plek,
Doordat alles goed is aangetekend positioneer je alles op de goede plek,
100_1991_1024x768.jpg
alles goed op de getimede afgetekende plek houden bij de krukas en dan om de nokkenas leggen en vastzetten dmv van tyreps of klemmen
alles goed op de getimede afgetekende plek houden bij de krukas en dan om de nokkenas leggen en vastzetten dmv van tyreps of klemmen
de zelfspanner van de spanrol ontlasten van spanning in bankschroef en een pennetje door de pen steken om hem maximaal onder spanning te houden tijdens terugplaatsen
de zelfspanner van de spanrol ontlasten van spanning in bankschroef en een pennetje door de pen steken om hem maximaal onder spanning te houden tijdens terugplaatsen
zelfspanner terugplaatsen
zelfspanner terugplaatsen
deze zelfgemaakte pen m8 drukt tegen de hefboom van de zelfspanner om de spanrol in te kunnen stellen
deze zelfgemaakte pen m8 drukt tegen de hefboom van de zelfspanner om de spanrol in te kunnen stellen
100_1996_1024x768.jpg
dit is het zelfgemaakte gereedschap om de spanrol te spannen dan gaat de zelfgemaakte bout eruit en het pinnetje van de zelfspanner(van de bankschroef een paar fotos terug)
dit is het zelfgemaakte gereedschap om de spanrol te spannen dan gaat de zelfgemaakte bout eruit en het pinnetje van de zelfspanner(van de bankschroef een paar fotos terug)
dan kunnen de kappen er weer op en de stuurpomp kan weer vast
dan kunnen de kappen er weer op en de stuurpomp kan weer vast
100_1999_1024x768.jpg
wiel eronder
wiel eronder
motorsteun weer terug plaatsen
motorsteun weer terug plaatsen
100_2003_1024x768.jpg
hier alle newton waardes
hier alle newton waardes
foto 1 6 bolt en foto 2 is een van de laatste 7 bolt (bout)
foto 1 6 bolt en foto 2 is een van de laatste 7 bolt (bout)
onder de krukas poelie als hij rond is en niet zoals op foto 1 recht. Dan is hij zevenbolt
onder de krukas poelie als hij rond is en niet zoals op foto 1 recht. Dan is hij zevenbolt
oilpans-02.jpg (9.68 KiB) 2835 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FUNK3 op 01 apr 2012, 11:39, 9 keer totaal gewijzigd.
mick
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mar 2012, 10:17
Provincie: Noord-Holland

Re: how-to distributieriem vervangen 2.4 gdi

Bericht door mick »

Mijne is gelukkig 15000 km geleden gedaan.Was niet goedkoop idd.
Maar lijkt mezeker een nuttige how to!

Succes!
Gebruikersavatar
FUNK3
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 mar 2012, 08:56
Provincie: Overijssel

Re: how-to distributieriem vervangen 2.4 gdi

Bericht door FUNK3 »

@mick mag ik vragen om welk type motor het ging en wat je kwijt was??? bij een dealer of een gewone garage???

groeten Patrick
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: how-to distributieriem vervangen 2.4 gdi

Bericht door Lowlands »

Snap er nog niet veel van!Is dat om de krukas vast te zetten op een bepaald punt??
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
FUNK3
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 mar 2012, 08:56
Provincie: Overijssel

Re: how-to distributieriem vervangen 2.4 gdi

Bericht door FUNK3 »

hoi lowlands

Die krukas stop- waar ik het over had was eigenlijk gereedschap wat men ook wel Pensleutels noemt om het krukaswiel vast ze houden en zo los te krijgen om de kleine riem achter de toerenopnemer langs te krijgen maar dat was bij deze motor niet nodig zoals de fotos laten zien.

@iedereen hoop dat iemand er wat aan heeft! Het speciale gereedschap stel ik ter beschikking voor leden.
Gebruikersavatar
Evo driver
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 mar 2012, 15:10
Provincie: Noord-Holland

Re: how-to distributieriem vervangen 2.4 gdi

Bericht door Evo driver »

Hoi Patrick

Ik hoop alleen dat je de balansas riem niet al te strak hebt gezet anders gaat deze janken. Ongeveer 1 cm speling van ingedrukte spanning tot uitgedrukte spanning.
De was spanner moet je echt enorm langzaam terug draaien met de bankschroef anders is hij binnen een paar weken versleten en kan je riem gaan overslaan met motorschade als gevolg.

Dit zijn een paar aandachtspuntjes voor erbij maar mocht je er niet aan willen beginnen of niet durft begin er dan niet aan !!!! en laat het doen want dan is goedkoop een stuk duurder met een andere motor!!

Gr. remco
[External Link Removed for Guests]
INFO@MD-PERFORMANCE.NL
[External Link Removed for Guests] Online sim-racing
mick
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 mar 2012, 10:17
Provincie: Noord-Holland

Re: how-to distributieriem vervangen 2.4 gdi

Bericht door mick »

@ funk3

Ik heb een GDI. Heeft me zwart 600 euro gekost
Gebruikersavatar
FUNK3
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 mar 2012, 08:56
Provincie: Overijssel

Re: how-to distributieriem vervangen 2.4 gdi

Bericht door FUNK3 »

hey luitjes

@ mick 600 euro tjeetje ja dat dacht ik wel, das iets minder dan de helft van de waarde van de hele wagen, en nog niet eens bij de garage :?
gelukkig kan je het dus ook zelf doen met een beetje technisch inzicht en goed gereedschap en een manual (werkplaatshandboek)! Ik was 125,38 euro kwijt bij ome bre-san met zeer veel familiekorting 40%. En dertig euro voor de andere riempjes en 8 manuren ongeveer. Ook nog een motorolie ververst en een oliefilter erop. Voor 200 euro in totaal.

@ Remco Bedankt voor de attendering van de riem voor de balansas deze heb ik indd niet heel strak gezet en had ongeveer zo veel spanning als wat ook in de manual staat als je hem indrukt 3.0 mm tot 4.5 mm dus naar bijde zijden is dat 0,9 cm dus dat klopt wel :yes: en dat had ik ook ongeveer.
Van de spanner dat zei mn vader al en dat hebben we ook gedaan slag voor slag in de bankschroef! Net als het kwartiertje wachten nadat je de riem erop hebt liggen en even de krukas een slag geeft voordat je weer verder gaat met monteren, Wat dat betreft krijgt mn pa alle credits We hebben samen bij mijn autos al zon beetje alles gedaan wat je aan een auto kan doen; van koppelingsplaten aandrijfassen en complete motorswap en een lol dat we hebben. :agree: Dus met een beetje technisch inzicht en goed gereedschap en een manual (werkplaatshandboek) En dit soort topics Met de fijne kneepjes :yes: kan iedereen het die het lef heeft! :D ik heb gewoon mn best gedaan om een handige en nuttige how-to te maken die je samen met een manual van de club kunt gebruiken om dit zelf te doen. Bovendien is er bij de garage ook geen garantie dat het goed gaat :no: en of je nog garantie krijgt want je hebt je auto dan als scheurijzer gebruikt als het misgaat! Verder heb ik nu al zon 500 kilometer gereden sinds de vervanging en niks geen gepiep of iets gehoord, hij rijd heerlijk en het lijkt of ze wat soepeler en rustiger is geworden en wat sneller oppakt als je gas geeft maar dat zal wel verbeelding zijn.

groeten Patrick
Laatst gewijzigd door FUNK3 op 02 apr 2012, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: how-to distributieriem vervangen 2.4 gdi

Bericht door KNOEI 8G »

Netjes hoor!! :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”