How-to: (carbon)folie plakken (losse onderdelen)

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

How-to: (carbon)folie plakken (losse onderdelen)

Bericht door MD »

ik heb voor deze how to de achterklep trim gepakt.
het zou ook uiteraard iets anders kunnen zijn.
ik heb het gedaan zoals het mij makkelijk af gaat.
er zullen ongetwijvelt nog 1000 andere manieren en betere manieren zijn maar nogmaals zo gaat het mij het gemakkelijkste af.

wat heb je nodig:
* (carbon) folie
* te beplakken onderdeel
* waterproof schuurpapier (600)
* ontvetter
* fohn
* plasic dunne spaan
* stanley mes
*schuurspons

op foto 1 heb ik wat losse onderdelen bij elkaar niet alles.

je begint met je onderdeel schoon te wassen met een schuurspons.
de schuurspons over lekker overheen.

Daarna schuur je het onderdeel onder de kraan of in een bak water met waterproof schuurpapier.
hoeft niet constant in het water, het is meer om telkens af te spoelen en je schuurpaier nat te houden.
schuur het lekker in z'n geheel af.
zie foto 3 en 4

Droog maken.
daarna ontvetten.
5min. laten drogen.

daarna rol je de rol uit en snij een stuk af wat je nodig heb.
uiteraard wel ruimer dan het onderdeel zelf.
trek het papier van de achterkant.
leg de folie op en handdoek/tafellakken als het maar wat dikker is en zacht.
dan pak je het onderdeel wat beplakt moet worden.
je duwt nu niet in 1x het onderdeel op de folie, maar je rolt als het waren het onderdeel over de folie.
en dit mag best met wat kracht, dit om zo min mogelijk lucht er onder te krijgen.
vandaar de handdoek/tafellakken.
begin ook altijd met de zichtkant.

GA NU NIET METEEN PROBEREN DE LUCHT ER UIT TE DUWEN, of de folie weer los te trekken.
laat delucht maar lekker zitten, komt zo goed.
zie foto 5

Draai nu het onderdeel verder over de folie zo dat hij helemaal beplakt is.
snij nu het over tollige folie weg.
laat een randje van ongeveer 5 A 6 mm zitten zodat dat nog omgevouwen kan worden om de rand.
dus niet strak weg snijden.

als je dat gedaan hebt ken je de 5 a 6 mm gaan omvouwen, zodat de smalle randje ook bedekt zijn.

en dan blijft nog alleen de letters over.
ga de letters gewoon voorzichtig met je vinger/nagel/plastic spaan/handdoek aan drukken.
beetje bij beetje.
uiteraard zit er lucht onder wat niet weg ken.
prik met een naald of met het puntje van je stanley mes een klein gaatje in het lucht belletje, en druk het dan voorzichtig aan.
de fohn ken je gebruiken voor in de letters.
door de warmte van de fohn wordt de folie zacht en is beter in de vorm te drukken, uiteraard ook met een gaatje erbij.
ga zo alle letters af, bijna elke bel vouw is weg te werken als je het maar rustig aan doet.
Bijlagen
foto 1.JPG
foto 2.JPG
hier is de trim geschuurt.
hier is de trim geschuurt.
geschuurt dichtbij
geschuurt dichtbij
al het lucht er nog onder
al het lucht er nog onder
de letters G en A aangedrukt, de rest nog niet
de letters G en A aangedrukt, de rest nog niet
eindresultaat
eindresultaat
eindresultaat 2
eindresultaat 2
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
GALANDY
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 apr 2012, 12:47
Provincie: Antwerpen (B)

Re: How-to: (carbon)folie plakken (losse onderdelen)

Bericht door GALANDY »

het is leuk spul maar het kan niet zo goed tegen temperatuurschommelingen en dan met name warm weer, dan komen de scherpe bochten en hoeken zo weer los, gaat op dit onderdeel vooral merkbaar zijn rond de letters.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: How-to: (carbon)folie plakken (losse onderdelen)

Bericht door Twain »

Vraagje.. plastic heeft eigenlijk altijd last van het geheugen effect (het terug willen keren in de oorspronkelijke vorm).. is het een goed idee om als je deel klaar is al het folie te verwarmen met fohn .. of eventueel in een oven om het geheugen te herprogrameren en hiermee spanningen uit het folie te halen.. (minder snel los laten enzo) .. of heeft de lijmlaag zulke eigenschappen dat dit juist geen goed idee is ..???
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: How-to: (carbon)folie plakken (losse onderdelen)

Bericht door MD »

Idd daarom ben ik met de fohn ook aan de slag gegaan.
Wat betreft de lijmlaag durf ik het niet te zeggen.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: How-to: (carbon)folie plakken (losse onderdelen)

Bericht door martijn »

Wat galandy zegt klopt wel , ik heb dit ook bij mijn hoekjes in mijn interieurdelen die ik wel netjes ingesneden en gefont heb...
Plaats reactie

Terug naar “How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”