Summerride: ........

Post hier je fun, ga volledig off-topic of klets erop los tot je een ons weegt!
Plaats reactie
Galant-gti-2.0
Berichten: 310
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34

Summerride: ........

Bericht door Galant-gti-2.0 » 01 feb 2019, 20:17

Links en rechts wisten al wat mensen het, en ik kreeg steeds meer vragen over updates; dus zal ik hier ook even een topic bijhouden.


Hier alvast een teasertje van mijn zomerspeeltje dat ik nu een tijdje bezit, ik zal straks deze openingspost updaten met tech/specs/plannen.



Redelijke tijd na aankoop, dan toch eindelijk het topic hier.

Inleiding kan ik kort over zijn. Ooit, lang geleden, dit model M5 in de showroom bij Keram zien staan. Helemaal verkocht eraan geworden, en toendertijd als jongen zonder rijbewijs, al vaak geroepen dat ik ooit een keertje deze auto zou hebben. Eigenlijk altijd wel uitgesteld, maar het gevoel om er eentje te kopen werd een jaartje geleden wel erg groot. Dus langzaam internet gaan afstruinen om een goede te vinden(wat nog een hele opgave is), en uiteindelijk toch maar gaan kijken en gekocht. In de wintermaanden is deze m5 het grootste deel van zijn leven al altijd geschorst geweest, en dat zal bij mij niet anders worden. In de wintermaanden mag hij lekker uitrusten, maar in de lente als het weer weer wat structureel beter wordt, zal hij ook gewoon weer op de weg te vinden zijn.


Vooralsnog geen aparte plannen. Zoals het er nu voorstaat wil ik de auto helemaal origineel houden, en er gewoon plezier mee hebben en zeer zeker ook gewoon gebruiken waarvoor hij ooit bedoeld en gefabriceerd was (in de zomermaanden). En dat is niet stil staan in een garage

Wel wat dingen die ik er de komende tijd aan ga doen:

* Ctek battery sense monteren, om de accu toestand geautomatiseerd in de gaten te houden als hij gestald staat. -> gedaan
* Kap op stuur vervangen. Heeft lichte slijtsporen en wil ik vervangen hebben.
* Velg RA heeft stoeprand schade. Valt op zich mee, maar wil ik gerepareerd hebben.
* Grote beurt voordat seizoen 2019 begint
* Soms trilling in stuur bij remmen, vooral bij hogere snelheden. Binnenkort even op de brug nalopen.
* Nieuwe M5 vloermatten
* Speling op stuurkogel RV, lichtelijk maar wil ik wel vervangen hebben. -> Gedaan, complete spoorstang vervangen RV, plus uitgelijnd.
* Spoorstang LV vervangen. Weinig afwijking tijdens uitlijnen, maar spoorstang zit muurvast en niet te verstellen in toekomst.
* Coating aanbrengen op lak
* A-stijl kappen links + rechts naast voorruit vervangen. Zwarte lak op deze kappen begint brobbeltjes te vertonen
* Tijd besteden aan stuurwiel. Niet kapot, wel gewoon wat aanslag erop en het stiksel is erg vies uitgeslagen. Totaal geen M kleuren in te herkennen.
* Airco werkt niet naar behoren, evenals andere climate functies. -> Opgelost. Nieuwe IHKA gemonteerd.
* Wat spelen met de extractor mbt vloerbedekking, en kofferruimte. Verwacht er een hoop winst te halen.
* Kapje onder oliefilter bij de bodemplaat mist. Bestellen bij BMW zodat hij bij volgende beurt meteen gemonteerd kan worden
* Eventuri inlaat wellicht?



Ik zal proberen hier in deze openingspost alles overzichtelijk bij elkaar te houden, dan blijft dit een mooie overzicht van de auto.

Model: BMW E60 M5 (drivers package, origineel onbegrensd)

Bak: SMG-7
Eigenaar sinds: 28-07-2018
Bouwjaar: 2005 (pre-lci)
Motor: S85 5.0 V10 (507pk / 520 Nm)
Km stand: +/- 132.000
Extra: Vanaf nieuw echt nagenoeg iedere factuur erbij, onderhoudshistorie honderd procent kloppend.
Historie, vorige eigenaren: Auto is van eigenaar Procar Zwolle (Nederlands grootste BMW M specialist) geweest. Eigenaren hierna allemaal bekend, eigenaren ervoor grotendeels. De afgelopen 25k km's zijn de volgende zaken aan de auto gebeurd, buiten standaard onderhoud:

- koppeling
- drijfstanglagers
- vanosleiding , door BMW gemodificeerd type
- alle vanos ventielen
- gasklepregelaars
- schijven en blokken rondom
- carterpan met twee aftappluggen (afkomstig van LCI)
- zuigersproeiers, door BMW gemodificeerd type
- benzinepomp en filter
- motorsteunen
- versnellingsbak uit 2010 (LCI, gemodificeerde versie)
- Alle injectoren preventief vervangen
- Nieuw diff
- Nieuwe oliekoeler (2016)
- Nieuwe wikkelveer en schakelkast stuurkolom(tbv flippers) (2016)
- Nieuwe voorruit (2016)
Bijlagen
1.jpg
DSC08003.jpg
IMAG0266 (1).jpg
Laatst gewijzigd door Galant-gti-2.0 op 01 feb 2019, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10

Gebruikersavatar
KNOEI 8G
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 2882
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:45
Locatie: Deurne (Noord-Brabant)

Re: Summerride: ........

Bericht door KNOEI 8G » 01 feb 2019, 21:09

:mean: Oef.... Dat is geen straf! :agree:
Afbeelding

Uray25
Berichten: 799
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:16

Re: Summerride: ........

Bericht door Uray25 » 03 feb 2019, 13:52

Lekker... :yum:

Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1349
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:08
Locatie: capcity

Re: Summerride: ........

Bericht door foks » 05 feb 2019, 18:26

:O wat een ding, is wel wat anders dan een oude amerikaan.
is het niet lastig sleutelen aan zo'n auto met bizarre gereedschapjes?
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic

Galant-gti-2.0
Berichten: 310
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34

Re: Summerride: ........

Bericht door Galant-gti-2.0 » 08 feb 2019, 22:45

foks schreef:
05 feb 2019, 18:26
:O wat een ding, is wel wat anders dan een oude amerikaan.
is het niet lastig sleutelen aan zo'n auto met bizarre gereedschapjes?
Zeer zeker apart werken daaraan. Gelukkig heb ik wel wat ervaring als technicus bij BMW zijnde, en heb ik ook thuis gewoon toegang tot alle (digitale) documenten, gereedschap en uitleesapparatuur.

Maar zo'n 5.0 V10 is inderdaad wel een gevalletje apart. Met meer dan 100 pk per liter, treedt er helaas ook een mega grote slijtageslag op bij het materiaal. Drijfstanglagers zijn iets als een distributie interval bij een andere motor. Vervang ze maar bij 80.000km , want de kans dat ze meer dan de 100.000 halen is nihiel. Hoofdzakelijk circuit gebruik? 40.000; einde oefening.

Op zich valt het wel allemaal mee, zeker inwendig. Drijfstanglagers hebben nu eenmaal erg veel M motoren last van en dat weet je gewoon als je een dergelijke auto koopt. Gewoon de goede 10/60 castrol edge supercar olie gebruiken , en de motor fatsoenlijk warm rijden. De auto belemmert je al mega veel erin om meteen flink de toeren in te gaan, het oranje en rode toerengebied veranderd echt gaandeweg in je toerenteller; en met de 'automaatbak' is echt niet volgas te rijden als dat ding koud is.


Meteen het meest verguisde onderdeel van de hele auto. De SMG 3 7speed. Geautomatiseerde handbak die 5(6) standen heeft qua schakelsnelheid. Bij de laagste kun je tijdens het schakelen gewoon even een tosti bakken, want dat schakelen duurt een eeuwigheid. In de snelste stand zijn de slagen vanuit de bak dusdanig hard en stroef dat het lijkt alsof de auto uit elkaar valt. En nee, dit is niet overdreven. Google het! Dat ding schakelt dan echt alsof er iets gruwelijk hard kapot gaat. Een mega rijbelevenis, maar de allereerste keer dat je in deze auto rijdt met deze stand ingeschakeld zet je hem gegarandeerd stop. Voelt en klinkt alsof je achterdiff er zojuist onderuit vloog. En last but not least, hebben we nog standje 6. Alleen in te schakelen als alle electronische hulpmiddelen compleet uit staan. Niet op minimaal, nee uit! En dan is de hele auto ook echt een wild beest met 1 grote eigen wil. Maar ach, ook dit leer je rijden. Net zoals het gros van de mensen die deze auto langere tijd heeft; leer ik deze bak ook steeds meer te waarderen nu ik er eentje bezit. Dit ding kan zo kneiterhard schakelen en een immense rijbeleving genereren, daar kan geen DCT tegenop. DCT is sneller, maar dit is DE beleving. Dit is rijden! Dit is 1 zijn met de auto! En leer wat spelen met je voet, en de schakeltijden en de schokken nemen enkel af. Heel licht dat rechtervoetje liften tijdens het bedienen van de flipper voor een halve seconde en dan weer tot de vloer. Knappe man als je dan het verschil voelt met een automaat.
Gelukkig zit in de mijne reeds een door BMW gemodificeerd exemplaar uit een LCI , dus is reeds de best mogelijke combinatie. Als iets kapot gaat zijn de kansen daarop tenminste tot een minimum beperkt.


En ja, die bak gaat ook wel vaker kapot. Maar dan zijn het meestal ook afgetrapte auto's. Meestal zijn het enkel kabelbomen die slecht worden en waardoor de bak in de veilige modus gaat. Gasstelmotoren (1 gasklep per cylinder!!!!!) sneuvelen nog wel eens, benzinepomp, vanos ventielen(variabele kleptiming), en nog wel wat meer ongein. Niet allemaal stervensduur, maar voor de meeste zaken kom je niet ver als je maar 500 euro opzij hebt liggen. Auto's zijn best betaalbaar geworden (stijgen nu weer laatste tijd), en een beetje echt goed exemplaar koop je voor 25000/30000 euro. Echter blijft het onderhoud en reparaties toch nog steeds van het kaliber supercar. Gelukkig voor mij zijn de meeste onderdelen best betaalbaar voor de prijs waarvoor ik ze kan krijgen, een erg dure bijkomst is vaak het uurloon. Mij kost het gelukkig hooguit vrije uren die ik moet opnemen in dat geval.

Koop je een afgetrapte hiervan en kun je weinig zelf? Zorg maar voor zeker 5000 euro op de bank als benodigd onderhoud en vul die maar zo snel mogelijk aan, iedere keer als iets stuk gaat. Absoluut niet aan te raden om momenteel met die leeftijd dergelijke modellen te kopen, als je weinig zelf kunt of niet minimaal 7500 bruto per maand mee naar huis neemt.
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10

Galant-gti-2.0
Berichten: 310
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34

Re: Summerride: ........

Bericht door Galant-gti-2.0 » 09 feb 2019, 23:21

Eye candy, nu we het toch over "gemakkelijk werken" hadden ;)
Bijlagen
16473142_1047548902016133_5479512786179589601_n.jpg
16473227_1047548835349473_6838574463198066332_n.jpg
16508301_1047548908682799_9211863093148134511_n.jpg
16602696_1047548915349465_6876870254290783959_n.jpg
16603105_1047548838682806_2408920085092489541_n.jpg
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10

Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2036
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:21
Locatie: Groningen Ommeland

Re: Summerride: ........

Bericht door menno3x8g » 10 feb 2019, 11:59

Wat een bak! :-o
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.` (http://www.woorden.org/woord/galant)

Gebruikersavatar
KNOEI 8G
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 2882
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:45
Locatie: Deurne (Noord-Brabant)

Re: Summerride: ........

Bericht door KNOEI 8G » 11 feb 2019, 19:58

Soow, dat is een fiks stuk techniek wat je er zo uit haalt!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Esperante
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2017, 20:28
Locatie: Spanbroek (NH)

Re: Summerride: ........

Bericht door Esperante » 14 feb 2019, 17:54

Wat een gevaarte, als ze niet zo onbetrouwbaar zouden zijn wil ik er ook eentje. Heb een aantal maanden geleden in een Viper mogen rijden, wat een geluid.
Ik heb me bij dit forum aangesloten en alles wat ik kreeg was dit stukje tekst.

Plaats reactie

Terug naar “Kletsen / off-topic / fun / flauwekul”