duitse bende frustraties

Post hier je fun, ga volledig off-topic of klets erop los tot je een ons weegt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

duitse bende frustraties

Bericht door marksanne »

Even mijn frustraties van me afschrijven mensen... sorry alvast.

Twee dagen aan het kloten geweest met het VW polo sedan classic (1996) hok van m'n moeder. Vorige week was het orgel door de APK gekomen, maar met een paar aandachtspuntjes die moeders had opgeschreven dus of ik effe wilde kijken. Tuurlijk, geen punt. Daarnaast loopt 'ie ook af en heel beroerd, spontaan begint het en stopt het, zo vertelde moeder. Hmm... okay... geen druppel VW kennis of ervaring (noch interesse trouwens), behalve wat ik tot nu toe aan dat ding gedaan heb, sinds ze 'm heeft (10 jaar nu).

Een anderhalf/2 jaar terug met de buurman samen de distributie en koppeling vervangen, verder eigenlijk niet veel spectaculairs, accuutje, ruitenwissers, olieverversen, bandjes, uitlaatje, motortje van het schuifdak, interieur- en exterieurverlichting waar je bijna op kunt wachten tot het volgende lampje (weer) springt, slotje, beugeltje, trekkoortje, ach, gewoon slappe stukjes plastic op de verkeerde plekken waardoor die rotzooi afbreekt. Irritant, maar ook weer niet verschrikkelijk erg.

Maar nu, met 277500 km op de teller begint het ding dus echt wat motorische klachten te geven. Dat af-en-toe gestotter is natuurlijk lekker vaag. Het kan van alles zijn! Dus ach... maar 'ns begonnen met de verdeelkap. ZO-DE-JU! Op de 4 contactpunten zat me toch een berg oxidatie zeg! Simpele fix, even schuurpapiertjes er langs en laten glimmen! Meteen de bougies maar 'ns bekijken. De bougiekabels trek ik er een voor een af en vooral bij nr 2 zit me toch ook een berg oxidatiepoeder zeg, wow! Schoonmaken stuk voor stuk en door naar de bougies zelf: ik draai nr. 1 los. WTF?! Heb ik alleen het porcelijne deel in m'n hand! Gloeiende gloeiende takkezooi. Nog nooit, nee nog nooit heb ik zoiets gezien of meegemaakt in alle auto's waarbij ik bougies heb vervangen (okee, ik geef toe, 'slechts' alle 6 de galants en de colt van zus).

Het metalen deel van de bougie (met schroefdraad dus) zat nog ramvast in de schacht. Even googelen en ik werd nog minder blij van de oplossingen die ik daar las. Even de buurman vragen of hij een tip of truc weet: een 6 of 12-kant torxbout in het vastzittende stuk metaal (bougie) rammen en dan losdraaien?! Klinkt mooi. Geen loskomend metaal, wel grip! Dat lukt uiteindelijk na eerst de boel FLINK warmstoken. Blij toe dat deze hobbel was genomen. Nu nog de andere 3 bougies eruit krijgen! Heeeeeel voorzichtig losdraaiend en met hulp van flink wat WD40 gingen die pestdingen los. Gelukkig!

Oorzaak: die maffe duitsers hebben een veel te mooi passende uitsparing bedacht waarin de bougie half verzinkt. Vergelijk het met die Stilauto SR500 velgen met die supernauw passende inbus wielmoeren die ook heerlijk vast kunnen oxideren. Why do they make it like this?! I don't know. Volslagen idioot ontwerp als je het mij vraagt. (volgens mij is Stilauto, net als VW een Duits merk trouwens). Maargoed. Met de stofzuiger erbij alle loskomende rommel/gruis/roest weggezogen terwijl de bougies voorzichtig losgedraaid werden werkte dus uiteindelijk. Ik kan me haast niet voorstellen dat een garage op deze manier te werk gaat wat als resultaat geeft dat er onherroepelijk troep in de het bougiegat terechtkomt, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Verse bougies zijn dus niet overbodig, en nieuwe gaan erin. Rare bougies met 3-contacttips die naar de center-punt gebogen staan eringedraaid en terwijl de buurman meekijkt en even leunt op het monopoint injectie-huis (geen idee of het zo heet, het mengt benzine en lucht zo te zien, maar volgens mij electronisch aangestuurd) kantelt dat geval veel meer dat hoort. Aha... het rubberen voetje dat flexibel moet zijn heeft het begeven waardoor er bij motorbewegingen een (fors!) valse luchtlek ontstaat met alle gevolgen van dien. 'Die dingen gaan altijd kapot' zegt de buurman nog, 'dat rubber kan niet goed tegen benzine namelijk'... WTF?! Ze maken bij VW dus een flexibel voetje waar benzine doorheengeblazen wordt, alleen kan dat rubber daar eigenlijk niet goed tegen? Logisch...

Die moest dus ook vervangen worden. En ach, nu ik toch bezig ben, de dynamoriem en multiriem zien er ook niet meer al te fris uit, dus die doe ik ook meteen.
Dat voetje is appeltje-eitje, maar die twee snaartjes!!! Gloeiende gloeiende! Wie verzint een constructie waarbij je eigenlijk een koevoet moet gebruiken en liefst met 2 man moet zijn om de spanning van je riem af te kunnen nemen?! En nog erger is het kleine riempje: met een aantal bouten zit een half-scharnierend systeempje zo in elkaar dat het een paar cm heen en weer gedraaid moet kunnen worden. ja... ALS HET NIEUW IS! Evenzo voor de fijnafstelling van de multiriem: via een een tandwiel dat op een sleutel 21 past hoort het te bijten in een contra-systeempje zodat je de perfecte afstelling kunt doen. ja... ALS HET NIEUW IS! Het gebruikte metaal is (na zoveel jaar?) zo slap dat er van je tandwiel precies niets overblijft dan een rondje. Wie verzint dit?! Juist die gasten van 'das auto'.

Die riempjes wisselen heeft me totaal 2 (TWEE!) uur gekost. Ter vergelijk: vorige week wisselde ik de riempjes + 2 spanrollen van het Monster in minder dan 45 minuten!

Ohja, en dan nog 'ns iets: wielBOUTEN ipv wielmoeren. Hoezo bouten?! Wat een gekloot om tegelijkertijd je wiel op z'n plek te houden terwijl je de bouten erin moeten draaien! En dan ook nog: de meeste zooi met vast met dop 13... tsja, daarmee is het natuurlijk vragen om moeilijkheden!

Maargoed, alles gedaan, oliewissel, vers oliefilter (belachelijk grote dingen op een onmogelijke plek die bij loshalen het motorblok bevuilen), vers luchtfilter, nieuw klepdekselpakking (de oude lekte een beetje) en moeders kan weer een poos vooruit, maar oh oh oh, werken aan deze 'deutsche grundlichkeit' doet me eens te meer beseffen hoeveel verfijnder, meer doordacht die japanners de boel ontwerpen! Natuurlijk is dat ook niet altijd ideaal of perfect, maar het is een gigantische stap in de goede richting tov deze rommel.


PS: moeder is wel weer heel blij met haar weer goed rijdende autootje.
PS2: ben stiekem benieuwd wat dit hele geintje gekost zou moeten hebben als een VW garage het werk had gedaan, ik gok dat het 2 tot 3 x de waarde van die auto geweest was.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
ghino
Berichten: 519
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:38
Provincie: Zuid-Holland

Re: duitse bende frustraties

Bericht door ghino »

Peugeot heeft ook wiel bouten ipv moeren.

Logica is ook bij de franse ver te zoeken...
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: duitse bende frustraties

Bericht door KNOEI 8G »

Mooi stukkie leesvoer Mark, ik voel je frustraties!!
Ennuuhh... Wielbouten, ook bij Renault en opel.... :bump:
Afbeelding
Neo--
Berichten: 302
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:23
Provincie: Gelderland

Re: duitse bende frustraties

Bericht door Neo-- »

mooi stukje om te lezen inderdaad! Aardig wat frustratiepuntjes! Brrr
Dit zal wel een foutje zijn neem ik aan? [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
whehe
Afbeelding
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: duitse bende frustraties

Bericht door KNOEI 8G »

De bouten worden verkocht in 4 of 5 packs en zijn cadmium plated voor extra duurzaamheid. Wielmoeren niet inbegrepen.
Dat zijn inderdaad bouten, maar die gaan er aan de achterzijde van de hub in zodat je er moeren op kan draaien :yes:
Afbeelding
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: duitse bende frustraties

Bericht door m4v3r1ck »

Huh? nooit van gehoord wielbouten.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: duitse bende frustraties

Bericht door menno3x8g »

Dass ... has(s?)t du wirklich gut gefixed!
Mutti werde zufrieden sein!

Und die blöde deutsche Wagen, ach lass die für die Jungs die nicht besser wissen.
Wir wissen schon was Das Wagen ist!

Nur G-gut!!!
:lol:
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: duitse bende frustraties

Bericht door marksanne »

Neo-- schreef:mooi stukje om te lezen inderdaad! Aardig wat frustratiepuntjes! Brrr
Dit zal wel een foutje zijn neem ik aan? [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
whehe
Nee dit zijn gewoon bouten zoals het hoort: deze ram je eenmalig in de naafplaat ipv de originele die de fabriek er al ingeramd heeft en daarna draai je gewoon de moeren erop. Deze dingen zitten ook al gewoon op onze auto's alleen zijn die uit je linkje van een betere/harder/langere variant van de standaardbouten.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: duitse bende frustraties

Bericht door Xenon »

Wha, ja, herkenbaar... helaas.
Ik snap ook niet waarom de massa zo gek is op die Duitse merken en al helemaal niet hoe ze ooit aan die degelijke reputatie zijn gekomen. Ik lees (ook al voordat ik in Dld woonde) regelmatig duitse autobladen en het is grappig te vernemen dat de Duitsers in het algemeen zelf ook niet zo'n hoge pet op hebben van hun eigen producten. Met name Opel (wordt weliswaar gebouwd in Dld, maat is feitelijk een GM-product) wordt vaak gekielhaald. Maar als ik naar de perikelen en onderhoudskosten van mijn broer's eerste A6 Avant terugkijk... :x: Kost wat, maar dan heb je ook nix. Ja, een Audi, ofwel gelikt verpakte ellende. :emo:

Overigens hebben de meeste europese automerken wielbouten en de aziaten meestal moeren.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: duitse bende frustraties

Bericht door Lowlands »

Op alle lijstjes van betrouwbaarheid,staan ze nooit boven aan!Altijd ergens op de vijftiende plaats als beste of zo..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: duitse bende frustraties

Bericht door Twain »

en dan te bedenken dat duitse auto's bekend staan als betrouwbaar.. niet snel kappot, makkelijk aan te werken etc etc etc dat is ook de rede dat ik alleen maar aan mijn galantjes werk.,. zelfs een colt (had mijn zus vroeger) is al een wereld van verschil in negatieve zin in vergelijking tot de galant.. eigenlijk zijn we dus gewoon verwende kolere jong mark ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: duitse bende frustraties

Bericht door Lowlands »

Ja,dat zal wel,die motorruimte van de Colt is toch kleiner en de motor kan hetzelfde zijn als in de Galant..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: duitse bende frustraties

Bericht door SisterOfMercy »

Is "ma, koop eens een echte auto" geen idee?
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: duitse bende frustraties

Bericht door Twain »

gewoon inruilen.. en dan blijven beweren dat ze altijd al een galant had :p met mark zijn fotosjoep skills kan hij nog bewijs maken ook :D kijk maar ma.. hier was je ermee op vakantie op Texel :D
Awesomeness = Verveling x Talent
Plaats reactie

Terug naar “Kletsen / off-topic / fun / flauwekul”