foks en de dynamo

Post hier je fun, ga volledig off-topic of klets erop los tot je een ons weegt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

foks en de dynamo

Bericht door foks »

aangezien we toch weinig posts hebben, zal ik een verhaaltje vertellen met weinig toegevoegde waarde, dat tevens weinig te maken heeft met:
AMP1394_1.JPG
diodebruggen

SCENE 1
woensdagmiddag, Gouda, circa 18u
Spits! We staan stil. Het rijdt niet. En al helemaal niet richting Rotterdam.
De muziek bonkt vrolijk door en ik dein wat mee in de massa op de weg.
De auto is juist weer een jaar APK gekeurd, en het eerste ritje bevalt prima.
[...]
Met stationair draaiende motor sukkelen we voort. Maar.... de accuspanning daalt, terwijl de spanning stijgt. 12.8v ... 12.2v ... oh nee.
Het zal toch niet. Alweer een dynamo aan het afsterven.
Ik zet de koplampen maar uit en kruip verder met stadslicht. De blauwe LED's branden 12.3 in het halfduister en houden het daar bij.

SCENE 2
donderdagochtend, Capcity, circa 10u
De oude rode Galant staat met 1 wieltje op de stoep, en Foks ligt er onder met handschoenen en dopsleutels.
Laatst een discussie met ome Sister, dat de diodes in een dynamo vol prut misschien wel gewoon veel te warm worden om nog te werken.
Na een half uur is de dynamo wel los, maar nog niet eruit.
Zo dan? Of zo dan? Of omgedraaid? Of omgekeerd? Of toch niet? Of toch wel?
Uiteindelijk past het ..... met wat gewurm en de pulley naar voren wijzend.
Een trofee ! Een zwart balletje, baggervet en er loopt wat motorolie uit.

SCENE 3
huiskamer, Dynamo autopsie one-oh-one, circa 12u
De plaatjes in de servicemanual zijn me niet helemaal duidelijk.
Euh, hier moet een schroevedraaier in, en dan moet ik hier aan draaien. Nee, nu duw ik het koelertje krom.
Oh, wacht, ik moet die schroevedraaier niet helemaal naar binnen duwen. De voorkant moet eraf, met dat hele pakket aan draden.
[...]
Nee, de àchterkant moet eraf, met dat hele pakket aan draden.
Nou, dat buigen we dan straks wel weer terug.
Kijk! De diodebrug. Daar moet dan een kapotte diode zitten.
Eerst in de tuin maar eens al die prut eruit spuiten, want alles zit helemaal verstopt met troep en olie.
[psjt, psssssssjt, en de achtertuin ruikt naar remmenreiniger]
Vreemd, ze meten allemaal hetzelfde met de multimeter.

SCENE 4
De dynamoboer, circa 14u
De dynamoboer legt de achterste helft weer terug op de toonbank, en kijkt meewarig.
"Allemaal goed. Ja, dat krijg je met die goeiekope namaak prul. Onbetrouwbaar. Dan zet je het weer in elkaar en dan werkt het weer."
En ik dacht: hé, goed idee!

SCENE 5
Parkeerplaats, Capcity, circa 16u
Er ligt onder de Galant een brokje metaal met een rare, ruwe vorm.
Het past jammer genoeg precies aan het motorblok wat een verglijkbare maar inverse, afgebrokkelde vorm heeft in een hoek.
Dafuq! Er is kennelijk een hoekje van het motorblok af en de helft van montagepunt is weg.
Goed, zien we dan straks wel. Dynamo met de pulley naar voren en naar boven en dan. Niks. Nee. Echt niet. Gaat niet. Of toch op de zijkant. Of de onderkant..... *#%&@*( ...!
De realiteit slaat toe. Sommige stoere mannen liggen met een mooie vrouw in bed. Ik lig met een dynamo onder een ouwe Galant. En ik krijg 'm niet eens omhoog. :x

SCENE 6
Interieur, Galant, circa 18u
Met veel gepiel, veel geduld, een houtje en een stengeltje om de restanten bij elkaar te houden ........ het afgebroken stukje werkt verbazingwekkend genoeg nog steeds prima als afstandhouder ....
... zit de dynamo weer vast met de originele bouten
Spannend: starten en: ja zeg, 14.0v :yes:
Maar nu is de radio stuk. :evil:
Eerste gedachte: ik rij dat ding naar de sloop! Maar die is al dicht inmiddels.
Nader onderzoek levert op dat de zekering goed is, maar het goeiekope prulzekeringhoudertje dat er tussen zit niet meer. WD40 en een vonkje lossen het probleem voorlopig op.
De radio gaat aan en Kenny G schalt door de wagen.
Nu doet de oliedruksensor het niet meer :(
Controle onder de auto, en contactje van de oliedruksensor brak af in alle enthousiasme, maarja dat zag er al roestig en breekbaar uit.
Ja, 't is mooi geweest. Een gevouwen koperdraadje ertussen geschroefd, platgeslagen en in dat stekkertje gefrut.
...iepie iepie frut frut : hé het olielampje gaat aan
Inpakken. Wegwezen. Klaar. Eins! Zwei! Vort!

Toch niet naar de sloop.
Misschien heb ik gewoon alleen maar een nieuw motorblok nodig! :P

Zo, dat wou ik even kwijt.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: foks en de dynamo

Bericht door Galant-gti-2.0 »

Heb nog een 1.8 LE blok liggen met 140 op de teller;)
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: foks en de dynamo

Bericht door marksanne »

Leuk verhaaltje Erik!
En ach... hoeveel moeite is het alles bij elkaar nu echt? Het mag 'ns zo af en toe dat zo'n verder mankementloze oudere auto om wat aandacht vraagt ;)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: foks en de dynamo

Bericht door SisterOfMercy »

foks schreef:diodebruggen
Wazig plaatje, waar heb je dat vandaan?
Op pagina 16-3 van de body and electrical pdf zie ik negen diodes. Als er één set van drie in die trio diode zit, dan heb je er zes over.. Dus ehhm, hoe zouden ze aan acht komen? Creatief boekhouden of een extra spoel op de 'stator', dus dat buitenste pak met draden?
foks schreef:Laatst een discussie met ome Sister, dat de diodes in een dynamo vol prut misschien wel gewoon veel te warm worden om nog te werken.
Nou ja, door het gebrek aan koeling gewoon stukgegaan, dat bedoelde ik zo ongeveer. Voor de rest kan er sluiting zijn ontstaan in zo'n spoel. Voor de rest kan er niet zo veel stuk gaan aan zo'n ding.
foks schreef:De realiteit slaat toe. Sommige stoere mannen liggen met een mooie vrouw in bed. Ik lig met een dynamo onder een ouwe Galant. En ik krijg 'm niet eens omhoog. :x
:uhu:
foks schreef:Nader onderzoek levert op dat de zekering goed is, maar het goeiekope prulzekeringhoudertje dat er tussen zit niet meer. WD40 en een vonkje lossen het probleem voorlopig op.
De radio gaat aan en Kenny G schalt door de wagen.
Nou, dan is de radio nog steeds stuk, met Kenny G. :no:

Heb je toevallig gemeten wat het spanningsverlies is van zo'n diode?
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: foks en de dynamo

Bericht door foks »

Galant-gti-2.0 schreef:Heb nog een 1.8 LE blok liggen met 140 op de teller;)
Oh! Da's wel goed om te weten. Zou je de motor eruit kunnen halen zonder versnellingbak ?
Ik zit op dit moment met de moeilijke vraag of ik nog geld in de wagen ga steken.
Ding raakt langzaam een beetje versleten met dit soort gedoe tijdens het sleutelen.
marksanne schreef:Leuk verhaaltje Erik!
En ach... hoeveel moeite is het alles bij elkaar nu echt? Het mag 'ns zo af en toe dat zo'n verder mankementloze oudere auto om wat aandacht vraagt ;)
Dat is zo! Gezien de leeftijd heb ik de afgelopen jaren bijzonder weinig problemen en storingen gehad.
SisterOfMercy schreef:
foks schreef:diodebruggen
Wazig plaatje, waar heb je dat vandaan?
random plaatje van ebay :)
SisterOfMercy schreef:Heb je toevallig gemeten wat het spanningsverlies is van zo'n diode?
Nee. Op de "piepstand" van de multimeter (met dat diode-icoontje) heb ik gemeten (alledrie ongeveer dezelfde waarden) (in circuit):
* ene kant op: circa 1.5
* andere kant op: circa 0.5
Ik zou niet weten welke eenheid daarbij hoort.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Plaats reactie

Terug naar “Kletsen / off-topic / fun / flauwekul”