Wat ik zoal met onderdelen van de Galant doe ...

Post hier je fun, ga volledig off-topic of klets erop los tot je een ons weegt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Wat ik zoal met onderdelen van de Galant doe ...

Bericht door menno3x8g »

Er staan een aantal 8G slopers op mijn terrein. Normaal gesproken gebruik ik de goede onderdelen om minder goede te vervangen, of van de hand te doen, of te bewaren voor later want je weet maar nooit. Wat hebben we hier? De bijna complete toevoer van de raamwasinstallatie van de achterklep van een 1999 8G station. Is die van mijn huidige rijdende 8G’s niet meer goed dan? Jawel, behalve het deel dat in het motorruim zit dat weleens gaar wil worden, is de rest in prima conditie. Waarom dan dit eruit gesloopt en bewaard? Om het volgende.

Wij hebben ook nog een kas op het terrein staan. En de plantjes die erin staan worden erg zielig als we een weekje weg zijn. Dat komt omdat er geen watervoorziening aanwezig is en het kan behoorlijk heet worden in zo’n kas. Dus: klustijd.

Op MP kocht ik een grote voederton van geschat 100 liter (-> regenton) voor 5 euro. In een bouwmarkt haalde ik materiaal voor waterafvoer: buizen 32mm, T-stuk, 2 bochten en 2 aansluitstukken voor pakweg 16 euro, en nog een kraantje voor 10 euro (afvoer ivm vorst). Met wat meten, zagen en lijmen maakte ik de afvoer van regenwater dat op de kas valt naar de regenton. De ton eerst zo hoog mogelijk op stenen gezet. Vervolgens werkte ik in één van die buizen de 8G leiding weg: in de bochten versterkt met ribbelhuls zodat er geen knik in het rubber zou komen, op het hoogste punt de transparante leiding (openstaand raam kas) om te kijken of er lucht in zit, en in de regenton gebonden aan een steen zodat de ton tot op bijna de laatste druppel gebruikt kan worden. De leiding bleek precies de goede lengte te hebben.

Na een dagje regen was de ton halverwege gevuld. Irrigatiesysteem aangesloten: en het werkt! Het systeem (Blumat) werkt zonder elektriciteit. De vochtigheid van de grond bepaalt of er water wordt gegeven of niet. Dat wordt smullen van de tomaatjes deze zomer :P !
Bijlagen
WP_20170411_001.jpg
WP_20170411_002.jpg
WP_20170411_003.jpg
WP_20170411_004.jpg
WP_20170411_005.jpg
WP_20170411_006.jpg
WP_20170411_007.jpg
WP_20170411_008.jpg
WP_20170411_009.jpg
WP_20170411_010.jpg
WP_20170411_011.jpg
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wat ik zoal met onderdelen van de Galant doe ...

Bericht door foks »

:lol: :wha: geweldig!
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Wat ik zoal met onderdelen van de Galant doe ...

Bericht door Integra »

Tsja, Menno! Wie anders! :P
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Wat ik zoal met onderdelen van de Galant doe ...

Bericht door KNOEI 8G »

:thx:
Afbeelding
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Wat ik zoal met onderdelen van de Galant doe ...

Bericht door menno3x8g »

Volgens Mits stroomt het nu wel in de verkeerde richting.
Ik zag dat in het eindstuk van de leiding bij de klep een voorziening zit die terugstroom tegengaat, er zit een kogeltje.
Dit eindstuk heb ik maar niet in de kas gezet :) .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wat ik zoal met onderdelen van de Galant doe ...

Bericht door Twain »

Whahaha kewl :D
32mm is wel een beetje klein voor buiten, die pokke buizen zitten zo verstopt.
Awesomeness = Verveling x Talent
Plaats reactie

Terug naar “Kletsen / off-topic / fun / flauwekul”