Nieuw sap voor de 8G

Post hier je fun, ga volledig off-topic of klets erop los tot je een ons weegt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eskimo
Berichten: 425
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:21
Provincie: Noord-Holland

Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Eskimo »

Vandaag een uitdaging gedaan met eens wat nieuw sap in de 8G te proberen ....RON102.... :yum:
Ik rij al een tijd op RON98, wat lekker soepel en pittiger rijd toen kwam ik deze tegen "competition102" toch een beetje nieuwsgierig en de stoute schoenen aangetrokken en eens proberen. :mean:
Tankje vol is wel even schrikken €1,93 de liter :shock: goed €100,- verder even de snelweg op 8-) , gaat als de brandweer, rijd lekker licht en soepel.
Vooral het doortrekken boven de 2500 toeren, dan lijkt je snelheid meter op je toeren meter :lol:
Ik dacht ik deel dit even met jullie (misschien kennen jullie het al maar toch). :P
Link naar dit spul.....

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Galant Owner - because the rest are JUST cars.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door menno3x8g »

Kende ik niet.
Moet toch al gauw meer dan 50 km omrijden voor dat spul, dan weer terug, dan is tank bijna leeg, dan weer heen ... :?
Of rijdt ie dan ook zuiniger?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Twain »

uhmm

vroeger...vroeg men bij een beurt welke benzine je tankt, dan zetten ze de "motor" op het juiste octaan gehalte je moet namelijk het ontstekkings moment iets aanpassen om er profijt van te hebben en dat was bij 95 naar 98. nu ga je van 95 naar 102 zonder ook maar iets aan te passen.

Het heeft te maken met de manier waarop benzine verbrand en het effect wat het octaangehalte daarop heeft bij mijn auto zijn de zuigers aangepast om op 98 te rijden (en er profijt van te hebben) en nu lopen hele volkstammen 102 in hun polo te gooien. terwijl die echt alleen maar op 95 willen lopen

ik zeg hier niet dat het schade of iets zal veroorzaken, maar even nadenken voordat je iets anders in je auto pleurt lijkt me wel verstandig. waarschijnlijk betaal je in veel gevallen alleen maar extra geld voor het gevoel dat je harder gaat.
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Eskimo
Berichten: 425
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:21
Provincie: Noord-Holland

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Eskimo »

Of ie zuiniger loopt weet ik nog niet (net volle tank).
Op 98 reed ie wel zuiniger dan op 95.

@ twain.
In het tank klepje staat 95+
En in Japan rijden ze toch ook op RON100...
Galant Owner - because the rest are JUST cars.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Twain »

ja en daar is het ontstekkingsmoment op aangepast ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Galant-gti-2.0 »

Twain schreef:ja en daar is het ontstekkingsmoment op aangepast ;)


Wat denk je dat jouw sensoren (o.a. je klopsensor in dit geval) dan doen? ;)
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Twain »

Dat klopt, ;) (jaja woordgrapje)
Maar zo simpel is het verhaal niet een motor loopt optimaal op het laagste octaan gehalte waarop hij niet gaat kloppen, in de meeste gevallen is dat 95
daarna moet je heel veel rekenen compressie en timing aanpassen. Timing kan worden gedaan door sensoren compressie niet.
Hoger octaangehalte is (kort door de bocht) een grotere boem met de bijbehoorende extra warmte, hierdoor kunnen andere sensoren juist weer zorgen dat de boel gaat afknijpen. (Dit doet de antieke galant niet, maar vele modernere (vooral kleine) motoren wel) In dat geval is al je winst dus weer weg. in het andere geval gaat het merendeel van die extra octanen verloren in warmte en vertrekt met de noorderzon. en ondanks dat je dan peformance verbetering kan hebben, gooi je nog steeds veel weg.

Best wel zonde aangezien je er behoorlijk extra voor betaald, thats all.
De galant zal er denk ik nooit schade van ondervinden mede omdat het koelvermogen zo idioot overbemeten is,maar dat je het merendeel van het extra potencieel gewoon buiten flikkerd blijft een feit. het idioten van het verhaal is dat het schoner verbrand, je bent voor het mileu dus wel goed bezig al weet ik niet wat het aan energie kost om die lange verbindingen te maken.

Bedenk dus wat je wil bereiken met andere peut.
Bij 95 benut je de peut voor jouw blok optimaal, bij andere octaan gehaltes niet
ik zeg niet dat je er schade van krijgt en ik beweer niet dat je er geen winst uit kan halen.

Ergens vindt ik het raar om allemaal massaal naar de pomp te rennen zonder te weten wat het nu eigenlijk inhoud... dus bij deze ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Eskimo
Berichten: 425
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:21
Provincie: Noord-Holland

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Eskimo »

Het is ook om even te proberen.....

Ik heb ook alle site gelezen met voor en nadelen, wikipedia's enz, enz...
Was even nieuwsgierig, en zolang er geen ethanol inzit kon het geen kwaad.
Maar buiten dat hij rijd wel lekker :D

Ben toch benieuwd waarom er 95+ bij de tankdop staat....
Galant Owner - because the rest are JUST cars.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Twain »

Bij gebruik van benzine met een octaangehalte van onder de 95 zal de motor gaan kloppen (pingellen)
alles daarboven kan de software ervoor zorgen dat alles blijft werken zonder schade. uiteindelijk is dat natuurlijk de enige motivatie van een autofabrikant. Een autofabrikant kan het niets schelen of jij onnodig teduur tankt, of dat jij vervuilender of minder vervuilende brandstof tankt.

oftewel onder de 95 = werkt slecht/ aanzienlijke kans op schade (waarom dan juist 95? en niet bijvoorbeeld 93? 95 is al jaren het minimum vanuit de overheid ivm met het millieu)
daarboven is het je eigen keuze.
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Integra »

En die gekke Duitsers nog steeds stug Euro 91 aanbieden :P
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Uray25 »

Toch heb ik het idee, kan tussen m'n oren zitten....

Dat ik een feller Galantje / Legnum heb met dat spul...
Gebruikersavatar
Eskimo
Berichten: 425
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:21
Provincie: Noord-Holland

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Eskimo »

Ik ga als de tank leeg is eens weer op 95 rijden even kijken hoe dat voelt.
Galant Owner - because the rest are JUST cars.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Twain »

waarschijnlijk is hij ook iets feller
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Eskimo
Berichten: 425
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:21
Provincie: Noord-Holland

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Eskimo »

of iets goedkoper :hypo:
Galant Owner - because the rest are JUST cars.
Gebruikersavatar
Eskimo
Berichten: 425
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:21
Provincie: Noord-Holland

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Eskimo »

Zo, de tank leeg heb er maar 535 KM mee gereden, dat is 100 KM minder. :cry:
Ik moet wel toegeven dat ik last had van 2 vast zittende remmen dus eigenlijk geld het niet helemaal. :shock:
Ben vandaag weer op 98 overgestapt en het is iets minder power merk ik, en tegelijk 4 nieuwe remmen rondom :D (Bedankt Remco en Richard)
Ik ga weer even op 98 rijden is toch even iets goedkoper :hypo:
Galant Owner - because the rest are JUST cars.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Nieuw sap voor de 8G

Bericht door Twain »

een tank in 17 dagen.... dat doe je goed :D
Awesomeness = Verveling x Talent
Plaats reactie

Terug naar “Kletsen / off-topic / fun / flauwekul”