Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - exit

Post hier je fun, ga volledig off-topic of klets erop los tot je een ons weegt!
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - poetsen

Bericht door Twain »

marksanne schreef:Ik heb de swift ook nog. Maar (long term) uitgeleend aan een vriendin. Dus met de Galant op schorsing geen auto meer eigenlijk :)

En ja, het is ook gewoon leuk om iets nieuws te hebben. Even een uitstapje naar iets anders, hoe werkt het, opties, parts. Tot dusver erg over te spreken! Alles is relatief makkelijk te krijgen en tegen leuke prijzen.
zo erg herkenbaar, dat het eng wordt :lol:
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - poetsen

Bericht door menno3x8g »

Wow, die ziet er nu wel erg flitsend uit.
Daar ga je nog jarenlang plezier van hebben.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - poetsen

Bericht door kevin1990 »

Heb je de remvloeistof al getest en of vervangen. Ik zou 't preventief doen en de remmen ff goed reinigen. Rem zuigers controleren of ze gangbaar zijn. Gevoelig zijn ze er voor. Niet slecht maar onderhoud heeft 't wel nodig.
Ik las een stukje over je 7e speaker.
Ligt er geen sub in de kofferbak onder de vloer?
Ik weet dat 't type er na en de nieuwste 't wel hebben in het reserve wiel...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T motorsteun e

Bericht door marksanne »

Van de week de oliegevulde motorsteun 'rechts' (Mazda partnr GJ6G-39-060E) vervangen. Ik was eerst langs de Mazda dealer gegaan, dat mocht 240 euro kosten (ik vermoed ex BTW ook nog)... okay... even googelen danmaar. 48 euro incl verzending uit een oost-europees land via ebay UK. Prima, dat risico neem ik graag voor het gigantische prijsverschil :)

Het ziet er exact gelijk uit als het origineel, alleen het rubber deel aan de onderzijde lijkt iets anders (sterker) dan het origineel. Dat was overigens ook precies het punt waar het mis was gegaan, een scheurtje waardoor alle olie/hydraulische vloeistof eruit was gelopen.
mazda6-engine-mount-GJ6G-39-060E.jpg
mazda6-engine-mount-GJ6G-39-060E.jpg (9.33 KiB) 3569 keer bekeken
Geen ingewikkelde klus, alleen moest de auto een beetje de lucht in om die grote plastic plaat onder de motor vandaan te kunnen halen zodat ik een krik onder het motorblok kon zetten om de steun los te kunnen halen. Helaas bleek na verwijdering van de oude motorsteun er onder het fraaie hitte/geluidsdemping-materiaal dat deels over de veerpoot loopt een flinke roestplek te zitten. Eerst zoveel mogelijk verwijderd, anti-roest spul, 24 uur drogen, daarna hammerrite zwart, een beetje zwarte auto-kit waar eerder ook kit had gezeten, laten uitharden en het afwerk-materiaal er weer overheen. Nieuwe motorsteun monteren en alles weer terugzetten (het ruitenwisservloeistofreservoir + 3 slangen en een paar electrische connectors).

Het verschil is merkbaar, minder trillingen voelbaar!

Ook heb ik de achterste windschermpjes gemonteerd, een kortere antenne eropgeschroefd en ben nu eindelijk begonnen de MPS side skirts strak te maken, net als een extra (ander type) grilletje en de achterspoiler die ik besteld had (moest behoorlijk aan geschaafd worden om echt mooi passend te maken) en in de vulprimer gezet + eerste keer uitschuren.
mazda-6-windschermen.JPG
Hopelijk van het weekend klaar, dan even een paar dagen laten uitharden en dan monteren!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T spuitwerk

Bericht door marksanne »

Gisterenavond de hele avond bezig geweest met de laatste beetjes schuur/voorbereidingswerk zodat ik in 1 keer alle onderdelen kon spuiten:

- MPS sideskirts
- MPS deurpanelen die aansluiten op de sideskirts
- achterspoilertje
- aftermarket sportgrille

De zwart ging er makkelijk op. Alleen op 1 deurpaneel en de achterspoiler kreeg ik een soort licht krakelee effect dat zich vrij gemakkelijk weer liet wegschuren. Nog een laagje zwart en het was en bleef weg. Apart, want ik hab ontzettend mijn best gedaan om vervuiling tegen te gaan met meermaals ontvetten. Anyway... dan de altijd spannende 2K blanke lak. Die ging er lekker op! Ik heb alleen op de side skirts aan de onderzijde wat druipertjes, maar ach... onderkant. Niemand die het ooit ziet.

Uiteraard zitten er hier en daar wat stofjes in, hoewel vooral op de achterspoiler. Het is onvermijdelijk door spuitwerk in de garage te doen, maar als ik het wil zou dat uitgeschuurd kunnen worden.

Nu nog even lekker laten uitharden en van het weekend maar 'ns wat monteren!
Bijlagen
mazda-6-spuitwerk01.JPG
mazda-6-spuitwerk02.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T spuitwerk

Bericht door marksanne »

Zo-even een setje gaten in de achterklep geboord (altijd spannend!) en verdraaid... precies op de goede plekken :)

De spoiler zit erop. Maar ik ben niet blij met de blanke laklaag. Er zitten een paar wittige wazen in. Ik ga morgen met goed daglicht met korrel 1000 en oplopend tot korrel 1500 een beetje van de blanke laklaag schuren om te zien of ik het dan strak krijg. Zo niet, dan moet ie er weer af en opnieuw.
mazda-6-spoiler.jpg
Het grilletje is netjes gelukt in ieder geval. Ik vind 'm wel staan!
mazda-6-grille.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 - updates

Bericht door marksanne »

Alweer 5 maanden terug sinds ik een update heb geplaatst zie ik.
Nu is er ook de afgelopen maanden nauwelijks iets noemenswaardigs gedaan aan de auto, hoewel ik ruim een maand terug eindelijk de winterbanden om de originele wielen heb gelegd. Een set Vredestein Wintrac Extreme 225/45/17 waarvan eentje na demontage van mijn oude BBS Galant wielenset compleet van binnen blijkt te zijn stukgelopen door een keer met lage spanning te hebben gereden bij een lek. Die is vervangen. Dus 1 nieuwe, 3 nagenoeg-nieuwe winterbanden.

Het euveltje (een bekend dingetje bij deze Mazda's) dat 'ie naar rechts trekt een maandje terug trachten te laten uitlijnen, maar de boel zit zo vast dat het niet gaat lukken om uit te lijnen.

Terwijl ik dat van dichtbij bekijk wordt ook zichtbaar dat het subframe een beetje cripsy is. En sterker nog: op diverse stukken al blijkt te zijn opgelapt met wat laswerk. Een vervangend, goed subframe is snel gevonden. Maar om die 'zo' te monteren leek mij geen geweldig idee, het lijkt een kwestie van tijd voordat opnieuw dit zal gebeuren. Want (hevige) subframe-roest is een ander bekend euvel van deze Mazda's. Dus ik heb het subframe laten stralen, epoxy primeren en extra 'rugged' poedercoat. Ziet er supermooi uit! Bijna zonde om zo onder de auto te steken :)

Gisterenavond het oude subframe verwijderd en terwijl de draagarmen losgehaald worden merk ik bij een rechte draagarm dat de kogel nogal rot is. Vervangen dus. Ook de, net als bij de Galants) altijd kloterige (originele) stabilisatorstangen links en rechts komen niet los, doorslijpen dus en nieuwe bestellen.

Vandaag de nieuwe parts opgehaald en gemonteerd, direct ook de spoorstangen en stuurkogels vervangen nu de boel lekker los/vrij is en fijn toegankelijk. Direct ook de voorremschijven en blokken vervangen (ze trilden).

Na de hele boel weer terug te hebben gemonteerd moet de boel nog uitgelijnd worden, want nu staan de wielen, ondanks de redelijke vergelijking met de oude, zo scheef als wat! Wat rijdt dat ongelijk waardeloos zeg :)

Verder heb ik van de week een prachtige nieuwe VS-stijl achterbumper binnengekregen. Samen met de mislukte spuitpoging voor de MPS deur-skirts moeten die samen overgespoten worden (door Randy / PandaParts).

Ohja, ik heb een setje 18" Team Dynamics Pro Race 1.2 wielen (8J breed) gescoord. (Zeker) een velg is gescheurd en moet gelast en gericht worden, waar een lokaal bedrijf nu aan werkt. De andere drie moeten ook gechecked worden en allemaal gecleaned en overgespoten worden in een atraciet/zwarte tint.

Daarna gewoon weer fijn wat kilometers maken. Het is een ontzettend fijne auto, ben er erg mee in mijn nopjes!
Bijlagen
Ohja... de originele dubbele uitlaat. Links zit het eindstuk er nog netjes op
Ohja... de originele dubbele uitlaat. Links zit het eindstuk er nog netjes op
Maar rechts is het eindstuk sinds kort weg!? Een vervangende zien te scoren binnenkort.
Maar rechts is het eindstuk sinds kort weg!? Een vervangende zien te scoren binnenkort.
Oud en nieuw
Oud en nieuw
lekker rot deel I
lekker rot deel I
nog meer rot deel II
nog meer rot deel II
de airco lijkt een klein lekje te hebben, in de lente laten fixen bij m'n airco-mannetje.
de airco lijkt een klein lekje te hebben, in de lente laten fixen bij m'n airco-mannetje.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T spuitwerk

Bericht door menno3x8g »

Het poedercoaten van je subframe is een goed idee. Moet wel een vermogen kosten gezien de grootte, maar dan kan ie er weer lang tegen :) .
Ik heb ook weleens zitten kijken op internet naar bedrijven die een hele auto in tig baden laten zwemmen, maar daarvoor zijn onze auto's (nog) niet bijzonder genoeg.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T spuitwerk

Bericht door kevin1990 »

Kwamen je draagarmen beetje los!? Die wil wel eens met de bus die in het subframe los komen. Leuk werkje is dat...
Fusee kogel hoesjes waren nog goed of niet?
Je maakt der wel werk van zeg! Na mijn oude mazda 6 is dit de mooiste van Nederland! Haha
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T spuitwerk

Bericht door marksanne »

Draagarmen waren geen probleem! Mazzeltje blijkbaar :)
Ook de hoesjes waren nog prima. Alleen dus 1 rechte draagarm had een rotte kogel. Zo te zien was daar het hoesje ooit al eens van vervangen, maar de schade was toen al geleden vrees ik. Het 'vet' wat een brokkelige, roestige drab. De prijs voor zo'n draagarm viel nog tegen trouwens, lijkt wel een Galant draagarm :)

En die verdomde stabilisatorstangetjes, welke idioot dat absurde inbus-systeem heeft bedacht mogen ze wat mij betreft op de brandstapel gooien. Compleet kansloos na zoveel jaar natuurlijk. Dat hele systeem met zo'n inbus is misschien bruikbaar in jaar 1 en 2 en met mazzel jaar 3, maar daarna: forget it! Nu van Nipparts een setje gemonteerd met normale brede steeksleutel-greep, dus ALS die een keer losmoeten dan KOMEN ze ook los :)
Bijlagen
Dit is de achterbumper die ik nu heb! Moet dus alleen nog gespoten worden, dan ziet de achterkant er precies zo uit (op het amerikaanse naamplaatje na dan).
Dit is de achterbumper die ik nu heb! Moet dus alleen nog gespoten worden, dan ziet de achterkant er precies zo uit (op het amerikaanse naamplaatje na dan).
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T spuitwerk

Bericht door kevin1990 »

Haha en heeft der zelfs 2. Zoveel materiaal is het niet...
Tja die stab eindjes zijn niet ideaal maar gaan eigenlijk ook niet zo vaak kapot. Tenzij je zoiets als jou hebt.
Die kogels kunnen wel vervelend zijn ja als die vast zit in die bus van het subframe...
Maar je lapt 'm weer aardig op dus. Nice!
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - helemaal

Bericht door marksanne »

Het is weer zover. Panne! Alweer! Of wacht nee... niet alweer. En niet echt panne ook.

Afgelopen maandag reed ik richting Belgie en ineens hoorde ik bij een stevigere stuurbeweging naar links of rechts en/of bij een flinke hobbel een stevige metalen ‘kloenk’. Omdat ‘ie verder niet raar stuurde of naar een kant trok maakte ik me niet direct zorgen. Na inspectie de volgende dag blijkt dat een kogel van het linker stabilisatorstangetje aan de achterzijde van de spoorstang compleet klaar was.

Die is gisteren vervangen. Weer 15 euro armer.

KM stand: 270005

Een half jaar terug heb ik er een 'nieuw' subframe ondergezet. De originele was hier en daar erg krokant en niet meer zo veilig. Een subframe gescoord via een sloopbedrijf, laten stralen en poedercoaten. Waarschijnlijk het mooiste onderdeel aan de onderzijde van de auto :) Kosten totaal: 250 euro.

Ander puntje van aandacht is een wat stevig olieverbruik. De motor zelf is kurkdroog aan de buitenkant, en als je de waardes op de obd scanner uitleest lijkt alles ook in goede staat maar toch verbruikt 'ie olie. Na wat googelen blijkt dat de pcv (carterontluchting) dikwijls de schuldige is. Door bovenmatige druk wordt de olie fijntjes langs de zuigerveren geperst met verbranding als resultaat. Een nieuw pcv + slangetje (voor de zekerheid) en 20 euro verder.

Montage schijnt een enorme klus te zijn helaas, even moed verzamelen dus.

Had ik al verteld dat ik behoorlijk in m’n nopjes ben met de Mazda?! Binnenkort ook gave 18” zomerwielen eronder en een makeover aan de zijkanten met MPS sideskirts.
Bijlagen
wielen01.JPG
wielen02.JPG
wielen03.JPG
wielen04.JPG
wielen05.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - helemaal

Bericht door Uray25 »

Nice !!!
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - helemaal

Bericht door foks »

sjiek zeg., doe je dan ook nog blanke lak of vernis of weet ik wat er overheen ?
nou de soort reparatiedelen hebben wel een onwerkelijk lage prijs als ik zo lees.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - helemaal

Bericht door marksanne »

Klopt Erik! Er zitten een paar lagen blanke lak op ter bescherming!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - mooi

Bericht door marksanne »

Sinds een aantal weken zitten de verse Team Dynamic 18 duimers met nog versere Dunlop 225/40 banden onder de Mazda. Wat staat dat breeeeed! De ET waarde is 25 en dat merk je... Net te breed eigenlijk want bij stevig inveren raakt de band de achterwielkastranden. Die waren toch al niet geweldig, net als bij de galantjes een typisch kwaaltje bij de 6, dus ik dacht: weg ermee. De haakse slijper erin en heel die rand naar binnen is weg. Om de breedte (vooral voor) iets op te vangen heb ik een paar prachtige stukjes rubber geplakt en naast dat het fabrieks-look heeft, heft het dus de iets uitstekende banden aan de voorzijde op.

Als de MPS sideskirts en de Mazdaspeed achterbumper eropzitten is het helemaal een dikke bak! Even geduld tot PandaParts de boel gespoten heeft! Komende week de carterontluchterklep vervangen dan hoop ik ook van het olieverbruik af te zijn. Het is natuurlijk geen Galant, maar ik vind het toch ook echt een tof ding, had ik dat al gezegd!?
Bijlagen
IMG_20180716_104739.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - mooi

Bericht door foks »

18 duimers :wha:

maar het staat geweldig :yes:
zeker als je het voor elkaar krijgt om het ook nog in te laten veren.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - DLRs

Bericht door marksanne »

Gisterenavond een uurtje zitten knutselen met lampjes. Wat is dat toch... auto's, mannen en lampjes. Ik weet het niet, maar ik weet wel dat dit setje DRLs 'm fantastisch staan en... en gigantische bak licht geven!

Ik had al een paar dingen geprobeerd, maar dat zag er niet 'echt' genoeg uit. Deze echter... die kunnen er goed mee door. Bijna perfecte pasvorm. Het maakt de auto net even een klein beetje moderner, het smoelt goed en als ik weer 'ns haast heb (of gewoonweg door wil rijden op de 3e baan) dan ziet men me nu zeker goed aankomen in de achteruitrijspiegel!

De lampjes gaan aan zodra ik de auto op ACC stand zet en gaan niet uit bij stads/dim/grootlicht. Ik weet niet zeker of dat mag, maar voor APK en voor eventuele service-doeleinden heb ik er een stekkerverbinding opgezet.

Voor wie het leuk vindt, dit zijn ze: [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
mazda6-gen1-drl03.jpg
mazda6-gen1-drl02.jpg
mazda6-gen1-drl04.jpg
Ik kreeg op mijn zeer hippe OnePlus 6 telefoon (erg goede camera) met geen mogelijkheid de felheid van de lampjes gereduceerd tot de streepjes die het zijn. wow!
Ik kreeg op mijn zeer hippe OnePlus 6 telefoon (erg goede camera) met geen mogelijkheid de felheid van de lampjes gereduceerd tot de streepjes die het zijn. wow!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - DLRs

Bericht door Integra »

Het mag dus niet :P wel mag je ze gedimd laten branden in combi met dimlicht. Het is dan stadslicht en daar mag je er 4 van hebben ;) hier zijn kitjes voor. ACC aan, DRL aan. Licht aan DRL dimt.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - uitlaat

Bericht door marksanne »

Een paar weken terug eindelijk de carterontluchterklep vervangen. Vooralsnog lijkt het olieverbruik inderdaad gereduceerd tot nul! Maar ik heb pas 1000 km ermee gereden sindsdien, dus iets meer kms geeft een iets eerlijker beeld. Het werk om de klep te vervangen viel me veel meer mee dan wat ik had verwacht. Een uurtje of 3 tot 4 kostte het. Het lastigste is het plastic ringetje loskrijgen van de originele klep, welke de klep vergrendeld. Met veel geduld en wat geluk bleef 'ie heel maar ik zou iedereen aanraden dit ringetje mee te bestellen.

Gisteren eindelijk de achterbumper die al een maand in de woonkamer stond gemonteerd. Blijkt het toch niet precies het model bumper te zijn welke ik voor ogen had... Oeps.

Terwijl ik ermee.bezig was viel me op hoe de rechter einddemper laag bij de grond hing. En ik had ook eergisteren voor het eerst een zachte brom gehoord die me al deed vermoeden van een uitlaatlek. Ik pakte de einddemper vast en na twee keer op en neer bewegen had ik 'm in mijn handen. Afgebroken bij de flens EN de ophangbeugel was losgeroest.

Snel een aanvraag geplaatst op de onderdelenlijn (nog geen reactie overigens). Ik dacht, met 1 demper ipv 2 zal vast wel kunnen, hooguit iets meer gebrom. Nou.... Ik schaamde me kapot de 1km rit naar het winkelcentrum. Daar moest snel iets tijdelijks aan worden gedaan. Snel een rond plaatje ijzer gemaakt en op uitlaat gelast met een paar tijdelijke lasjes tot ik een vervangende einddemper heb. De rust is weer terug in ieder geval :)
Bijlagen
15451589006290.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - uitlaat

Bericht door Uray25 »

Ach, met jou las kunsten tegenwoordig... Enne, het blijven Jappanners...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - harde knal op de A12

Bericht door marksanne »

Twee weken terug rij ik over de A12 terug naar huis, een stapel zomerwielen achterin van de Swift (juist gewisseld) toen ik ineens een gigantische knal hoorde. Een vuistgrote klomp puin zag ik net voordat ik eroverheen reed. En dus te laat. De knal was gigantisch, ik wist zeker dat er iets stuk zou zijn. En aan de trilling in de auto en is het stuur dacht ik direct een (zeer) lekke band of misschien zelfs wel een aandrijfas die geraakt en krom was.

Meteen de afslag reeuwijk genomen en op de parkeerplaats van de tennisvereniging de auto opgekrikt en gekeken. Gelukkig bleek het 'slechts' een een de binnenzijde platgeslagen velg te zijn. Dat moest weer een ritje naar de velgenrichtspecialst worden... Helaas bleek vd Wouden in Waddinxveen gesloten te zijn tijdens de feestdagenperiode dus ik heb 1 dag rondgereden op het thuiskomertje.

Jongens... Wat rijdt dat beroerd. En wat ziet het er verschrikkelijk uit! Geel??! Really??! Moest dat echt Mazda... Het lijkt wel een 2CV.

De volgende dag de zomerset er maar weer onder gezet. Gezien de andere ET waarde en totaal andere look van die wielen heb ik dus de hele set maar gewisseld.

Intussen is de velg weer gericht en zit de winterset weer onder de auto. Kosten voor het richten en balanceren waren 100 euro.

Een paar plaatjes:
Bijlagen
Dat is toch echt een heeeel klein wieltje en bandje!
Dat is toch echt een heeeel klein wieltje en bandje!
Lekker plat
Lekker plat
Mijn hemel wat lelijk
Mijn hemel wat lelijk
Stukje beter... Mocht het ooit nodig zijn.
Stukje beter... Mocht het ooit nodig zijn.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - harde knal op de A12

Bericht door foks »

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAhhhhhhh !!!!
lekker zeg. Heb je nog geluk dat je niet de weg af vliegt .
Dat die velg nog gered kan worden is ook wel bijzonder , ik had het niet eens meer gevraagd maar kennelijk zitten er echte vaklui.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - harde knal op de A12

Bericht door menno3x8g »

Pech en mooi dat ie gerepareerd kon worden.
Het modden van een reservewiel is nieuw voor mij ;) .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - harde knal op de A12

Bericht door Galant-gti-2.0 »

Zo dan! Dit topic een beetje gemist, maar wat een berg werk ben je hier weer aan het verrichten! Geweldig om te lezen.

Af en toe lijkt het een beetje op de stijl van 'kenny' van het oude forum. Hij was altijd alles aan het modden aan zijn 8g, en geweldige verhalen altijd erover. Jij lijkt een beetje op dezelfde tour, haha.



Persoonlijk niet echt mijn auto, niet uniek genoeg qua uitstraling. Desalniettemin alsnog petje af voor jouw gedane werk eraan! En hij ziet er in ieder geval al een heel stuk beter uit, dan toen je hem net kocht :)
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - poetsklaar!

Bericht door marksanne »

Nog maar net bijgekomen van de camperombouw, meteen door de Mazda maar 'ns wat liefde geven. Ik heb 'm in die 2 jaar ofzo misschien 2x gewassen, en een aantal keer door de carwash, maar jongens... Wat voelde die lak aan als schuurpapier! Niet normaal.

Dus: gisterenavond gewassen, begonnen met kleien, vanmorgen (erg) vroeg doorgegaan met kleien, en wow! Dat was zo hard nodig. Eindelijk weer een schoon huidje. Daarna weer gewassen en tenslotte gewaxed. De voorruit in de rainX, de banden in de Meguirs endurance black gel. Hij ziet er weer toonbaar uit en... hij voelt zo zacht! Een echte poetsbeurt met een machine zou het nog een hele klap mooier maken, maar dat heb ik niet en kan ik niet. Misschien Cees 'ns lief aankijken (en wat flappen toestoppen ofzo ;)).
15593777785880.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - poetsklaar!

Bericht door foks »

pff, ga snel door de modder rijden ofzo, dat kan toch zo niet ;)
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - APK okee

Bericht door marksanne »

Afgelopen weekend heb ik een lekker kleurtje gekregen, vooral in m'n gezicht. Nee... Ondanks het mooie weer was het niet (alleen) van de zon, maar goeddeels van een paar uur lassen! Ik lag anderhalve week terug al even onder de mazda, pulkte aan wat stukjes roest en voor ik het wist zat er een vuistgroot gat in de bodem...

Dat zou onmogelijk APK okee zijn en terwijl ik de boel verder inspecteerde kwam ik nog meer rottigheid tegen. Laswerk aan de winkel dus. Twee stukken van 20x12cm bodemplaat vervangen en 1 dorpeldeel van 6x20cm. Krokant is een understatement!

Als ik zou willen zou ik nog wel een weekendje door kunnen halen om alles weer hard en vers te maken, maar dat komt volgend jaar wel weer. Dan pak ik opnieuw een lekker kleurtje mee van het laswerk. Veelal zonder laskap, oogjes dicht en lasje voor lasje de boel voorzichtig aan elkaar bakken, het goede metaal is meestal niet erg dik, dus lekker lange rupsen leggen is er niet bij.

Vandaag probleemloos door de APK gerold. Dat dan weer wel.

287000km op de teller en tsja, eigenlijk verder een probleemloze auto. Dus ik hou 'm lekker aan als daily. Aankomend weekend ga ik eindelijk de Mazda 6 MPS sideskirts met deurverbreder-stukken monteren! Whoohoo! Twee jaar na dato...
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - APK okee

Bericht door Xenon »

Joh, haal toch even een automatische lashelm. Ik heb zelf een El-cheapo van een paar tientjes. Zooo fijn en je kunt ook nog mooi meekijken naar het betere bak- en braadwerk. Je ogen moeten nog even mee, gok ik? Bij een goeie spark houden je oogleden t echt niet. Tsja, Japanners he. Die deuren vallen er nog eerder uit dan dat de techniek je toedeloe zegt. En die roest... Wat wil je in een land waar bij een eerste sneeuwvlok op 10km hoogte meteen 1200 Ton pekel de weg op wordt gemikt? Maar mooi dat ie weer n jaartje heeft bijgetekend!
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - APK okee

Bericht door marksanne »

Ik heb 2 van die automatische lashelmen Menno :)
Maar in sommige hoeken liggend is het toch lastig. Het is overdreven hoe men hier strooit inderdaad, maar deze Mazda's staan wel bekend om een krokant korstje.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - APK okee

Bericht door Xenon »

:wha: Menno... :bye
Ja, ik kom teweinig online hier. :emo:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - APK okee

Bericht door marksanne »

Ik bedoel Vincent, VINCENT, VINCENT!!!
Sorry!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - APK okee

Bericht door Xenon »

Ach... Is de leeftijd... :yes: Kan 't weten... :yes: Daar is geen sorry voor nodig, Leon. :P :++:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - MPS skirts erop

Bericht door marksanne »

Afgelopen zaterdag een dagje (!) bezig geweest de MPS skirts te monteren.
"Hoe kan een paar stukken plastic bevestigen bijna een volle dag werk zijn!?"
Het begint met het lastige punt dat de MPS voorschermen breder en anders gevormd zijn dan de normale 6 zijschermen. Daardoor sluit de skirt onderaan totaal niet aan. Hmmm... Origineel houden van de skirts of aanpassen zodat het wel past? Het werd dat laatste. Waarom niet ook. Ik wil (nou...) geen MPS, alleen de looks!

Dus aan de slag met het verfpistool en het plastic de juiste vorm en curves gegeven.

Daarna de positie van de 10 plastic klikpinnen in het metaal meten, boren, behandelen tegen roest, en dan eindelijk... monteren! Een extra schroefje en wat Womi spoilerkit op de plekken waar ik de aanpassing moest doen et voila. Alsof het zo hoort!

En dat keer twee. En daarna die extra stukken op de deuren. Kit en dubbelzijdig 3M automotive tape zorgen dat het blijft zitten! Getest met 'iets' harder dan wettelijk toegestaan (een uurtje of 2 lang,even wat tijd inhalen) en bijkbaar zit het als een huis allemaal.
Bijlagen
mazda-6-mark-mps-small.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - MPS skirts erop

Bericht door menno3x8g »

Ziet er goed uit Mark, minder kaal ;) .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - MPS skirts erop

Bericht door Galant-gti-2.0 »

Wat steek je er weer werk in, en wat wordt de auto weer super stoer en netjes. Allesbehalve een standaard mazda, en het is doorgaans ook niet echt mijn merk. Maar deze wordt wel erg netjes!!
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Gebruikersavatar
Ran-DiZzle
Berichten: 789
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:54
Provincie: Flevoland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - MPS skirts erop

Bericht door Ran-DiZzle »

EINDELIJK! Ziet er gelijk totaal anders uit!
//// ////GALANT AUTO SOCIETY CHAPTER NETHERLANDS//// ////
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - vers stuurhuis

Bericht door marksanne »

Vanavond een vers stuurhuis op de Mazda gezet. De oude (ik vermoed originele) met 299000 km ervaring piepte en kraakte en was duidelijk aan z'n eindje. Gelukkig zijn vervangende stuurhuizen makkelijk te krijgen en deze was 5 jaar jonger en had pas 110.000km ervaring. Subframe een stukje laten zakken was genoeg om redelijk eenvoudig de boel om te wisselen. Meeste werk zat nog in de stuurkogels en de vervangingdelen L en R die je in het stuurhuis monteert over te zetten (die waren nog geen 2 jaar terug nog compleet vernieuwd). Dus die waren de moeite waar om te zetten en daarmee zou de uitlijning ook nagenoeg identiek moeten zijn. Klopt. Nagenoeg. Prima mee te rijden, maar toch voor het mooie even uit laten lijnen volgende week. Weer mooi strak en kraakloos sturen voor een uurtje of 3 werk en 60 euro plus wat ATF.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - schokbrekers en remmen

Bericht door marksanne »

Intussen ruim 304.000km op de teller.
Tijd voor wat verversing:

- nieuwe remmerij achter (zat compleet vast)
- nieuwe originele mazda schokbrekers achter
- nieuwe gasveren voor de hatchbackklep

Kan weer even mee!

De remmerij merk ik niet veel van, maar de nieuwe achterschokbrekers.... wow! Wat een genot. Degene die ik er onderuithaalde waren nog de orginele uit 2002... niet best meer zoals je ook op de plaatjes kunt zien :)
Bijlagen
mazda6-brake.jpg
mazda6-shock-old.jpg
mazda6-shock-oldnew.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - schokbrekers en remmen

Bericht door Yeti »

Bij mijn 2G mazda 6 zaten ook altijd de achterste klauwen vast. Nadat ik Castrol red rubber grease gebruikte voor de pennen een stuk minder last van gehad.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Plaats reactie

Terug naar “Kletsen / off-topic / fun / flauwekul”