Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - exit

Post hier je fun, ga volledig off-topic of klets erop los tot je een ons weegt!
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 Sport - exit

Bericht door marksanne »

Ik had het al een poosje in mijn hoofd... Een gewone 'standaardauto' waar iedereen in NL en Europa wel iets mee kan, mocht je onderweg een keer stranden (hoe klein die kans ook is met een jap).

Maar ik had natuurlijk eisen, wensen, voorkeuren en budget in gedachten.
De keuze viel eigenlijk al snel op een Mazda 6 van de eerste generatie (2002-2007). De tweede en derde generatie 6 vind ik absoluut mooie auto's, maar van die eerste 6 is met een beetje fantasie ook best een leuk ding van te maken maar wel stukken voordeliger!

En toen kwamen de eisen:
DE MOTOR:
De 1.8 motor valt af (net te weinig fut, ik kende de 2.0L van mijn achterbuurman en met minder dan dat lijkt het me niet geweldig) plus de 2002-2003 1.8 motoren hebben kans op serieus oververbruik, dus het wordt: 2.0L / 2.3L / 2.3 MPS

Oeh... die MPS heeft een 260PK blokkie en die hele bodykit/styling is ontzettend lekker!
Maarja... dan zit ik toch weer in een auto die weer net niet 'lekker standaard' is... met een hoop extra toeters en bellen die toch aandacht, onderhoud en dus tijd en kosten vergen.
Niet doen Mark... Hou het 'gewoon' bij een 2.0 of 2.3L

DE UITVOERING:
De 6 is er in sedan, hatchback en station. De sedan (zoals mijn achterbuurman heeft) is precies even dramatisch als de Galant sedan: als je iets groots wil vervoeren zit je te klooien. De stationuitvoering vind ik niet mooi dus... het MOEST een hatchback worden.
En het interieur moest eigenlijk zwart leer zijn. De stoffen versies zijn niet bepaald mooi te noemen vind ik.

DE KLEUR:
Sterke voorkeur voor een zwarte!
Eventueel een witte.
Als het niet anders kan een grijze.

ZOEKEN
Het heeft maanden geduurd voor ik er een tegenkwam die aan alle eisen/wensen voldeed. En ik had geen haast. Had. Want de APK verloopdatum van de Galant begon toch wel erg in de buurt te komen... En daar zit laswerk aan, waar ik niet op tijd klaar mee ben. Maar verdraaid, deze week zie ik een perfecte kandidaat op marktplaats voorbijkomen. Eerste eigenaar, zwart, 2.3L sportversie, zwart, leer, APK tot juli 2018. Alleen... in Veendam! Nouja, met de trein dan maar, als het wat is, dan neem ik 'm meteen mee. Het OV bevestigde nogmaals hoe fijn een auto is, dankzij een vertraging, waardoor die wereldreis van Gouda naar Veendam nog langer duurde. Anyway: de verkoper pikte me in de 6 op bij het treinsstation in Veendam en ik heb een ruime proefrit gemaakt. Rijdt prima, weinig op aan te merken, beetje een trilling bij specifieke snelheid en heel lichtje trekkend naar rechts (dus uitlijnen en balanceren). Verder een kurkdroog blok, loopt goed. Heeft met 256000km wel de nodige ervaring, maar ach... ik neem de gok!

Probleemloos naar huis ermee, goed 2 uur durend testritje en meteen met de buurman even de boel uitgelezen (hij heeft profi uitleesapparatuur) en technisch gechecked: all good! Indicatoren van motorslijtage (zoals extra brandstofinspuiting ter compensatie van slijtage) waren vrijwel nihil, dus het blokje lijkt in goede staat! Enige puntje is een storing op de stuurhoeksensor (C1956). De sensor geeft duidelijk wel waardes door, maar de 0-stand van het stuur geeft geen 0-stand als waarde. Dit kan misschien met een her-kalibratie al opgelost zijn, maar ik merk er niets van, dus echt zorgen of haast heeft het niet.

OPTIES:
Deze 6 is voorzien van alle denkbare opties volgens mij:
Achterbank neerklapbaar (mooi systeem ook, superplatte laadruimte met die grote 5e deur!)
Achterruitverwarming
Airbags rondom
Airco/climate control
Audio/CruiseControl bediening op het stuur
Bekerhouders (echt overal!)
Voorstoelen electrisch verstelbaar & verwarmd
Boordcomputer
Buitenspiegels in carrosseriekleur, verwarmd, electrisch verstelbaar
Centrale deurvergrendeling afstandbediend
Cruise control
DSC (soort aanvulling op het traction control systeem)
Elektrisch bedienbare ramen voor & achter (fabrieksgetint)
Lichtmetalen velgen (17')
Lederen interieur
Mistlampen voor
Radio/CD speler met 1-slot 6-CD wissellaar
Bose speakers (7 schijnbaar, hoewel ik nr 7 nog niet gevonden heb)
Xenon verlichting (af-fabriek)
Trekhaak

Kortom: echt wel heel veel auto!

MINPUNTEN:
- de wielkastranden zijn ooit al eens aangepakt, ik vermoed 'on-the-cheap'. Het ziet er nu nog best strak uit, maar hoe lang... ik ga voor de zekerheid een berg anti-corrosiespul aan de binnenkant inspuiten en aan de buitenkant (in de wielkastrand) de boel ook afkitten en afdichten met een paar beschermde tectyl-achtige blubber.
- het stuur heeft een enorme slijlageplek bovenop, echt lelijk. een frisser stuurtje is intussen via eBay duitsland onderweg :)
- de oliepeilstok heeft geen 'oog' meer en is dus lastig te 'lezen'
- het rubber van de bestuurderdeur is stuk (nieuwe bestellen van de week)
- beetje tam uiterlijk, maar daar is wat aan te doen:
* subtiel achterspoilertje (besteld)
* de koplampen krijgen een make-over (ik ga ze in MPS stijl maken -dat wat chroom is wordt zwart) en het oranje-knipperlicht vervangen, lekker alles fris helder)
* de grille vind ik wat gewoontjes (ik heb een sportgrilletje besteld via Marktplaats)
* de achterlichten (lexus look) vind ik echt afschuwelijk (een setje aftermarket besteld die een beetje in de richting gaan van de Gen2 Mazda 6 achterlichten) (reeds besteld)
* de voorbumper krijgt een klein lipje (had ik al liggen)
* sideskirts (besteld via eBay Duitsland)
* het lederen pookhoesje heeft een gaatje (nieuwe besteld via Ali)
* mooie instaplijsten met Mazda 6 logo gestanst (besteld via Ali)
* setje HEKO donkergesmokete zijwindschermen rondom (besteld via Laudorshop.nl) (echt... hoe kun je zonder?! ik zat gisteren in de auto met het interieur/radio te klooien, het regende, en de ramen konden niet eens op een kiertje zonder dat het kletsnat werd! dus ramen richt en dan beslaan de ramen en wordt het benauwd in de auto!)
* er zit geen angel-eyes/DRL verlichting op en op de snelweg hebben ze op de linkerbaan daardoor blijkbaar niet in de gaten dat de fijne 166PK motor van de 6 geen te onderschatten auto is... ze piepen geregeld nog even voor met hun Clio of ander erbarmelijk spul waardoor ik in de ankers moet... (ben ik in de Galant niet meer gewend)
* een paar mooie wielen zouden 'm daarna echt afmaken, maar dat kost toch altijd serieus geld, ik wacht nog even tot ik wat meer een band heb met de 6 :)

- Een flinke poetsbeurt is ook hard nodig, sjonge jonge... er is echt nog even een lap over/doorheengehaald voor de verkoop, maar om 'm echt lekker fris te krijgen en mooi te laten glimmen gaat er wel een flinke dag/weekend werk inzitten!

Ik heb nog maar 1 foto gemaakt, dit is 'm!
mazda6-schuinvoor.jpg
En dit zou een beetje de richting zijn die ik zou willen, hoewel een MPS motorkap een moeilijke opgave zal zijn (ik kan er in ieder geval nog geen een vinden):
1_IMG_20160531_081818.jpg
Ik zit met de radio te stoeien om er een AUX ingang op te krijgen, hopelijk is met deze versie iets mogelijk, maar ik zie eigenlijk weinig opties op dit moment, misschien dat de Mazda6Forum-mensen iets kunnen vertellen (ze hebben daar geen foto-upload functie, dus zwaar klote, als je al een topic met foto's treft is de helft of meer vaak al niet meer te zien door die externe pokkesites).

Kleurcode zwart: Black Mica (16W)
Bijlagen
mazda6-radio1.JPG
mazda6-radio2.JPG
koplamp.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 S-VT

Bericht door kevin1990 »

Mark! De mps heeft ook een 2.3l geen 2.5 haha de volgende generatie heeft een 2.5l 4cilinder. Mps motorkap is schitterend maar weegt denk ik het dubbele met de motorkap die er nu op ligt! Waarom die zo zwaar is geen idee. Was het die auto waar je het pas over had?
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 S-VT

Bericht door marksanne »

kevin1990 schreef:Mark! De mps heeft ook een 2.3l geen 2.5 haha de volgende generatie heeft een 2.5l 4cilinder. Mps motorkap is schitterend maar weegt denk ik het dubbele met de motorkap die er nu op ligt! Waarom die zo zwaar is geen idee. Was het die auto waar je het pas over had?
Oh oeps! :) Ik dacht dat deze MPS al een 2.5 was, heb me er (bewust!) afzijdig van gehouden om maar niet teveel verlangens te krijgen :)

Klopt Kevin! Dit is die Mazda waar je een deel van in de computers kon terugvinden. Lijkt dat de eigenaar ergens rond 2013 van Mazda dealer is gewisseld volgens de stempels in het boekje. Het laatste jaar heeft de auto 500km gelopen zie ik.

Gisteren op de lift even ook goed vanonder bekeken. Zit wel een vrij verse laag tectyl op het subframe, zal dus wel roestig zijn, maar al kloppend en hamerend lijkt het allemaal nog stevig. En weer mooi zwart :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 S-VT

Bericht door kevin1990 »

Oké mooi. Ja roesten doen ze allemaal beetje maar ze zijn wel hard en dat is denk ik het belangrijkste. Ik wacht af tot je zilveren race monster op mp staat haha. New grapje.
Je hebt wel een mooi exemplaar denk ik.
En sowieso de svt is wel erg lekker. Pakt vlot op en sportieve motor.
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 S-VT

Bericht door nilz »

Nette bak! Maat van me heeft ook een 2.0L SVT, rijdt lekker. Ik had zelf bijna een 2.3L station gekocht, maar al onderweg naar de auto werd ik gebeld dat hij al verkocht was...

Ben nu ook wel weer gelukkig met de Galant; die had ik weg moeten doen als ik een andere auto had gekocht.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 S-VT

Bericht door Twain »

cool

ik heb ook nog naar de 6 gekeken voordat ik een volvo kocht, marianne vindt het een machtig mooie auto.
die body kit versie doet me heel erg denken aan een calibra :)

LEUK!
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 S-VT

Bericht door cvw »

Veel plezier met de M6 Mark. Het is een mooie machine met een lekker blok onder de kap.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 S-VT

Bericht door marksanne »

Eerst modificatie is een feit :)

De koplampen aangepast van chroom naar (Facelift/MPS-versie) zwart!
m6-headlights-mps-conversion01.JPG
m6-headlights-mps-conversion02.JPG
m6-headlights-mps-conversion03.JPG
m6-headlights-mps-conversion04.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Peke
Berichten: 76
Lid geworden op: 17 jun 2016, 21:46
Provincie: Groningen

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 S-VT

Bericht door Peke »

[External Link Removed for Guests]

Hier hebben wij een paar jaar in gereden, op zich een fijne auto maar beide voorwiellagers en stabilisatierubbers waren stuk binnen de 100000km.
En pas op met roest, das een erfenis van het huwelijk met Ford toendertijd.

2.0SVT met 6 bak. Als ik me niet vergis zowaar een Ford motor.
Mitsubishi Galant 2.5 V6 Avance Wagon '00
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 S-VT

Bericht door marksanne »

Done!

Wat een klap beter. Dat 'goedkope' chroom is weg en vervangen door strak zwart.
Ik weet nu al wat ik vanavond ook een kleurtje ga geven :)
m6-headlights-mps-conversion05.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 S-VT

Bericht door Uray25 »

Dat andere Chromen deel ?!
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 S-VT

Bericht door marksanne »

Vanavond weer wat verder gegaan. Dat bling-bling chroom in de grille overgespoten:
Mazda-6-restyle-blackfront.jpg
En daarna een subtiel lipje onder de bumper geplaatst:
Mazda-6-restyle-lip.jpg
Bijlagen
Mazda-6-restyle-lip2.jpg
Mazda-6-restyle-lip3.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 S-VT

Bericht door marksanne »

Oops I did it again... kom ik ineens in europa een US versie Sport achterbumper tegen die ik zo mooi vind... In Italie. Ach... dat moet dan maar! Vrij zeldzaam stukje Mazda 6 :)

Zo ziet die bumper eruit (en deze heeft ook de achterlichten die ik besteld heb toevallig):
US sport rear bumper with aftermarket tail lights black.jpg
Ten opzichte van wat er nu onder hangt (en waar een deuk inzit):
mazda6-04.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door marksanne »

Jammer! Het ebay bedrijf uit (nota bene!) Italie waar ik de bumper had besteld heeft me een bericht gestuurd dat ze 'm niet meer hebben. Dat wordt best lastig om dat bumpertje te vinden vrees ik...

Vanavond een bluetooth audio-module op de fabrieksradio aangesloten ([External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;). Moest wel eerst een soldeer-bruggetje maken in de radio ergens op de printplaat, maar da's niet bepaald moeilijk gelukkig.

Nu kan ik fijn bluetooth audio streamen en de navigatie-stem van google maps of 'm als carkit gebruiken (een microfoon zit er ook bij). De 7 Bose speakers doen behoorlijk hun werk! Echt een leuk geluid voor een fabriekssysteem!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door kevin1990 »

Man man man je maakt der in een week een nieuw van. Lip erg mooi. Die achterlichten hebben wat weg van het type mazda 3 van 2009. Apart. En die achterbumper heb ik wel eens ergens gezien op een auto... Niet gewon de svt bumper van de duurste uitvoering ofzo? Die yatour ken ik. Ideale dingen ze hebben ze ook voor andere merken zoals alfa enzo. Bose van mazda vind ik zelf erg goed werken! Als je kijkt hoe oud de auto is. Daarna meer voorkeur voor Rock fort van mitsubishi zoals de outlander alleen met de nieuwste systemen is Bose toch echt geweldig! Hoop dat die je blijft bevallen.
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door kevin1990 »

En die foto van die bumper. Ik zie mazda speed achterop staan. Volgens mij is dat daar mps...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door marksanne »

Klopt Kevin! In de VS noemen ze de MPS modellen Mazdaspeed heb ik intussen geleerd :)
De meest sportieve uitvoeringen van Mazda komen in de Mazdaspeed lijn terecht blijkbaar.

Hetzelfde heb ik bij MX-5 'Miata' modellen gezien (wellicht ken je de waanzinnige Miata ombouw naar LS3 V8 op youtube door Tom van Tom's Turbo Garage? Die gast heeft overigens ook een schitterende 6G Galant VR4 waar ie op dit moment weer mee aan het sleutelen is).
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door marksanne »

Interieur- en luchtfilter vervangen, kentekenplaathouder achterzijde vervangen.
Nieuw deurrubber, oliepeilstok en achterruitenwisser-afdekkapje bij de mazda dealer besteld. Morgen binnen dan ik weer doorrrrrr.

Vanavond (als het droog is) de bougies en bougiekabels vervangen (preventief) en olie + oliefilter (wel raar, het is zo'n oliefiltertje zonder metalen behuizing, dus alleen het binnenwerk van een oliefilter eigenlijk, ben ik niet gewend :))

Als het meezit komt vandaag ook het versere stuurtje binnen, dus dan gaat die er ook meteen in.

Kosten tot dusver:
- filters, bougies, bougiekabels, kentekenplaathouder: 115 euro
- lipje: 20 euro
- peilstok, deurrubber, dopje: 75 euro
- stuurtje: 50 euro
- MPS sideskirts: 200 euro
- Yatour bluetooth adapter: 95 euro

Nog te ontvangen:
- achterlichten: 200 euro
- achterspoiler 60 euro
- nieuw pookhoesje: 5 euro
- sportgrille: 30 euro
- sport logo grille: 10 euro
- instaplijsten: 15 euro
- DRL: 15 euro
- zijwindschermen (4 deuren) 40 euro
Totaal: 930 euro om 'm een beetje meer in mijn straatje qua look & feel te krijgen.
Ach... de aanschafprijs was dermate zacht dat dit er wel vanaf kan :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door marksanne »

Lunchpauze = stuurwissel :)
stuur-oud-nieuw.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door MD »

Lekker bezig !!
Na deze upgrade is het klaar hoor, je bent me iets te fanatiek met de mazda ;)
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door kevin1990 »

Heb ik wel wat over gehoord ja van de mx5.
Je neemt hem gelijk goed onderhanden ook zeg haha geld moet rollen.
Ja der zijn eigenlijk bijna geen types met inzetfilters. Lf01 of l321 aan het begin als ik me niet vergis als het origineel is?

De gtm modellen hebben volgens mij ook een dikkere bumper dacht ik. Ook wel moeilijk aan te komen...

Maar je maakt der in een zeer korte tijd wel totaal iets anders van haha
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door marksanne »

Wauw! Die gasten uit de UK zijn snel met opsturen zeg! De MPS side skirts + deurstukken zijn binnen. Toevallig al in zwart, maar er zitten wat lelijke plekken op, dus ik ga ze eerst strakmaken, spuiten en dan pas monteren.

Vandaag ook bij de dealer de peilstok, deurrubber en afdekkapje opgehaald en natuurlijk meteen even eropgezet. 5 minuten werk tenslotte. Een bruikbare oliepijlstok is wel handig, want er zat maar net genoeg in om de 'minimum' lijn te halen. Was met de kapotte oliepijlstok lastig te zien, dat ding kon je een stuk dieper doorduwen :)
MPS-skirts.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door Twain »

Hoef jij niet te werken ofzo, je hebt er aardig de vaart in :D
Awesomeness = Verveling x Talent
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door kevin1990 »

Het is nog erger. Tijd en geld...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door Twain »

op een bepaalde leeftijd lijkt dat geld vanzelf binnen te komen... maar tijd :(
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door marksanne »

Tijd is vooral de beperkende factor... ik had vandaag de tijd/keuze uit 3 dingen:

1. skirts strakmaken en spuiten (vanmorgen vroeg een halve liter Standox profi verf in kleurcode 16W gehaald)
2. de galant die al een week op een brug staat gaan lassen zodat ik in ieder geval het meest beroerde klusje van dat ding af heb
3. een vriendin helpen haar achtertuin aan te passen (wat sloopwerk + aanpassing aan straatwerk + beetje crea-bea doen)

Het werd dus nr.3: het weer was er goed voor, meisje blij, en met een paar prachtige nieuwe canadian deck chairs zal het ook goed toeven zijn op een mooie nazomeravond ;)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door Integra »

Goed werk! Wat veranderd een wagen dan snel he? :o
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T

Bericht door menno3x8g »

Ja, dat moest er natuurlijk een keer van komen: ik licht mijn hielen en de heren gaan 'vreemd' ;) .
Moet ook wel zeggen dat ik een beetje jaloers ben op het 'autovuur' van de heer MS die blijkbaar met een gedegen Japanner weer flink is op te stoken. Ooit bezitte ik een 626 station comprex. Niet stuk te krijgen. Edoch wel ingeruild voor een Galant natuurlijk. Nu lijkt het de verkeerde kant op te gaan. Eens ff kijken in het VR2 topic, doet ie het nog ... ?

Aha, dat komt dus toch nog goed!
Toffe mods Mark!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - achterlich

Bericht door marksanne »

Eindelijk! Het in mijn ogen meest lelijke van de Mazda 6 is vandaag vervangen!
Het moest van ver komen en wat een berg werk was het om ze in bouwen, maar... het doel heiligt de middelen. De nieuwe achterlichten zitten erin!

Het probleem bleek al snel dat de aansluiting van de aftermarket lampenset niet plug en play is met de originele stekkers van de Mazda. Wellicht omdat ze uit de VS komen? Ik vind het twijfelachtig maar ok... dus dat werd even uitvogelen welk pinnetje wat aanstuurde en daarna solderen aan de originele kabels, uiteraard zonder de originele stekkers te vervangen, gewoon een paar mm kabel blootgemaakt > solderen > tape erom. Ideaal? Echt niet! Maar ja, ik heb geen contra-stekker voor de pluggen die bijgeleverd waren, noch contra-pluggen voor de originele Mazda stekkers, dus dan maar dit.
Mazda6-gen1-taillights-04.JPG
De units zitten deels op de auto, deels op de achterklep.
En toen kwam het volgende probleem:
In de achterklep pasten net niet!
Echt een stukje van een 2 cm metaal zit in de weg. Aan de binnenzijde van de achterklep. Dus de haakse slijper erin, lak op het kale metaal en we kunnen door!
Mazda6-gen1-taillights-02.JPG
Mazda6-gen1-taillights-03.JPG
Mazda6-gen1-taillights-05.JPG
Ik snap nu wel waarom in de omschrijving stond: ALLEEN voor sedan uitvoeringen. Waarschijnlijk hebben die achterkleppen een iets ander binnenframe waardoor ze direct passen, zonder dat je het metaal hoeft te bewerken.

Volgende probleem: deze units hebben 3 functies: achteruitrijlicht, gewoon licht en mistlicht.
Voor gewoon licht is er geen kabel in de achterklep... die moet ik nog gaan aanleggen, maar daar is de dag te kort voor vandaag.
Voor gewoon licht + mistlicht aan de rechterkant is helemaal geen voorziening! Dus daar heb ik van links naar rechts nieuwe draden gelegd. Moet goed gaan, het is LED dus dat is geen stroomtrekker die de extra belasting op die snoertjes richting spannende waardes zal krijgen.

Al met al ruim 3 uur (!) bezig geweest (en dus nog niet eens 100% klaar).

Zo was het:
Mazda6-gen1-taillights-01.JPG
En zo is het (doet in het donker geen recht aan, ik zal morgen een overdag foto maken) ik ben er superblij mee in ieder geval!
Mazda6-gen1-taillights-06.JPG
Bijlagen
IMG_6457.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - achterlich

Bericht door Integra »

Ziet er inderdaad véél mooier uit! :)
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - achterlich

Bericht door menno3x8g »

Ja, veul beter!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - achterlich

Bericht door Twain »

lichtjes zijn wel tof :)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - achterlich

Bericht door Xenon »

8-) :yum: 8-)
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - achterlich

Bericht door kevin1990 »

Waar zijn de goeie foto's mark waar ze goed werkend te zien zijn? Wel netjes zo op 't gezicht
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - achterlich

Bericht door marksanne »

Nog niet gemaakt. Vanavond nog wel even de "Mazda" en "6" logo's van de achterkant verwijderd. Zowaar zonder zichtbare randjes! En van de week ook het chromen mazda logo in het midden zwart gemaakt. Het ziet er nu een stuk symetrischer en strakker uit vind ik. Vanmiddag ook nog even de Heko windgeleiders eropgezet.

Nu die sideskirts en de achterspoiler nog spuiten dan is het voorlopig klaar. Op een enorme schoonmaakbeurt na dan.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - achterlich

Bericht door kevin1990 »

Die emblemen dacht ik ook te doen bij de mijne. Zaten er gaten in me achterklep. Haha zitten de emblemen geplakt en gekit. Was niet zo'n succes.

Ik ben benieuwd hoe die eruit komt te zien
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - poetsen

Bericht door marksanne »

Begin middag, lekker weertje. Laat ik dat lelijke geluiddempings-plaatje maar 'ns even vervangen in de motorruimte, dat ding lag tenslotte al een week in de auto te slingeren.
Klusje van 5 minuten.

Dus ach... de motorkap staat nu toch open, meteen die ook al een poosje wachtende verse bougies en bougiekabels ook maar vervangen. Stelt ook niets voor natuurlijk, maar toen begon het... Die motorruimte is in al die jaren nooit schoongemaakt zo te zien. En vies is het niet echt te noemen, maar stoffig wel!

Ok! Met een oude doek, tandenborstel, APC en uiteindelijk hogedrukspuit de hele ruimte een stuk opgefrist. De hogedrukspuit is altijd een beetje ding in een motorruimte natuurlijk, maar met een beetje gezond verstand en niet als een malle op plekken spuiten waar stekkers zitten kom je er wel een heel eind mee!
poetsen006-motor.JPG
En dan denk je bij jezelf: "ik heb de hogedrukspuit nu toch al staan, meteen maar 'ns die ontzettend zanderige wielkuipen schoonspuiten".
Wat was dat nodig zeg! Nog nooit zoveel zand en troep los zien komen!

En dan ben je de sjaak... de boel is toch al nat. Eigenlijk 'moet' je wel. Dus ja hoor. Eerst even algeheel de auto afspuiten, daarna met shampoo (Meguirs Gold) wassen, weer afspuiten, drogen, hmmm... dat huidje voelt nog steeds niet bepaald glad! Okee, doorpakken! De verse clay-bar in twee stukken gehakt en met een helft aan de slag gegaan. OMG!!!
poetsen001.JPG
Rechts de gebruikte helft, links de nog niet gebruikte helft. Wat een berg vuil je uit een, op het eerste gezicht, schone auto haalt!!!

Daarna in de wax gezet (Meguirs cleaner wax) en ja... het resultaat mag er wel zijn zeg!
poetsen002.JPG
De motorkap spiegelt weer!
poetsen003.JPG
poetsen004.JPG
poetsen005.JPG
poetsen007-achterkant.JPG
poetsen008-achterkant.JPG
Intussen de hele middag bezig geweest en gebroken. Ik hoop dat ik de moed erin kan houden want de binnenkant heeft ook minstens zoveel aandacht nodig :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - poetsen

Bericht door cvw »

Goed bezig Mark. Je hebt absoluut eer van je werk! 8-)
Het blijft altijd een klusje, levert zeker stramme spieren of een lading spierpijn op, maar je hebt wel wat. ;) :)
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - poetsen

Bericht door foks »

wow, wat een aanschaf en wat een werk weer !
Vond je de swift te klein, of had je sleuteldrang ? :)
hij ziet er een heel stuk stoerder uit inmiddels
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Een andere jap erbij (daily) - Mazda 6 SV-T - poetsen

Bericht door marksanne »

Ik heb de swift ook nog. Maar (long term) uitgeleend aan een vriendin. Dus met de Galant op schorsing geen auto meer eigenlijk :)

En ja, het is ook gewoon leuk om iets nieuws te hebben. Even een uitstapje naar iets anders, hoe werkt het, opties, parts. Tot dusver erg over te spreken! Alles is relatief makkelijk te krijgen en tegen leuke prijzen.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “Kletsen / off-topic / fun / flauwekul”