Wiellift nagemaakt

Post hier je fun, ga volledig off-topic of klets erop los tot je een ons weegt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Wiellift nagemaakt

Bericht door marksanne »

Al zeker 2 jaar terug, toen ik nog tijd had voor eigen projectjes, zag ik een systeem op internet om de auto op te krikken zonder dat je assteunen hoeft te gebruiken om je auto een beetje op hoogte te krijgen.

Je zult je misschien afvragen wat er mis is met assteunen, maar ik merk dat ze nogal eens onzettend in de weg staan als je iets 'daar in de buurt' wil doen.

Ook mijn poetsliftje heb ik om die reden weer weggedaan. Ik wil iets hebben wat niet in de weg staat als je onder de auto iets wil doen. En ik vond het! Natuurlijk, want alles bestaat, je moet het alleen weten te vinden. De site [External Link Removed for Guests] maakt en verkoopt een relatief eenvoudige standaard die je onder je wielen schuift (na de auto zelf natuurlijk te hebben opgekrikt) en vervolgens verder omhoog kan krikken met je krik.

Leuk bedacht vond ik. Maar voor 275 dollar per stuk excl verzending naar NL is het ineens niet zo leuk meer.

Zelf namaken dan maar. En meteen iets hoger en handiger. Niet je eigen krik ergens weer tussen hoeven manouvreren, nee, gewoon iedere standaard z'n eigen potkrik. Veel makkelijker! Ze hebben ze regelmatig in de aanbieding bij de Lidl, dus ik sloeg mijn slag voor 60 euro totaal voor 4 van die potkrikjes. Daarnaast wat metaal besteld (4mm dik plaatstaal en 3mm dikwandig buis) en lassen maar!

Ik had geen idee hoe hoog het moest worden, geen tijd voor gemaakt destijds om iets te meten, dus de hoogte aan de ruime kant gehouden. Tot vanavond. De Mazda stond als proefkonijn in de garage en wat bleek... 7cm moest eraf, anders zou ik de stands niet onder de wielen krijgen. Chop chop, boor boor, las las et voila.

Meteen bakjes gemaakt van de restanten voor de lock-pennen. Leuk gelukt!

Nu nog de stands in een laagje verf dippen en dan vind ik het helemaal prima!

De minimale hoogte is nu 20cm en de maximale hoogte 30. Daar kan nog 35 van gemaakt worden als ik de potkrikjes voorzie van een tussenstuk bovenop de uitschuivende cilinder. Maar of dat echt nodig is ... Dat zie ik dan wel.

De totale werkhoogte onder de auto is nu rond de 45-50cm en daarmee voldoende om vrijwel alles te doen wat ik in mijn garage wil doen.

Voor de totale kosten van nog niet eens 1 zo'n myliftstand heb ik er nu 4 en het is nog iets luxer ook.

Ook een paar foto's van mijn opgefriste garage. Verse gietvloer, strakke wandpanelen met isolatie erachter, over een paar weken kan de stucloper eraf en komt er een 2-componenten afwerklaag op de vloer. Dan is het allemaal lekker schoon te houden, goed hard en ziet het er fris uit.
Bijlagen
Even een shotje van de Mazda
Even een shotje van de Mazda
15615804169840.jpg
15615804170441.jpg
15615804170492.jpg
15615804170553.jpg
15605836373642.jpg
15615806146004.jpg
15615806146095.jpg
15615806146276.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
maarten_galant
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 mar 2013, 08:50
Provincie: Utrecht

Re: Wiellift nagemaakt

Bericht door maarten_galant »

Zo dat ziet er goed uit Mark zowel die wielliftjes als de garage ! Het doet mij serieus overwegen om mijn poetsbrugje ook de deur uit te doen. :thx:
Mitsubishi Galant Avance 2.5 V6 zwart (2001) Sold
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 zilver (1998) Sold
Mitsubishi Galant Elegance station 2.5 V6 blauw (2003)
Mitsubishi Galant GLXI 2.0 V4 bordeaux(1997)
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 blauw (2000) Sold
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Wiellift nagemaakt

Bericht door menno3x8g »

Dat ziet er goed uit!
Ik heb iets meer ruimte in mijn garage, dus ik hou die poetsbrug nog even.

Toch een vraagje: nu moet je 4 potkrikjes tegelijk bedienen?
Hoe lang zijn jouw armen en benen?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wiellift nagemaakt

Bericht door marksanne »

Nee hoor, een voor een werkt prima. Net als dat je bij een gewone krik ook 1 hoek of kant optilt.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “Kletsen / off-topic / fun / flauwekul”