Thuiskomertje wat een onding!

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Matinno
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 mar 2012, 13:48
Provincie: Noord-Brabant

Thuiskomertje wat een onding!

Bericht door Matinno »

Afgelopen weekend een tripje naar Mechelen. Super gezellig zeker omdat ons hotel tevens een bierbrouwerij is (Gouden Carolus / Het Anker).
En ja hoor een spijker die mijn rechtervoorband doorboort, lekker dan lek dus.
Mijn reserveband is een thuiskomertje, nou daar wordt je niet blij van!
De wanghoogte van zo'n thuiskomertje is lager dan de gemiddelde kinderkop diep is. Wat een ondingen zijn die thuiskomertjes!

Volgens de aanwijzingen zou ik prima met zo'n thuiskomertje met een gangetje van 80 km/u naar huis moeten kunnen gaan.
Maar hier twijfel ik erg aan en heb de band in Mechelen maandag ochtend maar laten fixen.

Waarom twijfel ik aan zo'n thuiskomertje:
-niet veilig om met 80km/u over de snelweg te moeten rijden (volgens mij ben ik niet vaak door een vrachtwagen ingehaald en dat wil ik zo houden) .
-ik weet niet zeker of de reserve band net zo oud is als mijn Galant (1994) want er stond geen productie datum op de band vermeld (mag dit wel?).
-diameter verschil linker- en rechterband is groot en volgens mij kan dit niet goed zijn voor het differentieel.

Dus nu ik weer thuis ben zal ik de reserveband direct vervangen door een "echte" reserveband.
Mitsubishi Galant 7G LPG G3 1994 *Sold*
BMW 520iA 1990
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Thuiskomertje wat een onding!

Bericht door menno3x8g »

Pech.

Je hebt wel een punt met de productiedatum van de thuiskomer. In feite levensgevaarlijk als ie knapt, ook bij 80km/h.
Ander punt: met het controleren van de bandspanning wordt het reservewiel vrijwel altijd vergeten. Toch eens een keertje meten en oppompen!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: Thuiskomertje wat een onding!

Bericht door speedy500 »

Ben zelf ook niet voor de thuiskomertjes

Scheelt in plek en in gewicht dat is een punt, maar als ik een auto heb wil ik daar ook een volwaardig reservewiel in hebben, dat voelt en rijd toch een stuk prettiger dan zo'n smal geval
En als die knapt, dan ben je ook een eind van huis, dat vangt al helemaal niks op tov een normale velg
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Thuiskomertje wat een onding!

Bericht door Twain »

pfff alleen maar echte banden voor deze jongen.. thuiskomertjes is echt iets voor die kleine pokke wagens..... maar waarom heb je zoon ding? een 7g heeft toch ook gewoon de ruimte voor een echt wiel?
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Matinno
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 mar 2012, 13:48
Provincie: Noord-Brabant

Re: Thuiskomertje wat een onding!

Bericht door Matinno »

twain schreef: maar waarom heb je zoon ding? een 7g heeft toch ook gewoon de ruimte voor een echt wiel?
Ja die ruimte is nu gevuld met een LPG-tank. Maar het thuiskomertje was al door de vorige eigenaar gekozen. Maar ook de kofferbak is groot genoeg om een echt wiel te plaatsen.
Dit is nu ook wat ik zal doen (heb toch een winter en zomer setje banden).
Mitsubishi Galant 7G LPG G3 1994 *Sold*
BMW 520iA 1990
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Thuiskomertje wat een onding!

Bericht door Twain »

Ik heb ook een lpg tank, maar dat normale wiel gaat mee, ik laat nog eerder een passagier thuis.
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
ghino
Berichten: 519
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:38
Provincie: Zuid-Holland

Re: Thuiskomertje wat een onding!

Bericht door ghino »

haha heb me cabrio op een thuiskomertje naar de sloop gebracht....
rijd idd echt mega onsafe bij 80 km/u
geen flauw benul waarom die dingen eigenlijk bestaan
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Thuiskomertje wat een onding!

Bericht door Xenon »

Achja, dan nu maar eens de "andere kant": hoewel ik het tussen m'n oren evenmin heb op thuiskomertjes, ben ik in de afgelopen 30 jaren er welgeteld 1x afhankelijk van geweest (en nog een keer van een gewoon reservewiel, dus in totaal 2x in 30 jaar). Tweede kerstdag, 's avonds laat met een rit van ca 250km met de JH-VR-82 (7G 2.0V6 HB GTi) voor de boeg. Met drie man, volle kofferbak :x en thuiskomer op de achteras naar huis, met 80 op de cruise. Probleemloos aangekomen, met als bonus een verbruik van 1:14 :mean: :wha: . Dat verbruik heb ik daarna nimmer meer weten te halen.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Marv46
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:18
Provincie: Gelderland

Re: Thuiskomertje wat een onding!

Bericht door Marv46 »

Ben ik blij dat ik zowel in mijn Galant als in mijn dagelijkse auto gewoon een volwaardige reserveband heb liggen.
[External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: Thuiskomertje wat een onding!

Bericht door speedy500 »

ghino schreef:haha heb me cabrio op een thuiskomertje naar de sloop gebracht....
rijd idd echt mega onsafe bij 80 km/u
geen flauw benul waarom die dingen eigenlijk bestaan

Om thuis te komen, of tot de dichtsbijzijnde garage en verder ook echt niet

Gewoon reservewiel kun je tenminste nog wat verder mee rijden als je nog lange rit voor de boeg hebt, of in een weekend als de garage niet open is
Of gewoon hardrubberen wielen onder je auto, die gaan ook niet leeglopen ook, heb je geen reserve wiel nodig haha

Of een reparatie set wat je tegenwoordig in de handel hebt, alleen dat werkt niet als er een flink gat in je band zit ma goed wel met een spijker
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Thuiskomertje wat een onding!

Bericht door Xenon »

Het nadeel van zo'n reparatieset is, dat je na gebruik per definitie aan een nieuwe band vast zit. Dus een simpel spijkergaatje dat je anders (meestal) prima kunt laten proppen, kost je dan meteen een compleet nieuwe slof. :evil:
maaruh... makkelijk is 't wel ja. En snel toepasbaar, licht en ruimtebesparend.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Thuiskomertje wat een onding!

Bericht door KNOEI 8G »

Ook bij mij ligt er een LPG tank in en heb dus geen reserveband bij. Als ik op vakantie ga wil ik het nog wel overwegen om er 1 achterin te gooien, anders bel ik de ww en moeten ze er maar een prop in schieten. Gaat dat niet dan gaan ze een nieuwe band voor je halen en gooien ze die er direct op.
Heb idd ook pas 1 keer nodig gehad in de 180dkm die ik heb gereden met mijn auto's. Dus jah, daarom heb ik geen zin om constant zo'n ding los in m'n kofferbak te hebben liggen. :no:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Thuiskomertje wat een onding!

Bericht door Twain »

agh ja.... deze jongen ging op vakantie en in zuidfrankrijk had rechts achter zoiets van "doe het lekker zelf maar" ... en PAFFF ik ben nog steeds zo blij dat ik een normaal wiel in mijn kofferbak had liggen.... met 80 over die franse tolwegen... of nog erger de duitse baan .. neeeee doe mij maar een normaal wiel.
Awesomeness = Verveling x Talent
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”