distributie riem

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rklijn
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:58

distributie riem

Bericht door rklijn »

hallo,

onlangs een galant 2.5 v6 man. aangeschaft. wat een apparaat :yum:
nu heeft hij 268.xxx gelopen en heeft net een nieuwe koppeling gekregen.
echter zit de distributie er aan te komen. 3 X 90K = 270.000 km.
nu ben ik redelijk handig en vroeg me af of dit zelf te doen is.

alvast bedankt

ruben
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: distributie riem

Bericht door Twain »

JA..

ik heb toevallig nog maar een paar dagen geleden voor het eerst de distributie riem gedaan, goed opletten wat er in de service manual staat en het helpt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg voor je vertrouwen als je op het moment supreme (waneer die riem erweer op gaat) even iemand hebt die mee kijkt. ook helpt het als er iemand is die al eens eerder een krukasspulley heeft verwijderd , daar had ik eigenlijk de meeste moeite mee.


je hebt in iedergeval het volgende nodig: (lijstje mede met dank aan onze mark ;) )

MD179597 pulley idler (bovenin)
MD319266 distr riem
MD316826 pulley (links)
MD302010 waterpomp
6 liter koelvloeistof

k zou zelf misschien ook direct de poelie voor de dynamo en de loop/spanrol voor de multiriem ofwel nagaan hoe versleten die zijn. Dikwijls gaat daar in de lagers na zoveel km speling op komen of is het vet bijna foetsie. En de riempjes ook direct als ook die niet toevallig al recent vervangen zijn:

Dynamo aandrukrol: MD303884 (34 GBP) (nummer checken, kan aangepast zijn na 1999, afh. chassisnr)
Looprollager/spanrol multiriem (stuurbekrachtigingspomp & aircopomp) MD366344 (44 GBP)
Multiriem stuurbekr./airco: MD317142 (10 GBP)
Riem dynamo: MD184973 (6 GBP)

de meeste mensen zweren bij een orginele riem (ik ook) de andere delen zijn zeer goed te krijgen bij [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false; erg profesionele en snelle afhandeling (ookal ziet hun website er uit als SHIT)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
rklijn
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:58

Re: distributie riem

Bericht door rklijn »

Superrr hier heb ik wat aan :thx: dit is dus te doen :D de garage vroeg 750 euro waarvan 450 arbeitsloon. Dus dat kan ik mooi besparen.
Bedankt voor de uitleg!! :thx:
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: distributie riem

Bericht door Twain »

als je een beetje rondvraagt kan het veel goedkoper...:P

als je toevallig in de omgeving van rotje knor woond weet ik iemand die het voor heel wat minder doet (is een pro en heeft mij ook geholpen), we hebben hier op het forum ook nog 2 bedrijven die erg veel te maken hebben gehad met galants, we hebben MD peformance in het noorden van het land en Johan (ben ff de bedrijfsnaam kwijt) in het zuid oosten.
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
rklijn
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jul 2014, 13:58

Re: distributie riem

Bericht door rklijn »

Nu zijn er verschillende distributie riem sets beschikbaar voor de galant.. welke moet ik nu precies hebben?
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: distributie riem

Bericht door Twain »

bij sets weet je nooit zo heel erg goed waar de riem vandaan komt....

meeste van ons willen graag een originele riem. gewoon voor het gevoel zeg maar... in een paar post hierboven staan alle onderdeelnummers. als je het niet los durft te bestellen kan je het altijd nog vragen bij de auto onderdelen handel, je betaald een paar tientjes meer dan op internet , maar je krijgt in de meeste gevallen wel het juiste mee.
Awesomeness = Verveling x Talent
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”