LED lampen voor in de auto.

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

LED lampen voor in de auto.

Bericht door Lowlands »

Zijn tegenwoordig ontzettend goedkoop,maarrrr,hoe veel Lumen moet zo'n LED koplamp nou eigenlijk op brengen??Of zo'n knipperlicht/remlicht/kentekenplaatverlichting??
Kijk ik heb laatst eentje gekocht voor de badkamer,die was 800 lumen,man,dat is me een bak licht!!Maar zou dat genoeg zijn voor een koplamp??
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Integra »

Nadeel van LED lampen is dat de bundel heel anders is... Dus in je koplamp zullen ze zelden tot nooit een goed lichtbeeld geven.... Enkele nieuwe auto's hebben het wel, maar dan is de koplampunit er ook voor ontworpen.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Twain »

een halogeentje als koplamp produceerd ongeveer 1200 lumen, xenon ver in de 3000

maar de vraag is eigenlijk , wat moet je met 800 lumen in een badkamer van 2 bij 2 met glansende tegels?
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Integra »

2 bij 2? Mijn badkamer is wel een flink stuk groter dan dat hoor :P
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Twain »

jij woond dan ook niet in almere he ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Integra »

Gelukkig niet nee :P
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door speedy500 »

Zou geen LED in je koplampen steken

Heb dat keer gedaan in de mistlampen, en keer in de koplampen, die waren er net zo snel uit als ze erin zaten
Ook al lijkt t erg fel als je erin kijkt, de lichtbundel is echt gewoon slecht vond ik, leek nergens op

Kun je beter een setje xenon erin steken, dat geeft wel een wereld van verschil (mits goed afgesteld)
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Lowlands »

Twain schreef:een halogeentje als koplamp produceerd ongeveer 1200 lumen, xenon ver in de 3000

maar de vraag is eigenlijk , wat moet je met 800 lumen in een badkamer van 2 bij 2 met glansende tegels?
Zal inderdaad niet veel schelen! :lol:
Daarom zeg ik ook,wat een bak met licht!Moest er ook even aan wennen..Dat krijg je als je geen idee hebt hoeveel 800 lumen is..En die aangeboden z.g. koplampen halen 1200 lumen maar net,dus het zal wel net zo iets zijn als we de afgelopen jaren gezien hebben met die vergelijkingen in lumen.Jaja,de spaarlamp in deze verpakking is net zo sterk als een 75 watt gloeilamp.En dan koop je hem en blijkt het heel wat minder te zijn... :bump:

Ik heb overigens al Xenon,maar vind het een minpunt dat ze niet meteen het volle licht geven als je over schakelt van dim naar groot..En die ledlampen trekken heel wat minder wattage ook natuurlijk..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Integra »

Behalve in auto's met CANBUS.... Dan moet je het gebrek aan opgenomen vermogen weer gaan compenseren met dikke weerstanden die laaiend heet worden :P
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Lowlands »

Die heb ik (gelukkig) niet..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door SisterOfMercy »

Integra schreef:Behalve in auto's met CANBUS.... Dan moet je het gebrek aan opgenomen vermogen weer gaan compenseren met dikke weerstanden die laaiend heet worden :P
Of beter teruglullen natuurlijk. Canbus is redelijk flexibel.
Lowlands schreef:Daarom zeg ik ook,wat een bak met licht!Moest er ook even aan wennen..Dat krijg je als je geen idee hebt hoeveel 800 lumen is..En die aangeboden z.g. koplampen halen 1200 lumen maar net,dus het zal wel net zo iets zijn als we de afgelopen jaren gezien hebben met die vergelijkingen in lumen.
Dat heeft te maken met het afstraalgedrag.
edit: en hoe breed het spectrum is, duh.
Lowlands schreef:Ik heb overigens al Xenon,maar vind het een minpunt dat ze niet meteen het volle licht geven als je over schakelt van dim naar groot..En die ledlampen trekken heel wat minder wattage ook natuurlijk..
Wattage? Vermogen, pannekoek!
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Lowlands »

Wattage is een ander woord voor vermogen!Duh...Daar zit namelijk het woord WATT in!
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Integra »

Euh... ja... nee.... Hetzelfde als men zegt "ampèrage"

Officieel is en blijft het "vermogen" Watt en/of Ampère zijn slechts aanduidingen voor een vermogen...

Maar ik ga verder niet moeilijk doen :P
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door speedy500 »

Integra schreef:Euh... ja... nee.... Hetzelfde als men zegt "ampèrage"

Officieel is en blijft het "vermogen" Watt en/of Ampère zijn slechts aanduidingen voor een vermogen...

Maar ik ga verder niet moeilijk doen :P
Ampere is de benaming voor stroom, Volt die voor spanning, en Watt die voor vermogen
Kun je het ook nog over kWh (kilo watt uur) hebben en Ah (ampere uur) maar dat gaat weer te ver

Verder maar weer ontopic, t gaat ook voornamelijk wat het uitschijn gedrag is van de led, als die puur vooruit schijnt geeft dat meer (gerichte) lichtbundel, als een led die 180 graden of meer rond zich heen zit te schijnen
Als je de goeie leds hebt, en de juiste koplamp met reflector moet dat zeker lukken, anders heb je een fel verlichten koplamp unit, maar je ziet nog steeds niet verder als een metertje voor je auto
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Lowlands »

Nou ja,ik heb natuurlijk een reflector voor een halogeenlamp.En die Ledkoplampen hebben een 180 graden uitstraling,want bovenop en helemaal aan de zijkanten in het rond zitten Leds..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Integra »

Ja, maar de koplamp zal toch echt ontworpen moeten zijn voor ledlampen... anders ga je er echt geen plezier van hebben ;)
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Lowlands »

Nou dat betwijfel ik eigenlijk,ik denk dat zo'n Ledlamp beter past in een halogeenlampbehuizing.Omdat die 180 rondom uit stralen.Ok,de eerste die op de markt kwamen voldeden daar nog niet aan,maar nu denk ik wel.
Maar ik geef toe,de proof is eating the pudding.Maar het voordeel van Leds zijn dat ze een heel stuk goedkoper zijn dan Xenons!Je hebt het dan over een 3 a 4 euro per lamp(van 800 lumen,dus zal wat meer zijn met 1200 lumen of zo.),werkt het dan goed als hij brandt,dan heb je misschien nog een belasting nodig voor als hij niet brandt.Maar dan weet je dat het goed is.Voor mijn Xenons heb ik 90 euro moeten betalen en ben eigenlijk niet zo tevreden net het lichtbeeld.Als je van voren kijkt overdag lijkt het net als of de lampbehuizing van het dimlicht in twee gedeeld is om overstraling te voorkomen.Hoe ze dat gedaan hebben heb ik nog niet bekeken..
En dat heeft ook het effect dat de lichtopbrengst aardig minder is dan ik dacht.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door SisterOfMercy »

Bij mijn Osram ledjes (w5w fitting) staat trouwens dat ze alleen voor het interieur gebruikt mogen worden, aan de buitenkant zou dat niet goedgekeurd zijn. Dat wijst volgens mij op de Duitse standaard, want als je gaat kijken in de eisen voor kentekenplaatverlichting (waar ze bij mij zitten), dan vind je er voor de rest niks over. Heb ook al twee keer een APK gehad zonder gezeur, en de facisten hebben er ook nog niet over geklaagd.
Ik heb die dingen ook geprobeerd als knipperlicht aan de zijkant, en als achterlichten. Ze zijn veel te fel, en als knipperlicht aan de zijkant ziet het er niet uit. Ze zijn ineens aan en ineens uit, dus ze lopen niet mooi gelijk met voor en achter. Ze trekken 'maar' 1 watt, en de lampjes die er uit komen zouden 5 watt zijn.

Met ledlampen moet je wel flink wat warmte kunnen kwijtraken, bij halogeen heb je dat probleem dan weer niet. Zal wel komen door een hogere toegestane bedrijfstemperatuur.

Zie hier trouwens wat er te krijgen is: [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook H7 canbus retrofit dingen. Zitten een paar flinke koellichamen aan.

Het grote voordeel van die ledlampen is dat ze geen UV uitzenden, dus het plastic wordt niet zo aangetast. De meeste grote lampen hebben wel een UV-coating, maar volgens mij de meeste kleintjes niet.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door foks »

oh, kijk eens aan. Ze hebben zelfs dimlicht LED's,
Dat lijken mij de lampen met de moeilijkste lichtbundel.

Een paar jaar terug was het echt hopeloos, je kreeg heel veel, vreselijk slecht licht dat dan ook nog alle kanten op scheen.
Alles wat je niet wil dus. Een kennis heeft dat voor de gein eens getest en dat was dus geen succes.

Maar er is veel verbeterd.
Met een prijs van 140 euro ben ik eigenlijk toch wel benieuwd hoe dat er in de praktijk uit ziet anno 2015.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Lowlands »

Ten eerste staat daar niet bij hoeveel lumen ze geven,en ten tweede ga je toch geen 140 euro daar aan uit geven?Zijn gewoon afzetters.Er zijn zat websites waar je rechtstreeks van uit China kan importeren,en die zijn heel veel goedkoper!En dat verhaal van koellichamen snap ik ook niet.Waarom moet je koelen?Ze trekken minder vermogen,zijn dus sowieso een stuk koeler dan de halogeenlamp die wordt vervangen.Alleen de ballast zou misschien wat vermogen moeten weg werken,maar die zit buiten het lamphuis.Die ballast is bij mij niet eens nodig,want heb geen canbus.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Integra »

Sommige LED's hebben echt koeling nodig hoor ;)
In podium verlichting gaat ook alles inmiddels over naar LED (ik vind het niets, maar ik ben ouderwets :P ) Maar een enkele 6W LED brand snel kapot als ie z'n warmte niet kwijt kan (ja, ook een LED word warm) Daarnaast zit er zéker electronica bij in, LED werkt niet op 12V maar op lagere spanning en de felheid word bepaald door de stroom... LED's in serie kan dus prima om de spanning per LED omlaag te krijgen, maar daarnaast zul je de stroom moeten regelen.... en daar zit weer een lastiger puntje, aangezien in de auto de spanning niet stabiel is... (varierend van een volt of 11 tot bijna 15)

En wat afstraling betreft... ja, ze geven rondom licht, maar NIET egaal... het blijven allemaal kleine puntspotjes....
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door SisterOfMercy »

Integra schreef:maar daarnaast zul je de stroom moeten regelen.... en daar zit weer een lastiger puntje, aangezien in de auto de spanning niet stabiel is... (varierend van een volt of 11 tot bijna 15)
Dat kan je oplossen met een LM317, geschakeld als stroombron. Dan stel je een bepaalde stroom in en dat probeert-ie dan te leveren. Maar met de gemiddelde kant-en-klaar retrofit zit dat allemaal ingebouwd. Ik heb hier een heel klein lampje met g4 steekfitting, zit ook de regelelektronica ingebouwd.
Integra schreef:En wat afstraling betreft... ja, ze geven rondom licht, maar NIET egaal... het blijven allemaal kleine puntspotjes....
Er zijn ook leds met een veel groter oppervlak. Bijvoorbeeld bij farnell kan je ook losse modules kopen, moet je wel zelf een koellichaam regelen. Daar kan je losse led chips kopen van boven de 5000 lumen. Dus het hoeft niet per se te bestaan uit verschillende leds.

Voor het podium lijkt het me eigenlijk wel handig, alle regelapparatuur kan minder heftig worden uitgevoerd. Beperkte installaties kunnen misschien wel op één fase. En als je op het podium staat ga je niet meteen dood van alle hitte.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door SisterOfMercy »

Lowlands schreef:Ten eerste staat daar niet bij hoeveel lumen ze geven,en ten tweede ga je toch geen 140 euro daar aan uit geven?Zijn gewoon afzetters.Er zijn zat websites waar je rechtstreeks van uit China kan importeren,en die zijn heel veel goedkoper!
:cry:
Doe jij dat maar lekker jongen.
Lowlands schreef:Ze trekken minder vermogen,zijn dus sowieso een stuk koeler dan de halogeenlamp die wordt vervangen.Alleen de ballast zou misschien wat vermogen moeten weg werken,maar die zit buiten het lamphuis.Die ballast is bij mij niet eens nodig,want heb geen canbus.
Je weet niet eens wat die 'ballast' is!
Ook niet echt het juiste woord, lijkt mij.

Waarom reageer ik nog hier op? :(
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Integra »

SisterOfMercy schreef:
Voor het podium lijkt het me eigenlijk wel handig, alle regelapparatuur kan minder heftig worden uitgevoerd. Beperkte installaties kunnen misschien wel op één fase. En als je op het podium staat ga je niet meteen dood van alle hitte.
Oh, ik zie de voordelen in het lagere verbruik, lagere gewicht en minder hitte ook echt wel. Maar ik vind het er niet uit zien... En ik kan er zéker met mijn vintage drive in show niet mee aankomen (alle apparatuur is ouder dan 20 jaar :P )
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door SisterOfMercy »

Integra schreef:Oh, ik zie de voordelen in het lagere verbruik, lagere gewicht en minder hitte ook echt wel. Maar ik vind het er niet uit zien... En ik kan er zéker met mijn vintage drive in show niet mee aankomen (alle apparatuur is ouder dan 20 jaar :P )
Oh ja, als je met 'vintage' shizzle werkt is dat inderdaad niet handig. Al die apparatuur is er misschien niet geschikt voor. Trouwens, ouder dan 20 jaar? Ach, man, zeik niet... dat is nieuw!
Een vriend van me heeft een buizencamera. Dat '70s en begin '80s beeld krijg je ook niet meer terug zonder zo'n ding. Zelf heb ik een synthesizer uit 1983. Het ding heeft midi, dus dat vind ik modern.

Voor een technicus kan het trouwens best een leuke uitdaging zijn om een nieuwe ledlamp voor podiumdingen er uit te laten zien als een ouderwets ding. Zoals ik al bemerkte met m'n richtingaanwijzers is een led meteen aan of uit, een gloeilamp niet. Daar kan je volgens mij best leuk mee pielen.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Integra »

De drive in set bestaat deels uit jaren 70 apparatuur/verlichting ;)
PC/laptop is er niet bij, wél de eerste dubbel CD speler die op de markt kwam in 1993... Dat is dan ook gelijk het nieuwste wat er bij is. Versterkers en speakers zijn van begin tot midden jaren 80 ;)

En verder met mijn hobby... Er staat hier zat apparaten die echt oud zijn ;) Een videorecorder met losse spoelen uit 1968 (werkend) bijvoorbeeld?

Maar we wijken nu wel heel erg ver af, Hoewel er in m'n Revox bandrecorder wel veel lampen zitten :P
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Twain »

cool :D

oude meuk is leuk !!

Behalve het opwarmen en afkoelen van de gloeidraad is ook het lichtbeeld van een gloeilamp niet monotoon zoals bij led
echt extreem vervelend als het een knipperlichten betreft.. er zijn een paar duitsers met led knipperlichten welke met een bepaald omgevingslicht (niet extreem felle zon ofzo) gewoon nagenoeg onzichtbaar zijn.
Daar hebben die lekker oudewetse gloeilampjes geen last van hoor..

mooi he... zitten we weer meteen ontopic ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Lowlands »

SisterOfMercy schreef:
Lowlands schreef:Ten eerste staat daar niet bij hoeveel lumen ze geven,en ten tweede ga je toch geen 140 euro daar aan uit geven?Zijn gewoon afzetters.Er zijn zat websites waar je rechtstreeks van uit China kan importeren,en die zijn heel veel goedkoper!
:cry:
Doe jij dat maar lekker jongen.
Lowlands schreef:Ze trekken minder vermogen,zijn dus sowieso een stuk koeler dan de halogeenlamp die wordt vervangen.Alleen de ballast zou misschien wat vermogen moeten weg werken,maar die zit buiten het lamphuis.Die ballast is bij mij niet eens nodig,want heb geen canbus.
Je weet niet eens wat die 'ballast' is!
Ook niet echt het juiste woord, lijkt mij.

Waarom reageer ik nog hier op? :(
Tja?Misschien omdat jij denkt dat ik niks van elektronica af weet?Waar je dus dan fout denkt..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door speedy500 »

Vertel mij dan eens waarom je geen ballast nodig hebt, omdat je zgn geen canbus hebt?

Een ballast zit een hoogspannings trafo in, die t xenon gas ontbrand, een kleine 20.000volt is daarvoor nodig, daarna stabiliseert hij intern tot 80 tot 100 volt op die trafo
Knappe jongen als jij met je 12volt die xenon aan de praat krijgt zonder de ballast

Zou me eens wat meer in de electronica verdiepen voordat je gaat lopen mekkeren, zelfde als met versterkers, lees eens wat voer hoe het intern werkt voordat je gaat vertellen dat het niet zo werkt
Vermogen en spanning, en stroom, zijn geen vaste waardes, je hebt vaste waardes en met bepaalde elementen verhoog je die, en met een beetje spanning kun je dus meer spanning krijgen, of vermogen

Overigens het spul uit china, goedkoop is het zeker, en met wat geluk gaat t ook jaren mee
Maar de kans dat je echt "made in china" spul hebt, wat bij erna kijken uit elkaar valt, daar heb je ook snel kans op (heb ervaring, led lamp viel al half uit elkaar bij plaatsen, en nadien heeft ie niet lang gewerkt omdat ie t gewoon niet aankon, en t aangegeven aantal lumen was niet echt dat je zegt realistisch)
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Integra »

Volgens mij ging het om ballast i.c.m. LED....

Daarnaast worden ook de hele dure LED lampen gewoon in China gemaakt. In een aantal gevallen is er daarbij sprake van een betere kwaliteitscontrole, maar lang niet altijd. Meestal is het gewoon lekker goedkoop groot inkopen uit China en hier met flinke winst verkopen ;)
Zelf uit China kopen kan dus best lonend zijn.
Toegegeven, er is ook sprake van fantastische namaak producten die je werkelijk beter niet kunt hebben.
Maar een simpel voorbeeld: achteruitrij camera.... In China 7,- incl. verzending. Exact dezelfde met hetzelfde doosje en Chinese handleiding koop je hier in NL voor niet minder dan 60,-! En ja, ik heb er een aantal vergeleken. Prima kwaliteit overigens, heel strak plaatje ook bij weinig licht. Maar 7,- of 60,- is voor mij dan wel een veel te groot verschil om het niet zelf uit China te halen ;)
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door speedy500 »

Dat klopt ook wel, haal zelf ook geregeld men spullen uit china, japan, en die omstreken
En soms kun je echt wel beter spul hebben, of net zo goed, als hier en stukken goedkoper
Alleen enkele keer is de kwaliteit niet bepaald geweldig, maar dat maakt de prijs ook weer goed natuurlijk

En leds heb je meestal geen ballast voor nodig, die werken niet op hoogspanning, eerder op laagspanning, en dan zit je met een weerstand die erbij moet, en als die apart in een behuizing zit, wel handig te gebruiken wil je die niet heel fel en heel kort willen gebruiken
Maar vaak zitten in de te gebruiken leds voor autos al de weerstanden in gebakken, alleen krijg je er soms een "ballast" bij die puur en alleen is voor de canbus systemen zodat die niet in storing schiet (led heeft lagere weerstand als halogeen, dus denkt canbus dat je lamp kapot is)
Is dan dus een heel ander soort ballast, als bedoeld bij xenon, dat geval is t puur een weerstandskastje om t zomaar te zeggen
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Lowlands »

speedy500 schreef:Vertel mij dan eens waarom je geen ballast nodig hebt, omdat je zgn geen canbus hebt?

Een ballast zit een hoogspannings trafo in, die t xenon gas ontbrand, een kleine 20.000volt is daarvoor nodig, daarna stabiliseert hij intern tot 80 tot 100 volt op die trafo
Knappe jongen als jij met je 12volt die xenon aan de praat krijgt zonder de ballast

Zou me eens wat meer in de electronica verdiepen voordat je gaat lopen mekkeren, zelfde als met versterkers, lees eens wat voer hoe het intern werkt voordat je gaat vertellen dat het niet zo werkt
Vermogen en spanning, en stroom, zijn geen vaste waardes, je hebt vaste waardes en met bepaalde elementen verhoog je die, en met een beetje spanning kun je dus meer spanning krijgen, of vermogen

Overigens het spul uit china, goedkoop is het zeker, en met wat geluk gaat t ook jaren mee
Maar de kans dat je echt "made in china" spul hebt, wat bij erna kijken uit elkaar valt, daar heb je ook snel kans op (heb ervaring, led lamp viel al half uit elkaar bij plaatsen, en nadien heeft ie niet lang gewerkt omdat ie t gewoon niet aankon, en t aangegeven aantal lumen was niet echt dat je zegt realistisch)
Nee,dat klopt wat je schrijft,echter zit er in dat kastje wat jij de ballast noemt helemaal geen ballast!Dit is een apart(Althans bij de Pilot Xenon)kastje wat je alleen hoeft aan te sluiten als je een canbus hebt.Want de ECU moet een last zien,en die krijgt hij niet met Xenon of Leds.Maar het is best mogelijk dat bij een ander merk het in 1 kastje zit.Maar wat jij noemt is inderdaad alleen de hoogspanningsmaker.


Kijk,dit is de ballast die er bij mij dus niet in zit,anders had ik hem niet zo kunnen fotograferen..Dus ga nou niet zo gauw mekkeren dat alleen jij er verstand van hebt,want je faalt hier stevig!
Bijlagen
Ballast.JPG
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Lowlands »

speedy500 schreef:Dat klopt ook wel, haal zelf ook geregeld men spullen uit china, japan, en die omstreken
En soms kun je echt wel beter spul hebben, of net zo goed, als hier en stukken goedkoper
Alleen enkele keer is de kwaliteit niet bepaald geweldig, maar dat maakt de prijs ook weer goed natuurlijk

En leds heb je meestal geen ballast voor nodig, die werken niet op hoogspanning, eerder op laagspanning, en dan zit je met een weerstand die erbij moet, en als die apart in een behuizing zit, wel handig te gebruiken wil je die niet heel fel en heel kort willen gebruiken
Maar vaak zitten in de te gebruiken leds voor autos al de weerstanden in gebakken, alleen krijg je er soms een "ballast" bij die puur en alleen is voor de canbus systemen zodat die niet in storing schiet (led heeft lagere weerstand als halogeen, dus denkt canbus dat je lamp kapot is)
Is dan dus een heel ander soort ballast, als bedoeld bij xenon, dat geval is t puur een weerstandskastje om t zomaar te zeggen
Uit dit commentaar blijk al weer dat je er geen bal van snapt!De ballast is nodig voor de ECU om te kunnen weten of je lamp nog goed is.oa.En als je dus een Xenon of een LED aansluit,die een veel hogere weerstand hebben als een halogeen lamp,gaat dat aansturen van je lampen niet goed..De lamp zal niet branden of flikkeren..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Twain »

Het stukje waar jij het over hebt heet helemaal geen ballast... ook geen "ballast" en al helemaal geen BALLAST.
Xenon zonder ballast werkt niet, net zoals een tl lamp zonder ballast niet werkt.. ballast = engels naampje voor hoogspannings ding en helemaal niks noppes nada anders


of eigenlijk wel, ballast wordt ookwel eens gebruikt om een schip rechtop te houden
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Integra »

Twain schreef:Het stukje waar jij het over hebt heet helemaal geen ballast... ook geen "ballast" en al helemaal geen BALLAST.
Xenon zonder ballast werkt niet, net zoals een tl lamp zonder ballast niet werkt.. ballast = engels naampje voor hoogspannings ding en helemaal niks noppes nada anders
Ballast is niet engels, maar ABN.... een belasting
Wat er aan je TL hangt is een Inverter (en eigenlijk bij Xenon ook) Inverter is een omvormer van laag naar hoog spanning.... min of meer een omgekeerde trafo :P

Een omgekeerde trafo kan ook als ballast gebruikt worden.... Euh, oh... wacht.... nou word ie lastig :P
Laatst gewijzigd door Integra op 16 sep 2015, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Lowlands »

Jij bent ook stok eigenwijs he?Je hebt een vierkant kastje en daar zit je hoogspanningsgenerator in.EN je hebt een langwerpig kastje,zo als op de bijgevoegde foto,waar een ballast in zit.Die moet dus de lage ohmse waarde van een gloeilamp vervangen zo dat de ECU niet in de war raakt!
Als je dit nou nog niet snapt ga ik toch echt twijfelen aan je hersenpan hoor!Je krijgt gvd de foto te zien en je gelooft het gewoon niet!
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door speedy500 »

Houd nou toch es op met dat discussie houden over electronica

T word soms ballast genoemd, soms inverter, maar we weten wat er bedoeld word, nu word er telkens weer over gepraat terwijl je feite over t zelfde hebt

De ballast voor xenon zorgt voor t opstarten van de lamp (eigenlijk trafo, of inverter, maar in de volksmond heet dat gewoon ballast)
De zgn canbus ballast, zorgt ervoor dat de ECU niet in de war geraakt (gewoon extra belasting zodat je weerstandswaarde klopt voor je ECU)

Heb je canbus in de Galant? Nee
Heb je de canbus geval dus nodig in de Galant? Nee
Heb je een nieuwere en wel een canbus, of systeem dat je verteld dat je lamp kapot is, ja dan moet je t WEL gebruiken

Een doodgewone led lamp zal op de Galant dus gewoon branden ZONDER canbus ballast, daar zit al weerstand in om met draaiende motor op 14 volt (plm) te werken
Een Xenon moet je dus een xenon ballast hebben om te werken, en zal dus ook gewoon opstarten

En nu gaan we weer optopic

Een led lamp met de verkeerde koplamp, reflector of een led met de verkeerde uitstralingshoek geeft gewoon kut licht, en dat was wat je vroeg (en dat is mijn mening :P:P)
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Integra »

Feit ;) Niet alleen jouw mening ;)
Koplamp van de Galant is NIET ontworpen voor een LED pit en zal dus een slecht lichtbeeld geven (mogelijk zelfs niet af te stellen zijn)
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Lowlands »

Tja,hij is ook niet ontworpen voor een Xenon...

En het is NIET hetzelfde,anders zou die niet apart aangesloten moeten worden.Maar goed,de LEEK zal het wel balast blijven noemen..
Laatst gewijzigd door Lowlands op 17 sep 2015, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: LED lampen voor in de auto.

Bericht door Integra »

Daar had je toch ook prachtig licht van?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”