Pagina 1 van 1
Stotterende motor
Geplaatst: 21 aug 2019, 10:29
door Marcel
Dag allen,
Het volgende probleem, als ik rustig rij met een toerental van rond de 1500 rpm en ik geef iets gas zodat dus gasklep iets open gaat dan begint hij te stotteren.
Draait de motor 2000 rpm en ik geef gas dan doet hij het niet.
Hij doet het dus naar mijn idee alleen als gasklep geopend wordt vanuit zijn ruststand zeg maar.
Heb rondom de klep het huis schoongemaakt.
Als ik ipv rustig gas geef veel gas geef is er niks aan de hand.
Wie weet wat het kan zijn en wat de oplossing is ,groet marcel
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 25 aug 2019, 20:16
door Galant-gti-2.0
Hoe kom je erbij dat dit met je gasklep te maken heeft? Is dit een aanname of onderbouwd? Ik kan hele andere oorzaken bedenken namelijk.
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 25 aug 2019, 20:20
door Marcel
Ik denk dat het daar aan ligt , maar als u meerdere oorzaken weet waar het aan kan liggen hoor ik het graag
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 25 aug 2019, 21:01
door Galant-gti-2.0
Ik heb vergelijkbare klachten al eens opgelost met een maf, temperatuur sensor en ook al eens met een set bougies.
Heb je een uitgebreidere klachtomschrijving? Zijn er nog andere factoren van invloed op hoe erg hij stottert?
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 25 aug 2019, 21:04
door Marcel
Hoe warmer het weer hoe meer hij stotterd , misschien moet ik dan de bougies maar.vervangen
Gisteren 27/8 was drama gereden rond 14 uur , veel meer stotteren
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 20 dec 2020, 17:10
door Marcel
Dag
Kan een vuile egr klep ook de dader zijn? stotteren doet hij als de motor warm is.
En kan het zijn dat deze sneller vuil wordt door korte afstanden rijden en weinig km per jaar 8000-10000
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 21 dec 2020, 11:13
door Yeti
EGR kan van invloed zijn maar alleen als hij open blijft staan. In dichte toestand is het juist beter voor de motor. (minder interne vervuiling)
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 21 dec 2020, 12:25
door Marcel
Dan gaan we dat eens onderzoeken
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 21 dec 2020, 19:02
door Yeti
Wat voor motor?
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 21 dec 2020, 21:22
door Marcel
2.5 v6 uit 1999
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 22 dec 2020, 10:40
door foks
als dat 'n OBD2 auto is zou je een goedkoop OBD2-scannertje kunnen kopen! En alle sensoren eens bekijken, zoals Galant-gti-2.0 noemde. Heb je onder de 50 euro voor 'n laptop of mob.tel. of zo. Die verdien je gelijk terug bij het eerste de beste onderdeel dat niet kapot is.
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 22 dec 2020, 12:26
door Marcel
foks schreef: ↑22 dec 2020, 10:40
als dat 'n OBD2 auto is zou je een goedkoop OBD2-scannertje kunnen kopen! En alle sensoren eens bekijken, zoals Galant-gti-2.0 noemde. Heb je onder de 50 euro voor 'n laptop of mob.tel. of zo. Die verdien je gelijk terug bij het eerste de beste onderdeel dat niet kapot is.
Heb er al diverse geprobeerd tot op heden werkte er geen
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 22 dec 2020, 14:09
door Uray25
Van welk jaar is de Auto ? OBD werkt op europese modellen vanaf 2002/2003 ?
Op Amerikaanse modellen sinds 2000.
Anders heb je een MUT nodig.
Als ik het me goed herinner, correct me if i'm wrong.
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 22 dec 2020, 17:49
door Yeti
Die EGR klep zit maar met 2 boutjes vast dus die is zo los. Controleer, of deze goed in en uit gaat. (vacuum doosje)
Indien EGR klep goed is check de EGR solenoid. Indien deze open blijft staan zal tijdens vacuum automatisch de EGR klep open gehouden worden.
Maar het kan in zoveel dingen zitten denk aan:
Ontstekingsvervroeging
Niet genoeg brandstof (filter verstopt)
Gasklep positie sensor
Lambda sensor die verkeerde waarde doorgeeft of niet verwarmt.
Je hebt geen check engine lampje toch? Indien wel dan kan je middels de paperclip methode de Engine ECU uitlezen en de knipper code omzetten naar een foutcode. Daar heb je geen OBD scanner voor nodig
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 26 dec 2020, 07:27
door Marcel
Yeti schreef: ↑22 dec 2020, 17:49
Die EGR klep zit maar met 2 boutjes vast dus die is zo los. Controleer, of deze goed in en uit gaat. (vacuum doosje)
Indien EGR klep goed is check de EGR solenoid. Indien deze open blijft staan zal tijdens vacuum automatisch de EGR klep open gehouden worden.
Maar het kan in zoveel dingen zitten denk aan:
Ontstekingsvervroeging
Niet genoeg brandstof (filter verstopt)
Gasklep positie sensor
Lambda sensor die verkeerde waarde doorgeeft of niet verwarmt.
Je hebt geen check engine lampje toch? Indien wel dan kan je middels de paperclip methode de Engine ECU uitlezen en de knipper code omzetten naar een foutcode. Daar heb je geen OBD scanner voor nodig
Egr is afgedopt (lijkt nu iets beter), zit er een slangetje aan voor de ontsteking vervroeging? Hoe kun je gasklep sensor controleren? En welke waardes zou een lamdasonde moeten hebben?
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 26 dec 2020, 07:29
door Marcel
Uray25 schreef: ↑22 dec 2020, 14:09
Van welk jaar is de Auto ? OBD werkt op europese modellen vanaf 2002/2003 ?
Op Amerikaanse modellen sinds 2000.
Anders heb je een MUT nodig.
Als ik het me goed herinner, correct me if i'm wrong.
Heb een mutt2 scanner gekocht die het doet , geen foutcodes , misschien proberen met warme motor?
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 26 dec 2020, 12:00
door Yeti
MUT II gekocht.. Waar heb je die gevonden?
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 26 dec 2020, 14:10
door Marcel
Yeti schreef: ↑26 dec 2020, 12:00
MUT II gekocht.. Waar heb je die gevonden?
Nou , nog niet helemaal tevreden over , ben nog met de leverancier bezig ,
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 11 jun 2021, 21:28
door Marcel
Inmiddels weer een tijd verder en vanavond heb ik het 1 en ander kunnen doormeten voor zover als ik het goed gedaan heb.
De sensor voor de koelvloeistof geeft bij ongeveer 60 graden 0.10 ohm aan dit is te laag aldus het handboek dus deze zou stuk kunnen zijn is mijn oordeel ,maar de spanning die op de draad staat als hij aan staat is 10 volt en dat is dan weer veel te hoog ( of ik heb verkeerd gemeten)
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 11 jun 2021, 21:31
door Marcel
Yeti schreef: ↑22 dec 2020, 17:49
Die EGR klep zit maar met 2 boutjes vast dus die is zo los. Controleer, of deze goed in en uit gaat. (vacuum doosje)
Indien EGR klep goed is check de EGR solenoid. Indien deze open blijft staan zal tijdens vacuum automatisch de EGR klep open gehouden worden.
Maar het kan in zoveel dingen zitten denk aan:
Ontstekingsvervroeging
Niet genoeg brandstof (filter verstopt)
Gasklep positie sensor
Lambda sensor die verkeerde waarde doorgeeft of niet verwarmt.
Je hebt geen check engine lampje toch? Indien wel dan kan je middels de paperclip methode de Engine ECU uitlezen en de knipper code omzetten naar een foutcode. Daar heb je geen OBD scanner voor nodig
En hoe werkt deze methode?
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 11 jun 2021, 21:44
door Yeti
Marcel schreef: ↑11 jun 2021, 21:31
En hoe werkt deze methode?
Staat volgens mij ergens in het werkplaatshandboek. Ik zal het even opzoeken. Grappig verhaal: toen ik met mijn 2G Eclipse GS-T (import vanuit VS zo'n 25 jaar geleden) bij de officiele dealer kwam voor onderhoud vertelde men mij dood leuk dit onderhoud niet te kunnen uitvoeren omdat ze niet de module hadden voor de MUTII. Gelukkig had ik vanuit Amerika het officiële werkplaatshandboek meegenomen en vroeg ze om naar een bepaalde pagina te gaan in het Nederlandse handboek en vertelde dat ze daar de "paper clip methode" konden vinden en zo de computer kunnen uitlezen. Dus zelfs de dealers weten vaak niet dat deze methode bestaat.
Re: Stotterende motor
Geplaatst: 02 sep 2021, 20:06
door Marcel
Dag allen,
Van de week andere bougies gemonteerd en meteen nieuwe bougiekabels ,het probleem lijkt te zijn opgelost.
Bedankt allemaal voor het meedenken