Ik heb de laatste tijd dat het even hapert bij het starten. De startmotor draait net even 1 seconde maar net niet genoeg om de motor aan te laten slaan, De tweede keer lukte het tot nu toe wel.
Zou dit aan de startmotor liggen of aan de accu? Het "puntje" op de accu is nog wel groen maar hoe betrouwbaar is dit?
Het valt mij ook op dat de sterkte van het licht van de koplampen iets minder wordt als ik de motor uitschakel, Een voorteken dat de accu aan kracht heeft verloren?
Accu of startmotor
Re: Accu of startmotor
kan ook een versleten startmotor zijn. die slaat vast bij de eerste aanzet, komt los en de 2x draait ie door, maar vanwege de as slijtage zwaar. trekt dus veel stroom waardoor je de spanning ziet zakken.
Re: Accu of startmotor
een motor die met een klein tikkie aanslaat is vaak slechter voor de starter krans dan een motor die een aantal slagen moet draaien voor ie start.
Re: Accu of startmotor
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Bleek uiteindelijk te worden veroorzaakt door versleten lagerbussen van de startmotor.
Een lagerbus was zover uitgesleten dat bij het starten, de rotor van de startmotor aanliep tegen de stator.
De wrijving is dan zo groot dat de startmotor vastslaat.
Gelijktijdig is het stroomverbruik op dat moment zo groot dat het lijkt alsof de accu in één klap leeg getrokken wordt.
Nieuwe lagerbussen erin laten zetten bij 'n revisiebedrijf en het probleem was opgelost.
Een lagerbus was zover uitgesleten dat bij het starten, de rotor van de startmotor aanliep tegen de stator.
De wrijving is dan zo groot dat de startmotor vastslaat.
Gelijktijdig is het stroomverbruik op dat moment zo groot dat het lijkt alsof de accu in één klap leeg getrokken wordt.
Nieuwe lagerbussen erin laten zetten bij 'n revisiebedrijf en het probleem was opgelost.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Re: Accu of startmotor
bedankt! was dat een dure grap? want ik zie op onderdelen24 al startmotoren van 70 euro.
Re: Accu of startmotor
In juli 2011 zijn de lagerbussen vervangen door 'n plaatselijk revisiebedrijf. kosten € 22,50.
Startmotor uiteraard zelf brengen en ophalen.
Ik denk niet dat ik die startmotor van 70 Euro zou willen hebben.
Startmotor uiteraard zelf brengen en ophalen.
Ik denk niet dat ik die startmotor van 70 Euro zou willen hebben.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404