Galant A160 TurboD, versnellingsbak met P-positie?

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
Plaats reactie
rjjcremers
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2024, 18:22
Provincie: Limburg

Galant A160 TurboD, versnellingsbak met P-positie?

Bericht door rjjcremers »

Hallo Galant-fans,

Ik heb zelf geen Galant noch wil ik er een aanschaffen, maar ik heb een vraag waar misschien iemand van jullie antwoord op heeft. Ik bekeek de brochure van de Galant Stationwagen van 1985 (laatste type Galant met achterwielaandrijving), en hierin viel mij op dat het interieur wordt getoond van een 2.3 TurboD, met als opvallend detail dat de versnellingspookknop het volgende schakelschema laat zien:
P 1 3 5
_ 2 4 R
Een manuele versnellingsbak met P-positie! Geen aanwijzingen in de text. Een paar pagina's verder wordt bij de 2.3 TurboD motor een losse koppelomvormer getoond, ook hier niks in de text dat hiernaar verwijst. De koppelomvormer lijkt geen deel van een automatische versnellingsbak uit te maken. Voor mij lijkt het erop dat de 2.3 TurboD met koppelomvormer in plaats van koppeling leverbaar geweest is (maar dus niet in Nederland), en dan ook met een P-positie op de verder manuele versnellingsbak. Helaas is op het interieurplaatje niet te herkennen of deze 2 of 3 pedalen heeft. De text bij de foto noemt 2000 GLX maar dat klopt niet, de toerenteller is eenduidig die van een dieselmotor.
Weet iemand of dit klopt, of heeft iemand meer info hierover? Ik heb ook de andere brochures bekeken maar alleen deze laat dit interieur met genoemde pookknop zien. Het feit dat deze in een 2.3 TurboD zit, en dat het plaatje van de koppelomvormer langs dezelfde motor staat, zal zeker geen toeval zijn. Zie graag bijgevoegde plaatjes.

Wie o wie kan hier opheldering verschaffen? Bij voorbaat dank!
Bijlagen
Skärmavbild 2024-01-05 kl. 19.05.36.png
Skärmavbild 2024-01-05 kl. 19.06.16.png
Skärmavbild 2024-01-05 kl. 19.06.36.png
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Galant A160 TurboD, versnellingsbak met P-positie?

Bericht door menno3x8g »

Hoi, het zou mooi zijn als er nog iemand op het forum zit die deze wagens kent.
Mocht je geen antwoord krijgen, probeer dan eens: [External Link Removed for Guests].
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Galant A160 TurboD, versnellingsbak met P-positie?

Bericht door Qualconu »

De betreffende Nederlandse Mitsubishi folder beschrijft drie 1985 Galant Station Wagon versies, alle drie met ’n handgeschakelde 5-bak.
1600 GL Wagon M/T 5
2000 GLX M/T 5
2300 GLX TD M/T 5
https://galant-fans.nl/forum/download/file.php?id=12742

Op ’n website op Internet worden verder nog de volgende Europese 1985 Galant Sedan modellen beschreven:
1600 GL (GLX) M/T 5
2000 GLS M/T 5
2000 GLS A/T 4
2000 Turbo ECI M/T 5
1800 TD A/T 4
1800 TD GLX M/T 5
[External Link Removed for Guests]
Nergens in bovenstaande informatie is sprake van 'n A/T 5
De herkomst van de betreffende afbeeldingen in de folder blijft derhalve ongewis.
Ik betwijfel of er ooit 'n 5-traps automaat voor de Galant is geweest.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Galant A160 TurboD, versnellingsbak met P-positie?

Bericht door menno3x8g »

Qualconu schreef: 06 jan 2024, 17:18 Ik betwijfel of er ooit 'n 5-traps automaat voor de Galant is geweest.
Sophia (VR4) heeft er eentje, maar zij is in 1996 gebouwd.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Galant A160 TurboD, versnellingsbak met P-positie?

Bericht door Qualconu »

Verbaast me dat juist 'n VR4 wel 'n A/T 5 heeft. Je zou zeggen dat juist die meer dan genoeg vermogen heeft om het met 'n 4-bak af te kunnen.
Temeer daar de 2WD-Galant's (inclusief de 8G's )het wel allemaal maar met 'n A/T 4 moeten doen.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Uray25
Berichten: 974
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Galant A160 TurboD, versnellingsbak met P-positie?

Bericht door Uray25 »

Dit is een Handbak met Koppelomvormer...
En dus 3 Pedalen.

Je kunt als je rolt met dat ding gewoon in de 5 in de stad rotondes nemen...
Ok, optrekken gaat niet zo snel meer, maar afslaan zal ie ook niet...

Rijdt eigenlijk heerlijk, Hebben er nog eentje.
Gaat als het goed is dit jaar weer de weg op.

Is nu 40+, scheeld behoorlijk in de wegenbelasting.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Galant A160 TurboD, versnellingsbak met P-positie?

Bericht door Qualconu »

Uray25 schreef: 07 jan 2024, 22:48 Dit is een Handbak met Koppelomvormer...
En dus 3 Pedalen.
Rijdt eigenlijk heerlijk, Hebben er nog eentje.
Welk modelnummer/bouwjaar is dat dan met 'n handgeschakelde 5-bak met koppelomvormer ?
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
rjjcremers
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2024, 18:22
Provincie: Limburg

Re: Galant A160 TurboD, versnellingsbak met P-positie?

Bericht door rjjcremers »

Aha! Bedankt voor je bijdrage Uray25. Is die van jou dan ook een 2.3 TurboD? En heeft deze ook de "P" positie op de bak?
Ik zou het erg waarderen als je een paar plaatjes kan posten van pedalen en pookknop, en de rest van het interieur.

Dat is helemaal uniek, een handbak met normale plaatkoppeling én koppelomvormer. Er zijn in het verleden verschillende auto's geweest die een koppelomvormer hadden met een handbediende versnellingsbak, die dan 2 pedalen hadden en dan als "automaat" door het leven gingen doordat de koppeling bediend werd bij het aanraken van de pookknop (VW Kever "automatic", Porsche Sportomatic, NSO Ro80 om maar een paar voorbeelden te noemen).

Nogmaals dank voor de moeite!
Groetjes Raymond
Uray25
Berichten: 974
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Galant A160 TurboD, versnellingsbak met P-positie?

Bericht door Uray25 »

@Qualconu, zal ik eens nakijken voor je, maar volgens mij gewoon A160.

@rjjcremers, Ja, een A160 TurboD, met een P op de pook. Uit Duitsland. Voor Foto's moet je even geduld hebben, staat in de opslag.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Galant A160 TurboD, versnellingsbak met P-positie?

Bericht door Qualconu »

Het vreemde is dat model A160 in geen enkele MMC ASA database (Europe, Japan, USA, Export) voorkomt, terwijl die Galant (Sigma) A160 met 'n 2.3 TD blijkbaar wel gewoon ook voor de Europese markt geleverd is.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
rjjcremers
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2024, 18:22
Provincie: Limburg

Re: Galant A160 TurboD, versnellingsbak met P-positie?

Bericht door rjjcremers »

Zeker Qualconu, ik ben oud genoeg om me deze nog te herinneren. Maar een Granada of Opel Rekord zag je veel meer. Ik denk niet dat ze ontzettend goed verkochten in die tijd, met de voorwielaangedreven opvolger heeft Mitsubishi veel meer succes gehad.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Galant A160 TurboD, versnellingsbak met P-positie?

Bericht door Qualconu »

Mitsubishi Galant 2300 GLX Turbo Diesel (1983) - Classic Car Inspection
Met handbak en koppelomvormer
[External Link Removed for Guests]
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”