winterbanden v6

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

winterbanden v6

Bericht door Twain »

ik was/ben met een schuin oog aan het kijken naar winterbanden.. nu staan er op een gemiddelde parkeerplaats genoeg van die dingen, dus ikke kijken.

en het volgende viel me op , bijna de helft van de snele auto's (bmw, snele volo's) staat op winterbanden met een te lage snelheids index .. nu is dat natuurlijk wel lekker goedkoop.... maar dat mag toch niet... ik dacht dat je in zoon geval een sticker op je dashboard moest hebben. of gelden die regels niet meer ofzo... of gaat iedereen er vanuit dat je met winterbanden niet hard rijdt...



update.. ik heb dit gevonden, kan iemand het misschien bevestigen

Het is mogelijk om winter banden te monteren met een lagere snelheidsindex (met één letter) dan die van de zomerbanden. Bijvoorbeeld, wanneer het voertuig is voorzien van zomerbanden met index W, dan kunnen er winterbanden op gemonteerd worden met index V, maar niet met index H.
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: winterbanden v6

Bericht door menno3x8g »

Heb ik ook ergens gelezen, weet niet meer waar, dus klopt waarschijnlijk: winterbanden mogen met een lagere snelheidsaanduiding gemonteerd zijn. Of dit ook in D geldt weet ik niet.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: winterbanden v6

Bericht door cvw »

In Duitsland mag het ook, mits je een sticker of formulier o.i.d. in het zicht van de bestuurder hebt waarop staat wat de maximum snelheidsindex van de banden is.
In NL heb je die melding niet nodig (en mag je die snelheden ook niet rijden. :hypo: )

Ook ik heb winterbanden met een lagere snelheidsindex. Max. 210 kmph.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: winterbanden v6

Bericht door Twain »

super, thanx :)
Awesomeness = Verveling x Talent
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”