Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door marksanne »

Een vraagje aan de guru's op autotechniekgebied: hoe / waardoor wordt de rempedaaldruk eigenlijk geregeld?

Ik bedoel, als je in modernere auto's rijdt dan is het rempedaal directer en 'strakker' voelt dan in onze Galants. Hoe wordt dat eigenlijk geregeld?! Welk onderdeel bepaald hoeveel 'directe' druk er geleverd wordt? Ik vermoed de hoofdremcylinder, maar waarom zit er zo'n verschil tussen het ene en andere type/merk auto? Ik zou een iets 'harder'/'directer' rempedaal niet erg vinden namelijk, maar om te bepalen welke mogelijkheden daarvoor zijn wil ik eerst goed snappen hoe het eigenlijk werkt.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Echo Whiskey
Berichten: 497
Lid geworden op: 08 mar 2012, 22:59
Provincie: Zuid-Holland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door Echo Whiskey »

Ik ben geen guru maar mijn eerste ingeving is een combinatie van de hefboom die op je hoofdremcilinder werkt (afstand scharnierpunt, hydraulisch deel waarvan ik de naam niet weet, pedaal) en de doorsnede van de zuigers in het hydraulische systeem.
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door cvw »

Mark, op [External Link Removed for Guests] link staat een vrij duidelijke beschrijving over de componenten en de werking van de remmen. Lees wel even tussen de reclame door.

Om meer druk in je remsysteem te kunnen krijgen zul je (volgens mij) met de rembekrachtiger aan de slag moeten. Dat kreng voert de druk in de leidingen op met een factor X als jij op dat pedaal trapt. Toch is het niet altijd fijn als de druk erg snel erg hoog opgevoerd wordt in de remleidingen. Het is dan veel "lastiger" om nauwkeurig te remmen. Je krijgt snel het effect dat je veel te hard remt. Peugeot's zijn ook heel gevoelig in dat rempedaal. Of je zit met je kop in de voorruit, of je remt te zacht waardoor je alsnog flink op dat pedaal moet trappen. In de Galant vindt ik het rempedaal veel beter te doseren.

Je hebt wel een bepaalde marge die je aan kunt spreken door andere schijven/blokken combinaties te monteren. Gegroefde of "race" schijven en blokken leveren vaak een "bijteriger" remkarakter op. Uiteindelijk blijft je maximale remkracht afhankelijk van de grip die de banden kunnen leveren.
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door cvw »

Lees deze PDF eens. Denk dat er dan een heleboel vragen beantwoord zijn. ;)
Bijlagen
GPO Remsystemen voorbeeld[1].pdf
(3.07 MiB) 2350 keer gedownload
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door Twain »

Erg goede vraag, vroeg het me ook al af en zonder je topic te willen vervuilen ....

ik heb eigenlijk dezelfde vraag over het gaspedaal. ik zou ook daar graag beter kunnen doseren.. van geen gas naar vol gas is misschien 2cm terwijl het pedaal veeeeeeeel veder in te drukken is
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Echo Whiskey
Berichten: 497
Lid geworden op: 08 mar 2012, 22:59
Provincie: Zuid-Holland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door Echo Whiskey »

Volgens mij is dat gewoon een vlinderklep bij je inlaatraject die met een kabel aan je pedaal vast zit.
De pest is inderdaad dat een vlinderklep tijdens het eerste stukje een relatief groot debietverschil heeft vergeleken met als hij vanaf half gas naar volledig gas gaat.
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door cvw »

De laatste van mij over remsystemen. Lees deze link eens: [External Link Removed for Guests]
Deze mannen zijn met een VW bus bezig geweest om het remsysteem aan te passen. Ook zij waren op zoek naar een "strakker" remsysteem. Vooral de "BrakeBooster" die zij op een bepaald moment monteerden trok mijn aandacht. Die Booster zorgt voor een hogere druk. Affijn, lees hun testen en bevindingen maar eens door.
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door Lowlands »

twain schreef:Erg goede vraag, vroeg het me ook al af en zonder je topic te willen vervuilen ....

ik heb eigenlijk dezelfde vraag over het gaspedaal. ik zou ook daar graag beter kunnen doseren.. van geen gas naar vol gas is misschien 2cm terwijl het pedaal veeeeeeeel veder in te drukken is
Ga ik even mee met de vervuiling,toen ik die spuitbus had gebruikt in in het luchtingangscircuit viel me daarna op dat het gaspedaal beter te doseren was als daar voor,en dat was blijvend.
Want de ECU gaat toch uit van een minimum hoeveelheid lucht,of eigenlijk luchtmassa.Als dat circuit vervuild is,is dat minimum te weinig geworden en is het minimum mengsel eigenlijk te rijk.
Dus kijk ook even of dat spuiten met de Amsoil Powerfoam Enginecleaner dat voor jou ook een oplossing is,en wie weet doet het nog meer goede dingen.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door KNOEI 8G »

Idd dat doet een rembekrachtiger, zoals ook bij de gemiddelde renaults. Met je kleine teen indrukken en je zit al met je gezicht tegen de voorruit..... Maar ook ik zou wel willen dat ik niet zo vaak het pedaal tot op de vloer hoefde te trappen. "Iets strakker maggie wel!!" :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door marksanne »

Boeiende info mannen! Heel wat wijzer alweer. Vooral dat VW T4 topic is leuk leesvoer.
Ik denk dat ik het monster ook maar 'ns aan zo'n test ga onderwerpen! Eerst 'as-is' testen en dan eenvoudigweg stuk voor stuk dingen aanpassen/vervangen om te zien wat voor praktijk-invloed dat allemaal heeft. Ik heb nog een mooie set Goodridge rvs gevlochten remleidingen liggen bijvoorbeeld :) En de remvloeistof ga ik ook vervangen voor ATE Super Blue.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door MD »

Tis vrij simpel.
Het is een hydrolisch systeem dus druk door vloeistof.
En hoemeer vloeistof je in het systeem weet te persen des te strakker/ directer je pendaal aan voelt.
Maar goed het dysteem moet wel geactiveerd worden.
Dat gebeurt niet met een kabel aan je pendaal maar een stang.
Die staan in verbinding met het potje waar de dot in gaat.
En die staat in verbinding met de remverdeler. Daar zitten alle 4 remklauwen op aan gesloten.

Maar het blijft een feit dat hoe meervloeistof je in het systeem weer te persen des te strakker.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door marksanne »

De basiswerking was me ook niet onbekend, maar waar 't nou in zit dat de remwerking tussen de ene en andere auto/type zoveel kan verschillen. Welk component(en) bepalen die meer/mindere druk en vooral: hoe kun je die beinvloeden.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door Twain »

Klopt helemaal joop maar die van mij is al schoon ;) ik wil eigenlijk een iets langere weg (travel) van het pedaal zodat er meer stapjes in passen.. puur voor de wagenbeheersing.. (lees: het is fokking vervelend om een stoplicht race te verliezen terwijl je ruim de dubbele pk's hebt. en die pk's dus niet op het wegdek krijgt omdat de sweet spot op het gaspedaal erg lastig te vinden is.. dus massa's wielspin en een klapperende voorwielophanging :( (teveel gas) of weg rijden als een bejaarde (te weinig gas))

maar ik geef toe het is een luxe probleem :D

het leesvoer van cees is echt super.. misschien ooit maar eens aanschafen zoon rembekrachtiger
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door MD »

Het heeft vooral te maken met (zuiger) die vast zit aan de stang die weer aan het pendaal zit.
De grote daar van bepaalt een hoop.
En uiteraard hebben de remslangen ook grote invloed.
Die rubberen dingen die standaard onder de galant zitten zijn gewoon "crap".
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
Echo Whiskey
Berichten: 497
Lid geworden op: 08 mar 2012, 22:59
Provincie: Zuid-Holland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door Echo Whiskey »

Mark, ik denk dat je het vooral moet zoeken in de zuigerdiameters, en dan voornamelijk degene het dichtst bij het rempedaal en degenen in de remklauwen.
De kracht die de zuiger bij je pedaal op de vloeistof uitoefent moet je namelijk keer de oppervlakte van diezelfde zuiger doen voor de totaal uitgeoefende kracht.
Als een zuiger met een kleine oppervlakte een bepaalde kracht per cm3 uitoefend, wordt er op een grotere zuiger dezelfde kracht per cm3 wordt uitgeoefend waardoor je dus een grotere totale kracht hebt.

Dit principe heb je ook in hydraulische krikken, met weinig moeite (kleine zuiger, veel afstand) kan je een groot gewicht verplaatsen (grote zuiger, kleine afstand)
Voor de zuigers in de remklauwen geldt uiteraard precies hetzelfde dus ik denk dat je kan zeggen:

Hoe groter de verhouding zuigerdiameter pedaal / zuigerdiameter remklauwen: hoe zwaarder het pedaal gaat en hoe moeilijker precies te remmen, korte pedaalweg
Hoe kleiner de verhouding zuigerdiameter pedaal / zuigerdiameter remklauwen: hoe lichter het pedaal en makkelijker om precies te remmen, lange pedaalweg

Dit omdat er in het eerste geval per cm indrukken van het pedaal meer vloeistof wordt verplaatst dan in het 2e geval.

Zoals ik in m'n eerste post zei kan je het zwaarder en lichter / korter en langer maken van de pedaalweg op zijn beurt weer aanpassen door het hefboomeffect te veranderen.
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door Lowlands »

twain schreef:Klopt helemaal joop maar die van mij is al schoon ;) ik wil eigenlijk een iets langere weg (travel) van het pedaal zodat er meer stapjes in passen.. puur voor de wagenbeheersing.. (lees: het is fokking vervelend om een stoplicht race te verliezen terwijl je ruim de dubbele pk's hebt. en die pk's dus niet op het wegdek krijgt omdat de sweet spot op het gaspedaal erg lastig te vinden is.. dus massa's wielspin en een klapperende voorwielophanging :( (teveel gas) of weg rijden als een bejaarde (te weinig gas))

maar ik geef toe het is een luxe probleem :D

het leesvoer van cees is echt super.. misschien ooit maar eens aanschafen zoon rembekrachtiger
Tja,ik geloof dat je dan de poelie op de gasklep groter moet maken,of denk ik nou verkeerd om..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door menno3x8g »

marksanne schreef:Ik zou een iets 'harder'/'directer' rempedaal niet erg vinden namelijk, maar om te bepalen welke mogelijkheden daarvoor zijn wil ik eerst goed snappen hoe het eigenlijk werkt.
Ik rij ook in een (ahem) CX. Als je daar al naar de rempedaal (= eigenlijk knop) kijkt, schiet je met je kop door het stuurwiel (1-spaaks). Kan helaas niet zachter afgesteld worden. Kan me een filmpje van de heer Clarkson herinneren waarbij hij ook in zo'n bak reed, en bij het testen van de remmen vloog de cameraman door het luchtruim.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door cvw »

Ik heb vandaag de remvloeistof vervangen. De 2% vocht die in de oude remvloeistof zat is hiermee verwijderd. ATE Super Blue is er in de leidingen gegaan en ik moet zeggen dat het rempedaal nu net iets harder aanvoelt. Scheelt iets lijkt het. :) Nee, er zat geen lucht in de leidingen.
Gebruikersavatar
Echo Whiskey
Berichten: 497
Lid geworden op: 08 mar 2012, 22:59
Provincie: Zuid-Holland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door Echo Whiskey »

Lijkt me toch vreemd Cees, voor zover ik weet is water (zoals elke vloeistof) nauwelijks comprimeerbaar.
Kan me hooguit voorstellen dat je het merkt wanneer de remvloeistof tot boven de 100 graden stijgt, wat het kookpunt is en waarbij er dus gasvorming ontstaat.

Just my thoughts. :)
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door cvw »

I know, lijkt vreemd. Is het misschien ook. Maar.... ik weet niet hoe oud deze remvloeistof was. Het zal vast DOT4 zijn geweest, maar of dat vergelijkbaar is met die ATE??? Qua kookpunt in ieder geval zeker niet.
Lucht is er niet uit de remleidingen gekomen. Het viel mij wel op dat de remvloeistof uit de achterremleidingen minder schoon/helder was als de vloeistof die uit de voorklauwen kwam. Ik ben, hoe dan ook, heel blij dat ik deze klus uitgevoerd heb.
Gebruikersavatar
Echo Whiskey
Berichten: 497
Lid geworden op: 08 mar 2012, 22:59
Provincie: Zuid-Holland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door Echo Whiskey »

Hoe oud de vloeistof ook is, vloeistof is nauwelijks tot niet samendrukbaar.
De remleidingen zitten kruislings aangesloten, rechtsachter op linksvoor en vice versa (wist jij natuurlijk al :yes: ) dus een verschil in helderheid tussen voor en achter is op zich ook raar maar misschien te verklaren door de stalen remleidingen van voor naar achteren, roest oid?
Er zit natuurlijk praktisch geen stroming in zo'n systeem dus kan me voorstellen dat vuil van achteren nauwelijks naar voren komt.
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door foks »

MD schreef:En uiteraard hebben de remslangen ook grote invloed.
Die rubberen dingen die standaard onder de galant zitten zijn gewoon "crap".
Inderdaad.
Wanneer zijn ze voor het laatst vervangen? 2 jaar terug? 4 misschien? Of toch ietsje langer ;)
Echo Whiskey schreef:Hoe oud de vloeistof ook is, vloeistof is nauwelijks tot niet samendrukbaar.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Remvloeistof is hygroscopisch. Oude remvloeistof heeft relatief veel water. Dat kan verdampen door de warmte in de remklauw. En gas is nogal gemakkelijk samen te drukken.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door Lowlands »

Precies!Daarom moet het ook regelmatig vervangen worden...
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door cvw »

En toch hé, toch..................... ondanks het feit dat ik er niet direct een verklaring voor heb..................... toch, voelt het rempedaal anders met die nieuwe vloeistof. Ik heb er nog over lopen denken. Ook over het remverschil op de achteras van 3% bij de TüV keuring. Zou er dan toch een bubbel lucht of gas o.i.d. in de leiding naar linksachter hebben gezeten? Om het aan te kunnen tonen moet ik de 8G op de remmentestbank zetten, maar dat gaat me net te ver.

Ik kan het op dit moment niet verklaren. Alleen aangeven wat ik merk en voel. En da's een harder rempedaal en goede remactie.
Gebruikersavatar
Echo Whiskey
Berichten: 497
Lid geworden op: 08 mar 2012, 22:59
Provincie: Zuid-Holland

Re: Remdruk, hoe wordt dat bepaald eigenlijk?

Bericht door Echo Whiskey »

foks schreef:
Echo Whiskey schreef:Hoe oud de vloeistof ook is, vloeistof is nauwelijks tot niet samendrukbaar.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Remvloeistof is hygroscopisch. Oude remvloeistof heeft relatief veel water. Dat kan verdampen door de warmte in de remklauw. En gas is nogal gemakkelijk samen te drukken.
Echo Whiskey schreef:Lijkt me toch vreemd Cees, voor zover ik weet is water (zoals elke vloeistof) nauwelijks comprimeerbaar.
Kan me hooguit voorstellen dat je het merkt wanneer de remvloeistof tot boven de 100 graden stijgt, wat het kookpunt is en waarbij er dus gasvorming ontstaat.

Just my thoughts. :)
Zeg ik toch jongen. :P
Beetje onhandig uitgedrukt want als het gas eenmaal ontstaan is wordt het bij een lagere temperatuur geen vloeistof meer maar je snapt m'n punt. :)

Blijven leuken onderwerpen om uit te pluizen. :yes:
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”