How to - Wetsanding - een praktijkvoorbeeld

Detailing tot in de kleinste details. Alle benodigde know-how voor oogverblindende resultaten. Tip: houd je zonnebril binnen handbereik!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

How to - Wetsanding - een praktijkvoorbeeld

Bericht door cvw »

Zoals in mijn showcase topic beschreven, had ik de achterspatbordrand bijgewerkt en van een nieuwe laklaag voorzien. Helaas bleek de kleur van de nieuwe lak nogal af te wijken en ergerde ik mij na een halve dag al groen en geel aan die vlek op het achterspatbord.

De startsituatie:
Afbeelding
Afbeelding

2 opties mogelijk:
1. Opnieuw spuiten en flink uitwaaieren aangevuld met een blanke laaglaag over het hele paneel;
2. De nieuwe laklaag verwijderen tot de rand onderaan het spatbord. De lichtval op die rand zorgt er voor dat de afwijkende kleur minder opvalt.

Omdat ik optie 1 nog niet echt zie zitten (eerste keer dat ik de theorie rondom dit soort klussen in praktijk breng) heb ik voorlopig gekozen voor het uitvoeren van optie 2.

Vooropgesteld: De klus die hieronder beschreven staat is riskant!!! Het toepassen van de beschreven werkwijze is voor eigen risico, ik sta niet in voor de eventuele gevolgen.

Voor het verwijderen van de overtollige lak heb ik gekozen voor het toepassen van wetsanding. Omdat ik niets te verliezen had (zou het misgaan dan had ik optie 2 altijd nog voorhanden of kon ik naar de professionele autospuiter) heb ik mijn eveneens theoretische kennis over wetsanding toegepast.

Wat heb je nodig:
- plaatdeel
- tape (optioneel)
- schuurblok
- schuurpapier met korrel 1000 - 2000 - 2500
- water of detailer spray
- goede verlichting
- geduld
- vaste hand

Afbeelding

Het plaatdeel dat ik bij wil werken heb ik afgeplakt om te voorkomen dat ik delen raak die ik wil behouden.

Afbeelding

Tijdens het schuren:
Afbeelding

Ik heb papier met korrel 800 gebruikt. In principe gebruik je normaliter voor wetsanding een fijnere korrel tussen de 1000 en 2500. Met korrel 2500 eindig je. Mijn keus was korrel 800 omdat ik lak moest verwijderen.
Haal het schuurblok met heel weinig druk en recht over de lak. Neem met regelmaat het residu met een doek af zodat je kunt zien hoe e.e.a. er voor staat.

Afbeelding
Afbeelding

En ja, de lak slaat dof.

Afbeelding

Die hele kleine donkere plekjes moest ik nog kwijt. Nogmaals heel voorzichtig dus schuren op die locatie.

Tape er af en kijken wat het resultaat is:
Afbeelding

Een heel klein donkergrijs randje aan de bovenkant nog bijgeschuurd en dan ziet het er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat dat ik zocht en wilde bereiken, maar toch ........

Tijd voor de volgende stap: Polijsten
Afbeelding

In dit geval met de Rotary. Of een excentrische Dap sterk genoeg is om een dergelijke plek volledig weg te werken betwijfel ik.

3x een hit met Inizio op oranje, 2x een hit met Mezzo op wit. En dan:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard afwerken met een verse waxlaag.

Nogmaals: wees heel voorzichtig, werk op je dode gemak met goede verlichting en blijf controleren en inspecteren. Gebruik een heel fijne korrel schuurpapier want je haalt snel veel lak weg.
Voor deze klus ben ik een klein uur aan het schuren geweest. Hebben jullie daar ook een indicatie van.

Oh ja, ik heb voor dit klusje geen water gebruikt maar Meguiars Last Touch 1:1 verdund met water. Een detailerspray maakt de ondergrond net iets gladder en reinigt. Daardoor kun je beter zien hoe het er voor staat.

Succes!
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: How to - Wetsanding - een praktijkvoorbeeld

Bericht door cvw »

Lowlands schreef:
Ik heb gemerkt dat je beter als laatst met water moet eindigen,als je b.v. nog weer met lak er over heen moet.Detailerspray is toch wat vettig,dus water er over en ontvetten!


Ja, bij lakken hoort ontvetten. Als je dat niet weet moet je je verre houden van een dergelijke klus. In dit topic ga ik echter niet lakken, maar polijsten. De noodzaak voor ontvetten ontbreekt dus, vandaar niet vermeld.

Allemaal bedankt voor de reacties. Het is geen fysiek inspannende klus, maar reken maar dat de zweetdruppels over je rug lopen.
Plaats reactie

Terug naar “Detailing”