Het fenomeen "Sticky Paint" en/of transportwax

Detailing tot in de kleinste details. Alle benodigde know-how voor oogverblindende resultaten. Tip: houd je zonnebril binnen handbereik!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Het fenomeen "Sticky Paint" en/of transportwax

Bericht door cvw »

Afgelopen weekend ben ik met de Rotary aan het werk geweest op een uit Japan geimporteerde prachtwagen.
Maar man, dat viel niet mee. De rotary hapte regelmatig in de lak, begon te springen en mijn polijstmiddel veranderde af en toe in een soort gum.
Uiteindelijk is er een prachtig resultaat gehaald, maar het zat mij niet lekker.

Tijd voor onderzoek dus. Heb ik iets verkeerd gedaan met de rotary? Was de behandelmethode fout? Vragen, vragen, en daarop wilde ik een antwoord hebben. Uiteindelijk is mij duidelijk geworden dat ik niets verkeerd heb gedaan. De werkwijze met de rotary was helemaal correct, en ook alle gebruikte materialen en middellen waren zoals het hoorde (niet dat ik daar aan twijfelde, maar je wilt het zeker weten).

Ik had al eerder de DAP500 op deze lak gehad, maar toen niets bemerkt. Dit keer ben ik aan het werk geweest met de Pro900 rotary, en die veroorzaakt meer warmte waardoor het beschreven effect naar boven komt.

Waarom dit verhaal ook voor jullie interessant kan zijn? Nou, omdat er op dit forum toch heel wat auto's vanuit Japan geimporteerd zijn. En vooral die auto's kunnen met dit fenomeen te maken hebben/krijgen. Begrijp me goed, vooral die auto's. Dat betekent niet dat andere auto's het niet kunnen hebben. Zie onderstaand de informatie die ik verzameld heb en zo leesbaar mogelijk presenteer in dit topic. Doe er je voordeel mee.

Voor sommigen klinkt dit misschien volslagen onbekend, anderen hebben er misschien al eens van gehoord of het zelf aan de hand gehad, het zogenaamde: sticky paint verhaal.

Hoe moet ik dat uitleggen.......stel 'normale' autolak is een velletje A4 papier en de polish is een druppel water. Als je de druppel water op een gewoon velletje papier laat vallen, blijft die redelijk liggen en die kun je lekker uitsmeren, het papier absorbeert vrijwel niet en je hebt tijd om de druppel water te bewerken.

Nu sticky paint. De laklaag kun je als het ware vergelijken met een stuk keukenrol. Als je daar een druppel water op laat vallen......absorberen / zuigen en voor 90% weg. Dat is dus sticky paint. Vooral de hedendaagse Porsches staan daar bekend om. Maar het gekke is, de ene heeft het niet en de andere wel. Hoe dat komt snapt Porsche zelf eigenlijk ook niet.

Ennieweej, het is dus erg lastig om deze lak te corrigeren. Met een roterende machina creër je toch redelijk wat hitte en dat zorgt ervoor dat de polish nog sneller weg is. Bufferhops, gummen, hologrammen, niet correct afbreken van de abressives wat zorgt voor marring tijdens het afnemen.......om gek van te worden! Geadviseerd wordt om met de excenter te werken, maar ook dan blijft het ellende.
Het is niet zo dat als een druppel polish op de lak valt dat hij floep weg is nee, maar doe 1 à 2 passes en je bent al aan het gummen. Dat is het grote verschil.

Pad vochtig houden is een remedie. Ik heb de pad goed schoon en vochtig gehouden.
Let ook op je machine. Als hij er heel hard aan moet trekken geef hem dan de tijd om af te koelen tussendoor.

Check dit topic: [External Link Removed for Guests] eens op deze Engelse site. Daar wordt een compound genoemd die aangebracht wordt op de lak voordat de auto per schip vanuit Japan naar de UK vervoerd wordt. Volgens mij ben ik die compound afgelopen weekend tegengekomen. Toen hij eenmaal van de lak verwijderd was bleef er een prachtige laklaag met een diepe glans over. Maar voordat het zover was……… Lees nu verder, dan zul je de onderbouwing van mijn opmerkingen teruglezen.


Wel is er nieuws te melden over het fenomeen sticky paint. Voor mij was dit hele sticky paint gebeuren nieuw. Ik kan wel zeggen dat het probleem nu niet meer ontkend wordt en men is bezig met een oplossing te zoeken. Het heeft namelijk niet zo zeer iets met de lak zelf te maken, dat verklaard ook waarom de een het wel heeft en de ander weer niet.
Het ligt aan hetgeen ze er tegenwoordig bij sommige merken op smeren om hem te beschermen tijdens het transport, dat is 'hoogstwaarschijnlijk' de boosdoener.

Vroeger gebruikte ze veel transportwaxen op paraffine basis. In praktijk een vette laag op de lak die met een ontvetter en deels kleien goed te verwijderen valt.

Tegenwoordig brengen ze bij sommige merken (Porsche gebruikt dat veel) als het ware een coating aan ter bescherming. Het nadeel is dat deze ook deels IN de poriën van de lak trekt. Dus ook al stript je de laag OP de lak, er blijft altijd iets achter. Dit zou het sticky paint verschijnsel creëren. Menzerna adviseert om zo'n auto's eerst grof te polijsten of te wetsanden :confused:......leuk op je nieuwe auto, meteen een gedeelte blanke lak weghalen zeker!

Er bestaan wel middelen om die gehele coating te strippen, maar dat spul is zo agressief dat het ook kunststof en rubbers aantast. Ook geen optie dus.

In principe, ga ik vanuit, wordt elke auto die op transport gaat behandeld met een transportwax c.q. coating in dit geval. Heeft het te maken hoe lang die coating erop zit / hoe dik / hoe aangebracht......noem maar op, je ne sais plus rien

Met Safe D-greaser en kleien haal je hoofdzakelijk het gedeelte op de lak eraf. Normaal werkt dit goed bij het verwijderen van de ouderwetse transportwax. Sommige waxen kijk je er bijna vanaf om het zo maar te zeggen, andere zijn weer erg hardnekkig. Zit best veel verschil in allemaal.

Roterend creëer je idd een stuk meer warmte dan DA. Het is net alsof de coating reageert met de oliën in de polish, waardoor je al heel snel 'droog' staat te werken. Warmte versterkt dat proces natuurlijk nog eens. En door het droog werken heb je al snel last van het springen van de rotary.

Tot zover de resultaten uit mijn "onderzoek".

Het lijkt er dus op dat de transportwax/transportcoating de boosdoener is voor het verschijnsel "Sticky Paint".

Ja, ik heb die coating van de lak gekregen. Met de standaard middellen en een rotary. Dat is vooral gelukt door de pad vochtig te maken en houden met Quick Detailer. En door inderdaad regelmatig de rotary even de kans te geven om af te koelen.

Het was absoluut de moeite waard, want die coating was gewoon een licht grijze laag op de lak. Zeker op de gelakte kunststofdelen zoals de bumper was direct te zien dat de laag weg was. Het niet behandelde deel was gewoon grijzig terwijl het wel behandelde deel de originele en diep glimmende lakkleur liet zijn.

Krijg je te maken met dit fenomeen, bereid je dan voor op een fikse detailklus. Troost je met de gedachte dat het resultaat hoogstwaarschijnlijk prachtig zal zijn.
De tips en verklaringen heb je bij deze beschikbaar.
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Het fenomeen "Sticky Paint" en/of transportwax

Bericht door cvw »

Boed schreef:
gekke vraag maar zorgde de klei er niet voor dat je het er afkrijgt?
of niet geprobeert?
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Het fenomeen "Sticky Paint" en/of transportwax

Bericht door cvw »

Nee, de klei krijgt deze laag niet van de lak af. De auto was gekleid. Je kunt de laag er alleen afkrijgen met een grof polijstmiddel of door de auto te wetsanden. Dat zegt genoeg over hoe vast het spul op de lak zit. De vlakke delen van de auto heb ik met Monello Inizio (slijpfactor 5) en de oranje pad op de rotary behandeld. Da's geen misselijke combi, maar hij werkte wel. Daarna de Monello Mezzo (slijpfactor 3,5) met de witte pad op de rotary en tenslotte de Monello Finale (slijpfactor 2) op zwarte pad met de excentrische machine.
De behandeling is afgerond met Dodo Juice Lime Prime pre-wax cleanser (slijpfactor 1) op een handpad en dus met de hand.
Last but not least afgewerkt met M16 Mirror Glaze wax.

Op de zijkanten van de auto heb ik de Inizio behandeling overgeslagen, daar volstond de Mezzo treatment.

@Uray: Maak je geen illusies, want deze auto was niet nieuw. Het ligt er aan wanneer hij uit Japan geimporteerd is, of ze op dat moment zo'n transportwax gebruikt hebben en hoe lang die wax op de auto heeft gezeten. Ik meen mij te herinneren dat er iemand in Leeuwarden een fikse klus aan de 6G of 7G van jou heeft gehad. Details daarvan heb ik niet te horen gekregen, maar het was of spuitnevel of misschien ook dit beschreven probleem. Ik zou het na moeten vragen.
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Het fenomeen "Sticky Paint" en/of transportwax

Bericht door cvw »

Uray25 schreef:
Dat was volgens mij omdat de Lak van de 7G Knetterhard was/is en die van de 6G juist wat zacht/week...

Lijkt me een iets ander probleem dan hier geschetst is... Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben...



Kan goed hoor, dat jij helemaal gelijk hebt.

Maar omdat ik het nu meegemaakt heb en het er op lijkt dat het probleem gerelateerd is aan het gebruik van zo'n transportwax leek het mij handig dit verhaal te plaatsen op het forum. Er zijn tenslotte heel wat VR4's die vanuit Japan deze kant op komen en mogelijk behandeld zijn. Krijg je daar problemen mee als je jouw bolide een beautybehandeling geeft, dan heb je nu de info die mogelijk kan helpen.
Plaats reactie

Terug naar “Detailing”