Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?) + lakken

Detailing tot in de kleinste details. Alle benodigde know-how voor oogverblindende resultaten. Tip: houd je zonnebril binnen handbereik!
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?) + lakken

Bericht door cvw »

Laat ik beginnen met de opmerking dat ik heb zitten twijfelen onder welk onderwerp ik dit verhaal moet of kan plaatsen. Toch maar onder detailing. Een project is het nog net niet, een normale klus ook niet terwijl het voor detailing toch wel een beetje extreem is. Maar goed, toch maar detailing omdat alle werkzaamheden daar wel mee te maken hebben. ;)

Vorig jaar heb ik de wielkastrand rechtsachter (en ook linksachter) bijgewerkt. De lak die ik daarbij gebruikte bleek helaas nogal af te wijken qua kleur. Ik ben er toen al mee bezig geweest zoals je ook nog na kunt lezen in dit topic: http://www.galant-fans.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=14 omdat het geheel rechtsachter niet naar mijn zin was.
Afbeelding
Afbeelding

Ook 2 maanden geleden ben ik nog met die rechterachterkant bezig geweest. Bij Verf24.nl had ik een nieuwe spuitbus A71 besteld die qua kleur heel goed overeenkwam met de rest van de grijze lak op mijn Galant. Joepie!! En toch was ik niet tevreden............... :evil: De blanke laklaag was dramatisch. Niet glad te krijgen en ook de glans kreeg ik er niet op. Stom dat ik er wederom ingestonken ben om zo'n bus lak van het merk Mo... te kopen want daar heb ik al eerder gedoe mee gehad. De lak komt gewoon in druppelvorm uit die bussen en trekt vervolgens niet glad tijdens het drogen. Zelfs na een wetsand rondje krijg je daar geen glans op.
Eigenlijk had ik er gewoon met mijn tengels af moeten blijven en gewoon moeten accepteren dat het rechterachterscherm iets minder glans heeft, maar ja........ (dat zit niet in de aard van het beestje :no:). Dus afgelopen weekend weer aan de gang geweest. En dat resultaat was gewoon dramatisch. Niet meer en niet minder. :bump:

Tijd voor rigoureuze actie dus. Naar de schadehersteller. Wat kost het om dat scherm te spuiten? :o 350,- euro?? :bye Niet nu! Dus: denk, denk, wik, weeg.......... wat ga ik er aan doen? Want ik ga er iets aan doen. :yes: Eerst eens op een rij wat ik allemaal gedaan heb. Mwah, een goede onderlaag en daar is de extra lak overheen gegaan. :idea: Wat er op gaat moet er ook weer af kunnen. Er is een 1K laklaag overheen gegaan. Er zit een 2K laklaag onder. Die laatste laag is veeeeel harder als de extra lagen die ik er overheen heb gedaan. Moet dus kunnen.........

Ik heb dus nat schuurpapier gehaald met een aantal verschillende korrels: 400, 800, 1000, 1500 en 2000. En ben aan de klus begonnen.
Afbeelding

Feitelijk "pel" ik de laklagen die ik op de "originele" laklaag heb aangebracht er weer af. Op dit moment met korrel 400 voor het verwijderen van alle lagen behalve de laatste laag. Die laag pak ik aan met korrel 800 waarna ik "terug bij af" ben. Alles wordt nat geschuurd. Plan is om die originele laklaag na te schuren met korrel 1000, 1500 en tenslotte 2000. Daarna ga ik met de rotary en excenter aan de gang om glans en kleur weer terug te krijgen op de lak.
Een illusie? Nou, niet helemaal. Ik heb dit menu al op de bovenrand van het achterscherm uitgeprobeerd en daar lukte het. Als het allemaal lukt dan hoef ik vervolgens alleen de rand nog over te spuiten in kleur.
Gaat het mis, dan is het scherm perfect voorbereid voor een nieuwe en verse laklaag. Alle oude troep is er dan af en reken maar dat die onderlaag dan glad geschuurd is. :yes:
De werkzaamheden zijn "on-going". Updates zal ik met regelmaat proberen te plaatsen met het bijbehorende fotomateriaal.

Laat de speculaties maar op gang komen. Gaat dit slagen? :)
Laatst gewijzigd door cvw op 13 jun 2012, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door KNOEI 8G »

Pffffff.... dat is een flinke uitdaging Cees!! Speculeren hierover ga ik niet doen, maar jou succes wensen wel. :yes: :yes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door martijn »

Leuke klus Cees!

Allereerst zal ik je zeggen dat het niet raar is dat je problemen hebt met de kleur.
Deze kleur is namelijk ( zelfs voor profesionele autospuiters ) vaak een probleem.
Wat ik je als tip wil geven wat vaak verkeerd gadaan word.

Als je gaat spuiten probeer het dan NIET te klein te houden maar zorg dat je genoeg ruimte creeerd om de kleur uit te spuiten waardoor het kleurverschil ( bijna ) niet te zien is.

Ik wens je veel succes.

Voor mij is het dagelijkse kost dus mocht je nog tips of advies willen kan je mij altijd een pb sturen. ;)
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door cvw »

Dank voor de tip Martijn. Ik had de lak al zover uitgewaaierd dat ik feitelijk het hele scherm vanaf de achterportier tot de achterbumper overgespoten heb. En dat terwijl alleen de wielkastrand bijgewerkt is. Daarom was de prijsopgave ook zo hoog. Naast het scherm zou een deel van het achterportier meegespoten moeten worden om oppervlak voor het uitwaaieren te krijgen.

Dat grijs een lastige kleur is heb ik al van veel kanten te horen gekregen. Ben ik het roerend mee eens. ;)

Ach weet je, als ik straks terug bij af ben EN de juiste kleur grijs heb, dan kan ik die rand bijspuiten en uitwaaieren om het eventuele kleurverschil te maskeren. Maar meer dan de helft van het scherm heb ik daarvoor zeker niet nodig en niet, zoals nu, het hele scherm.

@Nico: Thanks. Je gaat het meemaken hier op het forum.
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door Xenon »

Ik zeg: RESPECT!

Ik ben niet vies van een verfspuit. Integendeel. Mag het graag doen. Maar wat jij hier nu uitspookt is toch wel gedurfd, moet ik zeggen.
Mij staat een soortgelijke klus te wachten (met Greeny, ook rechtsachter, heeft een eigenwijs overstekend paaltje geschampt :x: waardoor de laklaag niet meer helemaal jedat is :( ).
Maar jou kennende weet je ook dit weer tot een subliem einde te brengen. Ben dus ook erg benieuwd naar je vorderingen. Succes toegewenst alvast. :yes:

Owja: mocht je het Hamilton Silver spuiten helemaal in de vingers hebben, dan heb ik nog een heel uitdagend kleurtje voor je:













parelmoer-wit :emo:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door marksanne »

^^what he says^^

ohja: ik heb ze allebei (hamilton silver & parelmoer wit).
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door martijn »

We doen eigenlijk in principe alle metellic kleuren uitspuiten op het aangrenzende deel.

Wat ik je nog wel even als tip mee wil geven is om hem niet te dik te spuiten per laag want dan word ie donkerder.

Ik zou ook kijken of je in 2 a 3 lagen dekkend kan zijn met je kleur anders ga je ook het risico verhogen op kleurverschil omdat je dan weer meer laagdikte gaat creeeren .

Qua schuren zal ik ervoor zorgen dat je op het stuk waar je kleur gaat spuiten minimaal eindigd met 600 of 800 .
En op het stuk waar alleen blanke lak komt 1500 en de fijnste scotch brite voor de randjes en kantjes.
Dit alles om ervoor te zorgen dat de schuurkrassen niet door zullen schijnen.

Het is vooral ook heel belangrijke dat je alle nog glimmende stukken goed matteerd met bijv. Scotch brite zodat je geen kans krijgt op onthechting....

Ben benieuwd naar het resultaat !
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door cvw »

Mark & Vincent: Thanks.

Martijn, ik herken alles wat je vermeld want ik heb het inderdaad voor mijn ogen zien gebeuren en meegemaakt. Donkerder worden van dikkere lagen, het doorschijnen van schuurkrassen maar gelukkig niet de onthechting. Goede tips, een bevestiging van mijn gevoel en ik heb ze definitief opgeslagen in de grijze massa. :)
Ik heb zelfs de indruk dat er kleurverschil zit in de verschillende merken blanke lak. :shock: Minimaal, maar de laatste blanke lak die ik in de vingers heb gehad geeft een "getint" effect op de kleurlak. Heel apart.
Ondertussen ben ik er absoluut van overtuigd en accepteer ik het volledig: "autospuiten is een vak!". Niet meer, maar zeker niet minder. :thx:

Gisteravond had ik weinig tijd beschikbaar, dus maar heel even aan de gang geweest. Onder het mom "Alle beetjes helpen". Zie hier het extra stukje en een mooi overzicht bij daglicht. Die spettertjes die je ziet zijn trouwens van de regen. So don't worry, het zijn geen fouten in de lak. :lol:
Afbeelding

Ter afsluiting nog een foto voor de lakfetisjisten. Tel de lagen............ :yum:
Afbeelding

Voor de forumleden die bepaalde hoop beginnen te koesteren nog het volgende: Dit soort klussen doe ik (voorlopig zeker) alleen op mijn eigen Galant. Dit durf ik niet aan op andermans auto. ;)
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door cvw »

Vanavond nog even bezig geweest. Het hele stuk onder de tankklep en de randen en welvingen tot aan de achterbumper zijn nu geschuurd. Alleen het onderste platte stuk, en dat kleine randje onderaan nog doen. Die stukken gaan veel sneller als al die welvingen. Als je met een schuurblok aan het werk bent kom je bijna niet in die randen. Vooral het deel onder de tankklep is heel stiekem in allerlei bochten gevormd. Veel schuurwerk vanuit het losse handje dus en dat levert risico op. Erg lastig om de druk op dat papiertje dan goed te verdelen. Maar goed, het is gelukt. Nergens door de onderste laklaag heengeschuurd. De tankklep ligt nu ff rustig te wachten in de garage. Die heb ik er afgehaald omdat je erg makkelijk ongelijke randjes helemaal kaalschuurt. Morgen weer een nieuwe dag. ;)
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door martijn »

Zo toch weer lekker opgeschoten !
Je mag trouwens wel oppassen met kaal metaal en regen :s
Ik neem aan dat je het stuk met kaal metaal wel eerst in de grondverf gaat zetten toch ;)
Moet wel zeggen dat de randen van je laklagen vrij smal zijn , hoop niet dat je die randen blijft zien.

Wat betreft de blanke lak heb je ook volkomen gelijk.
Verschillende merken geven inderdaad kleurverschil !
Dat verschil zal je op donkere kleuren niet zo snel zien maar op lichte wel !
Op mijn werk gebruik ik Glasurit lak en die blanke lak heeft de neiging dat ie wat geler toont op lichte kleuren ( vooral vanaf de zijkant )
Sikkens daarintegen is weer juiste een kraakheldere blanke lak !

Leuk project om te volgen !!
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door cvw »

T'is geen kaal metaal Martijn. Want dan had ik hem zeker niet zo in de regen laten staan. Ik ben hem aan het wetsanden en haal op deze manier alle lak- en andere lagen die IK er op gebracht heb vanaf. Wat je nu op het scherm ziet zitten is de laklaag die er al op zat, zij het dat die er dof uit ziet door het wetsanden. Ik ben dus aan het terugwerken naar de situatie van een paar maanden geleden. De randen die je op de foto's ziet zijn ondertussen al weer een heel eind naar beneden "geschoven".
Als ik het hele scherm teruggewerkt heb naar de "originele" laklaag, dan schuur ik hem in 2 stappen nog op naar korrel 2000. Als ik zover ben gaat de rotary aan het werk om de glans terug te halen.

Daarom zeg ik ook dat deze klus iets extremer is. Stel dat er 10 laklagen op zitten, dan heb ik mij in dit geval ten doen gesteld de 1e 5 laklagen er af te halen. Dat is de klus waar ik mee bezig ben. :yes:

Bedankt voor de bevestiging van mijn opmerking over de blanke lak. Goed om te weten! :)
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door cvw »

Zo ziet het er vanochtend uit:

Afbeelding
Afbeelding

Schiet me nog te binnen terwijl ik naar deze foto's zit te kijken.
Ik had iedere keer last van barstjes in de blanke laklaag. Nou ja, barstjes? Het zijn in ieder geval van die streepjes die vanuit de rand bij de tankklep naar buiten "lopen". Dat effect kan ontstaan als je lagen niet lang genoeg laat drogen tijdens het spuiten, maar ik wist toch zeker dat ik alles wel lang genoeg had laten drogen. Affijn, met die vraag naar de herkomst loop je een tijdje rond, en dan ineens snap je het en weet je waardoor het komt. :(
Een K1 lak uit een spuitbus is veel minder hard als een echte K2 lak. De LPG vulopening zit achter de tankklep. Als je getankt hebt maak je dat pistool los als de tank vol is. Dan vlieg er zo'n lekker wolkje LPG weg als je die hendel losmaakt. Dat spul is steenkoud en soms zit zelfs heel even de rijp van het ijs op de lak. En dat is precies het moment waarop die barstjes in de blanke laklaag ontstaan. :shock:
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mar 2012, 16:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door Jan »

Leuk om te volgen Cees! Wat ik mij afvroeg is waar je nu stopt met schuren richting de bovenkant, want je scherm loopt tot in de daklijn door.
Afbeelding
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door martijn »

Ik snap hem Cees !!! haha ik zie het nu beter , ik zat namelijk de laatste keren de foto's te bekijken op mijn iphone :s

Ik blijf je aandachtig volgen !!

Je verhaal van de oorzaak van de barsten is zeer aannemelijk trouwens !
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door cvw »

@Jan: Ik stop met schuren halverwege de rand tussen de achterruit en het portier. Tot dat punt had ik de lak uitgewaaierd. Ook de bovenrand van het achterscherm naast de kofferbakklep heb ik geschuurd. Daar zat een dunner laagje lak op, maar het zat er wel.

@Martijn: Nou snap ik jouw opmerking ook helemaal. Zo'n schermpje blijft klein, dan mis je de details die je op een groter scherm wel ziet. Het hardheidsverschil tussen een 1K en een 2K lak is trouwens gigantisch durf ik ondertussen te concluderen. :(

Maar........... ik weet al wat het is geworden. Jullie zullen nog even moeten wachten tot ik de foto's over heb gezet en de bijbehorende tekst heb vastgelegd. :hypo:
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door cvw »

Vanmiddag het schuurpapier maar weer opgepakt en het resterende deel van het scherm onderhanden genomen. Het achterscherm is ooit al eens overgespoten en ik weet nu ook vanwege welk deel. De onderste rand. Dat deel van het scherm heeft echt een nieuwe laklaag nodig. Geen probleem, dat krijg ik wel rond daar onderaan.

Afbeelding

Je ziet op het deel boven die onderrand nog een verkleuring. Dat is een laklaag die nog van dat deel afgeschraapt moet worden. Daarna nog de rand geschuurd en kijk! Terug bij af, want daar is de plek waar het allemaal mee begonnen is. :yes:

Afbeelding

Omdat ik op die onderrand zelfs stukken kaal metaal had heb ik dat deel direct in de grondlak gezet. Komende week ga ik lak bestellen, dus nu moet het even beschermd zijn en niet allerlei troep te verwerken krijgen.

Afbeelding

Eind van de middag was het scherm klaar. Nou ja, klaar. De laklagen die ik kwijt wilde waren er af. In het zonnetje kun je mooi zien hoe het er allemaal uit zag.

Afbeelding

De kleine plekjes die je op de foto ziet zijn restantjes van de laatste laklaag die ik er af geschuurd heb. Als je nat schuurt vallen die plekjes niet op, maar als het scherm droogt dan zie je ze tevoorschijn komen. Die plekjes zijn echter zo dun dat je die wel kwijt raakt tijdens de verdere schuurbehandeling.

De tankklep had ik nog te doen. Lukte net voor het eten. ;)

Voor degenen die zich afvragen waarom die zwarte tape op de achterbumper zit: om te voorkomen dat ik die raak met het schuurpapier. Je kunt kiezen voor het verwijderen van de bumper, of voor het afplakken van die vlakken. Soms ben ik liever lui dan moe. :)
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door martijn »

Mooie update ! Al enig idee welke lak je gaat gebruiken ?
Ga je het met spuitbussen doen ?

En trouwens .... Die zwarte tape word bij mij op het werk ook REGELMATIG gebruikt ;) haha
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door cvw »

Tot dit moment heb vrijwel constant geschuurd met korrel 400. Als je aan een deel van het scherm begint, dan is dat papier sterk genoeg om de eerste lagen aan te pakken. Daarna gaat de scherpte er langzaam af, maar in mijn geval precies genoeg om ook te kunnen eindigen met dat stuk schuurpapier (ik denk dat je aan het eind papier hebt met een korrel 800 of hoger). Je bent constant bezig het schuurpapier schoon en nat te maken. De verf laat los, maar vormt een vervuilvende laag tussen schuurpapier en lak waardoor je geen effect meer krijgt. Dus moet je die troep afnemen wat ik met een oude handdoek heb gedaan. Als het papier te droog wordt gaat de loslatende laklaag het schuurpapier vervuilen. Ik had dus een kleine borstel in de emmer water liggen waarmee ik het schuurpapier schoon kon borstelen (nadat ik het vel van mijn vingertoppen al kwijtgeraakt was. :? ) In totaal zijn er 5 vellen korrel 400 schuurpapier doorheen gegaan (1 vel deel je op in 3 stroken voor een schuurblok).

Volgende fase!!! :yes:
Fijnschuren. Die klus is goed te doen in vergelijking tot het voorgaande. Korrel 1400 was eerst aan de beurt. Je kunt heel goed merken wanneer die korrel klaar is met de lak. Dan glijdt het schuurblok heel soepel over de lak. Kom je op een deel dat nog niet gedaan is, dan begint het schuureffect direct weer. Schuren, afnemen, schuren, checken, schoonmaken.
Daarna korrel 2000 ter hand genomen. Zelfde klus, zelfde kenmerken, mooi resultaat. Lekker glad hoor. Het hele scherm is met deze korrels behandeld, inclusief de horizontale rand naast de klep en een deel van de oplopende rand tussen de achterruit en het achterportier.

Afbeelding

Mooi hé! Hihi, er zit alweer afplakband op de achterbumper. Die wil ik nog steeds niet raken. :no:
Het schuren is nu klaar. Feitelijk was de behandeling met korrel 2000 niet nodig, want vanaf korrel 1200 kan ik corrigeren met de rotary. Voor het resultaat toch gekozen voor behandeling met 2000.

Tijd voor de Rotary en Monello. Geel met Inizio, Oranje met Mezzo, Wit met Mezzo en zwart met Finale. Ter afsluiting een laagje wax. Dit is het behandeltraject dat doorlopen is met de rotary. De laatste momenten met Mezzo en Finale heb ik op een heel laag toerental gedraaid met de rotary om te voorkomen dat ik hologrammen krijg. Ja, ik had natuurlijk de excenter kunnen pakken.............. :x:

Eerste stukje is altijd weer spannend........ ;)

Afbeelding

Gaaf toch? Ik blijf het effect heel apart vinden. Je hebt als een gek zitten schuren op zo'n scherm en dan zie je dit weer tevoorschijn komen. De foto is niet perfect omdat ik binnen aan het werk ben geweest met het polijsten. Donkere wolken, regendreiging, afijn; zomer in NL. :(

Tijd voor de onthulling van het resultaat. Voor nu zit er ff een skirt extender onderaan het achterscherm. De zwarte rand is doorgetrokken. Als de lak binnen is wordt dat stuk weer A71 hoor. ;)
De wielkastrand werk ik ook verder af op het moment dat ik met de verf aan de slag ga. De plekken in de wielkastrand (zwart) zijn behandeld met roestomvormer. Die hebben nu 24 uren nodig om uit te harden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vette glans weer hé. Ik had er begin deze week geen eed op durven doen. Hoopte er wel op, maar wist het niet zeker. Een paar plekjes in de laklaag zijn dun, maar zitten in het gebied dat verwend zal worden met een vers laagje. Ook dat moet dus goed komen. Nu eerst maar eens genieten van dit resultaat. Als alle verder benodigde materialen binnen zijn werk ik het verder af. :D :D :agree:

@Martijn: Het idee is om lak te bestellen bij Verf24. Zij hebben het recept voor A71 die zo goed als identiek is aan mijn lak. Ik speel met het idee om een 2K blanke lak te bestellen. Maar ja, dat zijn spuitbussen.

Zo, nou eerst de vingertoppen de kans geven om nieuw eelt te vormen. :lol:
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door martijn »

Netjes cees !!!

Mooi resultaat , ben benieuwd hoe er straks uitziet als het klaar is ....
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door cvw »

Lak is vandaag besteld. A71 op kleur en een spuitbus 2K blanke lak. Net als bij de vorige bestelling had ik na een uur al bericht dat de bestelling in orde gemaakt wordt. Ben benieuwd of ik ook in het weekend nog dezelfde dag bericht krijg dat de bestelling verzonden is. :)
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door Xenon »

Tsss... tegenwoordig is mat in.
Had je 'm mooi mat, ga je 'm weer hoogglans polijsten... :bump:








:P :++: ;)
Sorry, kon 't ff niet laten
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door cvw »

Pssst .................. Korrel 2000. Kun je die van jou prachtig mat mee maken. Als je het zat bent polijst je hem gewoon weer hoogglans. :wha:








Sorry, kon 't ff niet laten. :agree:
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door cvw »

Vandaag vast de voorbereidingen gedaan voor het definitieve spuitwerk in kleur. Van de wielkastrand onder het achterportier heb ik eerst ook nog de oude laklagen weggeschuurd. Op de foto in mijn vorige posting kun je zien dat dit stukje nog niet gedaan was.
Daarna de 2 slechte plekken in de rand nogmaals aangepakt. Dus schoonschuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, filler er over, schuren, filler en wederom schuren maar nu met meer korrels net zo lang tot de hele rand volledig glad en strak is. Omdat ik nog niet aan het lakken ga heb ik er nog een dunne laag grondlak overheen gedaan. Voordat ik met de kleurlak aan de gang ga haal ik daar nog korrel 2000 overheen, net als over het deel van de lak dat ik nodig denk te hebben voor het uitwaaieren. Ook de onderrand van het achterscherm is helemaal op deze manier behandeld en feitelijk klaar. Nu nog even wachten op de benodigde materialen....... :yes: :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door martijn »

Netjes hoor !

Ben benueuwd naar je eindresultaat !

Succes !
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door cvw »

Work in Progress! :yes:
Geen topkwaliteit foto, maar wel een idee over wat gaande is. :)

Afbeelding

Vandaag een pakketje ontvangen met 2 spuitbussen. 1x A71 en de 2K blanke lak. Vanavond dus lekker op mijn gemakkie aan de gang gegaan. Eerst alles geschuurd met korrel 2000. Vervolgens helemaal schoongemaakt, afgenomen, ontvet etc. en de randen afgeplakt. Daarna het plastic over de auto gehangen, opengeknipt op het deel waar ik bij het achterscherm moest zijn en de randen daarvan vastgeplakt aan die eerder afgeplakte randen. Kun je het nog volgen? :lol:

Eerst de A71 gedaan. De spatbordranden en de onderrand natuurlijk ruimer, en vervolgens uitgewaaierd over zo'n beetje de helft van het achterscherm. Na 3 lagen een nauwkeurige inspectie gedaan of ik niets gemist had en daarna een laatste dunne 4e laag verwerkt. Zag er goed uit allemaal. Daarna de blanke lak in 3 lagen opgebracht. Ik heb het hele scherm met blanke lak verzorgd omdat ik met die schuuractie natuurlijk wel een aanslag op de laagdikte van die lak heb gepleegd. Wat ben ik blij met de Standox 2K blanke lak die ik besteld heb. Vloeit mooi uit, geeft direct glans en gaat niet direct aan het druipen zoals die waterige 1K blanke lakken uit de andere spuitbussen. De droogtijd is wel iets langer.
Ik dacht dat ik net voor de blankelak behandeling 2 componenten in de spuitbus zou moeten mengen, maar dat blijkt bij dit merk niet nodig te zijn. Het is reeds gemengd en blijft tot 6 maanden bruikbaar. Deze bus is iets duurder en er zit iets minder inhoud in, maar dat is het absoluut waard. :yes:

Nu staat alles uit te harden. Morgenochtend gaat het plastic van de auto. Dan kan ik pas echt zien hoe het er aan toe is, al durf ik nu al te beweren dat het resultaat beter is als alle voorgaande keren. De spatbordrand is helemaal glad, geen oneffenheid te zien. Er is geen kleurovergang te zien op het scherm en de blanke laklaag geeft reeds glans. Ik ga de lak nog wel wetsanden met korrel 2000 als hij helemaal hard is en daarna polijsten want enig sinaasappeleffect zit er wel in. Dat vergeef ik mijzelf als amateurtje. :hypo:

Jullie zullen nog even geduld moeten hebben voor de definitieve foto's. :D
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door menno3x8g »

Soww, wat een werk en engelengeduld.
Volg het met interesse.
Hoeveel tijd heb je tussen de spuitlagen genomen?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door KNOEI 8G »

Cees het is nu "morgen ochtend" dus fotoooooos!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door cvw »

@Menno: Tussen de kleurlagen heb ik een minuut of 20 droogtijd aangehouden. Dan was de laag ook echt droog. Bij de blanke lak heb ik langere tussentijden aangehouden: 30 tot 45 minuten. Keer op keer een voorzichtige check of alles ook echt droog was. ;)

@Nico: :wha: Ongeduldig baasje! :lol:

Vanochtend heb ik al het plastic en de tape van de auto gehaald. Hij staat nog binnen, ik laat alles zo lang mogelijk met rust vandaag zodat de laklaag zoveel mogelijk uit kan harden. Vanavond staat er wel een ritje op de planning, dus als 'ie dan buiten staat zal ik proberen te onthouden dat ik een foto moet maken (voor jullie). Dat wordt dan wel een "pre-polijst" foto. Dan heb je een indruk. Want na het polijsten kan het beeld nog iets veranderen. Maar....... ik ben er nog steeds blij mee, ook na het verwijderen van al het afdekmateriaal. Het kleurverschil lijkt minimaal in vergelijking met het achterportier en de bumper.
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door KNOEI 8G »

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!! :yes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?)

Bericht door cvw »

Hahahahaha, dat snap ik. Ben ik ook. ;) De handjes jeuken maar het hoofd zegt "wachten!". Als ik vanavond een foto heb is dat wederom een tussenresultaat. De laklaag (en zeker de 2K blanke lak) moet 24 uren uitharden voordat je er iets mee kunt/mag doen. Ik heb nu zoveel tijd besteed aan dat scherm dat ik die uurtjes wachten ook nog wel overleef. Schuren en polijsten komen morgen op z'n vroegst aan bod. Het definitieve resultaat in dit topic is er dus pas morgenavond of vrijdag.

Dat droogproces zou je kunnen versnellen door infrarood te drogen. Maar ja, daar moet je dan wel de spullen voor hebben. Ik heb die niet in ieder geval. :no: Dus is het een kwestie van geduld.

Schiet me nog een tip binnen die ik tegenkwam en toegepast heb: de eerste laag blanke lak zet je "dun" op. Die kan zich dan hechten aan de kleurlaag. De 2e laag kun je iets dikker opbrengen (1e laag moet wel droog zijn), die kan zich goed hechten aan die eerste dunne laag. Je hebt dan veel minder kans op druipers in de lak.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?) + la

Bericht door marksanne »

Ik heb mijn spuitprojectjes ook met Standox lakken gedaan (op compressorspuitpistool welliswaar) maar die 2K spuitbussen schijnen inderdaad goed te zijn. Jij bevestigd dat met dit project! 't is natuurlijk ook een merk dat eigenlijk alleen maar in de professionele spuiterijen gebruikt wordt, zover ik weet doet Standox niets met/speciaal voor 'consumenten'.

Dapper en supergaaf dat het zo mooi gelukt is/lijkt!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?) + la

Bericht door Xenon »

Ik zei het al en zeg het nog eens: Respect Cees!
Men zegt wel eens dat het spuiten zelf niet zo moeilijk is. Het 90% van het eindresultaat zou in de voorbewerking zitten...
In mijn optiek gaat dat zeker op, maar wordt het spuiten toch vaak onderschat. Nu zal het aan de voorbewerking absoluut niet liggen. Als ik het zo hoor heb je meer geduld dan ik kan opbrengen bij dit soort klussen... :lol: :yes: .

Zelf ben ik voor twee weken terug nog met spuitbussen aan de slag geweest (Kia achterbumper). Spuitbussen, omdat ik op de locatie niet de beschikking had over perslucht.
En dan loop je toch weer tegen het grootste nadeel van spuitbussen: behalve dat je qua dosering niets kunt instellen, raakt gaandeweg de bus leger en leger en neemt de spuitdruk af, waardoor de spuitnevel gaandeweg minder fijn wordt en de kans op de welbekende sinaasappelhuid fors toeneemt :( . Als je dan alsnog zo'n puik resultaat weet te bereiken, dan gaat mijn petje af!

Heb ik dan niets te zeuren?
Jawel. Twee puntjes (als ik mag):
- Ik zou de achterbumper en het achterlicht gestript hebben voor deze klus en
- zou de knik in het plaatwerk (tussen bovenkant en zijkant) als grens genomen hebben voor de kleurlak (niet de blanke lak!). De lichtval die de knik veroorzaakt 'camoufleert' perfect een gering kleurverschil. Het risico dat je nu (ook gering) kleurovergang gaat zien tussen scherm en achterklep en bij de bij de C-stijl lijkt me onnodig groot genomen door 'm af te plakken waar je 't nu gedaan hebt.

Begrijp me goed: ik bedoel dit niet als kritiek, want die verdien je niet met je grondige aanpak. Maar volgens mij had je het jezelf iets makkelijker (lees: minder moeilijk) kunnen maken. :D
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?) + la

Bericht door cvw »

Vincent, bedankt. Ook voor de strakke en juiste opmerkingen van jouw kant. Ik heb het niet gemeld en ook niet gezegd, maar wel over nagedacht. Ik heb de grens lager gelegd. Bij de knik die op driekwart van het scherm zit. Daaronder heb ik kleurlak gebruikt met als enige uitzondering het deel dat direct op de achterportier aansluit. De bovenrand van het scherm, ook voor de c-stijl is de absolute rand, daar is geen kleurlak boven gekomen. Dus: de rand vanaf de achterportierrand voor zover verticaal is onderaan goed gedaan en uitgewaaierd naar de bovenste horizontale rand onder de c-stijl. Daarna heb ik redelijk snel een schuine lijn naar de achterbumper getrokken voor de (zeg maar, als is dat relatief) dikkere laag lak die ik nodig had voor de rand van de wielkast en de onderste rand van het scherm. Vanaf de tankklep zit ik zeker onder die 3/4 knik in het scherm. Het directe deel daaronder is gebruikt om uit te waaieren. De horizontale rand bij de achterklep heeft dus geheel geen kleurlak gehad. Waarom dan toch daar afgeplakt hoor ik je denken? Nou, omdat ik wel die blanke laklaag daar op wilde hebben.
Het aller- allerbelangrijkste voor een resultaat is in basis de kleur. Als die te sterk afwijkt kun je nog zo je best doen, dat verschil raak je niet kwijt. De basis moet dan inderdaad goed zijn. :yes:
En ja, er zit een sinaasappelhuid op de lak. Een beetje, dat krijg ik nog wel weg met wetsanden en polijsten. Liever een sinaasappeleffect als druipers. :wha: (Oeps, gewaagde opmerking).

Achterbumper en achterlicht heb ik niet gestript. Da's een keuze. Ja, je zou het eigenlijk moeten doen. Nee, ik heb het niet gedaan. De klussen passen vaak net in een tijdskader dat de auto bij huis staat en niet nodig is. Maar ik moet hem rijdbaar houden, er staat geen 2e voiture bij de deur ter vervanging tijdens klussen. Een achterlicht heb je redelijk snel gedemonteerd, maar de achterbumper is toch een ander klusje.

@Mark: Als ik een volgende keer weer aan het werk ga met blanke lak, dan bestel ik zeker weer dit merk in deze spuitbus. Het wordt geleverd in zo'n voorgemengde spuitbus, gebruiksklaar. Erg prettig te verwerken en een mooi resultaat. Met een beetje oefening en kennis van de dikte die je opbrengt is het volgens mij mogelijk deze blanke lak helemaal glad op de kleurlak te krijgen. Da's mij nog niet gelukt, maar ik ben er van overtuigd dat het zou moeten kunnen. ;)

Fijn al die reacties. Voor mij vaak een bevestiging dat ik zaken goed op een rij heb gezet en zeker fijn als spiegel voor wat ik gedaan heb. Ik blijf leren op deze manier. :yes:

Ik zeg: tijd voor foto's. Let wel: dit is het ruwe resultaat! Ik ga nog wetsanden met K2000 en polijsten. Het resultaat daarna houden jullie dus nog tegoed.
Deze foto's zijn van een kwartiertje geleden. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de 2e foto kun je het sinaasappeleffect wel een beetje zien als je goed kijkt. De foto daarna kun je zien dat het kleurverschil met de bumper minimaal is.
Als ik helemaal klaar ben zal ik de 14mp camera pakken voor de afsluitende foto's. :bye ;)
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?) + la

Bericht door KNOEI 8G »

Dat ziet er zo op t scherm zeer strak uit Cees!!!! :yes: :yes: :yes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?) + la

Bericht door Xenon »

In dat geval heb ik niets gezegd, Cees ;)
Het ziet er prima uit, al moet ik helaas bekennen dat ik op mijn kleptopscherm echt wel kleurverschil (donkerder) waarneem. Maar het is allemaal nog 'vers'...
En dat huidje, geen enkele twijfel, dat komt zeker goed.

Chapeau! 8-)
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?) + la

Bericht door martijn »

Ziet er echt keurig uit kees ! Kan niet anders zeggen ! Goed werk ! Op de foto's toont je achterscherm wel iets donkerder of komt dat door de foto ?
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?) + la

Bericht door cvw »

Dank voor de reacties mannen. ;)

Klopt, op de foto's toont het achterscherm donkerder. Donkerder dan wanneer je naast of bij de auto staat. Vergeet niet dat de andere schermen veel meer reflectie hebben vergeleken met het achterscherm. Sta je er schuin naast, dan krijg je een heel andere lichtinval op de verse lak waardoor hij donkerder wordt/lijkt. Pas na het polijsten kun je werkelijk zien wat het eventuele kleurverschil en resultaat is.
Mocht het kleurverschil zo blijven, dan heb ik daar vrede mee. Er was al een kleurverschil op dat achterscherm, want de lak die daarop zat was lichter als de kleur op de rest van de auto.
Als je dit risico wilt voorkomen dan moet je heel ver uitwaaieren naar de andere schermen zoals bumper en achterportier. Dat gaat mij te ver om met een spuitbus te doen. Dan zul je naar de professionele spuiter moeten gaan die daar uiteraard zijn bedrag voor vraagt. En dan nog heb je geen garantie zie ik regelmatig om mij heen. Mijn buren hebben een kleine schade op hun donkere metallic lak laten repareren en spuiten. Bij een professioneel bedrijf. Ja, er is uitgewaaierd en over een flink stuk van de carrosserie. Toch blijf ik kleurverschil zien. Buren verderop zijn ook naar een schadehersteller geweest. Die heeft de roestende randen van een Focus onder garantie bijgewerkt en hersteld. Ieder deel van de carrosserie dat gedaan is kan ik feilloos aanwijzen. Dan heb ik liever een heel scherm dat een kleine tint afwijkt van de rest, dan van die wolken met lak op een carrosseriedeel (zoals vanaf het midden van een portier naar de zijkanten).
Wil je echt 1 kleur die feilloos aansluit, dan moet je de hele auto laten doen. Prachtig hoor, maar voor onze Galant's betekent dat feitelijk een (economische) totall-los. Een complete paint-job kost gewoon meer als de waarde van de auto.
Zoals ik al zei ben ik ook bij de professional geweest voor een prijsopgave. (met in het achterhoofd dat ik in mei al zo'n 1500 euro in technisch onderhoud geïnvesteerd heb) Werkelijk, ik ben mij kapot geschrokken. De helft van het genoemde bedrag had ik er voor over. Daar had ik ook zeker op gerekend. Ik neem hem niets kwalijk hoor want hij heeft duidelijk aangegeven waarom de prijsopgave zo hoog was.
Daarna heb ik mij heel wat keren achter de oren gekrabd. Wat nu te doen met dat scherm. De hoofdprijs wil ik niet betalen maar ik wil het wel (minimaal) redelijk netjes hebben. Vandaar de keus om dan toch nog maar een keer de eigen tijd er in te steken. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Heb er ook plezier in gehad en veel van geleerd. En ben op dit moment zeer tevreden. Denk dat het ook zo is als het laatste klusje klaar is. :lol:

Afijn, zie hier mijn hersenspinsels. Of je werkelijk de juiste beslissing hebt genomen weet je vaak pas achteraf of je zult er nooit achter komen. ;)

Oh ja, als je voor jezelf een uurtarief vaststelt en dan gaat rekenen wat dit klusje gekost zou hebben, kun je veel beter naar de professional gaan en hem het laten doen. :hypo:
Als ik niet te hoog ga zitten en uit ga van € 25,- euro per uur, dan heeft deze paint-job al zo'n € 600,- euro gekost. Ex-BTW. :? :wha: :D
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?) + la

Bericht door martijn »

Ik vind toch echt dat je kwaliteit hebt geleverd kees het ziet er zo allemaal keurig netjes uit ! Zeker voor spuitwerk met een spuitbus !
Je hebt inderdaad gelijk dat je soms de uitspuitzone bij lichte kleuren wel kan zien in de zon .

Bij donkere kleuren is mij dit gelukkig nog nooit overkomen..

Ik vond het trouwens wel heel leuk dat je dit zo uitgebreid uitlegd , denk dat veel mensen er toch wel wat aan hebben !
Nu lekker polijsten ;) en er een spiegel van maken :)
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?) + la

Bericht door cvw »

Geweldig Martijn, jouw reactie. Ik denk inderdaad dat dit een mooi topic is voor de mensen die het interesseert. Mede dankzij de inbreng van jou en anderen. :agree:

Ik ga jullie het eindresultaat presenteren. Dit keer heb ik een echte fotocamera gepakt met 14mp beelden. :yes: En jullie krijgen een paar foto's voor de kiezen, dus hou daar rekening mee. 8-)

Eest een goede kwaliteit foto van het spuitresultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zie hier de sinaasappelhuid. :(

Bumper en lamp heb ik afgeplakt, spatbord gewassen. Daarna het schuurpapier, korrel 2000, er bij gepakt, een doek en een emmer schoon water. En dan heeeeel voorzichtig aan het werk. Net zo lang alle stukjes behandelen tot het scherm egaal dof grijs is. Blijft er een glimmend puntje achter, dan heb je nog een verdikking in de lak of een kuiltje. Uiteindelijk kom je waar je wilt zijn:

Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens polijsten met de rotary. Vaste recept met de Monello's en oranje, wit en zwart (begint bijna saai te worden die drie stappen telkens te noemen :lol: ).
En dan: (en nu komen er echt een paar foto's :yes: :yes: :yes: )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het achterdeel van het scherm
Afbeelding
Het deel naast het achterportier
Afbeelding
Afbeelding

Ter afsluiting nog even een paar overzichtsfoto's. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben hier zeer gelukkig mee. Zou er bij de start voor getekend hebben. :yes:
Er moeten nog hele kleine stukjes gewetsand worden omdat er nu nog een paar krasjes in de blanke laklaag zitten, maar dat doe ik op een later moment. Voor nu ga ik heel stil op een stoeltje in de garage zitten, en ga ik genieten. :agree:
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wetsanding & polijsten - maar dan iets extremer (?) + la

Bericht door marksanne »

Om met Rutte's legendarische woorden te spreken: "tsjonge jonge jonge!"
Echt ge-wel-dig fraai gelukt. Ik zou zeggen: geef hierna die zwarte sideskirts ook meteen 'effe' een mooi zilver kleurtje!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “Detailing”