polyester info

Vragen over al dan niet Galants die nergens anders onder passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

polyester info

Bericht door miss_laatjuh »

Iemand hier veel verstand van polyester ? Ik ga er binnenkort mee aan de gang en wil van tevoren goed informeren wat er wel/niet mogelijk is ,werkwijze , voorbehandeling enz enz het is voor een serieus project (niet voor de galant) dus zoek iemand die mij een heel eind op weg kan helpen met de juiste info en tips zodat ik het in 1x goed kan doen , ik zoek dus iemand die weet waar hij over praat (feiten)en niet iemand die het wel eens gebruikt heeft (meningen)dat heb ik zelf ook wel eens natuurlijk en om fouten te voorkomen wil ik dus iemand die het vaker als 1 of 2x gedaan heeft ... ben benieuwd of en wie mij kan helpen :)

Zodra ik er mee aan de gang ben zal ik zo nu en dan wel eens wat posten erover zodat jullie misschien ook aangezet worden om exclusieve parts voor je galant te maken !
En buitenom dat het niet voor de g is is het toch altijd leuk om te laten zien wat je hebt gedaan of wat iemand anders heeft gedaan ;) toch ?
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: polyester info

Bericht door Twain »

wil je nieuwe producten gaan maken, en moet de mal dan heel blijven voor eventuele volgende afdrukken?
wil je een bestaand product copieeren?
of is het meer reparatie achtig werk?
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: polyester info

Bericht door miss_laatjuh »

Ik wou het zo 'neutraal/kort' mogelijk houden omdat het niet galant gerelateerd is en dit een galant forum is maar kon altijd even kijken of er hier iemand aanwezig is die mij kan helpen :)

Maar wat meer info is natuurlijk wel erg handig !

Ik ga een h.....prelude (kom maar op met de reacties :p) opknappen/wide body geven./helemaal overspuiten en wat mooie onderdelen aan zien te komen natuurlijk ...

vanaf begin volgende week heb ik een hele chique garage gehuurd waar 3 autos in kunnen (of 1 die helemaal uit elkaar moet dus) met een opslag ruimte ernaast waar ik de losse delen dus mooi kan opslaan om het overzichtelijk te houden ...heb nog nooit zo iets gedaan dus neem er de tijd voor ,ga het netjes doen ,en (hoop) in 1x goed ..vandaar dat ik eerst informeer ipv dingen op eigen houtje ga doen

ik ga dus alles (met name de gehele body dus) uit elkaar halen opknappen van binnen en van buiten .. terug zetten en dan wil ik er fender flaires (universeel waarschijnlijk want origineel is er niks te vinden voor preludes) opzetten/plakken .. de voorbumper heeft aan de onderkant een stuk dat breder is als de rest van de auto (zal zo ook wat fotos toevoegen ter illustratie) de fenders wil ik door laten lopen tot de bumper ..op de auto vast gepolyesterd zodat er geen stukken op de auto zitten maar de 'body zelf' dus breder word .. dan wil ik zelf skirds maken (waarschijnlijk ook uni omdat die dus ook niet te krijgen zijn voor een prelude in 'wide') en aan de achterkant het zelfde verhaal .. ik heb al wat zitten youtuben en googlen maar mijn engels is bar slecht (nog slechter als mn nederlands ) dus wat ze voor materialen gebruiken i don't know lijkt een soort piepschuim of purschuim wat mij erg aanspreekt zodat je 10x kunt veranderen van ontwerp of stukken erbij kunt zetten of weghalen zo vaak als je wil ... daar overheen zou ik graag poly matten leggen en dan plamuren en dagen schuren ... dat is wat mij het meeste aanspreekt en wat ik wel zou kunnen ... mallen maken oid lojkt me te moeilijk of te veel handelingen en is waarschijnlijk ook moeilijker .... maar .. hoe goed hecht poly op de auto ? Hecht het zoeizo wel goed ...moet je de panelen eerst voorbehandelen voordat je de matten erop plakt ...kijk ,als je die mat er op legt en in smeert met hars zit hij vast daar twijfel ik niet aan ..maar ik wil niet dat zodra de zon er een uurtje opstaat of als je 1x met 120+ over de snelweg gaat dat er stukken vanaf vallen of scheuren/barstjes komen ... wil het mooi en netjes gaan doen dus zodra de 1ste laag primer er op gaat heb ik al uren dagen weken zitten schuren en als er dan ook maar 1 scheurtje komt is alles al voor niks geweest want dan is 1 en 1 gewoon 2 en gaat de rest vanzelf scheuren ....

erg groot en erg gedurft project dat weet ik zelf ook wel maar heb er de motivatie de ruimte en het vertrouwen voor ,het laatste ontbrekende stukje is dus de kennis nog

hier wat fotos van de 'project' auto en wat voorbeelden van wat ik net heb proberen uit te leggen wat de bedoeling er van is
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: polyester info

Bericht door miss_laatjuh »

..
Bijlagen
Screenshot_2015-05-22-23-46-04.png
Screenshot_2015-05-16-12-19-37.png
Screenshot_2015-05-14-21-40-54.png
Screenshot_2015-05-17-15-52-22.png
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: polyester info

Bericht door miss_laatjuh »

Ik bedoelde met fender flaires dus niet de zelfde als op de galant van 1.5cm maar meer in de richting van 5 a6 cm anders had ik het nog wel met plamuur durven doen ;)
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: polyester info

Bericht door Twain »

AH ok.. daar weet ik teweinig van... mallen makken kan ik wel ;)

ze makken trouwens idd vaakgebruik van een soort purschuim je moet wel opletten welke soorten schuim en hars je gebruikt ze zijn niet allemaal compatibel .. de hars eet dan zegmaar het schuim op
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: polyester info

Bericht door miss_laatjuh »

Dat heb ik ook al gezien idd op youtube ...dat die hars schuim eet ... daarom doen sommige er schilderstape op ..maarja of dat de 'beunhaas' manier is of de goede zou ik ook graag willen weten :P
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: polyester info

Bericht door Lowlands »

Je kan er dan toch beter een soort doorzichtig plastic over heen doen die de hars niet op vreet?Moet kunnen,want zo doen ze dat ook in de fabriek waar ze polyesterdingen maken.En dan zetten ze er een pomp op om de lucht er uit te zuigen zo dat de lagen op elkaar worden gedrukt door de normale luchtdruk..En dan gaat het de af hard oven in..

Het normale proces is dus dat ze een vorm hebben war ze een plastic in leggen en zeer strak aan trekken.Dan gaan ze dat bespuiten met verf,speciaal verf natuurlijk,en dan als dat droog is gaan ze met het polyester de lagen opbouwen tot het dik genoeg is,steeds met polyesterhars het bevestigen en aflakken.Dan zo als gezegd plastic er over en goed lekdicht monteren.Gat er in en daar de vacuümpomp op aansluiten en laten zuigen.En dan dus de oven in..Er na uit de vorm halen dan krijg je dus een polyester ding wat al meteen klaar is omdat de gespoten lak als eerste laag dan zichtbaar is..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: polyester info

Bericht door menno3x8g »

Ik heb niks tegen Honda's.
Sterker nog, ik heb in een Civic gereden naar volle tevredenheid tot een vrachtwagen erover ging.
Fantastische motoren en er zitten een paar gave modellen tussen.
Wegligging was vergelijkbaar met Alfa's (eerlijk is eerlijk).
(En natuurlijk had ik geen petje op ;) ).
En dat type Prelude is de beste die ze gemaakt hebben IMO. Het had niet veel gescheeld of ik had zo eentje aangeschaft.

Ik ben een tijdje bezig geweest met polyester.
Tot nog toe niks van gebakken, dus onvoldoende ervaring, en nu tijdgebrek. Ik probeerde met mallen te werken, maar voordat je een goede mal hebt ...
Voor informatie en spullen kwam ik terecht bij [External Link Removed for Guests].
Dat vullen met PUR is een goeie (denk ook aan lichte houtsoorten) want die polyester dingen kunnen massief behoorlijk zwaar worden.

Succes!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: polyester info

Bericht door Lowlands »

Ja,dat ligt er natuurlijk aan wat voor ding het is.Een vleugel is maar licht.Een motorkap is zwaar..Maar niet zo zwaar als een stalen..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie

Terug naar “Vragen”