importeren uit Japan, tradecarview

Vragen over al dan niet Galants die nergens anders onder passen.
Plaats reactie
Jouke
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:28
Provincie: Utrecht

importeren uit Japan, tradecarview

Bericht door Jouke »

Wil dit nou zeggen dat je voor minder dan 3000 euro een Legnum in Nederland hebt staan?

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: importeren uit Japan, tradecarview

Bericht door MD »

Komt alleen nog binnenland transportkosten bij(in jp)
En dan in nl btw en invoerkosten.
Ook hier weer binnenland kosten, dan de rdw nog.
De aanpassingen aan de legnum voor de rdw
Al met al denk ik dat je in totaal op zo'n €4500 moet rekenen
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Jouke
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:28
Provincie: Utrecht

Re: importeren uit Japan, tradecarview

Bericht door Jouke »

Ik was aan het overwegen om mijn Legnum weg te doen, maar eigenlijk ben ik bang dat alles wat ik hierna ga rijden slechter is, de Legnum heeft een te hoge standaard gezet :). Daarbij zijn de benzineprijzen alleen maar omlaag gegaan, waardoor het eigenlijk allemaal wel weer mee valt om hem in Nederland te blijven rijden. Ik zit alleen al op de 220.000 km met dat ding en hoewel ik nu nog weinig aanleiding heb om te denken dat er echt groot onderhoud aan zit te komen, is dat wel aannemelijk. Turbo's, koppelomvormer, etc. hebben toch een beperkte levensduur.

Die transportkosten in Japan zitten er toch in? (FOB betekent volgens mij dat die kosten er in zitten). Dat valt me reuze mee, zeker als de auto weer op het bedrijf komt te staan (ideaal die youngtimer-regeling).
Aanpassingen voor de rdw zijn toch alleen maar voorlampen en mistlicht?
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: importeren uit Japan, tradecarview

Bericht door marksanne »

Ach joh, de onderdelen die kapot kunnen gaan niet erg snel stuk. De turbo's zijn supergoedkoop 2e hands en gaan eigenlijk niet snel stuk door de ontzettend veilige turbodruk-afstelling. Andere onderdelen zijn ook niet duur 2e hands... Lekker blijven rondkarren tot er echt iets zo vreselijk misgaat dat het niet meer te verantwoorden is.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: importeren uit Japan, tradecarview

Bericht door martijnver13 »

Jouke schreef:
Die transportkosten in Japan zitten er toch in? (FOB betekent volgens mij dat die kosten er in zitten). Dat valt me reuze mee, zeker als de auto weer op het bedrijf komt te staan (ideaal die youngtimer-regeling).
FOB = Free on Board, betekent dat de verkoper het transport tot op het schip verzorgt, betaalt en daar ook de verantwoordelijkheid voor draagt. De overgang ligt hierbij letterlijk boven de reling, echter is dat tegenwoordig niet echt meer van toepassing met zeecontainers etc. Vroeger was deze scheiding zo sterk dat als de goederen voordat deze de reling passeerde van de kraan afvielen, dit de verantwoordelijkheid was van de verkoper, en als deze na de reling eraf vielen, dit onder de verantwoordelijkheid van koper viel. Tegenwoordig is het zo dat zodra de auto op het schip staat, is deze van jou en als die niet aankomt, is dat dus jouw risico en ben je je centen kwijt.

Volgensmij moet je bij FOB het zeetransport ook zelf betalen, en het wegvoeren vanaf de aankomsthaven.

Wat ik mis in de advertentie, is welke variatie op FOB ze gebruiken. FOB vertrekhaven of FOB aankomsthaven. Ook daar zit verschil in. Als koper heb je liever FOB aankomsthaven (minder risico voor jou als koper), al zal de prijs dan wel iets hoger liggen.
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: importeren uit Japan, tradecarview

Bericht door Xenon »

FOB = Free On Board, vertrekhaven. Tansportkosten komen daar bovenop en betaal je aan de rederij. Je kunt 'm in een container laten vervoeren ($$) of je laat 'm aan boord rijden ($). Eenmaal aangekomen in de haven in NL krijg je 'm niet van het terrein af voordat je bij de douane invoerrechten, heffingen en BTW (ook over transportkosten) hebt betaald. Transport naar huis via een auto-ambu. Bij de RDW doorloop je een ITS-keuring, omdat het geen EU-model is en geen EU-typegoedkeuring heeft en zeiken ze over alles op de auto zonder e-keurmerk. Tot op de banden aan toe... Dan nog BPM aftikken (if any) en dan pas krijg je je kenteken. Tenminste... zo ging 't mij af in 2009. Heb me er sindsdien niet meer zo in verdiept.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: importeren uit Japan, tradecarview

Bericht door marksanne »

Er zit een grens aan de leeftijd van auto's dat de speciale ITS keuring nodig is. Die is intussen voor alle VR4's al over die verjaring heen (als ik me goed herinner van mijn Legnum destijds waar het ook nog net nodig was helaas) dus dat scheelt een heleboel gedoe en kosten. Ook de pietepeuterigheid van keurmerken wordt daardoor veel soepeler want ineens is het eigenlijk een soort APK keurinkje wat je even moet doen.

Naast alle normale APK punten moet je met een importauto even opletten op de koplampen en de mistlampen achter (die zitten er namelijk niet in). Ook moet voor de mistlichten achter een verlichte indicator ergens op het dashbord zitten. Dat is het eigenlijk wel.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: importeren uit Japan, tradecarview

Bericht door galantrijder »

Ik ben het aan het bekijken van die keuringen omtrent invoer en op de site van de rdw er staat helaas dit:

Als u een voertuig heeft gekocht in een land van buiten de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandels Associatie (EVA) en u wilt daarmee gaan rijden in Nederland, dan moet u eerst een Nederlands kenteken aanvragen. De RDW moet het voertuig goedkeuren om te mogen rijden op de Nederlandse weg.

Omdat de meeste van deze voertuigen niet gebouwd zijn volgens een Nederlandse- of Europese typegoedkeuring, kan de keuring niet op het RDW-keuringsstation plaatsvinden. De speciale apparatuur die voor de keuring nodig is, is alleen aanwezig op het RDW-testcentrum in Lelystad. Daar moeten dus de testen plaatsvinden. Deze testen brengen hoge kosten met zich mee

Wel keuren op RDW-keuringsstation
In onderstaande situaties kunt u uw voertuig wel op het RDW-keuringsstation laten keuren (dus niet die speciale, dure keuring?!):

- Als u het voertuig invoert als verhuisgoed.
- Als het voertuig in het verleden al een Nederlands kenteken heeft gehad. Hier leest u meer informatie over in het artikel Nederlands kenteken aanvragen voor voertuig uit EU of EVA-land.
- Als de datum dat het voertuig voor het eerst op de weg is gekomen, ligt vóór 01-01-1998 of in geval van bromfietsen, snorfietsen, motorfietsen en driewielige voertuigen vóór 01-01-2006.
- Als het voertuig een Europese typegoedkeuring heeft. Dit kunt u navragen bij de fabrikant of importeur van het merk voertuig.

[External Link Removed for Guests]



Veder...
BTW betalen bij invoer van buiten de EU
Koop je een auto buiten de EU, bijvoorbeeld in Amerika, en verscheep je deze naar Nederland? Dan ben je verplicht Nederlandse BTW te betalen bij invoer.
Het percentage voor ongeveer alle auto’s is 21% over de Douanewaarde van de auto.
Veel mensen denken (geheel onterecht) dat ze BTW moeten betalen over de nieuwwaarde van de auto.
Dit is niet het geval!
Je betaalt BTW over de Douanewaarde van de auto, meestal ligt dit ongeveer gelijk aan de handelswaarde of het bedrag waarvoor je de auto gekocht hebt.
Om naheffingen en boetes van zowel Douane als de Belastingdienst te vermijden, is het van belang dat je altijd de juiste douanewaarde vaststelt. Hiermee voorkom je tevens dat je teveel invoerrechten betaalt.

Invoerrechten betalen bij invoer buiten de EU
Naast de BTW betaal je ook invoerrechten. De invoerrechten voor auto’s zijn meestal 10% en wordt berekend over de Douanewaarde (factuurwaarde+transportkosten).
Het is belangrijk dat je vooraf de juiste Douanewaarde laat bepalen, daarnaast zijn er mogelijkheden om een vrijstelling voor de invoerrechten te krijgen.

Wat is de Douanewaarde van mijn auto?
In eerste instantie is de Douanewaarde altijd de factuurprijs + transportkosten.
In het geval dat de Douane denkt dat de factuurwaarde niet de juiste waarde van het voertuig is, zal de Douane een andere manier hanteren om de juiste Douanewaarde te berekenen.

Er komt als ik het goed begrijp dus nog 31% van de aankoopprijs+transportkosten bij voor de invoer


Aankoopprijs + transportkosten
Aankoopprijs + transportkosten *31% voor BTW en invoerrechten
Rest BPM bedrag heb ik uitgererekend op [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false; cataloguswaarde van een 2.5 v6 stationwagon: : € 32.715 gebruikt, en ook de uitstoot van die auto: CO2-uitstoot: 215 g/km, kom ik op €127 voor eentje uit 2001 met de bpm 2001 berekening
Kenteken aanvragen. De kosten voor de normale keuring zijn ongeveer 140 euro. Verplicht voor de goedkeuring is ook het voldoen van de verwijderingsbijdrage van € 45,-. Totaal dus zo’n €185 (dit wordt dus een stuk hoger, ik weet niet hoe duur die andere keuring is)

Stel Aankoopprijs + transportkosten = €3000, dan:

€3000 aankoop en transport
€1000 BTW en Invoer
€127 rest BPM
€? Transport op auto-ambu vanuit de haven naar je huis
€1000 (geschatte keuringskosten voor ITS keuring, thanks Uray) €185 voor een reguliere keuring met verwijderingsbijdrage... maar dat geldt alleen voor auto's die vóór 01-01-1998 op de weg zijn gekomen, sommige Legnums kun je dus een stuk goedkoper binnenharken)
_______
Totaal €5127 +transportkosten auto ambulance en daarbij moeten er nog aanpassingen worden gedaan zoals Mark omschreef...


Bronnen:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door galantrijder op 31 jan 2017, 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: importeren uit Japan, tradecarview

Bericht door Uray25 »

in 2010 was dat €600,- plus het uurloon van de RDW medewerker a €120,- per uur.

Dus € 720,- was je dan zowieso lichter. Zal nu dan ook wel richting de € 1000,- gaan.

Inklaringskosten zijn ook hier ook nog niet bij inbegrepen en elke dag dat de Auto op het terrein van de Douane staat mag je ook betalen.
Laatst gewijzigd door Uray25 op 31 jan 2017, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: importeren uit Japan, tradecarview

Bericht door galantrijder »

Uray25 schreef:in 2010 was dat €600,- plus het uurloon van de RDW medewerker a €120,- per uur.

Dus € 720,- was je dan zowieso lichter. Zal nu dan ook wel richting de € 1000,- gaan.
:shock:
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Plaats reactie

Terug naar “Vragen”