bougies Galant 1999

Vragen over al dan niet Galants die nergens anders onder passen.
Plaats reactie
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

bougies Galant 1999

Bericht door EddyB »

Hallo Allemaal,
Ik heb vorig jaar een Galant uit 1999 gekocht.
Hij rijdt perfect maar aangezien ik er al weer 20.000 km op heb zitten (totaal 173000) vraag ik mij af wanneer de bougies vervangen moeten worden.
Bij aankoop waren de bougie kabels er zeer slecht aan toe waardoor ik vermoed dat de bougies er ook al een behoorlijke tijd inzitten.
Ik rijd veel kilometers en heb gezien dat er Bosch bougies zijn met platina kern die 90.000 km meegaan. Volgens Winparts zijn deze geschikt voor mijn auto.
Wat denken jullie ervan?
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

Eddy, ik heb er even mijn onderhoudslogboek van mijn Galant 2.0 1999 voor je op nageslagen.
Ik weet niet wat er af fabriek in zat, maar bij km.stand 87.000 heb ik ze vervangen door Denso K20PR-U 11 bougies.
Die zijn bij km.stand 191.000 vervangen door weer hetzelfde type Denso bougies. Dus meer dan 100K.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik op LPG rijd, waardoor de bougies niet vervuilen, mooi schoon branden, en daardoor volgens mij ook langer meegaan.
De bougies zijn bij 87.000 meer vervangen vanwege ouderdom dan vanwege slijtage.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: bougies Galant 1999

Bericht door EddyB »

Hallo Qualconu,
Hartelijk bedankt voor het snelle antwoord ook mbt de speakers.
Met die instructies lukt het wel. Voor andere zaken zou ik het hele handboek wel willen zien maar ik kan hem in het forum niet vinden. Hij wordt wel veel genoemd.
Met LPG gaan de bougies wel langer mee. Maar zo veel langer ook weer niet. Merkte je ergens aan dat ze aan vervanging toe waren? Ik zal eens naar die Denso kijken....
Ik heb overigens dezelfde kleur als jij.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

Workshop Manual NL
[External Link Removed for Guests]
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

Merkte je ergens aan dat ze aan vervanging toe waren?
Nooit storing of slechter starten/lopen gehad vanwege de bougies.
Sterker nog, ik heb in al die 20 jaar, afgezien van het normale onderhoud, überhaupt nooit 'n storing, probleem of reparatie aan de auto gehad.
En als je in de tijd al iets aan vermogen zou verliezen door 'n minder krachtige vonk, dan gaat dat zo geleidelijk dat je dat toch niet merkt.
Voor mij zijn het van de eerste tot de laatste km. perfect functionerende bougies geweest.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: bougies Galant 1999

Bericht door EddyB »

Beste qualcom,
het lukt mij niet deze (Workshop Manuel) ISO file te open. Ik probeerde "extract here" met 7ZIP maar hij loopt steeds vast. Met welk programma deed jij het?
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

'n ISO bestand is 'n image van 'n CD/DVD.
Windows 10 kan deze gewoon lezen/mounten door er op te dubbelklikken.
ISO's zijn oorspronkelijk bedoeld om op CD/DVD te branden.
Maar branden op DVD is 'n achterhaald medium. ISO's mouten op 'n virtuele drive is veel makkelijker en sneller.
Als je geen Win10 hebt, kun je het ISO bestand in Windows mounten met 'n virtuele drive software. die zijn er in vele gratis en betaalde versies: [External Link Removed for Guests]
Laatst gewijzigd door Qualconu op 21 dec 2020, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: bougies Galant 1999

Bericht door EddyB »

Hartelijk bedankt!
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

Voorgeschreven bougies volgens pagina 16-37 van de werkplaatshandleiding:
Denso K20PR-U11 of NGK BKR6E-11
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: bougies Galant 1999

Bericht door EddyB »

Hallo Qualconu,
Ik heb nog 3 vragen mbt mijn auto:
-Na het starten hoor ik de kleppenstoters een beetje maar dit geluid verdwijnt na ongeveer een minuut. Heb jij daar na 20 jaar ook last van. Want ik las dat deze motor daar wel vaker last van heeft maar dat het op zicht geen probleem is. Mijne is ook 20 jaar oud en ik weet dat hij altijd zeer goed behandeld en onderhouden is.
-Toen ik mijn auto 2 jaar geleden kocht zaten er onder het stuur 2 stekkertjes los (zie foto). Aangezien alles perfect werkt, heb ik dat maar zo gelaten. (onder het motto van don't change a winning team....)Alleen kan ik mijn auto niet op aftand op slot doen ook niet na het vervangen van de batterijen in de afstandbediening. Weet jij waar deze stekkers van zijn?
-Ik heb de bougies nog niet vervangen. Men raad aan het gat waar ze in zitten eerst met perslucht schoon te spuiten omdat indien er vuil in zit, dit in de motor kan vallen. Verder was het mij niet helemaal duidelijk of dit met koude of warme motor gedaan dient te worden. Graag hoor ik jouw mening hierover. Heb je er een speciale sleutel voor nodig?
Bedankt en groeten
Ed Bouma
Bijlagen
DSC07239.JPG
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

Ed, die zwarte stekker is de OBD2 diagnose stekker om foutcodes van o.a. het motormanagement systeem uit te lezen.
zie topic Marc: viewtopic.php?t=1728
viewtopic.php?f=16&t=3606&p=41461&hilit=obd2#p41461

De witte stekker zou ik zo niet durven zeggen.
Ik heb ook geen afstandsbediening op de portiersloten.

Tikkende klepstoters komt meestal door vervuiling/verstopping van de klepstoters.
De vervuiling van de klepstoters wordt veroorzaakt door vervuiling (verbrandingsresten) in de motorolie.
Bij rijden op LPG is er veel minder olie- en motorvervuiling.
Ook op tijd olie verversen speelt natuurlijk ’n belangrijke rol.
Ik heb met 215K km nog geen last gehad van tikkende klepstoters.
[External Link Removed for Guests]
http://galant-fans.nl/oldforum/bravo.me ... html?t=265
viewtopic.php?f=11&t=3196&p=41356&hilit ... ect#p41457


Normaal zou er geen vuil in de bougieschacht kunnen komen omdat de schacht met de rubber kap afgedekt is.
Als je de schacht wilt uitblazen moet je dat in ieder geval doen vóór je de bougies verwijdert, om te voorkomen dat je eventuele vervuiling juist de cilinders in blaast.
Je hebt ‘n 16mm x 5/8 bougie dopsleutel nodig en een verlengstuk van 25 cm omdat de bougies diep in de schacht zitten. Het is van belang dat de bougiesleutel ’n rubber- of magnetische ring heeft om de bougie vast te houden.
Ik gebruik ’n Hazet 900AMGT bougie dop. Bougies altijd vervangen met koude motor o.a. vanwege het aanhaalkoppel.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: bougies Galant 1999

Bericht door EddyB »

Kan engine flush helpen? Dat spul van Liqui Moly of Wynns dat je 20 min. voor het olie verversen met je oude olie mee laat draaien.
Ikzelf heb ook met drie verschillende autos jarenlang lpg gereden en daar was de olie na 10K km nog transparant! En de uitlaat van binnen wit!
Met een Renault 11 zat ik bijna op 500.000 km toen ik hem inruilde.
Maar toen stuitte ik op een Renault Fuego Turbo!! Daar wilde ik ook gas in laten bouwen maar dat werd mij afgeraden door de turbo. Heb ik er toch 21 jaar in gereden en ben tot 405.000 km gekomen. Hoe het afgelopen zal ik je besparen want daar ben ik nu nog triest van.
Hartelijk bedankt voor je nuttige info!
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

Ik ben niet zo'n fan van dat soort spul, heb er dus ook geen ervaring mee.
Betwijfel bovendien zeer of je daarmee die klepstoters schoon krijgt.
Zelf schoonmaken is ook 'n hele klus.
Als het tikken na 1 minuut verdwijnt, zou ik er voorlopig gewoon mee doorrijden, en of nu olie verversen als dat toch al binnen afzienbare tijd zou moeten gebeuren of nodig is.
Laatst gewijzigd door Qualconu op 19 okt 2020, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: bougies Galant 1999

Bericht door EddyB »

Hallo Qualconu,
Hoef je voor het reinigen van de kleppenstoters alleen de kleppendeksel te verwijderen? Ikzelf zie mij deze klus niet doen maar hoelang zou een garage er mee bezig zijn? En zouden zij bereid zijn de stoters te reinigen of staan op vervanging?
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

Om de klepstoters te vervangen of te reinigen moeten ook de kleptuimelaars gedemonteerd worden. (zie eerder meegestuurde hyperlinks)
Schoonmaken van 16 klepstoters is 'n tijdrovend klusje, dus bij 'n garage is dat geen optie; die gaan dat sowieso niet doen. veel te kostbaar ook.
Als je de klepstoters laat vervangen bij 'n dealer ben je ook zo 'n paar honderd euro kwijt incl. nieuwe klepstoters.
Klepstoters demonteren en schoonmaken kost wel veel tijd maar is wel te doen.
Het probleem is hoe je ze zonder speciaal gereedschap weer terug geplaatst krijgt.
Misschien heeft iemand hier op het forum hiervoor wel 'n tip voor je.
AJUSA trick: [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Laatst gewijzigd door Qualconu op 20 okt 2020, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 676
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Yeti »

EddyB schreef: 17 okt 2020, 22:40
-Alleen kan ik mijn auto niet op aftand op slot doen ook niet na het vervangen van de batterijen in de afstandbediening.
In het werkplaats handboek staat beschreven hoe de batterij te vervangen op pagina 42-55. Kijk daarna even een pagina verder want op pagina 42-56 staat hoe je de AB weer kan inleren zodat deze weer gepaired wordt met de ontvanger. Nu staat daar dat je een MUTII nodig hebt maar alles wat de MUTII doet, in dit geval, is pin1 van de diagnostic connector verbinden met massa (die zwarte (C20) van de 2 connectoren die je "los" hebt gevonden onder het dashboard. ) dus ipv de MUTII aan te sluiten kan je die pin 1 met Massa verbinden voor hetzelfde resultaat en dan de procedure volgen.

C19 (de witte) ook een diagnostic connector en is alleen maar verbonden met de engine ECU of, indien aanwezig, met de A/T ECU

Klepstoters verwijderen is te doen als je wat sleutel ervaring hebt. Om het zonder de speciale hydraulische nokvolger klemmen te doen zou ik de grote olie afvoergaten in de kop blokkeren met schone doeken, lappen of papier om te voorkomen dat de volgers je motor in verdwijnen.

[viewtopic.php?f=11&t=3196&start=80#p41457]

Succes
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: bougies Galant 1999

Bericht door EddyB »

Bedankt Yeti voor deze info. Ik had de hoop al een beetje opgegeven om de AB te zien werken maar ga het nu toch proberen.
MBT de kleppen stoters, vandaag hoorde ik ze na een ritje van 15 kn nog steeds. Kan ik zo nog even doorrijden of is dat gevaarlijk?
Maar ik ga er nu wel meteen werk van maken. Mijn vraag: kun je dit probleem altijd oplossen door ze te reinigen of kunnen ze ook versleten zijn?
Ik heb dus mitsubishi gebeld en op basis van het chassis nummer vonden ze het artikel Nr MD339767. 38 euro per stuk!!!
Indien ze toch vervangen moeten worden dan zijn er wel andere merken te vinden voor veel minder geld: Ridex, Stark, Ajusta, INA,
Enig idee wat het beste merk is?
Ik heb een Youtube filmpje gezien van iemand die de stoters vervangt maar het enige gereedschap dat hij gebruikte, was de momentsleutel. Wat bedoel je met hydrolische nokvolgerklemmen?
Op een ander filmpje zag ik iemand die ze reinigde met een soort van ragger. Maar op een ander filmje haalde iemand ze helemaal uit elkaar. Is dat nodig of hangt dat van het model af. Mitsubishi heeft de stoters al 3x aangepast met een steeds groter wordend gaatje.
Ik ben benieuwd naar je reactie.
Bedankt en groeten
Ed
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

schreef: Hallo Qualconu,
Ik heb geen ervaring op forums en weet niet hoe ik moet antwoorden op het bericht van iemand als er na zijn bericht ook nog andere mensen hebben gereageerd. Vandaar dit "prive" bericht.
Ed als je wilt reageren op 'n specifieke tekst in 'n bericht, kun je klikken op de knop "Reageer met citaat".
Reageren met citaat.png
Reageren met citaat.png (7.56 KiB) 1738 keer bekeken
Je kunt dan de berichttekst tussen de "quotes" weghalen en alleen de specifieke tekst waar je op wil reageren laten staan.

Als je gewoon wil reageren op 'n eerder bericht van iemand in het onderwerp, kun je refereren aan die persoon door je bericht te beginnen met
@Qualconu: ..............

Of gewoon:
Jan, ................
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

EddyB schreef:
Vandaag hoorde ik de klepstoters na een ritje van 15 km nog steeds. Kan ik zo nog even doorrijden of is dat gevaarlijk?
Maar ik ga er nu wel meteen werk van maken. Mijn vraag: kun je dit probleem altijd oplossen door ze te reinigen of kunnen ze ook versleten zijn?
Ik heb dus mitsubishi gebeld en op basis van het chassisnummer vonden ze het artikel Nr MD339767. 38 euro per stuk!!!
Indien ze toch vervangen moeten worden dan zijn er wel andere merken te vinden voor veel minder geld: Ridex, Stark, Ajusta, INA,
Enig idee wat het beste merk is?

Op dat filmpje dat je mij stuurde, zag ik iemand die ze reinigde met een soort van ragger. Dat zag er eenvoudig uit Maar op een ander filmje haalde iemand ze helemaal uit elkaar. Is dat nodig of hangt dat van het model af. Mitsubishi heeft de stoters al 3x aangepast met een steeds groter wordend gaatje.
Ik ben benieuwd naar je reactie.
Bedankt en groeten
Ed



Ed, dat filmpje is gemaakt door ons forumlid MarkSanne, die heeft er ervaring mee. (zie eerder meegestuurde hyperlinks)
Doorrijden met permanent tikkende klepstoters is niet gevaarlijk, maar het brengt op den duur natuurlijk wel schade toe aan de motor (o.a. nokkenas), dus daar moet je dan nu wel iets aan doen.
Hoeveel heeft je auto gelopen? Ik weet niet of ze dan kunnen zijn versleten, ik vermoed veelal gewoon verstopt door vervuiling. Je moet ook de olietoevoergaatjes schoonmaken.
Ja, originele Mitsu onderdelen zijn schandalig duur, dat maakt het soms moeilijk om voor origineel te kiezen.
Als ik in deze voor aftermarket zou moeten kiezen, dan zou ik voor Ajusta kiezen, lijkt me goed spul.
Maar dat is 'n keuze op gevoel zonder ervaring of feitelijke onderbouwing.
Mogelijk is dit nog 'n optie voor je: [External Link Removed for Guests]
Maar let wel, hier komen bij het invoeren vanuit Japan in Nederland nog BTW, inklaringskosten en mogelijk invoerrechten bij.
(inklaring bij de douane in NL door de pakketdienst)
BTW moet betaald worden over de goederen en de verzendkosten.
Motorblok spoelen en olie verversen is in ieder geval de simpelste, en als het heeft geholpen, de goedkoopste keuze.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: bougies Galant 1999

Bericht door EddyB »

Hallo jan. Mijn auto heeft 174.000 km gelopen en de olie shell helium? Halfsyntetisch zit er pas 2500 km in. Maar gisteren ontdekte ik dat het niveau niet heel hoog was (3. Mm boven minimum. Ik heb bijgevuld en ik hoor na na 15 km niets meer. Ik las gisteren van iemand dat hij goede ervarin had met castrol volsyntetische olie. Wat denk jij daarvan? En dan 5w40 of 5w30? Groeten en bedankt.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

Zolang het oliepeil tussen min en max blijft, heeft het geen invloed op tikkende kleppen.
Het is wel aan te bevelen om het oliepeil altijd aan het maximum te houden, omdat dat de omloopsnelheid van de olie in het blok verlaagt en daarmee ook de belasting van de olie.
De voorgeschreven fabrieksspecificatie van de motorolie is API SG of hoger 15W-40 15W-50.
Daarbij moet wel aangemerkt worden dat dit specificaties uit het pre-(half)synthetische tijdperk zijn.
Hedendaagse synthetische olie heeft betere eigenschappen dan minerale olie.
Je zou daarom iets dunnere 10W40 (semi)synthetische olie kunnen gebruiken.
Motorolie heeft als voornaamste taak om metalen wrijvingsvlakken van elkaar gescheiden te houden.
Hoe dunner de olie, hoe sterker de smeerfilm moet zijn. ….tot de film breekt.
Ik ben daarom voor het Galant blok geen voorstander van zo’n waterdunne motorolie.
Ik gebruik altijd half-synthetische 10W40, en mijn motorblok gebruikt nog steeds nagenoeg geen druppel olie.
Olie die aan de specificaties voldoet is te koop voor 20 Euro, maar ook voor 4 Euro per liter.
Dat prijsverschil zit niet in het kwaliteitsverschil.
Het belangrijkste is dat je niet met zwarte drap rondrijd, maar op tijd ververst.
Je kunt dan beter wat goedkopere olie kopen en iets vaker verversen, dan je geld uitgeven aan die duurste Premium A merken.
Zolang de olie aan de fabrieksspecificaties voldoet, transparant is en op tijd wordt ververst, is het goed.
Dat is mijn mening, maar er zijn natuurlijk mensen die er anders over denken.
Ieder zijn mening, ieder zijn keus.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: bougies Galant 1999

Bericht door EddyB »

Hallo Jan,
Als hedendaagse syntetische olie betere eigenschappen heeft dan de oude minerale of semisyntetische olien, zou het dan ook niet goed zijn voor onze motor? Zelfs een goed merk syntetische olie kun je voor 30 euro voor 5 liter vinden en als ik daar een jaar me kan rijden dan zal ik daar niet op besparen.
Denk je dat 174.000 km veel is voor mijn kleppenstoters? Vandaag klonk de motor weer goed na een kort ritje. Dat geeft me in ieder geval de tijd om langzaam de reiniging of de vervanging van de stoters te organiseren. Mijn garage is aardig en flexibel en mischien stemt hij er mee in dat hij ze er uit haalt en dat ik ze dan zelf reinig of nieuwe stoters lever (Ajusta voor 6 euro per stuk) en hem alleen zijn arbeidsloon betaal.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 676
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Yeti »

Ajusa heeft een mooi filmpje gemaakt hoe de zelf stellende klep stoters (Hydraulische nok volgers) zonder de klemmen te monteren. Zoals Qualconu linkte

De klemmen (MD998443) zijn alleen bedoeld om er voor te zorgen dat de klep stoters niet uit de tuimelaars kunnen vallen. Als zo'n klep stoter nl in het blok valt ben je verder van huis. Veel mensen doen een beetje vet in de tuimelaar om de stoter op z'n plaats te houden (zoals in het 2de filmpje wat Qualconu linkte) maar daar ben ik geen voorstander van. Het vet kan de gaatjes weer blokkeren

Een versleten klepstoter ziet er zo uit. (rechts de versleten klep stoter)

Afbeelding

Bij de 4G63 is cylinder 3 diegene die het vaakst een versleten klepstoter heeft.

Hier een filmpje van het reinigen van de stoters
Ik zou alleen geen satéprikker gebruiken omdat dit kans heeft om af te breken en kans op verontreiniging van de stoter. Ik heb de achterkant van een boortje gebruikt.

[External Link Removed for Guests]

Alles staat in het werkplaats handboek (Motor pagina 11A17) deze is ook in het Nederlands digitaal te verkrijgen.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

Ed, Ja je kunt gewoon synthetische olie gebruiken
Wat ik zei is dat je semi-synthetische 10W-40 olie kunt gebruiken in plaats van minerale 15W-40 olie.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

Ed, het zou leuk zijn als je hier op het forum in de kennismakingsrubriek http://galant-fans.nl/forum/viewforum.php?f=13 'n kort kennismakingsverhaaltje zou schrijven, met 'n paar foto's van je auto. Daar zijn we hier als GalantFans natuurlijk allemaal benieuwd naar.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: bougies Galant 1999

Bericht door EddyB »

Hallo Yeti, Jan,
Ik zie in het filmpje van Ajusa inderdaad niet de klemmen maar ook niet wat er dan wel voor zorgt dat de stoters er niet uit vallen. Die Amerikaan gebruikt vet maar wat als ze er al uit vallen bij het demonteren?
In het weekend heb ik tijd voor de kennismakingsrubriek.
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Galant-gti-2.0 »

Er worden goede en bruikbare adviezen hier gegeven maar ik zie ook dingen voorbij komen die mij als technisch specialist toch wel eens laten slikken.


Goedkope oliën even goed? Wel eens van toevoegingen en/of dopes gehoord?

En vaak is het absoluut niet aan te raden om over te schakelen op volledig synthetisch bij twee ton als de auto zijn hele leven op minerale of half synthetische olie gelopen heeft. De synthetische olie heeft dusdanig verbeterde reinigende werkingen dat hij zooi kan oplossen die die half syntheet niet krijgt.. hiermee kan hij dus ook zorgen dat pakkingen of oringen net gaan lekken
Laatst gewijzigd door Galant-gti-2.0 op 23 okt 2020, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 676
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Yeti »

EddyB schreef: 22 okt 2020, 23:05 Die Amerikaan gebruikt vet maar wat als ze er al uit vallen bij het demonteren?
Hi Eddy,

Gewoon zorgen dat ze niet ver weg kunnen vallen. Heel handig van die Amerikaan om te zeggen dat je ze met een magneet terug kan halen maar als je zorgt dat de gaten dicht zitten kunnen ze ook niet in je blok verdwijnen. Zoals ik in mijn project heb beschreven was ik de ongelukkige die een klepstoter heeft laten vallen in zo'n gat. Oliecarter moest er af om de stoter terug te vinden tussen tussen één van de ballansassen. Mijn geluk was dat ik het blok op de bok had staan en niet in de auto zelf zat.

Succes van het weekend
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

Galant-gti-2.0 schreef: 22 okt 2020, 23:22 Er worden goede en bruikbare adviezen hier gegeven maar ik zie ook dingen voorbij komen die mij als technisch specialist toch wel eens laten slikken.
Ik wist dat ik me hiermee op glad ijs zou begeven. Er zijn net zo veel meningen over olie als er technisch specialisten zijn.
Dopes en additieven? nooit van gehoord ;-)
Ik heb alleen gezegd dat het prijsverschil niet in het kwaliteitsverschil zit.
Ik heb Ed ook geadviseerd om half-synthetische olie te gebruiken.
Ik ben het met je eens dat vol-synthetisch soms ongewenste eigenschappen heeft, en daardoor vaak niet geschikt is voor oudere motoren.
Zoals gezegd, ieder zijn mening, ieder zijn keus.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: bougies Galant 1999

Bericht door EddyB »

Hallo Jan, Yeti,
Ik hoor de kleppenstoters een beetje maar dit duurt nog paar een paar minuten totdat de motor op temperatuur komt. Ik zal er eens een filmpje van maken om te horen wat jullie er van denken. Nu heb ik even de tijd om de reiniging en controle van de stoters te organiseren.
Ik begrijp echter na het zien van het Ajusa filmpje nog steeds niet hoe je de as met schone stoters terug kunt plaatsen zonder dat de stoters er uit vallen, zonder de klemmen te gebruiken. Dat je de gaten dicht stopt in geval dat.....is natuurlijk een goed idee.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: bougies Galant 1999

Bericht door Qualconu »

Je zou ook 4 stukjes huishoudfolie om het V-vormige deel van de arm kunnen slaan. De folie verhindert dan dat de stoters eruit kunnen vallen.
Als dan alles netjes op zijn plaats ligt en de bouten één slag vastgeschroefd zijn , kun je de folie er voorzichtig tussenuit trekken.
Belangrijkste is, zoals Yeti zegt, zorgen dat de stoters niet door de gaten onder in het blok kunnen vallen. dus afdekken.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: bougies Galant 1999

Bericht door EddyB »

Goed idee!! Bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen”