Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
Sinds ik niet meer 150 km per dag rijd. Begint mijn Galant te zeuren om meer km's.
De auto start op benzine en dat gaat prima. Na zo'n 5 minuten wordt er automatisch overgeschakeld op LPG.
Op LPG begint de galant een beetje in te houden totdat hij echt warm is en dan is het probleem opgelost.
Als ik tussentijds overschakelt op benzine is het inhouden gelijk weg.
Bij terug schakelen op lpg begint hij weer in te houden.
Wat kan het zijn?
De LPG tank is 50k (2 jaar) geleden erin gebouwd dus de verdamper is nog zo goed als nieuw (denk ik).
Zouden het de bougies kunnen zijn? Welk type is het meest geschikt voor LPG?
De auto start op benzine en dat gaat prima. Na zo'n 5 minuten wordt er automatisch overgeschakeld op LPG.
Op LPG begint de galant een beetje in te houden totdat hij echt warm is en dan is het probleem opgelost.
Als ik tussentijds overschakelt op benzine is het inhouden gelijk weg.
Bij terug schakelen op lpg begint hij weer in te houden.
Wat kan het zijn?
De LPG tank is 50k (2 jaar) geleden erin gebouwd dus de verdamper is nog zo goed als nieuw (denk ik).
Zouden het de bougies kunnen zijn? Welk type is het meest geschikt voor LPG?
Mitsubishi Galant 7G LPG G3 1994 *Sold*
BMW 520iA 1990
BMW 520iA 1990
Re: Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
5 min?? tering dat is lang... die van mij schakelt over voor het einde van de straat (vialle) de wagen die ik net heb gekocht van zorro is er iets langzamer mee (prins)
ik zou als eerste denken aan een beetje manke lambda sonde. die dingen gaan pas goed werken als ze warm zijn, daarom hebben ze ingebouwde verwarming
ik zou als eerste denken aan een beetje manke lambda sonde. die dingen gaan pas goed werken als ze warm zijn, daarom hebben ze ingebouwde verwarming
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
Dat de Vialle installatie sneller overschakelt is logisch. Die installatie spuit de LPG vloeibaar in. Alle andere LPG installaties werken met een verdamper en hebben dus een hogere motortemperatuur nodig omdat anders de verdamper bevriest. Mijn installatie staat ingesteld op 40 gr voordat de omschakeling benzine>LPG plaatsvindt.
Over het toepassen van speciale LPG bougies loopt (nog steeds) een fikse discussie onder de specialisten. Niemand heeft tot op dit moment de meerwaarde van die bougies aan kunnen tonen.
Waar je wel naar kunt kijken is het LPG filter. Iedere LPG installatie heeft een filter dat troep uit het gas filtert, voornamelijk parafine. Eigenlijk moet dat filter elke 20 a 30 duizend kilometer vervangen worden, en het advies is zeker 20k kilometers nadat installatie ingebouwd is. Lees maar na op: [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
In die tekst verwijzen ze direct naar de 2e optie; de lpg injectoren. Maar goed, ik zou eerst dat filter controleren of vervangen. Als dat vol zit krijg je niet genoeg brandstof richting het motorblok. Die injectoren verdenk ik niet direct omdat je geen problemen hebt op het moment dat het blok op temperatuur is.
Over het toepassen van speciale LPG bougies loopt (nog steeds) een fikse discussie onder de specialisten. Niemand heeft tot op dit moment de meerwaarde van die bougies aan kunnen tonen.
Waar je wel naar kunt kijken is het LPG filter. Iedere LPG installatie heeft een filter dat troep uit het gas filtert, voornamelijk parafine. Eigenlijk moet dat filter elke 20 a 30 duizend kilometer vervangen worden, en het advies is zeker 20k kilometers nadat installatie ingebouwd is. Lees maar na op: [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
In die tekst verwijzen ze direct naar de 2e optie; de lpg injectoren. Maar goed, ik zou eerst dat filter controleren of vervangen. Als dat vol zit krijg je niet genoeg brandstof richting het motorblok. Die injectoren verdenk ik niet direct omdat je geen problemen hebt op het moment dat het blok op temperatuur is.
Re: Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
yep, ik ging precies zeggen, wat cvw al veel uitgebreider verwoord heeft
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
Thanks,
Ik zal met het filter beginnen. Is dit iets wat ik veilig zelf kan doen?
Het filter is idd iets wat nog niet is vervangen sinds de lpg installatie is geinstalleerd.
Ik zal met het filter beginnen. Is dit iets wat ik veilig zelf kan doen?
Het filter is idd iets wat nog niet is vervangen sinds de lpg installatie is geinstalleerd.
Mitsubishi Galant 7G LPG G3 1994 *Sold*
BMW 520iA 1990
BMW 520iA 1990
Re: Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
Update:
Als eerste heb ik de bougies vervangen, dit omdat het probleem zich vooral voordoet bij koude motor.
En omdat het probleem zich de laatste tijd ook op benzine ging voordoen.
Na vervangen van de bougies (std bij de Brezan gehaald). Is het probleem (voorlopig) weg.
Motor pakt nu bij koude motor en lage toerental weer lekker op, zonder inhouden.
Thanks!
Als eerste heb ik de bougies vervangen, dit omdat het probleem zich vooral voordoet bij koude motor.
En omdat het probleem zich de laatste tijd ook op benzine ging voordoen.
Na vervangen van de bougies (std bij de Brezan gehaald). Is het probleem (voorlopig) weg.
Motor pakt nu bij koude motor en lage toerental weer lekker op, zonder inhouden.
Thanks!
Mitsubishi Galant 7G LPG G3 1994 *Sold*
BMW 520iA 1990
BMW 520iA 1990
Re: Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
Toch een beetje te lang de grote beurt uit gesteld?
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
Eh zou je denken, maar in september nog een beurt laten uitvoeren (bij de Mitsu-dealer).Lowlands schreef:Toch een beetje te lang de grote beurt uit gesteld?
Op dat moment was het volgens het onderhoudschema nog niet nodig om de bougies te vervangen en waren er nog geen problemen.
Voordeel is dat een paar bougies vrij makkelijk te vervangen zijn, maar je hebt een punt als je vindt dat dat eigenlijk preventief bij een beurt vervangen kan worden.
Op onderhoud bezuinig ik normaal geproken niet, maar dit kan gebeuren. (Zoals ook het dichtslippen van het LPG-filter door een keer te goedkope LPG te tanken).
Mitsubishi Galant 7G LPG G3 1994 *Sold*
BMW 520iA 1990
BMW 520iA 1990
Re: Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
Huh?Heb je ook te goedkope LPG?Ik dacht dat er maar 1 leverancier was..Met mijn vorige galant met LPG kwam ik steeds dezelfde leverancier tegen..BK dacht ik...
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
mij kan het niet goedkoop genoeg zijn eigenlijk
maar goedkoper is er in iedergeval :p ik tank 20 cent goedkoper dan op de gemiddelde snelweg... je zult ook ongetwijfeld kwaliteits verschil hebben al denk ik wel dat zolang je binnen de nederlandse grenzen tankt het niet zo slecht zal zijn dat er dingen van gaan dichtslippen. de meeste pompen maken trouwens idd gebruik van BK gas, maar ze zijn zeker niet de monopolist.
ik vindt het een beetje ruiken naar "tanken bij de witte pomp??? neee DAT MOET JE ZEKER NIET DOEN.... is super slecht voor je auto... " Jaja ik geloof het bijna....
maar goedkoper is er in iedergeval :p ik tank 20 cent goedkoper dan op de gemiddelde snelweg... je zult ook ongetwijfeld kwaliteits verschil hebben al denk ik wel dat zolang je binnen de nederlandse grenzen tankt het niet zo slecht zal zijn dat er dingen van gaan dichtslippen. de meeste pompen maken trouwens idd gebruik van BK gas, maar ze zijn zeker niet de monopolist.
ik vindt het een beetje ruiken naar "tanken bij de witte pomp??? neee DAT MOET JE ZEKER NIET DOEN.... is super slecht voor je auto... " Jaja ik geloof het bijna....
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
Nee, dan ruik je verkeerd. Ik tank meestal bij de witte pomp, nooit problemen mee gehad.Twain schreef:ik vindt het een beetje ruiken naar "tanken bij de witte pomp??? neee DAT MOET JE ZEKER NIET DOEN.... is super slecht voor je auto... " Jaja ik geloof het bijna....
Ik bedoel goedkope LPG in het buitenland, waar je soms voor om moet rijden, waar de auto dan net niet lekker op loopt.
Mitsubishi Galant 7G LPG G3 1994 *Sold*
BMW 520iA 1990
BMW 520iA 1990
Re: Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
dat is wat ik bedoelde, stijlfiguren komen niet altijd overMatinno schreef:Nee, dan ruik je verkeerd. Ik tank meestal bij de witte pomp, nooit problemen mee gehad.Twain schreef:ik vindt het een beetje ruiken naar "tanken bij de witte pomp??? neee DAT MOET JE ZEKER NIET DOEN.... is super slecht voor je auto... " Jaja ik geloof het bijna....
Ik bedoel goedkope LPG in het buitenland, waar je soms voor om moet rijden, waar de auto dan net niet lekker op loopt.
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
Als iets dicht gaat zitten is het SLIB!
Slippen is iets anders!
Dus dichtslibben.
Vrolijk Kerstfeest allemaal!!!!
Slippen is iets anders!
Dus dichtslibben.
Vrolijk Kerstfeest allemaal!!!!
Re: Inhouden motor op LPG als motor nog koud is.
O maar weet je dan niet dat er een wiel in het filter zit wat ronddraait en op een bepaald moment kan gaan slippen?richard schreef:Als iets dicht gaat zitten is het SLIB!
Slippen is iets anders!
Dus dichtslibben.
Vrolijk Kerstfeest allemaal!!!!
Jij bedoelt waarschijnlijk het vervuilen van een filter waardoor hij langzaam dicht kan slibben.
Maar Richard: Je hebt natuurlijk gelijk!!
Vrolijk Kerstfeest !
Mitsubishi Galant 7G LPG G3 1994 *Sold*
BMW 520iA 1990
BMW 520iA 1990