Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Techniek van de 7G.
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Gisteren mijn 7 G naar garage Mulder gebracht voor een grote beurt en oplossing van het vochtigheids probleem en voor een nieuw stuk uitlaat.Blijkt dat de rotor van de verdeler versleten was en inderdaad,na de regen gisteren werkte hij prima vandaag!Helemaal geen last meer van vocht.Dus niet in houden met meer gas en bokken als het heeft geregend!
Even ter informatie....
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Dit bleek uiteindelijk toch ook niet de oplossing!Verleden week de hele week stil gestaan en op zaterdag wou ik weg rijden en dus starten,maar moest een hele lange tijd starten voor dat hij eindelijk met tegenzin aan ging.Dat heb ik nog niet eerder mee gemaakt.Daar tussen door gekeken of misschien er water in de lucht toevoer zat of dat ze het filter laatst bij een beurt niet hadden vervangen.Maar die was ook droog en schoon en nieuw.Toch moet het daar ergens aan liggen,want de ontsteking kan het volgens mij toch niet zijn,want normaal na een paar dagen met regen start hij meteen en gaat hij pas bonken en inhouden een tijdje na dat ik weg ben gereden en met een normaal draaiende motor!Ik denk dat het fout gaat als de automatisch choke uit gaat na een een kilometer rijden of zo.Dan moet ik hem boven 2000 toeren houden en rustig de koppeling op laten komen.En als hij dus voor een stoplicht of zo stationair draait en dat doet hij dan gewoon goed,moet ik een heeeel klein beetje gas geven om hem boven de 2000 toeren te krijgen,anders stopt hij er mee.En als ik dan weer ga starten gaat hij weer moeilijk aan. Sta je daar weer met allemaal toeterende auto's achter je!Maar na zeg zo'n 10 kilometer rijden is alles weer goed,is de motor natuurlijk warm en zal denk ik het vocht op gedroogd zijn,en draait hij weer prima!Dus misschien weet iemand iets??Misschien een sensor of zo??

edit:Aan de accu lag het zeker niet!Ik geloof dat ik wel een half uur continu kon blijven starten!Niks geen vermindert toerental van de startmotor!! :D
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door foks »

ik moet mijn motorfietsje als het regent ook boven de 2000 toeren houden, het zijn de bougiekabels, maar ben te krenterig om nieuwe te kopen.
gevoelsmatig zou ik daar als eerste gaan zoeken.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door marksanne »

Eens met Foks, ik zou vanavond met een plantenspuit even de bougiekabeltest doen; als de motor draait, met een fijne nevel de plantenspuit op de bougiekabels richten en als het een lichtshow wordt dan is het duidelijk. Wordt het geen lichtshow dan is er waarschijnlijk ook niets mis met je bougiekabels. Uitsluiten van 'simpele' dingen is de eerste opgave bij dit soort storingen.

Daarna zou ik de stappenmotor/stationairmotor (kies maar welke term je wil gebruiken) controleren.
stappenmotor-idle-control-stationairloop-check.jpg
Dit komt uit een 8G werkplaatshandboek, maar ik gok op gelijke waardes voor de 7G. Als je metingen kloppen en de stappenmotor blijkt in orde: haal de massa een minuutje van de accu los en sluit daarna weer aan en start de auto met airco en evt andere verbruikers aangeschakeld en laat de ECU de boel opnieuw inleren. En dan kijken wat er gebeurd.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Tja,tuurlijk denk je meteen aan de ontsteking..Maar ik heb al twee keer die bespoten met antiwaterspul.Totaal geen verschil.En waarom zou die dan het wel doen bij het starten en pas 1 km later gaan rottig doen en 10 km later als die warm is weer niet?Opnieuw in leren was mij ook bekend,die truuk van massa los halen heb ik ook al uit gevoerd om de ECU op nieuw in te leren.
En het stationair draaien is ook goed en blijft goed,ook al gaat hij bokken onder de 2000 toeren wanneer ik gas geef.Dat is gewoon het belangrijkste,ALS IK GAS GEEF!
Maar goed,ik kan wel eens gaan spuiten op de bougiekabels..Waar zit die connector eigenlijk,direkt bij de bobine??
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Twain »

Weetje wat nu raar is... wat jij beschrijft had ik lettelijk toen bij mij de krukassensor geen of foute info gaf aan de ecu.
het problem is dat er dan te pas en vooral te onpas brandstof in wordt gespoten.. het ene moment loop je dan veeeeeeeeeeel te arm e het volgende veel te rijk
wellicht de moeite waard om dat even door te meten of in iedergeval het stekkertje schoonmaken/ inspuiten.. ( dit zal het wel niet zijn maarja)

maar als jij denkt aan de choke etc.... misschien kan je dan beter even de ecu uitwisselen. dat neemt in 1 klap heel veel twijfel weg

iets anders... als je hem laat door bokken en evetueel afslaan...geeft je check engine lampje dan geen licht, of in iedergeval een foutcode?
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door foks »

MAF sensor vuil? (weet niet of de 7G het heeft)
of de temperatuursensor misschien niet goed (sommige auto's hebben er 2, 1 ECU en 1 Dashboard)
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

twain schreef:Weetje wat nu raar is... wat jij beschrijft had ik lettelijk toen bij mij de krukassensor geen of foute info gaf aan de ecu.
het problem is dat er dan te pas en vooral te onpas brandstof in wordt gespoten.. het ene moment loop je dan veeeeeeeeeeel te arm e het volgende veel te rijk
wellicht de moeite waard om dat even door te meten of in iedergeval het stekkertje schoonmaken/ inspuiten.. ( dit zal het wel niet zijn maarja)

maar als jij denkt aan de choke etc.... misschien kan je dan beter even de ecu uitwisselen. dat neemt in 1 klap heel veel twijfel weg

iets anders... als je hem laat door bokken en evetueel afslaan...geeft je check engine lampje dan geen licht, of in iedergeval een foutcode?
Nee,zo iets heeft de 7 G (gelukkig) niet!Het zou allemaal wat makkelijker moeten zijn.En waarom zou die dan na 10 kilometer dan wel prima lopen?
En even de ECU omwisselen??Weet je wel wat je vraagt,die zit veel verder weg dan in de 8 G volgens mij.Echt helemaal in gebouwd en je moet dus je halve dashboard slopen...
Wat ik wel makkelijk kan doen misschien,is om er een haardroger op te richten voor dat ik ga rijden,misschien komt daar vocht op...
Maar ja,ik heb gelukkig weer even werk van af morgen,tijdelijk,dus dan zal ik er sowieso minder last van hebben omdat ik dan elke dag rijd..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Vandaag mijn automotor ingespoten met Amsoil Powerfoam Enginecleaner.Dit omdat ik nog steeds een probleem heb met de motor als die een tijd stil gestaan heeft en erger nog als het dan geregend heeft.Had al bijna 3 keer overreden kunnen zijn toen hij plotseling uit ging en ik mijn auto met de startmotor in veiligheid moest brengen!Pfoe!
En dan start hij niet meer,maar als ik dan een 20 minuten wacht en dan start doet hij het gewoon weer betrouwbaar.Dus het is iets in de brandstofinspuiting,want ontsteking kan niet,want dan doet hij het niet goed de eerste keer dat ik start en als hij weer goed loopt.Het is net na dat de automatische choke stopt en hij nog niet helemaal warm is,dan op toeren goed maar owee als hij onder 2000 toeren komt en natuurlijk helemaal als hij van stationair naar toeren moet komen,dan als ik een ietsiepietsie te veel gas geeft stopt hij er mee,en dan sta ik midden op de weg die ik wou op rijden!
Deze schuim reinigt dus de luchtinlaat en de inlaatkleppen van koolstof opgebouwd in de jaren.Je spuit het net voor de gasklep er in,liefst als de motor blijft lopen,maar dat lukte bij mij niet omdat ik drie handen moest hebben om de gasklep open te doen en de bus vast moest houden en om te spuiten.
Dus de motor ging uit.Kwartier gewacht en dan gestart,en dan komt er een verschrikkelijke hoeveelheid rook uit de uitlaat,of eigenlijk meer stoom,maar dat is normaal.Gaat weg na een tijdje lopen.En het lijkt of hij dan veel frisser loopt,betere gasrespons,net als of hij de dag er voor een hele lange tijd heeft gelopen en dus door en door heet is geweest.Maarja,of het helpt tegen het probleem kan ik pas na zeg zaterdag weten....
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Twain »

niet vergeten om je olie te verversen
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Waarom?komt toch niet in aanraking met de olie??
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Twain »

uhmm nee. dat spul en zijn afval verdijnt echt niet allemaal via je uitlaat hoor.. bij cees was de olie van bruin naar pikzwart gegaan na een beurtje powerfoam.

ik zou persoonlijk hoe dan ook nooit rond blijven rijden met welke olietoevoeging/ motorcleaner dan ook zonder de olie te verversen, je weet nooit wat de werking er van is op lagers e.d.
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Het komt toch alleen via de luchtinlaat de motor binnen?Dat is toch hetzelfde als elke soort lucht?En de olie is niet zo lang geleden nog ververst..
Hetzelfde zeiden jullie over het beetje verkeerde olie die ik in de vulopening van de versnellingsbak had gegoten,per ongeluk.Heb daar nooit ook maar iets van gemerkt en heb die dus ook onlangs bij een grote beurt met vervanging van alle vloeistoffen laten doen.Schakelt nog steeds perfekt.Dus ik denk dat jullie geesten zien...
Bovendien is die powerfoam zo vluchtig als wat,dus door een beetje hitte verdampt het al..

Kijk,als het nou een toevoeging aan de olie is zou ik het nog wel begrijpen..


Edit:Als ik een beetje door denk;het maakt de vastzittende koolstof los van de kleppen,dat kan dan in de cilinder komen,maar dat gebeurd natuurlijk altijd wel en zal dan via de uitlaat er uit komen...Zie nog steeds niet waarom het excessief in de olie zou komen...
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door KNOEI 8G »

+1 voor Anton, zou toch ook uit voorzorg je olie ff verversen vind ie altijd lekker!! :yes: Maar voor de zekerheid kun je het ff navragen bij MD!

p.s. als ik een schep zand in mijn luchtinlaat gooi dan komt die toch ook uiteindelijk in mn olie of niet....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Is niet mogelijk dat je motor dat over leeft! :lol: Ja tuurlijk komt er wel IETS in je olie,maar dat is toch geen probleem direkt.Daar is de olie juist voor,en je hebt nog het filter van de olie.Dat moet dus die extra koolstof wat los gemaakt is op vangen.Daar zal de olie wel wat donkerder van kunnen worden,maar koolstof is ook een smeermiddel,en zeker deze koolstof..Erger is het als de olie zwart geworden is door loslatend metaaldeeltjes..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Twain »

eigenwijs zijn is niet erg zolang het maar eigen wijsheid is ;)

je hebt zelf geen v6 en ik geen 4 cil. waneer je bij een v6 2 druppels te weinig olie in je blokje stopt , heb je een probleem zelfde geldt voor te dikke of te oude olie... geloof me , je gaat vanzelf een beetje spoken zien met zoon blok. alle beschreven handeling hebben als effect tikkende en eventueel echt stuk gaande kleppenstoters. te dikke olie heb ik nooit gehad. te oude en teweinig wel en geloof me dat wil je niet nog een keer horen. maar gelukkig hebben we dit mooie forum en kunnen we van elkaars fouten leren.

persoonlijk vertrouw ik bijna niets en bijna niemand als het gaat om chemische troep die op welke manier dan ook het blok in wordt gegoten of gespoten.
maar natuurlijk overleeft je motor het, de vraag is: Wat is het effect op de lange termijn?

Ontopic: ik zie trouwens echt niet waarom iets 20 min moet (afkoelen??) om het daarna perfect te doen, ik zou het toch echt zoeken in het elctrische systeem of misschien de aansturing van de brandstofpomp.... ik weet niet zeker of je een maf sensor hebt ... maar een manke maf sensor kan voor de raarste dingen zorgen. net als een bolle elco in je ECU
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Omdat hij dan afkoelt en waarschijnlijk een te rijk mengsel moet verdampen.Dat vanwege de startpogingen die niet werkten.Want als hij koud is start hij direkt en loopt ook goed,kan normaal weg rijden.Maar daar na beginnen de problemen.
Zo als ik al schreef kan het nooit het elektrische systeem zijn,want dan doet hij het ALTIJD slecht!Als ik hem heb laten af koelen rijdt hij weer prima,zelfs zonder de sores die ik die vorige 20 minuten had..Hij doet het alleen slecht als hij een paar dagen stil heeft gestaan en dan alleen tussen het uit gaan van de automatische choke en als hij dan echt warm is.Als ik in die tijd niet moet stoppen voor een stoplicht of een overgang naar een andere weg merk ik er niks van!Maar het terug vallen naar stationair,die trouwens ook dan prima is,en het weer op toeren krijgen is het probleem.Maar dat is dan over na nou zeg 20 km continu rijden.

De mafsensor,is dat die luchtdruksensor in het luchtfilterhuis??
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door marksanne »

Lowlands schreef:De mafsensor,is dat die luchtdruksensor in het luchtfilterhuis??
Bingo!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Ok,als het nog niet over is ga ik even naar die maffe sensor kijken...
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Ok,4 dagen stil gestaan en nou eens proberen...En ik moet zeggen,er is verandering!Toen de automatische choke dus uit was,ben ik even stil gaan staan en flimk gas gegeven bij een stil staande auto en geen inhouden van de motor!!!Ging gewoon lekker door de toeren heen,en dat was op zo'n moment eerder niet mogelijk!Dus dat spul doet wel degelijk goede dingen in een oud motor!Maar toen wou ik met veel gas weer weg rijden en toen begon hij toch weer met inhouden,maar minder erg als voor heen.Dus het probleem is helaas nog niet over,maar wel een stuk minder..En over het algemeen is het echt wel aan te bevelen als je motor al aardig wat kilometers achter de rug heeft,want bij gewoon rijden draait hij frisser,gaat makkelijker door de toeren en maakt minder lawaai en trilt minder.
Zo tot zo ver de test van de Amsoil Power Foam Engine Cleaner... :)

Overigens ga ik natuurlijk eens kijken naar die maffe sensor,maar ik ga er geen nieuwe voor in zetten,ben ik honderden euro's kwijt,zal dus een tweedehands worden.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door cvw »

twain schreef:uhmm nee. dat spul en zijn afval verdijnt echt niet allemaal via je uitlaat hoor.. bij cees was de olie van bruin naar pikzwart gegaan na een beurtje powerfoam.
Ehm, even een correctie hierop. Ja, ik heb een powerfoam behandeling gedaan. En ja, ik heb olie ververst. Het foam gaat door je hele inlaattraject en via de cylinders en de uitlaat weer weg. In principe zou de wolk die uit de uitlaat komt wit moeten zijn, maar zeker de eerste keer dat ik deze behandeling uitvoerde zaten er ook hele zwarte wolken troep bij. Het kan inderdaad dat er een residu in de olie terechtkomt doordat er resten op de cylinderwanden achterblijven.
De foam behandeling heb ik telkens gecombineerd met een olieverversing. Als onderdeel van een beurt dus.

Maar in mijn geval is de olie dit keer niet zwart geworden van de powerfoam behandeling. De olie is vooral zwart geworden van de AMSOIL Engine and Transmission Flush die ik daarna gedaan heb. Met die flush ga je echt het oliedeel van het motorblok doorspoelen. Daarna MOET je olie verversen.
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Ja,kijk,dat kan ik dan begrijpen!Maar de wolk die mijn auto af gaf na behandeling was echt spierwit...En vandaag nog even gekeken(was ik even vergeten te melden),maar mijn olie is nog behoorlijk transparant,logisch ook want heb sinds de olieverversing niet zo veel gereden.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Vandaag de steker van de Maf sensor in gespoten met kontakt 60,om mogelijke slechte kontakten weg te halen.Daarna gaan rijden en helemaal geen probleem meer!Nou is dat wel na twee dagen stil staan,dus moet het proberen bij een langere tijd stil staan,maar dit is toch bemoedigend... :cheer:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door marksanne »

Klinkt bemoedigend Joop!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Twain »

cvw schreef:
twain schreef:uhmm nee. dat spul en zijn afval verdijnt echt niet allemaal via je uitlaat hoor.. bij cees was de olie van bruin naar pikzwart gegaan na een beurtje powerfoam.
Ehm, even een correctie hierop. Ja, ik heb een powerfoam behandeling gedaan. En ja, ik heb olie ververst. Het foam gaat door je hele inlaattraject en via de cylinders en de uitlaat weer weg. In principe zou de wolk die uit de uitlaat komt wit moeten zijn, maar zeker de eerste keer dat ik deze behandeling uitvoerde zaten er ook hele zwarte wolken troep bij. Het kan inderdaad dat er een residu in de olie terechtkomt doordat er resten op de cylinderwanden achterblijven.
De foam behandeling heb ik telkens gecombineerd met een olieverversing. Als onderdeel van een beurt dus.

Maar in mijn geval is de olie dit keer niet zwart geworden van de powerfoam behandeling. De olie is vooral zwart geworden van de AMSOIL Engine and Transmission Flush die ik daarna gedaan heb. Met die flush ga je echt het oliedeel van het motorblok doorspoelen. Daarna MOET je olie verversen.
hmmmm zeker verkeerd gelezen/onthouden toen dan :bump: sorry, ik ben ook geen 20 meer..... vondt het wel appart , dat dan weer wel... :bye

ontopic.. mooi man .. mocht je nu nog een stapje veder willen gaan.. je kan die mafsensor ook gewoon schoonmaken hoor ff googlen op cleaning maf sensor ,,, en de howto's vliegen je om je oren.. de maf sensor in alle g's zijn van goede kwaliteit en gaan eigenlijk niet stuk.. vies kunnen ze wel worden .
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Ja,inderdaad,heb ik ook gelezen,alleen de strijd is er van waar mee het het beste te doen?Mij lijkt eigenlijk dat alcohol toch ook een goede kandidaat is??Beschadigt geen rubber en andere dingen,en vervliegt heel snel.In ieder geval zonder te vogelen met een kwastje of zo vanwege de delicate aard van de sensor...Maar gewoon een beetje heen en weer halen door de alcohol zonder iets aan te raken lijkt me wel goed.Misschien doe ik dat even goed wel,ook al zou die nu zonder probleem weer werken.. Je kan die sensor ook goedkoop tweedehands krijgen,vraag me alleen af of zo'n autosloper in staat is te controleren of die nog 100 % is.. :?
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Twain »

nope.... dat weet je nooit, sommige geven wel een soort van garantie.. dan merken ze het onderdeel met dna verf o.i.d. en dan kan je het terug geven als het stuk blijkt te zijn... maar zoals ik al zei die dingen gaan eigenlijk nooit stuk ..

ik geloof ook het meest in gewoon een beetje alcohol. ik had ooit iets gelezen over een diepvries zakje maf samen met alcohol erin en een beetje schuden.. als het wilt weten kan ik het wel even opzoeken... ik moet het ergens hebben opgeslagen.

je kan ook zoon spuitbus kopen met maf cleaner
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Ja,maar dat vind ik ook weer zo'n onzin!Dan kan je van elk onderdeel wel weer een spuitbus kopen...Maar een zakje met alcohol er is een goed idee! ;)
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Twain »

Lowlands schreef:Ja,maar dat vind ik ook weer zo'n onzin!Dan kan je van elk onderdeel wel weer een spuitbus kopen...Maar een zakje met alcohol er is een goed idee! ;)
What do you need:

1 Gallon sized Ziploc bag
1 Can of Denatured or Isopropyl alcohol (available at any Lowes or Home Depot by the paint thinner)
1 Dirty MAF
2 Hands

: Be very careful not to get any of the alcohol on your skin or in your eyes and always perform in a well ventilated area.


Procedure:
Take the large Ziploc bag and place the MAF sensor in it.
Pour enough Isopropyl alcohol or Denatured alcohol into the bag to completely cover the MAF sensor. Gently shake the bag to allow the alcohol to pass through the sensor.

Take the MAF sensor out and let the excess alcohol drip off. Set the MAF sensor down on a paper towel to drip/air dry. You may want to use the compressed air spray to blow dry parts such as the connector port. Allow the MAF sensor to dry completely before reinstalling it in the car. This will take between 1-12 hours. Reinstall.



here you go ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Ok!Bedankt! :)
Begrijp alleen niet waarom je het 12 uur zou moeten laten drogen,dat spul droogt waar je bij staat!Misschien niet als je het buiten doet,maar wie doet dat?
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Heb vandaag weer gereden na drie dagen stil staan,en helemaal geen probleem meer,dus kan nu met gerust hart zeggen dat die spuitbus mijn probleem heeft op gelost!
Maar ga nog wel verder met de sensor,misschien loopt de motor dan nog beter!!Maar dan niet met de vorst...Brrr!

Edit:Het inspuiten van de kontakten van de MAF sensor was de echte oplossing van het probleem!Spuitbus Amsoil Powerfoam Engine cleaner was alleen maar een probleemvermindering,daar door de indicatie dat het toch de MAFsensor was..Dus je motor repareren?Zorg dat je genoeg spuitbussen hebt!!! :lol:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

ZUCHT!!Het is toch weer niet over,alhoewel minder.Dus toch maar een andere sensor kopen... :( :(
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

@#$%*()!Andere MAF sensor maakt helemaal niks uit!!GGrrr!Iemand nog een goede tip??
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door marksanne »

Waren de bougiekabels al eens vervangen? En anders toch de krukassensor zou ik denken.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Nee,maar sorry,ik geloof er niet in dat het de kabels kunnen zijn.Hij loopt prima stationair meteen na starten en als het probleem er is ook.Alleen kan ik geen dot gas geven want dan gaat hij uit.En een tijdje daarna is hij weer goed,dat kan toch niet als de bougiekabels kapot zijn??
Bovendien zou dan misschien maar 1 kabel stuk kunnen zijn en dan zal je echt merken dat 1 cilinder niet mee doet en dat merk je niet..Hij loopt altijd,ook tijdens het probleem mooi rond op stationair.Het is de overgang van stationair naar meer gas die dan niet goed is..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Twain »

geloven of niet... het is een aardig plausible reden... en makkelijk te testen
ieder zijn eigen ding , maar ik had al lang de bedrading van de moter er een keer uit getrokken en vervangen ... idem voor de ECU.. er is vast wel iemand hier waar je wat onderdelen van mag lenen om te testen....

En ja dat is veel werk.... maar boeie het kost je niets en het is leuk om te doen...
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door marksanne »

En toch.. de bougiekabels even met een fijnvernevelde plantenspuit-test testen kost niets, behalve even een paar minuten tijd. En natuurlijk wel even gasgeven (gewoon aan het kabeltje trekken bij het gasklephuis) en blijven doorspuiten met die plantenspuit. Ik weet niet of de hoeveelheid / snelheid waarmee electrische impulsen die door de bougiekabels gejaagd worden van invloed kunnen zijn op de beschermende werking van de kabelmantel, helaas is mijn kennis daarin te beperkt.

Is dat het niet, dan zou ik de krukassensor vervangen voor eentje van de sloop. Het gebeurd niet veel (bij Galants) maar ze kunnen semi-defect zijn. En daar lijkt het bij jou op: soms doet ie het het, maar bij bepaalde kanteling van de motor en/of bepaalde toeren (trillingen!) gaat 't (soms) mis. Het klink niet heel gek mijn inziens en 2e hands zal zo'n sensortje ook niet de kop kosten. Het begint natuurlijk wel een beetje trail-en-error te worden, maar dit lijkt me een goede volgende stap.

En/of je kunt simpelweg 'rommelen' aan de kabels van de krukassensor en/of andere sensoren. De ECU testen op zichzelf is natuurlijk lastig, maar even wisselen met iemand anders kan een hoop nieuwe informatie opleveren.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

De ecu testen of zelfs verwisselen ga ik alleen aan beginnen als het echt zeker is.In de 7 G zit hij echt heel erg in gebouwd .....
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door marksanne »

Snap ik, maar alle andere punten kun je eenvoudig en/of goedkoop testen.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Oplossing van het vochtigheidsprobleem

Bericht door Lowlands »

Net even gekeken maar die krukassensor,die zit natuurlijk op de krukas(gek he?),maar er zitten twee stekkers op de verdeler waar dan waarschijnlijk 1 er van van de sensor is.Ik wou eigenlijk die eerst even in spuiten met kontakt 60,je weet maar nooit of het een slecht kontakt is,maar ik kon er maar 1 er af krijgen.Die bruine stekker met een geel/zwarte draad en wit/zwarte draad heeft zo te zien nergens een palletje wat je weg moet drukken,maar kreeg hem er niet af.Enig idee en is dat van de sensor?
Ja,als ik al een sensor hebt gekocht weet ik het dan wel natuurlijk,want dan kan ik vergelijken,maar gaat even over nu..
Anders moet ik die hele verdelerkap er af halen en misschien ook de verdeler zelf.
(Bougiekabels bespuiten moet ik nog doen,heb alleen nog geen spuitflacon ter beschikking)
Bijlagen
Motorruimte.jpg
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie

Terug naar “(7G) Techniek”